Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 5268 269 270 271 272399 400 401 402 403
Kimd
17.12.2015 11:42:45
VeeKoo: Kiitos.

Vedin tuon biisin joensuun Pop/jazz konservatorion pääsykokeissa ja äsken soittivat minulle, että tervetuloa lyömään rumpua jatkossakin.

Jos sitä nyt sitten oppisi oikeasti soittamaan muutakin kun noita metallikappaleita :) Mutta on kyllä hyvä fiilis, en turhaan hikoiltua bossa novien ja rosannakomppien parissa pitkin syksyä/ viimevuosia!

Onneksi olkoon!
Harrastelija harrastelija rumpali
beethro
17.12.2015 11:43:24
Hammarberg: Kävin soittamassa ja soitin Slayeria.... Eka kerta kun soitin tän biisin kokonaisuudessaan, tuttu ralli toki. Ja ykkösellä purkkiin. ;)

Slayer - Angel Of Death, s'il vous plaît.

https://www.youtube.com/watch?v=kb7GvTOPhKQ
***EDIT***
Video ei jostain syystä näy mobiililaitteilla, mutta tietokoneella toimii?

Tarkkasilmäiset huomaavat videolta, että mie nyt säädin tota virpan kulmaa, kyllä sen kuitenkin sai mukavampaan kulmaan eikä se jääny liian korkealle laisinkaan kun sen saa tarpeeksi kauas, ihan pari senttiä etemmäs + kulmaa pois riitti.... Mutta tällä oli lähinnä soittomukavuuteen vaikutusta.

Selvisi syy sille miksi se virppa kuulosti niin onnetomalta. Ensinnäkin miulla ei ole tällä hetkellä virpassa lähimiktystä ollenkaan. (Mikit ja raidat ei riitä kun on aika rajalliset noi äänityskamat.) Toisekseen overheadit olivat liian hiljasella ja EQ:n säätäminen auttoi, otin disareita pois ja väänsin keski ja alataajuuksia reippaasti isommalle. Kas kummaa miten alkoi se virppa kuulua. Mie en nimittäin sitä virppaa todellakaan hivele millään silkkihansikkailla. Nyt vielä tarkotuksella soitin lujempaa ihan varmuuden vuoksi.

Sen myös tein, että pudotin basareista hiukan leveliä alemmas... Meni ehkä liiankin hiljaselle? Tämmösessä tuplabasari-ilottelussa vois kuulua ehkä enempi. Ajattelin nyt kuitenkin, että laitetaas autenttinen soundi. Ehkä seuraavaan Slaikka-coveriin vois vääntää basareihin hieman atakkia isommalle.

Klassikkobiisi ja hyvin sait alkuperäisen fiilistä sekä energiaa mukaan omaan vetoosi.

Virvelikeskusteluun liittyen: tää on vain mun nöyrä mielipiteeni, mutta mielestäni voisit soittaa virveliä kyllä surutta kanttiin, etenkin tällaisissa hevitykityksissä - backbeattien soundi paranee (makuasia toki), eikä virveli jää jalkoihin noissa kädet ristissä haitsuun soitetuissa nopeissa humppakompeissakaan.
Hammarberg
17.12.2015 15:41:26

beethro: Klassikkobiisi ja hyvin sait alkuperäisen fiilistä sekä energiaa mukaan omaan vetoosi.

Virvelikeskusteluun liittyen: tää on vain mun nöyrä mielipiteeni, mutta mielestäni voisit soittaa virveliä kyllä surutta kanttiin, etenkin tällaisissa hevitykityksissä - backbeattien soundi paranee (makuasia toki), eikä virveli jää jalkoihin noissa kädet ristissä haitsuun soitetuissa nopeissa humppakompeissakaan.

Kiitti.

Tossa vois hyvinkin kanttilyönnit toimia, en tiiä sitten että ulvooko toi virppa sitten liikaa, se ei miuta häiritse, mutta toiset ei alkuunkaan tykkää.
markkuliini
17.12.2015 16:26:25

Hammarberg: Kiitti.

