![]() 02.10.2007 09:05:18 (muokattu 02.10.2007 09:08:27) | |
---|---|
Toistaiseksi viimeisellä keikallani sattui ja tapahtui. Kyseessä oli kotikuntani pienimuotoinen festari, yleisö täynnä tuttuja tai puolituttuja. Koko touhu alkoikin lupaavasti, persiilleen alusta alkaen - kirjaimellisesti! Meinaan kun ennen keikan alkua ruuvailin symbaaleja telineisiin ja iskin tuplapedalit basariin, nousin ylös katsomatta taakseni ja istuin rumpujakkaralle. Tai niin oli tarkoitus, sehän olikin oletettua kauempana ja lensin kuperkeikkaa lattialle notta jalat vaan heilahti! Sehän meni sitten alkukevennyksenä ko eturivi räjähti nauramaan. Sitten itte keikka. No, kaikki alkoi hyvin, mutta puolessavälissä settiä tuli hirveä tuplabasaribiisi, ja kesken biisin vasemmanpuoleinen pedali napsahtaa irti ja lätkähtää löysäksi. Sinkulla sitten loppupuolisko, rajottuneen ajan takia ei kerinny ruuvailemaan pedalia uudelleen kiinni. Mutta ei tämä loppunu tähänkään! Taisin innostua polkemaan basaria tapahtuneen jälkeen turhan timmisti, koska pönttö alkoi uhkaavasti valua eteenpäin joka iskulla. Joka biisin päätteeksi basaria täytyi siirtää lähemmäksi, ja pidemmissä biiseissä soittaminen oli täysin mahdotonta koska rumpu vaelsi liian kauas! Mahto olla muuten mielenkiintonen haara-asento soittaessa. Keikka kuvattiin vieläpä videolle arkistoihin, kaikille bändeille luvattiin kopio mutta eipä ole näkynyt... saattaa olla hyväkin juttu. Tiedä vaikka myötähäpeästä jättivät julkasematta. | |
![]() 02.10.2007 09:14:48 | |
Linkkiä ihmisille: http://www.youtube.com/watch?v=MziHkbJRMdU Ammattilainen kyseessä... ...mutta osasi pelastaa tilanteen hienosti tanssimalla! | |
![]() 02.10.2007 17:57:08 | |
...mutta osasi pelastaa tilanteen hienosti tanssimalla! Siinä taas nähtiin ammattilaisten ja "ammattilaisten" ero. Soittajat hoitivat homman hienosti kotiin, mutta artisti ei... | |
![]() 03.10.2007 17:37:03 | |
Taisin innostua polkemaan basaria tapahtuneen jälkeen turhan timmisti, koska pönttö alkoi uhkaavasti valua eteenpäin joka iskulla. Joka biisin päätteeksi basaria täytyi siirtää lähemmäksi, ja pidemmissä biiseissä soittaminen oli täysin mahdotonta koska rumpu vaelsi liian kauas! Mulla kävi kans kerran sama. Johtui vaan suureksi osin siitä, että olin unohtanut ottaa oman rumpumaton mukaan keikalle ja lavahan oli liukasta vaneria. Setin kasailin nätisti, mutta tsekin aikataulun ollessa kamalan tiukka, en ehtinyt enää purkamaan settiä ja laittamaan mattoa sen alle. Sitten kun oli muut tskkailleet, kävin jonkun maton reunan ujuttamassa alle, mutta eihän se mitää siellä auttanut. Joka biisin jälkee bassari takas paikalleen keskeltä lavaa. Piti muutamat poljennot jättää väliin kokonaan. - | |
![]() 03.10.2007 18:11:18 | |
Ite hoidin joskus bassarin liukumisen tälläsellä "mustekalalla" mitä pyörissä käytetään tavaran sitomiseen. Kumilenkin toinen koukku penkkiin ja toinen pedaaliin. | |
![]() 03.10.2007 19:53:59 | |
