Aihe: sudit
1 2 3 4
ferodoz
28.11.2012 16:29:56 (muokattu 28.11.2012 16:46:01)

moderndrummer88:
Näitä asioita ei tietysti tuu mietittyä petri nygårdia ja popedaa vedellessä.

Eipä tuu mietittyä koska en soita KO artistien biisejä sudeilla. :) sen sijaan tanssimusaa oon vedellyt sudeilla viimeaikoina 12" virvelillä. Sekä satunnaisilla huttukeikoilla että treenatessa. Ei ole mulla muodostunut ongelmaksi, mutta ehkä mä en osaa vain nähdä sitä ongelmana. Pitääpä ensikertalla treeneissä tehdä siitä itselleni ongelma. :)
Kailis: Jos mä otan joskus tatuoinnin niin se on Joukahainen ottamassa Väinämöiseltä suihin.
Hoo_
28.11.2012 18:19:19
ferodoz: Eipä tuu mietittyä koska en soita KO artistien biisejä sudeilla. :) sen sijaan tanssimusaa oon vedellyt sudeilla viimeaikoina 12" virvelillä. Sekä satunnaisilla huttukeikoilla että treenatessa. Ei ole mulla muodostunut ongelmaksi, mutta ehkä mä en osaa vain nähdä sitä ongelmana. Pitääpä ensikertalla treeneissä tehdä siitä itselleni ongelma. :)

Miten sä soitat niillä sudeilla? Kapulan korvike?
On se jännä... En ole täyttänyt vuosia kuukausiin.
ferodoz
28.11.2012 18:53:03

Hoo_: Miten sä soitat niillä sudeilla? Kapulan korvike?

Melko laaja kysymys. :D Riippuen tilanteesta. Kapulan korvikkeenakin jos biisi niin vaatii. Tosin tanssimusassa se harvemmin sitä vaatii.
Kailis: Jos mä otan joskus tatuoinnin niin se on Joukahainen ottamassa Väinämöiseltä suihin.
markkuliini
28.11.2012 18:56:47 (muokattu 28.11.2012 18:57:46)

ferodoz: Melko laaja kysymys. :D Riippuen tilanteesta. Kapulan korvikkeenakin jos biisi niin vaatii. Tosin tanssimusassa se harvemmin sitä vaatii.

"Kapulan korvikkeena". Tuolla tarkoitetaan useimmiten sitä että vispilään joutuu turvautumaan volyymin takia, eikä siksi että haluaisi välttämättä vispilän soundin.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
ferodoz
28.11.2012 19:16:45

markkuliini: "Kapulan korvikkeena". Tuolla tarkoitetaan useimmiten sitä että vispilään joutuu turvautumaan volyymin takia, eikä siksi että haluaisi välttämättä vispilän soundin.

Aa, sitten ymmärsin väärin. Käytän niitä siksi että saisin vispilän soundin. Valssi kapuloilla ei kuulosta mun korvaan oikein hyvältä. :)
Hoo_
28.11.2012 21:58:18
ferodoz: Aa, sitten ymmärsin väärin. Käytän niitä siksi että saisin vispilän soundin. Valssi kapuloilla ei kuulosta mun korvaan oikein hyvältä. :)

Markkuliini selvenski mua hyvin jo tossa yllä. :) Miten sä soitat sen valssin sudeilla? Käytätsä muuhunki suteja? Ja millaset sudit sulla on? :) nimittäin mulla tuottais tosi paljon vaikeuksia soittaa sudeilla 12" snareen. Siks utelen. Ja mulla oli alkuun ongelmana se säikeiden tarttuminen vanteisiin. Siinä snaren koolla oli iso vaikutus. Siks treenasinki alkuun vaan 15" ja 14" snareilla. Onnistuin tuhoomaan yhet sudit kokonaan, eli markkuliinin sanoin "maksoin oppirahat". :)
On se jännä... En ole täyttänyt vuosia kuukausiin.
Speedy
29.11.2012 10:27:45

moderndrummer88: Kyllä mulla ois ainakin hankaluuksia soittaa jotain hitaitia pitkävetoisia kuvioita pienempään snareen, jo 13" voi olla liian pieni tiettyihin juttuihin. Käsien liikkeitä pitää hidastaa entisestään jotta sudin rahinalla saadaan tarpeeksi jatkoa ja jossain vaiheessa se käden liike vain on liian hidas saadakseen aikaan oikeanlaisen soundin. Ja sitten kun ne vanteen reunat tulee nopeammin vastaan, niin voin sudit jäädä ikävästi sinne vanteen ja kalvon väliin kiinni.

