Aihe: The 26 Rudiments of Drumming (rumpalin 10 käskyä)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Roberto
31.12.2006 13:53:28

Ymmärsin, että soittimen halinta ja treenaaminen syö mielestäsi musikaalisuuden, joten et sinä mitään vinkkejä kaipaa.

Luetaan uudemman kerran: "Uskon että monen soittimen jonkunlainen soittotaito palvelee kokonaisuutta paremmin kuin yhden nerokas hallinta. Kyse siis musasta, ei kilpasoitannasta."

Kuka soitti linkkien rummut? Tähän jäin kaipaamaan vastausta...

Minä soitin, ekaan meni 2kk, toka meni sit jo vähä helpommin vaikka klikin kanssa olikin ensin tosi vaikeeta.
hollmi-5
31.12.2006 14:32:49
Uskon että monen soittimen jonkunlainen soittotaito palvelee kokonaisuutta paremmin kuin yhden nerokas hallinta. Tosi moni (lähes kaikki tuntemani) rumpalit osaavat soittaa muitakin soittimia. Moni on todella hyvä pianisti. Vaikka olenkin opiskellut pianonsoittoa, ei se minulta mielestäni hyvin suju (tentistä sain kuitenkin 2/3). Laulu sujuu paremmin, samoin kitaran kanssa viihdyn, vaikka en virtuoosi olekaan.

En ihaile levyjä, joilla on itsetarkoituksellisesti soitettu kaikki itse (Prince, Lenny Kravitz...), vaikka jokus sieltäkin helmiä löytyy.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
passe
31.12.2006 15:42:18 (muokattu 31.12.2006 15:46:10)
. Tosi moni (lähes kaikki tuntemani) rumpalit osaavat soittaa muitakin soittimia. Moni on todella hyvä pianisti. Vaikka olenkin opiskellut pianonsoittoa, ei se minulta mielestäni hyvin suju (tentistä sain kuitenkin 2/3). Laulu sujuu paremmin, samoin kitaran kanssa viihdyn, vaikka en virtuoosi olekaan.

En ihaile levyjä, joilla on itsetarkoituksellisesti soitettu kaikki itse (Prince, Lenny Kravitz...), vaikka jokus sieltäkin helmiä löytyy.

Miten mulle tulee koko ajan nyt vähän sellainen fiilis, että sä kieltäydyt lukemasta rivien välejä ja keskityt etsimään punaisia vaatteita toisten kirjoituksista. Keskusteluahan tämä on, ei miekkojen kiillottelua.

Siitä nyt lienee suurin osa yhtä mieltä, että useampaan eri instrumenttiin tutustuminen avaa portteja musikaalisempaan ilmaisuun. "Mike Mangini: triangeli, Steve Vai: everything else..."-tyypit ovat sitten aivan oma lukunsa. Moniosaamisella on usein varjopuolensakin.

Tuohon aiempaan nykäs-kuoppis sekoiluun, mä yritin vähän valottaa omaa näkemystäni niistä ladun reunoilla olevista sauvan jäljistä. Sä pistit sanoja suuhuni ja kerroit minun puhuvan itse ladusta. Milloin minä olen sanonut ettei pojilla soitto kulje, mitä ihmettä?

E:) Hyvää ja hien hajuista uutta vuotta:-)
Less is less
MK73
31.12.2006 16:36:29
Heh, olen lievästi huvittuneena seurannut tätä hien katkuista keskustelua.