Ite hoidin joskus bassarin liukumisen tälläsellä "mustekalalla" mitä pyörissä käytetään tavaran sitomiseen. Kumilenkin toinen koukku penkkiin ja toinen pedaaliin. Minä olen hoitanut tämän ongelman valitsemalla keikalle sellaiset rummut, että ne eivät lähde itsekseen liikkumaan ;-) Muita oikeasti nähtyjä kikkoja: -ensimmäinen rumpali naulasi lavan lattiaan bassorummun keskeltä 5" naulalla -toinen rumpali laittoi betoniharkon bassarin eteen -kolmas rumpali laittoi betoniharkon bassorummun sisälle -neljäs rumpali laittoi basorummun jalat rumpukorokkeen palojen saumojen väliin -viides rumpali soitti selin yleisöön, bassorumpu seinää vasten -kuudes rumpali laittoi setin alle paksun kumipohjaisen eteismaton keikkapaikan aulasta. Kaikki kikat toimivat, mutta mikä oli tyylikkäin ratkaisu? Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 03.10.2007 20:59:46 | |
Kaikki kikat toimivat, mutta mikä oli tyylikkäin ratkaisu? -viides rumpali soitti selin yleisöön, bassorumpu seinää vasten Ehdottomasti tämä! Yleisä voi hurmiossa seurata rumpalin huikaisevaa toimintaa. Jooo | |
![]() 03.10.2007 21:17:51 | |
Minä olen hoitanut tämän ongelman valitsemalla keikalle sellaiset rummut, että ne eivät lähde itsekseen liikkumaan ;-) Nohnoh, eikai ne Sonoritkaan pysy paikallaan kaakelilattialla? Joojoo, mattoa mattoa, mutta ei sillon ollut mukana. Tästä tulikin mieleen että mistä niitä Lindströmmin mattoja saa ostaa? Mikään tavallinen lafka ei noita vissiin myy. | |
![]() 03.10.2007 21:25:27 | |
kuudes rumpali laittoi setin alle paksun kumipohjaisen eteismaton keikkapaikan aulasta. Tuo on oikeasti hyvä kikka. Minäkin olen joskus tuulikaapista napannut maton setin alle. Nykyään kulkee oma jämäkkä kumimatto aina keikoilla mukana. Eipä ole bassorummun tai haitsun kanssa enää ollut liukumisongelmia. | |
![]() 03.10.2007 21:26:51 | |
Nohnoh, eikai ne Sonoritkaan pysy paikallaan kaakelilattialla? Pysyy hienosti, jos ei soita ;-) Kyllä ne kestää soittamallakin aika kivasti paikallaan. Kerran basisti oikein ihmetteli, kuinka sinulla voi olla rummut, jotka kestävät paikallan ilman mattoa? Joojoo, mattoa mattoa, mutta ei sillon ollut mukana. Minulla on aina. Varmuuden vuoksi. Tästä tulikin mieleen että mistä niitä Lindströmmin mattoja saa ostaa? Mikään tavallinen lafka ei noita vissiin myy. Itse ostaisin tuollaisen, jos jostain saisi. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 04.10.2007 10:29:22 | |
Googlettamalla löytyypi jotain... Erilaisia kumipohjaisia mattoja eri kokoisina voi tiedustella ainakin: www.ojega.fi -> matot -> sisääntulomatot (suurin myytävä koko on 360 x 120 cm) www.matwell.fi Myy vaihtomattoja, mutta esim. käytettyjä tai käytöstä poistettavia varmaan voi tiedstella Kokoja löytyy ilm. 300x150 ja 250x150 cm http://solutions.3m.com/wps/portal/ … ProductInformation/EntranceMatting/ sisääntulomattoja... http://www.witre.fi/stop-extra-174- … nnoityihin-sisatiloihin_52966M.html Tuossa leveyttä 120 mm. pituus määriteltävissä ilmeisesti ihan oman maun mukaan.. metrihinnoittelu. Lindströmmin matoista en löytänyt mainintaa netistä näin pikaisesti. Kaverin suusta kuultua: "Ihmisellä on yläpää ja alapää ja siinä välissä on rytmi" | |
![]() 04.10.2007 12:31:22 | |
Eikö rumpumattoa olekaan vakiona kaikilla? Omasta mielestäni oleellisimmat varusteet: laukut, matto, jakkara. Oudoksuttaa aina, kun näkee settejä, arvokkaitakin, seilaamassa pakuissa ilman keisejä ja lavoilla ilman mattoa. (kunnon jakkara sitten ergonomiaan ym. liittyen). Varsinkin, kun ajattelee, miten pikkuhinnalla muihin kamoihin verrattuna jonkun matonkin voi saada... vaikka Etolasta tai RTV:ltä metritavarana. Pohjassa kumi, päällä karvalanka tms. | |
