Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 5260 261 262 263 264399 400 401 402 403
Hammarberg
21.11.2015 12:57:46 (muokattu 21.11.2015 18:04:38)

Duro: Soiton perusteel luulis ettei olis tauol ollu olleskaan. Hienosti ja napakasti vedetty. Ajoittaisilmeistä ja etenkin penkistä plussaa :P

Kiitos. Tässä oon nyt tauon jälkeen reilu kolme viikkoa napsutellu menemään, keskimäärin neljä tuntia/päivä. Ei tää mitään helppoa ole ollut, paikat oli alkuun pahasti jumissa... Nopeasti se tuntuma sieltä kyllä löytyy, kun ahkerasti treenaa.

Joo, sori noi ilmeet. Menee ihan Lärssiks koko homma toisinaan. :D

Toi penkki on muuten paras mitä miula on ollu, sopivan leveä ja tukeva ja tarpeeksi alhaalla. Mie vuosia soitin korkeella penkillä ja ihmettelin, että miksi basarityöskentely on niin vaikeaa... Helpottui ihan älyttömästi heti kun pudotti korkeutta.
Juhani_t
21.11.2015 23:29:25 (muokattu 22.11.2015 08:51:07)
statistiÖ: Neilyoung @ http://maihinnousu.net/a/2812

Osuvampi nimi saattaisi olla painajainen. Onko tuolle helvetinmoiselle särölle joku syvempi taiteellinen merkitys? Sait siihen jo mm. hollmilta vinkkiä, mutta soundi vain pahenee. Tunnistatko itse särön äänitteessäsi?

Ainiin. Ethän sä koskaan vastaa näihin kommentteihin joten paskaako tässä edes kyselen.
tomboarmageddon
22.11.2015 00:42:56
Juhani_t: Osuvampi nimi saattaisi olla painajainen. Onko tuolle helvetinmoiselle särölle joku syvempi taiteellinen merkitys? Sain siihen jo mm. hollmilta vinkkiä, mutta soundi vain pahenee. Tunnistatko itse särön äänitteessäsi?

Ainiin. Ethän sä koskaan vastaa näihin kommentteihin joten paskaako tässä edes kyselen.

Jos on tahallaan muroilla? Monethan käyttää säröä rummuissakin.
Kailis
22.11.2015 02:09:34

tomboarmageddon: Jos on tahallaan muroilla? Monethan käyttää säröä rummuissakin.

Jos Zoomilla tallennettu ja joka näytteessä sama niin veikkaan ettei vaan osaa. Oon mä tästä huomauttanutkin.
JuhaHo: Lienen sokea, mutta en näe linkkiä missään.
markkuliini
22.11.2015 02:21:04

Mun mielestä särö rummuissa on ihan parhautta.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
jazzmies
22.11.2015 09:55:20
Eilen NIMiMs-symposiumissa viimeinen puheenvuoro käsitteli säröä musiikkituotannossa http://nimims.net/HEL_2015_Nov.pdf "Läpä" presentaatiossaan lähti siitä, että kun aletaan tehdä levyjä, niin erilaisia säröjä aletaan lisätä sinne ja tänne, jopa akustiseen kitaraan. Monesi luodaan sellaista kovaa soittamisen illuusioita laittamalla kompressori töihin ja perään saturaatio rikkomaan äänen "lo-fi"-tyyliseksi. Tai sitten esim. sähköpianoon laitetaan fuzz-säröä tai yläsävelsarjoja vahvistavaa harmonista säröä. Tässä ensi alkuun särösatoa eiliseltä.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
-Dr.DW-
22.11.2015 11:27:49
markkuliini: Mun mielestä särö rummuissa on ihan parhautta.

Berzerker särötti basarit, että siitä tuli HC-Techo soundit! Aika riipivää! https://www.youtube.com/watch?v=Ulm … _OuUShkHJuqHOpl2Pb45Y3C&index=9
"Lethal dose is also a lifetime supply"
hollmi-5
22.11.2015 13:11:35
markkuliini: Mun mielestä särö rummuissa on ihan parhautta.

Minun mielestä ei ;) Mutta kuten jo todettu. Helppo olisi päästä tuosta vaivasta, kun laittaa äänitystason sopivaksi. Minun Zoomissa (H4n) äänitystaso on yksi tai jopa 0.jotain, kun settiä äänitän.

Itse soittonäytteestä: Kompin tynkää lähestytään. Kappaleen nimeksi sopisi: Leevi Leppänen, Rokkaavat rummut, 1/8 bassorumpuvariaatiot, harjoitus kolme. Pikässä juoksussa time pitää ihan ok, mutta tahdin sisällä on vahvaa huojuntaa tempossa.
Soundit, piuhat ja kajarit.
markkuliini
22.11.2015 13:37:52

hollmi-5: Minun mielestä ei ;) Mutta kuten jo todettu. Helppo olisi päästä tuosta vaivasta, kun laittaa äänitystason sopivaksi. Minun Zoomissa (H4n) äänitystaso on yksi tai jopa 0.jotain, kun settiä äänitän.

