Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 5258 259 260 261 262399 400 401 402 403
Epämuusikko
01.11.2015 14:02:37 (muokattu 01.11.2015 14:03:28)
hollmi-5: Suomessa on ihmeellinen valinta kouluttaa yliopistotasolla klassista, jazzia ja kansanmusaa. Näille on aika marginaalinen yleisö ja vientimarkkinat.

Sieltä tulee niitä taiteen huippuosaajia. Nuo kaksi viimeistä sanaa saattavat pelottaa kadunmiestä, mutta näillä mennään. Jos minulta kysytään niin yliopistotasolla voitais kouluttaa vaikka kymmenkertainen määrä supermuusikoita. Jotta niitä olisi enemmän. Eikö ollutkin hienosti perusteltu? Olen aidosti tuota mieltä. Musiikkikorkeakoulujen määrässä ja maantieteellisessä sijoittelussa mallia vois ottaa esim. Tanskasta.

Just äsken eräs kaveri pisti kuvaa konsertttisalissa tapahtuneesta charango-keikasta. Aina löytyy joku joka kuuntelee, yllättävän moni asia kuulostaa hyvältä kun se tehdään saatanan hyvin, ja kansan makua ei kannata kuunnella silloin kun tehdään kulttuuripoliittisia linjanvetoja, varsinkin mahdollisesti pitkien perinteiden ja historian siivittämien musiikki-organismien puitteissa. Mun mielestä.

Ja siis, lupasin olla ottamatta kantaa tähän keskusteluun koska tiedän tasan tarkkaan miten tässä käy mutta sori.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
jabajee
01.11.2015 15:08:18
jarome: Etkä sinä suosiota kommentteines. Älä ole liian leikkaava ihmisten omista musamakuilusta.

Kaikkein säälittävintä on cover bändissä soittaminen ja arvostella muiden musiikkia.

Jos Lipsasia tarkoitit, niin eikös ne soita covereiden covereita?

Lipsasten laulajasta tulee muuten aina mieleeni ruotsalainen 90-luvun teknotähti Martin "E-Type" Eriksson :)
http://bestlife.ucoz.ua/E-type.jpg
Hollmi-5: Siihen aikaan tehtiin rummut paremmasta kamasta, kuin nykyään. Siitä sulla tosin ei ole kokemusta, kun sinun omat tuon aikakauden kamat edustaa nykyajan Milleniumtasoa...
jazzmies
01.11.2015 16:23:03
Epämuusikko: Sieltä tulee niitä taiteen huippuosaajia. Nuo kaksi viimeistä sanaa saattavat pelottaa kadunmiestä, mutta näillä mennään. Jos minulta kysytään niin yliopistotasolla voitais kouluttaa vaikka kymmenkertainen määrä supermuusikoita. Jotta niitä olisi enemmän. Eikö ollutkin hienosti perusteltu? Olen aidosti tuota mieltä.

Minä veisin yliopistoon populaarimusiikin ehdottomasti, jos sinne on päästetty jazz ja kansanmusiikkikin. Ja nimenomaan EI-soittopuolella, vaan tuottaminen, brändäys, tuotteistaminen, promootio ja markkinointi ytimessä. Siihen se aina ennenkin täällä on tyssännyt. Soittaa, laulaa, kirjoittaa musiikkia ja miksata osaa monikin, joten siihen nyt ei tarvitse samassa määrin panostaa tulevaisuudessa. Sitä osaamista löytyy, muuta ei.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
hollmi-5
01.11.2015 22:25:34 (muokattu 01.11.2015 22:26:11)
jazzmies: Minä veisin yliopistoon populaarimusiikin ehdottomasti, jos sinne on päästetty jazz ja kansanmusiikkikin. Ja nimenomaan EI-soittopuolella, vaan tuottaminen, brändäys, tuotteistaminen, promootio ja markkinointi ytimessä. Siihen se aina ennenkin täällä on tyssännyt. Soittaa, laulaa, kirjoittaa musiikkia ja miksata osaa monikin, joten siihen nyt ei tarvitse samassa määrin panostaa tulevaisuudessa. Sitä osaamista löytyy, muuta ei.