![]() 04.10.2007 12:42:39 (muokattu 04.10.2007 12:50:45) | |
Eikö rumpumattoa olekaan vakiona kaikilla? Omasta mielestäni oleellisimmat varusteet: laukut, matto, jakkara. Oudoksuttaa aina, kun näkee settejä, arvokkaitakin, seilaamassa pakuissa ilman keisejä ja lavoilla ilman mattoa. (kunnon jakkara sitten ergonomiaan ym. liittyen). Varsinkin, kun ajattelee, miten pikkuhinnalla muihin kamoihin verrattuna jonkun matonkin voi saada... vaikka Etolasta tai RTV:ltä metritavarana. Pohjassa kumi, päällä karvalanka tms. Joo, kyllä se pitäisi olla vakiovaruste. Aina kun multa kysytään keikkapaikalla, että onko mulla rumpumattoa, niin vastaan, että "On mulla. Otin muuten kanssa kapuloitakin matkaan." Tms. | |
![]() 04.10.2007 12:48:17 (muokattu 04.10.2007 12:49:22) | |
Eikö rumpumattoa olekaan vakiona kaikilla? Omasta mielestäni oleellisimmat varusteet: laukut, matto, jakkara. Oudoksuttaa aina, kun näkee settejä, arvokkaitakin, seilaamassa pakuissa ilman keisejä ja lavoilla ilman mattoa. (kunnon jakkara sitten ergonomiaan ym. liittyen). Varsinkin, kun ajattelee, miten pikkuhinnalla muihin kamoihin verrattuna jonkun matonkin voi saada... vaikka Etolasta tai RTV:ltä metritavarana. Pohjassa kumi, päällä karvalanka tms. Totta, mutta joissain tapauksissa ongelmana on, että metritavarana tai rullatavarana ostettavat matot eivät ole tarpeeksi leveitä/syviä (normileveys pääsääntöisesti 90 cm). Ongelma koskettanee lähinnä sellaisia rumpaleita, joilla sitä tavaraa on setissä runsaammin. Siksi sopivia mattoja pitänee yrittää metsästää erikoisliikkeiden kautta. Kyllähän sitä nuorena poikana meni paremman puutteessa porukoiden olohuoneen persialaismaton jäljitelmäkin, eihän siinä mitään - luovuus ennen kaikkea. :) Kaverin suusta kuultua: "Ihmisellä on yläpää ja alapää ja siinä välissä on rytmi" | |
![]() 04.10.2007 13:46:49 | |
Mitään niin katastorfaalista ei minulle ole käynyt keikalla, mutta viime viikonlopun keikkalla oli kurjaa kun ei keretty tekemään sound chekkiä ollenkaan. No sitten kun aloitettiin eka biisi, jossa on tiukka särökitara intro, ei monitorista kuulunut kitaraa juuri ollenkaan. Ei saanut sellaista energia latausta biisin kun siihen tulisi saada. Jotenki lattea fiilis vetää kun juuri muuta ei kuulunut kun korvaan nakuttava klikki. No monitorointi ei koko keikan aikana ollut oikeen kohdallaan, mutta keikka saatin vedettyä kunnialla läpi. Eipäs epäonni kuitenkaan siihen loppunut... Seuraavan kerran kun kaivelin treeneissä korvatulppiani (sellaiset henkilökohtaiset jotka on tehty mun korvan mukaan ja joissa on sellanen ääntäsuodattava filtteri sisällä) ei toisessa tulpassa ollutkaan filtteriä, koska olin ottanut sen pois, jotta sain klinik kuulokkeen filtterin paikalle. No fitteriähän ei sitten löytynyt mistään ja jouduin uuden tilamaan ja laittamaan siihen 40 egeä rahaa.. Sellaasta..... kalamies#40 >-)))> | |
![]() 04.10.2007 14:08:07 | |