Kun me coverbändin kanssa soitetaan juopuneelle yleisölle Paranoid yöllä noin klo 1:20, mulla on paita likomärkä, vituttaa, hiki haisee eikä soitto kulje. Mutta mä oon helvetin rock ja jengi diggaa :-)

Svengaavaa uutta vuotta!
hollmi-5
31.12.2006 16:45:37
Koko kroppa hiessä itsekin aamuyöllä bilekansalle niitä finnhitsejä tyrkytän. Rudimenttien hallinta säästää myös energiaa, kun antaa rennosti tekniikan olla asenteen lisäksi soitossa mukana. Silti on ihan tarpeeksi duunarinhikeä ja toki hiukan v-tutusta: on kuuma, silmät hiessä ja taas se saatanan urpo huutaa: "Soittakaa Paranoid" ;-)
markkuliini
31.12.2006 16:46:57

Kun me coverbändin kanssa soitetaan juopuneelle yleisölle Paranoid yöllä noin klo 1:20, mulla on paita likomärkä, vituttaa, hiki haisee eikä soitto kulje. Mutta mä oon helvetin rock ja jengi diggaa :-)

Antero: Shoittakaa Paranoid!!!
Teppo: Antero hei, nehän soittaa sitä koko ajan!
Antero: Hähähää... -hik- SHOITTAKAA PARANOID!!!!
passe
31.12.2006 17:08:16
Silti on ihan tarpeeksi duunarinhikeä

Sanot vaan... sun hikes tuoksuu kuiteskin siltä Calvin Kleinin Eau de toiletilta jonka muijas osti sulle joululahjaks:-) (vitsivitsivitsi...)
Less is less
ThinJointMortar
31.12.2006 18:26:13
Ne asiat, jotka soivat ja ovat jatkuvasti läsnä rumpujensoitossa. Muutamia esimerkkejä:

1) Rudimentit ja kapulatekniikan perusteet, esim.
2) Afroamerikkalaisen musiikin keskeiset settitekniikat jazzista tähän päivään omasta kiinnostuksesta riipuen
3) Kehittynyt koordinaatio/independence/ostinaatioiden hallinnassa
4) Hyvä time, joka ilmenee kykynä soittaa "klikin" kanssa ja ilman sitä
5) Dynamiikka pp-ff kaikessa mitä osaa
6) "Groovehakuisuus", eli rumpali löytää soitettavansa muiden soittajien kanssa, ns. oma raita
7) Nuotinlukutaito
8) Erilaisten musiikillisten muotojen hallinta, kuten 12-tahdin blues, call-and-response
9) Taito virittää soittimensa
10) Tärkein: se oma juttu!

Jos noi on ne normit niin eipä taida täälläkään paikassa kovin montaa Rumpalia olla.
Strumbali
31.12.2006 20:59:13
Jos noi on ne normit niin eipä taida täälläkään paikassa kovin montaa Rumpalia olla. On täällä rumpaleita, usko pois. Eihän se, kärjistetysti ilmaisten, "normien" täyttämistä vaadi. Rumpali ei ole tutkintonimike, kuten ei ole esim. muusikkokaan. Ne ovat jotain muuta. Tiedon määräähän tässä pyritään määrittämään, ei suinkaan sitä, minkä kaiken tiedon hallinta on rumpalina olemiselle välttämätöntä. Eikö vain? (Ymmärrän toki ammattilaisen ja harrastajan eron.)

Muiden instrumenttien osaaminen helpottaa kommunikointia muiden soittajien kanssa. Rumpalin ymmärtäminen "ei-rumpalille" ei ole itsestään selvyys. Muiden instrumenttien hallinta ei ole mielestäni pakollista rumpujen soiton suhteen, eikä se ole musikaalisuuden mitta. Rummut on erittäinkin haastava soitin melodisesti, nuottikorvan ja soitetun musiikin suhteen. Siinä riittää haastetta seuraavallekin vuodelle. Hyvää vuotta kaikille haasteista pitäville, soittimesta riippumatta.
ettäjotta
vapauskauppias
31.12.2006 22:27:00
Rumpali ei ole tutkintonimike, kuten ei ole esim. muusikkokaan. Ne ovat jotain muuta.

