![]() 12.12.2015 13:13:27 | |
---|---|
En tarkoittanut, että rummut pitäisi vatupassin avulla asetella, lähinnä tarkoitin että asettelussa on jouduttu tekemään kompromissejä setin tärkeimpien osien suhteen, jolloin koko asettelu kannattaisi tehdä alusta, että voisi soittaa siihen virvelin keskelle, koska nyt iskut menee ohi keskikohdan, joka tarkoittaa koripallosaundia ja kompin napakkuus kärsii välittömästi. Ohjeeni oli siis asetella ne tärkeimmät setin osat siten, että niitä voi soittaa hyvässä, levollisessa ja ryhdikkäässä asennossa ja sitten sen jälkeen lisätään ne loput kamat tekemättä kompromissejä, mitä tulee basariin, virveliin, penkkiin ja haitsuun. Minun silmääni soittoasento on lievästi kyyry, ruoto on vähän mutkalla ja painopiste takana - rummunsoitossa ei mielestäni koskaan pitäisi tarvita selkänojaa. Jokainen toki taaplatkoon tyylillään, mutta kun itse on kokenut oikean soittoergonomian löytymisen jälkeen kehittyvänsä soittajana todella nopeaa tahtia vähemmällä treenillä aikaisempaan verrattuna, niin suosittelen sitä lämpimästi muillekin. | |
![]() 12.12.2015 15:48:06 | |
Vallu-Veke: En kyllä huomaa tuossa Hammarbergin asettelussa mitään väärin aseteltua asiaa. Hyvin tyypillinen mättöasetelma. Toimii kyseisessä genressä. Nykyisin suosiossa oleva, kaikki vaakatasossa ja alhaalla, myös symbaalit, on joskus hieman oudon ja jopa vaikean näköistä puuhastelua. Niin no symbalithan on usein vaakatasossa ja todella korkeallakin. Kaikenlaista on. Lisäämpä tähän tällaisen asetelman. Mielenkiintoinen on tämäkin: http://paiste.com/e/endorser_det.php?page=setup&endorserid=5549 Jos mielessä yrittää hahmottaa ajan kulua ja rumpusetin evoluutiota sekä miettii mihin suuntaan pöntöt on kääntymässä, niin: Viiden, ehkä kymmenen vuoden kuluttua resopuoli on ylhäällä vaakatasossa. Ehkä 20 vuoden kuluttua on pyörähdetty koko kierros ja lyöntikalvot on taas ylhäällä vaaterissa. Väliin tulee aina hankalia ajanjaksoja, kun päntöt on täysin kyljellään. Kiitos. :) Miun asettelu on tosiaan "perinteinen" 80-lukulainen asettelu... Se on ihan totta että toi ei todellakaan ole ergonomisin ja helpoin mahdollinen soitettava, komppipellit eivät ole sylissä ja syvä virppa on normitelineellä pidettävä jonkinlaisessa kulmassa ellen sitten heivaa etutomeja myöskin syvemmälle. Jälkimmäinen on ihan oikeesti perseestä, pikkasen pois virpasta kulmaa niin olisi helpompi soittaa. Muutoin toi asettelu on ihan jees, ehkä se on tottumuskysymys, mie olen tolla asettelulla sitä reilun vuoden taukoa lukuun ottamatta soittanu nyt joku nelisen vuotta. | |
![]() 12.12.2015 15:51:43 | |
Niq: En tarkoittanut, että rummut pitäisi vatupassin avulla asetella, lähinnä tarkoitin että asettelussa on jouduttu tekemään kompromissejä setin tärkeimpien osien suhteen, jolloin koko asettelu kannattaisi tehdä alusta, että voisi soittaa siihen virvelin keskelle, koska nyt iskut menee ohi keskikohdan, joka tarkoittaa koripallosaundia ja kompin napakkuus kärsii välittömästi. Ohjeeni oli siis asetella ne tärkeimmät setin osat siten, että niitä voi soittaa hyvässä, levollisessa ja ryhdikkäässä asennossa ja sitten sen jälkeen lisätään ne loput kamat tekemättä kompromissejä, mitä tulee basariin, virveliin, penkkiin ja haitsuun. Minun silmääni soittoasento on lievästi kyyry, ruoto on vähän mutkalla ja painopiste takana - rummunsoitossa ei mielestäni koskaan pitäisi tarvita selkänojaa. Jokainen toki taaplatkoon tyylillään, mutta kun