Itse pyrin soittamaan sweepit ja yms suhinat mahdollisimman pyöreillä liikkeillä. Käytännössähän se tarkoittaa sitä, että jatkuvaa suhinaa voi tehdä vaikka 10cm:n aluella, mutta vain sudin kärjet voivat osua kalvoon.. Kun pinta-ala on pienempi, pitää liikettä hidastaa, kuten MD88 totesikin, että yksi liike kestäisi mahdollisimman kauan. Liike siis kutistuu rummun koon mukaan. jos sudista osuu iso osa kalvoon, alkaa kitka olla niin iso, ettei liike ole enää tasainen - suhinasta tulee nykivää. Toisaalta tällöin sudin säikeistä vie jo suurimman osan kalvon pinnasta paikallaan ollessaankin..

10" rummulle on siis ihan yhtä mahdollista soittaa, kun 14". Lähtökohtaisesti en siitä aloittaisi, koska liikeitä on hankalampi suurentaa, kuin pienentää. Sitä en tiedä mitä MD88:n tietyt jutut on, jotka on mahdottomia jo 13" rummulla. Itse onnistun kyllä samoilla jutuilla tuolla 10"kin. (mutta en olekkaan sutien mestari) Eipähän noin pienestä rummusta saa yhtä kovaa melua, kuin isommasta. JOS täytyy soittaa, niin lähtisin liikkeelle siitä että kalvo on uusi ja mahdollisimman karhea, maksimaalisen mökän aikaan saamiseksi..

Mikä on muuten mielestänne paras kalvo sutisoittoon?
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
Tankero
29.11.2012 16:48:26
Epämuusikko: mikä tahansa tasainen pinta käy. itse treenasin toissavuonna monena iltana jonkun paskalehden takakanteen kun muutakaan ei ollut.

Niinpä. Vetihän se Vanarikin Ranskalaiset korot Tsadin puhelinluettelolla.
Humppajyrä
Tankero
29.11.2012 16:49:47
ferodoz: Aa, sitten ymmärsin väärin. Käytän niitä siksi että saisin vispilän soundin. Valssi kapuloilla ei kuulosta mun korvaan oikein hyvältä. :)

Kenenpä korvaan kuulostais.
Humppajyrä
Speedy
29.11.2012 16:52:18

ferodoz: Valssi kapuloilla ei kuulosta mun korvaan oikein hyvältä. :)

Niinno riippuu valssista, merimies valssi ei mun korvaan kuullosta hyvältä sudeilla soitettuna..
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
Aekuinen Naenen
30.11.2012 07:02:23
moderndrummer88: Kyllä mulla ois ainakin hankaluuksia soittaa jotain hitaitia pitkävetoisia kuvioita pienempään snareen, jo 13" voi olla liian pieni tiettyihin juttuihin. Käsien liikkeitä pitää hidastaa entisestään jotta sudin rahinalla saadaan tarpeeksi jatkoa ja jossain vaiheessa se käden liike vain on liian hidas saadakseen aikaan oikeanlaisen soundin. Ja sitten kun ne vanteen reunat tulee nopeammin vastaan, niin voin sudit jäädä ikävästi sinne vanteen ja kalvon väliin kiinni.

Mulla on ollu käytössä 12" virppa pian viiden vuoden verran keikalla ja suteja treenatessa. Sitä ennen käytin 13" virveliä. Ostin ne VicFirthin valkoiset klassikko-sudit vuonna 2002 ja olen saanut yhden säikeen hiukan kaarelle. Mutta kyllähän se helpointa on sudittaa 14". Itse olen päätynyt karsimaan soittovehkeitäni pienemmiksi soittovolan pienentämiseksi ja roudauksen helpottamiseksi. En ole sutien mestari, olen rakennusmestari.

Speedy: Mikä on muuten mielestänne paras kalvo sutisoittoon?

Itse olen kaiken tutkailun jälkeen päätynyt perus ambassadooriin.
Hoo_
07.09.2018 15:07:56
Sutimestarit hoi!! Pitäis saada sutihommiin uutta eloa! Onko suositella joitain must have opuksia aiheesta? Myös yksittäisten tuntien ottaminen aiheesta kiinnostaa, jos sopiva mestari löytyy!
Epämuusikko
08.09.2018 11:35:16
Ihan hyviä sutijuttuja olen saanut seuraavista kirjoista:

Ed Thigpenin kirja
John Rileyn eka
ja Philly Joe Jonesin Brush Artistry. En tiedä mikä painos tämä on, mutta hupsista
http://www.toddreid.com/uploads/BrushArtistry_small.pdf

sekä brassijuttuja Duduca da Fonsecan ja Juha Tannisen kirjoista.