Tossa vois hyvinkin kanttilyönnit toimia, en tiiä sitten että ulvooko toi virppa sitten liikaa, se ei miuta häiritse, mutta toiset ei alkuunkaan tykkää.

No tässä on mun nähdäkseni kyse siitä että kummat periaatteet voittaa. Se, että suostuuko demppaamaan yhtään vai se, että haluaako kanttilyönnillä jysähtävän soundin joka leikkaisi paljon paremmin musiikin läpi.
Ylipäätään, jos haluaa pitää periaatteistaan tuikasti kiinni, niin silloin pitää varautua että joissain asioissa joutuu tyytymään komprosmissilopputulokseen.

Kyllä demppaamaton virvelikin toimii kanttilyönneillä, mutta osumapaikan kanssa saa olla tosi tarkkana! Sulla käsi elää sivusuunnassa sen verran että ei ihme että virvelisoundi "ulvoo".
Ja mun mielestä jo sellainen puolikas moongel riittää hyvinkin hillitsemään ulvontaa hyvin viritetyssä virvelissä. Jos virveli taas on epävireessä, niin silloin se vaatii enemmän demppiä.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Hammarberg
17.12.2015 17:22:31

markkuliini: No tässä on mun nähdäkseni kyse siitä että kummat periaatteet voittaa. Se, että suostuuko demppaamaan yhtään vai se, että haluaako kanttilyönnillä jysähtävän soundin joka leikkaisi paljon paremmin musiikin läpi.
Ylipäätään, jos haluaa pitää periaatteistaan tuikasti kiinni, niin silloin pitää varautua että joissain asioissa joutuu tyytymään komprosmissilopputulokseen.

Kyllä demppaamaton virvelikin toimii kanttilyönneillä, mutta osumapaikan kanssa saa olla tosi tarkkana! Sulla käsi elää sivusuunnassa sen verran että ei ihme että virvelisoundi "ulvoo".
Ja mun mielestä jo sellainen puolikas moongel riittää hyvinkin hillitsemään ulvontaa hyvin viritetyssä virvelissä. Jos virveli taas on epävireessä, niin silloin se vaatii enemmän demppiä.

Joo, tää on ehdottomasti yksi näitä asioita missä pitää yleensä jonkinlainen kompromissi tehdä... Miuta ei sinänsä häiritse se virpan overtone paitsi jos se huokuu ihan tolkuttomasti yli. Tykkään kuitenkin avoimesta virppasoundista. Miulla on ollu välillä käytössä semmonen 2/3 virpan ympräri menevä noin tuuman leveä kalvosuikale, mutta se demppaa jo liikaa. Ehkä lyhyempi pätkä vois toimia juuri sopivasti tukkimatta sointia kokonaan?

Niin sekin vielä, miulla saattaa olla vireet tällä hetkellä vähän sinne päin. Kalvot ovat melko uudet, nyt jo asettuneet, pitäis vireet katsoa tässä joku päivä oikein ajan kanssa.
markkuliini
17.12.2015 17:34:36

Hammarberg: Joo, tää on ehdottomasti yksi näitä asioita missä pitää yleensä jonkinlainen kompromissi tehdä... Miuta ei sinänsä häiritse se virpan overtone paitsi jos se huokuu ihan tolkuttomasti yli. Tykkään kuitenkin avoimesta virppasoundista. Miulla on ollu välillä käytössä semmonen 2/3 virpan ympräri menevä noin tuuman leveä kalvosuikale, mutta se demppaa jo liikaa. Ehkä lyhyempi pätkä vois toimia juuri sopivasti tukkimatta sointia kokonaan?

Niin sekin vielä, miulla saattaa olla vireet tällä hetkellä vähän sinne päin. Kalvot ovat melko uudet, nyt jo asettuneet, pitäis vireet katsoa tässä joku päivä oikein ajan kanssa.