itse on kokenut oikean soittoergonomian löytymisen jälkeen kehittyvänsä soittajana todella nopeaa tahtia vähemmällä treenillä aikaisempaan verrattuna, niin suosittelen sitä lämpimästi muillekin. Toi virppajuttu on kyllä semmonen minkä mie korjaan ensi tilassa... Komppipellit voisi olla lähempänä, mutta miun kamoilla se ei vain ole mahdollista ellen tee jotain radikaaleja muutoksia. Ja ton soittoasennon suhteen huomasit ihan oikein, miulla on selkä mutkalla. Tod näk istuin liian kaukana. Selkänojalle on syynsä, ennen selkänojallista penkkiä miun ryhti oli täysin kokonaan vituillaan, joko hillitön etukeno tai selkä kokonaan kaksinkerroin. Toi selkänoja pakottaa edes jotenkin pysymään kunnollisessa asennossa ja se auttoi niihin selkäongelmiin sillon. | |
![]() 12.12.2015 15:53:31 | |
Ja nyt kun tässä ihmetellään miun soittoasennon ja settiasettelun ongelmakohtia, laitetaanpas lisää videota. Tämä on viime viikon tuotoksia, tarkoitus oli tehdä uusi otto, koska tämä veto ei ole täydellistä lähelläkään, mutta ajattelinpa, että lataan silti. Ennemmin teen uusia pätkiä. https://www.youtube.com/watch?v=kx4dyeqedbI | |
![]() 13.12.2015 03:09:57 | |
Käsi ylös nyt, ketä häiritsee jos spämmään tähän ketjuun millon mitäkin neuvojen toivossa? Ketjun otsikko viittaa soittoon, mut oletan, ettei kukaan pahastu jos vaikka videoin lyhyen pätkän itsestäni opettelemassa paradiddlejä(esimerkki), ja kaipaan asiaan neuvoja. Kaikki youtube opetusvideot on ihan hyvää opetusmateriaalia yms. mut näkisin tän toimivampana, ku voi konkreettisesti joku osoittaa jos soitan jonkin asian epäpuhtaasti, typerästi, yksinkertasesti päin vittua ;D. Tänään ku peruuntu bändisoitot, ni päädyin sit soitteleen yksin sellaset 4h tatti hiessä. Opettelen yksin aina vapaamuotosesti just jtn rudimentteja yms. Tänää koitin soittaa mp3-soittimen biisien tahtiin, mut toi on jotenki hankalaa, ku ei kuule omaa soittoaan kunnolla, eikä itse biisiäkään. Mul on ihan mp3:sen kuulokkeet korvissa ja siihen päälle sit viel peltorit. Oisko jotain parempaa systeemi olemassa, missä ei mössööntyis oma soitto, eikä musa minkä tahtiin soittaa? | |
![]() 13.12.2015 09:03:16 | |
Ihmis surun haaskansyöjä: Oisko jotain parempaa systeemi olemassa, missä ei mössööntyis oma soitto, eikä musa minkä tahtiin soittaa? Shuren SE215 esimerkiksi on hyvä. Vaimentaa rumpuja tarpeeksi ja musa kuuluu, vaikka ei kovaa kuuntelisi. http://www.shure.com/americas/produ … nes/se215-sound-isolating-earphones Minulla on SE315 ja SE535 napit. Hinta nousee, mutta laatu ei samassa suhteessa. En keksi noista 535-mallisista mitään moitittavaa, mutta 215-mallisia kokeilleena pärjäisin niilläkin treenihommissa mainiosti. http://www.shure.com/americas/produ … nes/se535-sound-isolating-earphones Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 13.12.2015 12:30:15 | |
Free Pussy Riot Now! | |
![]() 14.12.2015 01:46:40 (muokattu 14.12.2015 01:53:08) | |
Joo no meikäl on tinnittäny semmoset 10 vuotta putkeen lähes 24/7, ni seki voi vaikuttaa kenties :D. Kuulokkeet pitää hommaa paremmat, mut uskoisin et ei liikaa auta. Toimiskohan jonkun sortin äänentoisto systeemistä, jos laittais musat täysille ja sit soittais päälle. Sit ei varmastikkaan häiritsis vaikkei oma rummutus kuuluiskaa, kunhan itse musiikki edes kuuluisi koko ajan. Mun tietämys teknologiasta on tosin tasoa kehitysvammainen, ni ei mitää selkeetä visiota miten tämä toteuttaa toimivasti. Sit aiemmin kyselin