Kaikkia vispiläasioita lähestyn nykyään omista mieltymyslähtökohdista, soundi ja haluttu "timellinen tunnelataus" edellä. Mutta näissä asioissa oon kyllä sitä mieltä kuin mitä Jazzmies nykyään peräänkuuluttaa, että ei tarvi tuntua aluksi luontevalta.
uliuli
Hoo_
09.09.2018 10:40:37
Epämuusikko: Ihan hyviä sutijuttuja olen saanut seuraavista kirjoista:

Ed Thigpenin kirja
John Rileyn eka
ja Philly Joe Jonesin Brush Artistry. En tiedä mikä painos tämä on, mutta hupsista
http://www.toddreid.com/uploads/BrushArtistry_small.pdf

sekä brassijuttuja Duduca da Fonsecan ja Juha Tannisen kirjoista.

Kaikkia vispiläasioita lähestyn nykyään omista mieltymyslähtökohdista, soundi ja haluttu "timellinen tunnelataus" edellä. Mutta näissä asioissa oon kyllä sitä mieltä kuin mitä Jazzmies nykyään peräänkuuluttaa, että ei tarvi tuntua aluksi luontevalta.

Hei kiitos tosi paljon! Pitäis vielä löytää jotkut hyvät sudit. Monia on kokeiltu, mutta kaikissa on loppujenlopuks jotain vikaa.
Epämuusikko
09.09.2018 11:17:07
Hoo_: Hei kiitos tosi paljon! Pitäis vielä löytää jotkut hyvät sudit. Monia on kokeiltu, mutta kaikissa on loppujenlopuks jotain vikaa.

-Vic Firthin valkoiset. Niillä sinisilläkin varmaan soittaa, mutta ite oon veivannu valkoisilla kohta 20 vuotta...
-Regal Tipin joko jotkut perusvehkeet tai Jeff Hamilton signaturet
-Ludwigin ne punavartiset ohuet (mun käsi ei noihin tottunu, mutta mm. Teppo Mäkynen vannoo niiden nimeen)
-Zildjianin ja Vaterin perusvispilät

Jos noista ei jotku natsaa niin jo on.
uliuli
Hoo_
09.09.2018 14:59:52
Epämuusikko: -Vic Firthin valkoiset. Niillä sinisilläkin varmaan soittaa, mutta ite oon veivannu valkoisilla kohta 20 vuotta...
-Regal Tipin joko jotkut perusvehkeet tai Jeff Hamilton signaturet
-Ludwigin ne punavartiset ohuet (mun käsi ei noihin tottunu, mutta mm. Teppo Mäkynen vannoo niiden nimeen)
-Zildjianin ja Vaterin perusvispilät

Jos noista ei jotku natsaa niin jo on.

Mä oonki tosi vaativa Kaikilla sudeilla oon tullu hyvin toimeen, mutta sellasta ihan täydellistäei oo tullu vielä vastaan. Sama juttu oli kapuloiden kanssa pitkään, mutta muutama vuos sitten testasin sd2 boleroa ja se oli siinä.

Vf valkoset:
+ hyvä soundi jäykiks ja paksuiks sudeiks
+ hyvä tuntuma
- muovivarsi
- liian lyhyet jouhet

Vf siniset:
+ hyvä soundi
+ kuminen varsi
- ihme lötkö tuntuma
- liian lyhyet jouhet

Rt sutter:
+ istuu ihanasti käteen
+ täydellisen pituset jouhet
- huono tuntuma
- tosi huono soundi

Rt clayton cameron:
+ ihana soundi
+ ihana tuntuma
- ei istu käteen parhaalla mahdollisella tavalla
- jouhien leveyttä ei pysty säätämään

Noilla neljillä oon menny nyt hetken aikaa. Lisäks ollu ne rt:n normaalit, mutta ei kunnon muistikuvaa niistä. Kävin kerran kokeilemassa niitä ludarin punasia, mutta oli niin halpiskuran oloset, että jäi hyllyyn.
jazzmies
10.09.2018 20:29:24
Hoo_: Pitäis vielä löytää jotkut hyvät sudit.

Mulla on Regal Tipit, koska ******kin käyttää niitä.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Kefiiri
30.10.2018 14:18:23 (muokattu 30.10.2018 14:18:36)
Mä tulin vasta ajatelleeksi, että sutien tatsi riippuu siitä, miten auki niitä pitää. Soittaahan niillä pieneenkin virveliin, jos ne ovat melkein supussa. Oon hölmönä tuupannut ne aina ihan auki, ja harmitellut löysää tuntumaa.
En ole musiikin asiantuntija.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)