Joo, tuossa dempissä menee helposti yli, kannattaa kokeilla lisäämällä pieniä määriä kerrallaan ja kuunnella kuinka paljon jo pienikin määrä alkaa vähentämään yläsäveliä, mutta ei vielä lyhennä kauheasti sointia. Noin leveä kalvo suokale demppaa jo tosi paljon, kokeile vaikka viiden sentin suikaletta. Joskin se tarvii pienen teipinpaljan pysyäkseen kiinni. Anyways, näin saat kuitenkin yhä avoimen soundin, mutta se on jotenkin kontrollissa.
Vire ratkaisee myös paljon.Vireen korkeus ylipäätään määrittää millä korkeudella ylä-äänet soi, ja jos rumpu on epävireessä, niin ylä-äänet soi monilla korkeuksilla.
Onnea matkaan!
Hammarberg
17.12.2015 18:00:39

markkuliini: Joo, tuossa dempissä menee helposti yli, kannattaa kokeilla lisäämällä pieniä määriä kerrallaan ja kuunnella kuinka paljon jo pienikin määrä alkaa vähentämään yläsäveliä, mutta ei vielä lyhennä kauheasti sointia. Noin leveä kalvo suokale demppaa jo tosi paljon, kokeile vaikka viiden sentin suikaletta. Joskin se tarvii pienen teipinpaljan pysyäkseen kiinni. Anyways, näin saat kuitenkin yhä avoimen soundin, mutta se on jotenkin kontrollissa.
Vire ratkaisee myös paljon.Vireen korkeus ylipäätään määrittää millä korkeudella ylä-äänet soi, ja jos rumpu on epävireessä, niin ylä-äänet soi monilla korkeuksilla.
Onnea matkaan!

Kiitos vinkistä. :) Onneksi on vanhoja kalvoja lojumassa mistä voipi leikellä... Voisin tehdä ehkä jonkin testivideonkin vaikka, kokeilla useemman kokosta demppiä.
beethro
17.12.2015 19:46:08
Hammarberg: Kiitos vinkistä. :) Onneksi on vanhoja kalvoja lojumassa mistä voipi leikellä... Voisin tehdä ehkä jonkin testivideonkin vaikka, kokeilla useemman kokosta demppiä.

Ja ensi kerralla kun satut soitinliikkeeseen, niin nappaa paketti noita moongel-lättyjä - ei maksa juuri mitään ja ovat erittäin käteviä! Mulla on tosi korkealle viritetty yksikerroslyöntikalvo teräsrunkoisessa virvelissä eli "paperilla" oikea klangipainajainen, mutta hyvin toimii kantti-iskut, kun demppinä on yksi tai kaksi moongel-lättyä (määrä riippuu tilanteesta, joskus mennään jopa kokonaan demppaamattomana).
markkuliini
17.12.2015 19:51:00

beethro: Ja ensi kerralla kun satut soitinliikkeeseen, niin nappaa paketti noita moongel-lättyjä - ei maksa juuri mitään ja ovat erittäin käteviä! Mulla on tosi korkealle viritetty yksikerroslyöntikalvo teräsrunkoisessa virvelissä eli "paperilla" oikea klangipainajainen, mutta hyvin toimii kantti-iskut, kun demppinä on yksi tai kaksi moongel-lättyä (määrä riippuu tilanteesta, joskus mennään jopa kokonaan demppaamattomana).

Niistä olen itsekin tykännyt, mutta viime vuonna tuli pari purkkia b-laatua, joten ostin testiin Slapklaz-merkkistä vastaavaa ja on ollut paljon parempilaatuista kamaa.

Mutta sama se, se mitä piti sanomani on se, että kannattaa leikata yksi palanen puoliksi tai jopa neljäänkin osaan. Itselle joskus tuo kokonainen on snaressa liikaa, ja puolikas just perfect. Sävyjä, u nou! :D
beethro
17.12.2015 19:56:59
markkuliini: Niistä olen itsekin tykännyt, mutta viime vuonna tuli pari purkkia b-laatua, joten ostin testiin Slapklaz-merkkistä vastaavaa ja on ollut paljon parempilaatuista kamaa.