harjottelu padeista, metronomista yms. hankinnoista ja oon tällasia katellut: http://www.thomann.de/fi/millenium_rw500_rhythmpumper.htm kalliimpi, mutta myös kehuttu. http://www.thomann.de/fi/thomann_ctm700.htm Halvin metronomi, mutta kehuttu. http://www.thomann.de/fi/real_feel_rf12g_practice_pad.htm myydyin padi ja ilmeisesti ei tarvii mitään telinettä erikseen, vaan toimii snaren päällä? http://www.thomann.de/fi/millenium_cowbell_7.htm Halpa, mut samplen perusteella loistavan kuulonen lehmänkello. Sit onks noi metronomit jtn kitaran virittimiä pääasiassa, mis kuitenki tulee rumpujen soittoon tarvittava metronomi samassa, ku en oo varma? Ostaisin suoraan ton halvimman, jos tietäisin, että ajaa asiansa ihan samanlailla ku kalliimpi. En tee kitaran virittimellä yhtään mitään, kiinnostaa vaan itse metronomi ominaisuus. Sit pitäis kans hommaa halvin ja laadukkain taskutallennin/zoom tai vastaava, missä videokuvaus. Onko ehdottaa jtn? Paljo tuli taas asiaa, mut meinasin tilaa kaikki samasta paikasta kerralla ni ois hyvä jos joku jaksaa vastaa =). | |
![]() 14.12.2015 12:37:24 | |
Ihmis surun haaskansyöjä: Joo no meikäl on tinnittäny semmoset 10 vuotta putkeen lähes 24/7, ni seki voi vaikuttaa kenties :D. Kuulokkeet pitää hommaa paremmat, mut uskoisin et ei liikaa auta. Toimiskohan jonkun sortin äänentoisto systeemistä, jos laittais musat täysille ja sit soittais päälle. Sit ei varmastikkaan häiritsis vaikkei oma rummutus kuuluiskaa, kunhan itse musiikki edes kuuluisi koko ajan. Mun tietämys teknologiasta on tosin tasoa kehitysvammainen, ni ei mitää selkeetä visiota miten tämä toteuttaa toimivasti. Shuret ja puhelin? Helppo, halpa, ympäristöystävällinen... Jos meinaat saada jostain äänentoistiosysteemistä volaa niin, että rummut ei pauhaa yli, pitää olla todella paljon äänenpainetta. Kotistereot ei riitä. Olen joskus testaillut ihan kunnon hifisysteemillä, jossa oli asiallinen 2x250 w pääte ja herkät Gradientin 2.1-kajarit. Olen kokeillut myös pikku PA-lla ja sekin on paljon surkeampi, kuin nappimonitorit. Jos sinulla on vaikka iPhone, niin siihen saa mikrofonin, jolla nauhoittaa kuvaa ja ääntä, metronomin appsina, samoin kitaran virittimen, garagebandin jne. Turhaa kerätä kaikkea halvinta erikseen, kun puhelimella, mikrofonilla, nappimonitoreilla ja appseilla pääsee halvemmalla laadukkaampaan lopputulokseen. Harjoituspadi voi olla vaikka varresta poikki mennyt pingismaila, hiirimatto tai muu, josta kapula pomppaa. Tinnitus ei ole niin kovaa, että se edes hiljaisen musan peittää, joten se ei vaikuta rumpujensoiton ja musan kuulemiseen selitetyllä systeemillä. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 14.12.2015 13:07:20 | |
Komppia hollmille. Itse käytän metronominina -> http://www.frozenape.com/tempoadvance-metronome.html . Toimii Androidissa ja IOSissa. Hyvässä metronomissa on mielestäni tap-tempo, joka jeesaa silloin kun pitää selvittää olemassa olevan kappaleen tempo. Erilaisien tahtilajien runsaus on tietenkin plussaa. Itse pidän tärkeänä mahdollisuutta mykistää mikä tahansa isku, jolloin saa helposti metronomin lyömään esimerksi pelkästään neloselle jne. https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo | |
![]() 14.12.2015 14:48:31 (muokattu 14.12.2015 14:57:13) | |