Tästä olen samaa mieltä kanssasi. Suomalainen osaaminen kannattaisi valjastaa manageroimiseen ja markkinointiin. Muusikoita ja bändejä markkinoitavaksi löytyy, mutta heitä, jotka veisivät asiaa muiden tietoon on liian vähän.
Soundit, piuhat ja kajarit.
skriim
01.11.2015 22:36:03

hollmi-5: Kaikkein säälittävintä? Jos sulla joskus on keikkaa, josta jää korvausta, niin sulla on varaa ostaa kalvoja, ei kerjätä niitä coverbändin rumpalilta.

Edit: Tässä ei ole kyse pelkästä soittamisesta ja musiikista. Fuck-Ushiman sanoma on oksettava kuvia ja nimeä myöten. Ei tuollainen ole ihmisarvolle sopivaa, mutta ilmeisen lapsellinen käyttäytyminen on ihan ok tuossa genressä.

Aivan mahtavaa kuulla että jotkut ihmiset tunnistavat noin nopeasti mitä musiikillamme haemme :)
Tahtoisinkin palkita sinut ilmaisella c-kasetilla sekä hihapatchilla. Pistä tarkemmat tiedot yv:nä niin nakkaan postiin!

-Matti
full power
rockid
01.11.2015 23:06:03 (muokattu 01.11.2015 23:33:14)
hollmi-5: Bändejä huijataan keikoille. "Saa ruokaa ja kaksi kaljaa"-tyyppinen soppari. Jotkut tulevat ilmaiseksi ja jotkut jopa maksavat, että pääsevät keikalle. Sille polttoainetta antaa huonotasoiset harrastelijabändit, jotka haluavat vaan päästä julkisesti esiintymään

Harvinaisen epäammattimainen kommentti.

Älä hyvä mies syytä harrastelijabändejä siitä että keikalle pääsy on Suomessa hankalaa.

Mitä ensinnäkin rahaan tulee niin mielstäni keikkaliksan määrä ei tunnu kulkevan missään suhteessa musiikin/soittamisen laadun kanssa. Itse olen usein nauttinut huomattavasti enemmin pienistä paskoista pubibändeistä kuin monista "ammattilaisbändeistä" jotka oikeasti sitä rahaa jonkin verran saa.

Lähinnä itse ajattelen keikkaliksaa arvostuksena bändin tekemälle työlle ja se kuuluisi jokaiselle esiintyvälle yhtyeelle. Siitä varmaan kaikki on samaa mieltä? Missä sitten vika?

Ongelma on mielestäni siinä että Suomessa ei ole samanlaista musiikkikulttuuria kuin monessa muussa euroopan maassa. Jengiä ei vaan kiinnosta tulla keikoille kuuntelemaan mainitsemiasi huonotasoisia bändejä. Jengi ei edes liiku ulkona iltaisin 21 jälkeen. Soittomestoja on vähenemin määrin ja soittoajat myöhäisiä ajatellen duuniaikoja. Ne rahakeikat ovat viikonloppuisin tai yksityiskeikkoja ja niitä ei ole riitävästi kaikille. Jos joku haluaa ilmaiseksi esiintyä maanantai yöllä niin ei kai se ole keneltäkään pois.

Musiikkibaari jossa on arki-illan aikana 10 perusjuoppoa sekä bändin kolme kaveria ei juurikaan kassaa kartuta. Mistä ne liksat maksetaan?

Itse arvostan vapaa-aikaani ja aikaa perheeni kanssa sen verran että ilmaiseksi en keikkaile, mutta muut sen tehköön jos vaihtoehtoja ei ole.
tomboarmageddon
02.11.2015 07:24:42
hollmi-5: Kaikkein säälittävintä? Jos sulla joskus on keikkaa, josta jää korvausta, niin sulla on varaa ostaa kalvoja, ei kerjätä niitä coverbändin rumpalilta.

Edit: Tässä ei ole kyse pelkästä soittamisesta ja musiikista. Fuck-Ushiman sanoma on oksettava kuvia ja nimeä myöten. Ei tuollainen ole ihmisarvolle sopivaa, mutta ilmeisen lapsellinen käyttäytyminen on ihan ok tuossa genressä.

En taida olla ainoo lapsellinen täällä;)
Juhani_t
02.11.2015 08:08:41
rockid:
Jengiä ei vaan kiinnosta tulla keikoille kuuntelemaan mainitsemiasi huonotasoisia bändejä. Jengi ei edes liiku ulkona iltaisin 21 jälkeen.