Mutta sama se, se mitä piti sanomani on se, että kannattaa leikata yksi palanen puoliksi tai jopa neljäänkin osaan. Itselle joskus tuo kokonainen on snaressa liikaa, ja puolikas just perfect. Sävyjä, u nou! :D

Mäkin hankin just purkin noita slapklazin vastaavia ja ne vaikuttavat kyllä tosi hyviltä! Ja joo, on ehdottomasti tilanteita, joissa kokonainen lätkä on snaressa liikaa - oon silloin ottanut kokonaan pois, mutta voi olla, että puolikas olisikin ollut optimaalinen ratkaisu :)
Hammarberg
17.12.2015 20:44:41

Vois tosiaan noita kokeilla... Mie en ole koskaan vielä testannutkaan. demppinä yleensä joko kalvon suikale tai jesaria + pieni vaahtomuovipala tms. Moongel ei vissiin jätä mitään hurjia jälkiä kalvoihin edes? Toi McGyver tykkää jättää helkkaristi liimaa jälkeensä, kosmeettistahan se vain tietty on.
Strumbali
17.12.2015 22:15:47
Moongel ja vastaavat on ystävällisempiä kalvoille kuin teipit tms.
Jee jee!
Hammarberg
17.12.2015 22:39:20

Strumbali: Moongel ja vastaavat on ystävällisempiä kalvoille kuin teipit tms.

Pitänee näitä kokeilla... Eihän ne teippien liimat mitään sinänsä haittaa, mutta näyttäähän se kivemmalta kun ei ole kalvot täynnä liimarantuja.
markkuliini
18.12.2015 00:39:40 (muokattu 18.12.2015 00:40:54)

Hammarberg: Pitänee näitä kokeilla... Eihän ne teippien liimat mitään sinänsä haittaa, mutta näyttäähän se kivemmalta kun ei ole kalvot täynnä liimarantuja.

Tuokin riippuu siitä teipistä.
Jesarilla viitataan usein ilmastointiteippiin (duct tape) joka jättää jälkeensä liimaa. Sitä ei siis saa siististi irti, eikä sitä kannata käyttää demppaamishommissa, etenkin jos haluaa siirrellä tai välillä irroittaa demppiä.

Roudarinteippi, eli gaffa (gaffer's tape) taasen ei jätä liimajäämiä, vaan irtoaa puhtaasti.

Jesari on toki yleistynyt tarkoittamaan myös roudarinteippiä, mutta sehän on error.

http://www.differencebetween.net/ob … -between-gaffer-tape-and-duct-tape/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ilmastointiteippi
hollmi-5
18.12.2015 08:16:12
Vaikka virveli tuntuu soivan liikaa omalta paikalta kuunnellen, on se harvoin ongelma livenä tai edes nauhoitettaessa. Enemmän kuulen tumpuksi dempattuja, kuin luonnolliselta kuulostavia virppoja.
Soundit, piuhat ja kajarit.
4tune
18.12.2015 11:23:56
http://maihinnousu.net/s/25114

Lisätään nyt tännekin, noin kuukauden vanha kerrallapurkkiincoverveto.

Sopiva aasin silta tuohon tumpuksi dempattuun virveliin: Tässä tuli koitettua melko leveällä kalvosta leikatulla demppirenkaalla, että saisiko sitä aikaan sellaisen konemaisen lässähdyksen. Saihan sillä ja mielestäni kappaleeseenkin sopii ihan mukavasti.

Vedossa olisi kyllä monta asiaa voinut tehdä paremmin, 2min kohilla tulee aivopieru, bridgessä time hiukan heittää ja kun kahdella ovarilla tallensin niin asettelinpa näemmä alemmaksi laittamani ovarin turhan lähelle basaria, kun lopussa tarkoituksella tuuttaan basaria hiukan kovempaa niin äänenhän se särkee.