Tällä kertaa yritin hypätä pois omalta mukavuusalueeltani ja coveroin tämmöistä jazz/ bigband osastoa, mitä lieneekään. Biisi on Whiplash ja löytyy samannimisestä elokuvasta. Melko tuskien taival oli blokkailla nuo kaikki osat ja vähän täytyi nuottejakin vilkuilla, että löytyi jutut. Mutta opettavainen treeniviikko takana, vaikka ehkä kohtuuttoman paljon aikaa jouduin käyttämään näin lyhyen kappaleen opetteluun. Videossa on sama biisi kahteen kertaan, samalla otolla putkeen pörpötelty. Eka on levyversion päälle paiskittu, toisessa yritän tapella taimin kanssa pelkkien torvien päälle. Klikki toki olisi auttanut, mutta eipä tullut laitettua. En lähtenyt ihan liikaa hinkkaamaan sitä virheetöntä suoritusta, vaan ennemminkin tämä oli itselleni oppimateriaalia, missä homma vielä kusee. https://www.youtube.com/watch?v=TS9nsahA48E Soundit onnistui mielestäni aika kivasti tällä kertaa :) "Naisiahan saa räpläillä koska tahansa, mutta kaunista rumpua harvemmin. " | |
![]() 15.12.2015 00:19:10 (muokattu 15.12.2015 23:36:10) | |
Kävin soittamassa ja soitin Slayeria.... Eka kerta kun soitin tän biisin kokonaisuudessaan, tuttu ralli toki. Ja ykkösellä purkkiin. ;) Slayer - Angel Of Death, s'il vous plaît. https://www.youtube.com/watch?v=kb7GvTOPhKQ ***EDIT*** Video ei jostain syystä näy mobiililaitteilla, mutta tietokoneella toimii? Tarkkasilmäiset huomaavat videolta, että mie nyt säädin tota virpan kulmaa, kyllä sen kuitenkin sai mukavampaan kulmaan eikä se jääny liian korkealle laisinkaan kun sen saa tarpeeksi kauas, ihan pari senttiä etemmäs + kulmaa pois riitti.... Mutta tällä oli lähinnä soittomukavuuteen vaikutusta. Selvisi syy sille miksi se virppa kuulosti niin onnetomalta. Ensinnäkin miulla ei ole tällä hetkellä virpassa lähimiktystä ollenkaan. (Mikit ja raidat ei riitä kun on aika rajalliset noi äänityskamat.) Toisekseen overheadit olivat liian hiljasella ja EQ:n säätäminen auttoi, otin disareita pois ja väänsin keski ja alataajuuksia reippaasti isommalle. Kas kummaa miten alkoi se virppa kuulua. Mie en nimittäin sitä virppaa todellakaan hivele millään silkkihansikkailla. Nyt vielä tarkotuksella soitin lujempaa ihan varmuuden vuoksi. Sen myös tein, että pudotin basareista hiukan leveliä alemmas... Meni ehkä liiankin hiljaselle? Tämmösessä tuplabasari-ilottelussa vois kuulua ehkä enempi. Ajattelin nyt kuitenkin, että laitetaas autenttinen soundi. Ehkä seuraavaan Slaikka-coveriin vois vääntää basareihin hieman atakkia isommalle. | |
![]() 16.12.2015 00:50:04 | |
5/5 Helevetin kova meininki Hammarberg! rumpuja ja kaikkia turpaan! Varsinki vasemman käden pieksentä on inspiroivan näköstä toimitututusta. Pittää täsä itelläki ehottomasti ottaa respecthengessä jazzmasterin halkeamalle hintin verra jatkoa. Jokerina, tee drumcoveri Luotan sydämen ääneenstä? Ois kova? Ostan bisset? | |
![]() 16.12.2015 01:11:57 | |
nahkapaska: 5/5 Helevetin kova meininki Hammarberg! rumpuja ja kaikkia turpaan! Varsinki vasemman käden pieksentä on inspiroivan näköstä toimitututusta. Pittää täsä itelläki ehottomasti ottaa respecthengessä jazzmasterin halkeamalle hintin verra jatkoa. Jokerina, tee drumcoveri Luotan sydämen ääneenstä? Ois kova? Ostan bisset? Joo, piti virppaa pieksää sopivasti että tasan varmasti kuuluu ja saa selvää. Toi on sen verran hurja biisiehdotus, että saattaa jäädä tekemättä... Tai en tiiä, oishan se jonkinlainen (huono) vitsi sekin. Mutta jos ton karmivan kauhubiisin coverointi tietää ilmasta bisseä. Pistit kyllä pahan. | |
![]() 16.12.2015 02:46:54 | |