Itse soittonäytteestä: Kompin tynkää lähestytään. Kappaleen nimeksi sopisi: Leevi Leppänen, Rokkaavat rummut, 1/8 bassorumpuvariaatiot, harjoitus kolme. Pikässä juoksussa time pitää ihan ok, mutta tahdin sisällä on vahvaa huojuntaa tempossa.

Käytännössä kaikki tallenteet ennen 80-lukua sisältää suht. paljon säröä eli saturaatiota, yleisimmin nauhasäröä, ja etenkin rummuissa kun niitä lytättiin kelanauhalla ja etuasteilla. Ei se särö yleensä kuulosta siltä kuin olisi säröpedaalin läpi ajettu, vaan se on enemmänkin lämmintä särmää, soundi on ikäänkuin "muroja". Esim.Bonham soundi perustuu aika paljon hallittuun särön miksatessa. Täysin särötöntä soundia kuulee levyillä todella harvoin, ehkä joskus uudemmilla jazz-levyillä.
Jotkut miksausoppaat vertaavat säröä suolaan, ilman sitä mikään ei maistu oikein miltään, se auttaa makuja/soundeja erottumaan, mutta peruskäytössä kohtuus on puoliruokaa. Ja joskus enemmän on enemmän, vähn niinkuin margaritalasin reunalla. :D

Johan esim virvelirummun soundkini on käytännössä särähdystä, mun mielestä ihan kummallinen ajatus, että särö ei sovi rumpuihin.
markkuliini
22.11.2015 13:42:44 (muokattu 22.11.2015 13:57:49)

Ja mun mielestä tuo soundi sopii tuohon StatistiÖ:n estetiikkaan ja vähän seilaavaan timeen hyvin, puhtaalla soundeilla kuulostaisi paljon tylsemmältä ja nössömmältä.
Särö tuo illuusion kovaa soittamisesta vaikka soitetaan hiljaa, ja juuri tähän samaan efektien perustuu esim 60-luvun funk-levyjen soundi, esim Funky Drummer on soitettu hipihiljaa, mutta kuulostaa erityisen stydiltä särön ansiosta.

Mun mielestä esim. tää kuulostais paljon huonommalta jos rummut olis ilman säröä. https://youtu.be/XtN2CLkXC28
sahkuifk
22.11.2015 15:15:29 (muokattu 22.11.2015 15:15:48)
Pärinää pitää olla mutta kyllähän tuossa Statistin näytteessä on ihan selkeästi potikat vähän liian kaakossa.
Virveli saa resonoida jokaiseen tomiin ja vallankin basariin. IMO.
Silloin pitää puskee kun reikä on ruskee.
Kailis
22.11.2015 16:12:38 (muokattu 22.11.2015 16:14:14)

Tämähän onkin oikeasti hedelmällistä kun tahattomasta Zoom-säröstä keskusteltaessa päästäänkin jo Bonhamiin ja äänitys/tuottamisestetiikkaan. Joo, totta on että nykyäänkin äänitetään rumpuja analogisesti just siksi että se yliohjautuminen nauhalla tuottaa harmonista säröä jonka korva kokee usein miellyttäväksi.
https://www.youtube.com/watch?v=rxLbzVRc4HI
Usein digipohjalta toimittaessa lisätään saturaatiota jostain plugarista jotta saataisiin sama efekti.
Noissa statistin näytteissä on se ongelma että särö ei ole hallinnassa eikä kuulosta aina miellyttävälle.
Ei se särö yleensä kuulosta siltä kuin olisi säröpedaalin läpi ajettu, vaan se on enemmänkin lämmintä särmää, soundi on ikäänkuin "muroja".
Tämä.
JuhaHo: Lienen sokea, mutta en näe linkkiä missään.
hollmi-5
22.11.2015 16:22:30
Digitaalinauhoituksen yliohjaussärössä ei ole yhtään mitään musikaalista. Se kuulostaa pelkästään siltä itseltään.
markkuliini
22.11.2015 16:41:39 (muokattu 22.11.2015 16:42:44)

hollmi-5: Digitaalinauhoituksen yliohjaussärössä ei ole yhtään mitään musikaalista. Se kuulostaa pelkästään siltä itseltään.

No miksi sitten tuo StatistiÖ:n esimerkki kuulosti mun mielestä sellaiselta soundilta että voisin hyvin kuvitella käyttäväni musiikillisessa kontekstissa? Sehän todistaa sen, että siinä on paljonkin musikaalista. Kyseessä on nyt ilmiö, että kerrot omia mielipiteitäsi totuutena. Paljolta turhalta keskustelulta vältyttäisiin jos muistettaisiin välillä käyttää sanaa 'minusta'. :D