Toisella aasinsillalla noiden mikkien asetteluun kun käyttää kahta ovaria: Miten täälä muut niitä pitävät? Itse nyt muutamaa asettelua kokeillut ja todennyt toimivimmaksi tälläisen, jossa mikkien linja edestä katsottuna menee ikäänkuin ristiin, toinen mikki alempana, hieman basarin keskiväliä ylempänä ja toinen mikki sitten noin 30cm ylimpien peltien yläpuolella.
VeeKoo
18.12.2015 11:31:38

Pysyykö tuo aito moongel hyvin virvelissä?

Itsellä on jotain Staggin korviketta ja muutaman päivän jälkeen lähtee pomppimaan kovemmissa/ kanttipommeissa kokonaan pois (voi olla että on kalvolla ollut myös pölyä ja olen sillä pilannut geelin tahmeuden).
Nyt olen niitä (puolikkaita) staggeja sitten teipillä laittanut, mutta olisihan se mukavaa jos ei tarvitsisi teippailla.
"Naisiahan saa räpläillä koska tahansa, mutta kaunista rumpua harvemmin. "
markkuliini
18.12.2015 11:41:11

VeeKoo: Pysyykö tuo aito moongel hyvin virvelissä?

Itsellä on jotain Staggin korviketta ja muutaman päivän jälkeen lähtee pomppimaan kovemmissa/ kanttipommeissa kokonaan pois (voi olla että on kalvolla ollut myös pölyä ja olen sillä pilannut geelin tahmeuden).
Nyt olen niitä (puolikkaita) staggeja sitten teipillä laittanut, mutta olisihan se mukavaa jos ei tarvitsisi teippailla.

Moongeliä en ole hetkeen testannut, mutta ainakin Slapklaz (siis voiko olla huonompaa nimeä?!) on pysynyt vielä paremmin. Oon vetänyt 8 kk keikat putkeen samalla purkilla, ja tarttuvuus oli edelleen tosi hyvä, enkä ole edes huuhdellut niitä. Mä kylläkin kerään limat purkkiin roudauksen ajaksi. Caseissa kun on pölyä ja limat meinaa tarttua pehmusteisiin jne.
Slapklazissa on se hyvä puoli että niissä parit ohuet muovifilmit mukana ja olen pitänyt snaren päällä olevissa limoissa muovin päällypuolella. Näin kapulasta irtoava sahanpuru ei tartu siihen kiinni. ;)
Hammarberg
18.12.2015 13:23:18

hollmi-5: Vaikka virveli tuntuu soivan liikaa omalta paikalta kuunnellen, on se harvoin ongelma livenä tai edes nauhoitettaessa. Enemmän kuulen tumpuksi dempattuja, kuin luonnolliselta kuulostavia virppoja.

Tää on kyllä totta. Ja rumpujen päälle kun aletaan lisätä raitoja/muita soittimia, katoaa siitä soinnista aika paljon... Tän kanssahan voi käydä niin, että demppaus kuulostaa kuskin paikalle oikein hyvältä, mutta edestä muiden soittimien kanssa onkin pelkkä onneton atakki eikä paljon muuta.
Strumbali
18.12.2015 14:31:04
VeeKoo: Pysyykö tuo aito moongel hyvin virvelissä?

On minulla muistaakseni pysynyt. Täytyy kyllä sanoa, että ihan varma en ole mikä lätkä on ollut missäkin rummussa harvoilla tämän vuoden keikoilla ja niiden jälkeen. Saattoi olla, että semmoinen puolikas tai pienempi palanen ei pysynyt pitemmän käytön jälkeen. Likaantunut ja keveyden vuoksi saattoi pompata irtikin. (Lyön kyllä lujaa virveliä bändin treeneissä.)
Jee jee!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)