Hammarberg: Joo, piti virppaa pieksää sopivasti että tasan varmasti kuuluu ja saa selvää. Toi on sen verran hurja biisiehdotus, että saattaa jäädä tekemättä... Tai en tiiä, oishan se jonkinlainen (huono) vitsi sekin. Mutta jos ton karmivan kauhubiisin coverointi tietää ilmasta bisseä. Pistit kyllä pahan. Heei! Paula_best! Lars!, sun täytyy luottaa sun sydämes ääneen. | |
![]() 16.12.2015 09:32:56 | |
Laittakaa nyt välillä jotkut muutkin tänne jotain videoita! (lol). Markkuliinilta vaikka joku kiva keikkapätkä? | |
![]() 16.12.2015 14:11:27 | |
VeeKoo: Tällä kertaa yritin hypätä pois omalta mukavuusalueeltani ja coveroin tämmöistä jazz/ bigband osastoa, mitä lieneekään. Biisi on Whiplash ja löytyy samannimisestä elokuvasta. Melko tuskien taival oli blokkailla nuo kaikki osat ja vähän täytyi nuottejakin vilkuilla, että löytyi jutut. Mutta opettavainen treeniviikko takana, vaikka ehkä kohtuuttoman paljon aikaa jouduin käyttämään näin lyhyen kappaleen opetteluun. Videossa on sama biisi kahteen kertaan, samalla otolla putkeen pörpötelty. Eka on levyversion päälle paiskittu, toisessa yritän tapella taimin kanssa pelkkien torvien päälle. Klikki toki olisi auttanut, mutta eipä tullut laitettua. En lähtenyt ihan liikaa hinkkaamaan sitä virheetöntä suoritusta, vaan ennemminkin tämä oli itselleni oppimateriaalia, missä homma vielä kusee. https://www.youtube.com/watch?v=TS9nsahA48E Soundit onnistui mielestäni aika kivasti tällä kertaa :) Hyvä! Pärjäsit mainiosti ja nuo pienet heittelyt timessa huomasi, kun oli alkuperäinen alla, mutta ei se mitään. Elokuvaa katsellessa minulle tuli selväksi, miksi amerikkalainen big band kuulostaa hyvälle. Kaikille soittajille on selän takana korvaaja ja paras hoitaa tontin. Esimerkiksi Buddy Richin bändissä soitti aina hyvät soittajat, vaikka leaderi oli välillä melkoinen mulkvisti toisia kohtaan. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 16.12.2015 14:19:20 | |
nahkapaska: 5/5 Jokerina, tee drumcoveri Luotan sydämen ääneenstä? Ois kova? Ostan bisset? Livenä Nykäsen vetäsemänä muutaman kerran olen nähnyt. Ei huono. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 17.12.2015 11:30:50 | |
hollmi-5: Hyvä! Pärjäsit mainiosti ja nuo pienet heittelyt timessa huomasi, kun oli alkuperäinen alla, mutta ei se mitään. Elokuvaa katsellessa minulle tuli selväksi, miksi amerikkalainen big band kuulostaa hyvälle. Kaikille soittajille on selän takana korvaaja ja paras hoitaa tontin. Esimerkiksi Buddy Richin bändissä soitti aina hyvät soittajat, vaikka leaderi oli välillä melkoinen mulkvisti toisia kohtaan. Kiitos. Vedin tuon biisin joensuun Pop/jazz konservatorion pääsykokeissa ja äsken soittivat minulle, että tervetuloa lyömään rumpua jatkossakin. Jos sitä nyt sitten oppisi oikeasti soittamaan muutakin kun noita metallikappaleita :) Mutta on kyllä hyvä fiilis, en turhaan hikoiltua bossa novien ja rosannakomppien parissa pitkin syksyä/ viimevuosia! "Naisiahan saa räpläillä koska tahansa, mutta kaunista rumpua harvemmin. " | |
![]() 17.12.2015 11:34:02 | |
VeeKoo: Kiitos. Vedin tuon biisin joensuun Pop/jazz konservatorion pääsykokeissa ja äsken soittivat minulle, että tervetuloa lyömään rumpua jatkossakin. Jos sitä nyt sitten oppisi oikeasti soittamaan muutakin kun noita metallikappaleita :) Mutta on kyllä hyvä fiilis, en turhaan hikoiltua bossa novien ja rosannakomppien parissa pitkin syksyä/ viimevuosia! Onnittelut opiskelupaikasta! Mäkin katsoin tuon pätkän ja diggasin kyllä soundeista ja soitosta. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)