Mun havaintojen mukaan digivehkeiden säröytyminen on muuttunut viimeisten 10 vuoden aikana, niissä on tapahtunut kehitystä. Säröytyminen ei tapahdu enää läheskään yhtä väkivaltaisesti kuin vanhemmissa vehkeissä. Kai sinnekin jotain ohjelmistoa on väliin tyrkätty.
hollmi-5
22.11.2015 16:52:21
markkuliini: No miksi sitten tuo StatistiÖ:n esimerkki kuulosti mun mielestä sellaiselta soundilta että voisin hyvin kuvitella käyttäväni musiikillisessa kontekstissa? Sehän todistaa sen, että siinä on paljonkin musikaalista. Kyseessä on nyt ilmiö, että kerrot omia mielipiteitäsi totuutena. Paljolta turhalta keskustelulta vältyttäisiin jos muistettaisiin välillä käyttää sanaa 'minusta'. :D

Mun havaintojen mukaan digivehkeiden säröytyminen on muuttunut viimeisten 10 vuoden aikana, niissä on tapahtunut kehitystä. Säröytyminen ei tapahdu enää läheskään yhtä väkivaltaisesti kuin vanhemmissa vehkeissä. Kai sinnekin jotain ohjelmistoa on väliin tyrkätty.

Se mikä tässä StatistiÖ:n näytteessä kuulosti sinusta musikaaiselta, kuulosti minusta siltä, että omassa ääninäytteessä soitostani, en missään tapauksessa tuollaista rupisoundia päästäisi läpi.

Jokainen kirjoittaa omia mielipiteitään. Sitä ei tarvitse erikseen ilmoittaa.

"Kannattaa myös huomioida se, että palstalle kirjoittaa tuhansia ihmisiä. Yksittäisten ihmisten mielipiteet eivät edusta Muusikoiden.netin, sen Ylläpidon, tai Muusikoiden.netin kanssa kytköksissä olevien tahojen mielipidettä. Jokainen vastaa omista sanomisistaan itse."
markkuliini
22.11.2015 17:00:26

hollmi-5: Se mikä tässä StatistiÖ:n näytteessä kuulosti sinusta musikaaiselta, kuulosti minusta siltä, että omassa ääninäytteessä soitostani, en missään tapauksessa tuollaista rupisoundia päästäisi läpi.

Jokainen kirjoittaa omia mielipiteitään. Sitä ei tarvitse erikseen ilmoittaa.

"Kannattaa myös huomioida se, että palstalle kirjoittaa tuhansia ihmisiä. Yksittäisten ihmisten mielipiteet eivät edusta Muusikoiden.netin, sen Ylläpidon, tai Muusikoiden.netin kanssa kytköksissä olevien tahojen mielipidettä. Jokainen vastaa omista sanomisistaan itse."

Lähestymistapasi tähän on jääräpäinen, provokatiivinen ja kaiken kaikkiaan väärä.
hollmi-5
22.11.2015 17:17:26
markkuliini: Lähestymistapasi tähän on jääräpäinen, provokatiivinen ja kaiken kaikkiaan väärä.

Ei ole tarkoitus provosoida. Vain mielipiteeni ilmoittaa. Ja se ei muutu, kuten varmaan arvaat ;)
markkuliini
22.11.2015 17:21:05

hollmi-5: Ei ole tarkoitus provosoida. Vain mielipiteeni ilmoittaa. Ja se ei muutu, kuten varmaan arvaat ;)

Höh, et tarttunut täkyyni, jossa ilmoitin oman mielipiteeni sun laatimilla säännöillä. Tuo mun edellinen nimittäin kuulostaa ihan eriltä kun sinne laittaa sen minusta-sanan mukaan. :)

No mutta mun pointti on edelleen se että paljon turhalta keskustelulta vältyttäisiin jos sitä käytettäisiin enemmän. Mutta juu tiedän, tää on aika lailla tuulimyllyjä vastaan taistelua. Pointsit siitä, että osaa olla omasta jäykkyydestään jopa ylpeä. :D
jazzmies
22.11.2015 17:41:22
markkuliini: No miksi sitten tuo StatistiÖ:n esimerkki kuulosti mun mielestä sellaiselta soundilta että voisin hyvin kuvitella käyttäväni musiikillisessa kontekstissa?

Tuossa näytteessä on aika paljon sellaista säröä, mitä itsekin tavoittelen rajumpien kappaleiden miksauksessa. Edgeä on ja täyteenahdettu saturaatio nostavat päätänsä.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
JanneO
23.11.2015 08:38:08
jazzmies: Tuossa näytteessä on aika paljon sellaista säröä, mitä itsekin tavoittelen rajumpien kappaleiden miksauksessa. Edgeä on ja täyteenahdettu saturaatio nostavat päätänsä.

Ota statisti tuottamaan ;)

Minusta statistiÖ on kehittynyt rumpalina, jo tuossa neilyssä on parempaa komppausta mitä jo sitä edeltävässä näytteessä. Tosin otanta perustuu ensimmäiseen 15 sekuntiin, mutta kuitenkin.
Lähettäjä: "rumpujoppari R***i" Lähetetty: 18.10.2010 02:40 Otsikko: Re: Tori: Sabian B8 Pro Karavaani kulkee iloisesti rallatellen eteenpäin, vaikka koirat, persaukiset ja kateelliset räksyttävätkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)