Pilkkua viilatakseni muusikko on nimenomaan tutkintonimike.
Strumbali
31.12.2006 23:17:32
Pilkkua viilatakseni muusikko on nimenomaan tutkintonimike. Näin sitä viisastuu, kiitos korjauksesta. Mitä kattaa muusikon tutkinto. Liittyen esim. rumpujen soittoon?
ettäjotta
vapauskauppias
31.12.2006 23:51:39
Näin sitä viisastuu, kiitos korjauksesta. Mitä kattaa muusikon tutkinto. Liittyen esim. rumpujen soittoon?

Riippuu oppilaitoksesta. Muusikoksi voi opiskella toisella ja kolmannella asteella.
Strumbali
01.01.2007 03:07:42
Riippuu oppilaitoksesta. Muusikoksi voi opiskella toisella ja kolmannella asteella.
Onko mielelestäsi muusikoita, minä pois lukien, ollut tässä keskustelussa, monta?
ettäjotta
vapauskauppias
01.01.2007 03:36:33
Onko mielelestäsi muusikoita, minä pois lukien, ollut tässä keskustelussa, monta?

En tiedä heidän koulutuksestaan, joten en osaa sanoa.
markkuliini
01.01.2007 13:30:36 (muokattu 01.01.2007 13:32:43)

Kepa ei ole muusikko.
Miettisen Miri ei ole muusikko.
Karvosen Jartsa ei ole muusikko.
Leppäsen Leevikään ei taida olla muusikko.

:)

Edit:Sanotaan vielä nyt selvyyden vuoksi, että (vaikka itse olen muusikko myös koulutukseltani) mielestäni muusikko voi olla ihan ilman tutkintojakin.
Roberto
01.01.2007 13:48:21

Koko kroppa hiessä itsekin aamuyöllä bilekansalle niitä finnhitsejä tyrkytän. Rudimenttien hallinta säästää myös energiaa, kun antaa rennosti tekniikan olla asenteen lisäksi soitossa mukana. Silti on ihan tarpeeksi duunarinhikeä ja toki hiukan v-tutusta: on kuuma, silmät hiessä ja taas se saatanan urpo huutaa: "Soittakaa Paranoid" ;-)

Tää on nyt se kohta missä asiain suhteellisuus mahtavasti selventää aiempia viestejämme.

Isosti kärjistäen: mä oon räkähcpunk-rumpali ja sä oot ogelispede. Sun mielestä finnhitseissä on tarpeeksi duunarihikeä, ja mun mielestä se on ihan kravattipoikien silkkimounatouhua. Sama speksi natsaa aika todennäköisesti siihen minkälaista soittoa me diggataan ja pidetään hyvänä mihinkin musaan.

Ja se on ihan okei, koska molemmat on oikeessa. Tai väärässä, mut anyway.
vapauskauppias
01.01.2007 15:42:36
Edit:Sanotaan vielä nyt selvyyden vuoksi, että (vaikka itse olen muusikko myös koulutukseltani) mielestäni muusikko voi olla ihan ilman tutkintojakin.

Tottahan tämäkin. Olen vain sitä mieltä, että muusikko käsitettä käytetään aivan liian usein ja harkitsemattomasti. Kaikenmaailman harrastelijatkin kutsuvat itseään muusikoiksi.
hollmi-5
01.01.2007 15:53:49
Sun mielestä finnhitseissä on tarpeeksi duunarihikeä, Enimmäkseen olen soitellut rokkibändeissä ja punkkia silloin, kun sitä oikeasti tehtiin. Usko silti, että Lipsasten keikoilla vedetään rokilla asenteella.
Roberto
01.01.2007 16:15:35

Usko silti, että Lipsasten keikoilla vedetään rokilla asenteella.

Kaikki on niin suhteellista :)
markkuliini
01.01.2007 16:53:47

Tottahan tämäkin. Olen vain sitä mieltä, että muusikko käsitettä käytetään aivan liian usein ja harkitsemattomasti. Kaikenmaailman harrastelijatkin kutsuvat itseään muusikoiksi.

Sitten sun kannattaa sanoa noin niinkuin just sanoit.

Eikä esim. näin.

Noissa on nimittäin ihan eri sanoma. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)