Seuraavan kerran kun kaivelin treeneissä korvatulppiani (sellaiset henkilökohtaiset jotka on tehty mun korvan mukaan ja joissa on sellanen ääntäsuodattava filtteri sisällä) ei toisessa tulpassa ollutkaan filtteriä, koska olin ottanut sen pois, jotta sain klinik kuulokkeen filtterin paikalle. No fitteriähän ei sitten löytynyt mistään ja jouduin uuden tilamaan ja laittamaan siihen 40 egeä rahaa.. Sellaasta..... Tulipa tästä mieleen, kun omistan itsekin henkilökohtaiset tulpat ja viime kesänä bänditreenien/kaljottelun jälkeen lähdettiin baariin ja parin päivän päästä olin lähdössä soittamaan ja korvatulppia ei sitten löytynytkään mistään. Hetkeen ei ole ollut niin helpottunut olo, kun kävin baarista kyselemässä onko täällä korvatulppia näkynyt ja onneksi joku oli ne lattialta huomannut ja vienyt löytötavaralaatikkoon. Jooo | |
![]() 04.10.2007 17:30:02 | |
Tulipa tästä mieleen, kun omistan itsekin henkilökohtaiset tulpat ja viime kesänä bänditreenien/kaljottelun jälkeen lähdettiin baariin ja parin päivän päästä olin lähdössä soittamaan ja korvatulppia ei sitten löytynytkään mistään. Hetkeen ei ole ollut niin helpottunut olo, kun kävin baarista kyselemässä onko täällä korvatulppia näkynyt ja onneksi joku oli ne lattialta huomannut ja vienyt löytötavaralaatikkoon. Onni onnettomuudessa. Hyvä niin! :) kalamies#40 >-)))> | |
![]() 04.10.2007 17:58:05 | |
Totta, mutta joissain tapauksissa ongelmana on, että metritavarana tai rullatavarana ostettavat matot eivät ole tarpeeksi leveitä/syviä (normileveys pääsääntöisesti 90 cm). Ongelma koskettanee lähinnä sellaisia rumpaleita, joilla sitä tavaraa on setissä runsaammin. Siksi sopivia mattoja pitänee yrittää metsästää erikoisliikkeiden kautta. Kyllähän sitä nuorena poikana meni paremman puutteessa porukoiden olohuoneen persialaismaton jäljitelmäkin, eihän siinä mitään - luovuus ennen kaikkea. :) No noista Etolasta ja RTV:stä (ainakin vuosia sitten...) on löytynyt leveääkin matskua, jopa väreissä valinnanvaraa. Pitäisi riittää melkein setille kuin setille, syvyyssuunnassahan ei yleensä kauheasti ole eroa, ellei sitten hommaa jotkut erikoismitoitetut kanuunabassarit tai kolme lattiatomia peräkkäin. Setin leveyden suhteen mattoa voi sitten ostaa niin monta metriä kuin huvittaa. Ja persialaismattohan on klassikko, kuuluu olennaisesti rock-kuvastoon. Paksut matot skottilinnan Kaliforniaan rakennetun jäljitelmän pääsalin lattialla rumpujen ja vahvistinten alla, Quasimodo-tyyppinen studioassari on käynyt sytyttämässä sinne tänne raskaine rautajalkoineen asetellut kynttilät, salin toisesta päästä, entiseltä NL:n avaruuskeskukselta hankitun mittaripöydän takaa jalkakylvyssä liplatteleva tuottaja nyökkää koko 25.000 dollarin päivätaksansa edestä, että antaa palaa... | |
![]() 04.10.2007 18:02:48 | |
Totta, mutta joissain tapauksissa ongelmana on, että metritavarana tai rullatavarana ostettavat matot eivät ole tarpeeksi leveitä/syviä (normileveys pääsääntöisesti 90 cm). Ongelma koskettanee lähinnä sellaisia rumpaleita, joilla sitä tavaraa on setissä runsaammin. Siksi sopivia mattoja pitänee yrittää metsästää erikoisliikkeiden kautta. Mitä siihen maton päälle pitäis mahtua? Eikös haitsuteline ja bassari(t) riitä? Eihän se muu tavara mihinkään liiku... Vai kuinka lujaa niitä sivuttaissuunnassa lyödään? | |
![]() 04.10.2007 23:20:09 | |
Mitä siihen maton päälle pitäis mahtua? Eikös haitsuteline ja bassari(t) riitä? Eihän se muu tavara mihinkään liiku... Vai kuinka lujaa niitä sivuttaissuunnassa lyödään? Mä hommasin omani hieman omin luvin kun oli yksi "ylimääräinen" kapakassa jonka sitten pikkuhiljaa laitoin keikkakärryyn. Vittu näitä hommia. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)