Mä käyn katsomassa ainoastaan paikallisia "huonotasoisia" bändejä sen muutaman kerran mitä vuoden aikanakin kylillä käyn. Arkenakin voisin käydä jos kymmeneksi olisin jo nukkumassa, mutta soitothan alkaa lähempänä puoltayötä. Mulle tekee tiukkaa valvoa puolilleöin viikonloppunakin. Onko nuo yökeikat työttömiä vai ketä varten? No teinit ja muusikothan toki jaksaa valvoa aamuun asti.

Tää on ajautunut aika pahasti ohi aiheen.
Vallu-Veke
02.11.2015 08:34:16
Omat biisit on aina kovempi juttu kuin mallikkaasti vedetyt coverit.
Joku on jo tehnyt ne jo ajat sitten paljon paremmin, siksi ne on jääneet elämään.
Känniakat tykkää hyppiä covereitten tahtiin loppuillasta, kun estonpoistojuomaa on litkitty tarpeeksi. Riittää kun tunnistavat jostain Dingon biisistä vaikka kertsin, niin sen tahtiin huudetaan ja hypitään. Paljon ei vaadita bändiltä. Riittää, että porukkaa on talo täynnä ja kaljaa riittää. Hieman pitää olla sellaista tunnelman nostatustaitoa alkuun, mutta demon alkoholi pitää lopusta huolen, kun biisit on tarpeeksi tuttuja. Hauskaa on ja se on tärkeintä, kun juhlitaan. Mutta periaatteessa mikä vaan bändi saa porukan syttymään, kun olosuhteet on otolliset.
Covereista ja käännöksistä voi tehdä myös aikalailla omanlaisiaan, niin siitä voi tulla se juttu. Muistaakseni Vilperin perikunta teki menestyksellä näin.

Otetaan nyt tuo yliopistokin tähän loppuun.
Yliopistoista tulee pääsääntöisesti kakkosviulun soittajia. Beethovenin, jne. sävellyksiä, tavallaan covereitahan nekin vetää. Siitä on taide kaukana.
Samaa taulua maalataan uudelleen ja uudelleen.
Epämuusikko
02.11.2015 10:50:31 (muokattu 03.11.2015 10:36:30)
Juhani_t: Mä käyn katsomassa ainoastaan paikallisia "huonotasoisia" bändejä sen muutaman kerran mitä vuoden aikanakin kylillä käyn. Arkenakin voisin käydä jos kymmeneksi olisin jo nukkumassa, mutta soitothan alkaa lähempänä puoltayötä. Mulle tekee tiukkaa valvoa puolilleöin viikonloppunakin. Onko nuo yökeikat työttömiä vai ketä varten? No teinit ja muusikothan toki jaksaa valvoa aamuun asti.

Tää on ajautunut aika pahasti ohi aiheen.

Ei ole. Jos kyse on omasta musiikista niin nimenomaan tällaisesta kuulijakulttuurin alhosta pitää turista. Vaikka en mikään _niin_ vanha kalkkis ole, niin omat keikkakuviot olivat määrällisesti pienempiä n. 12 vuotta sitten, mutta keikkoja saattoi olla missä vaan. Yleensä niistä vakiona sai jonkun muodollisen korvauksen, puhutaan tyyliin bensarahoista ja muutamasta kaljasta, ja 100% omalla musalla mentiin. Jengiä kans kävi katsomassa niitä keikkoja, eikä koko kuviossa ollut mitään ihmeellistä kenenkään mielestä. Vieraiden bändien tsekkailu oli yksinkertaisesti siistiä. Ja mistä ne uudet hyvät bändit tulee jos ne ei saa ensin olla vähemmän hyviä bändejä, kuitenkin myös livenä.

Kvartaaliajattelu ja "pitäis olla jo eka keikasta helvetin pro" ja liksa pitää saada aina -mentaliteetti ei sovi tälle alalle, ja jos sopii niin se on jonkun kustannuksella.

+ ja kyllä meikämannenkin ulkomaan keikoilla on aina suhteessa enemmän porukkaa, vaikka huomattavasti enemmän nobodyinä ollaan liikenteessä, biisit on edelleen omia ja soittoajat on huomattavasti aikaisempia kuin suomessa.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
rockid
02.11.2015 11:29:07 (muokattu 02.11.2015 11:39:11)
Epämuusikko: Ei ole. Jos kyse on omasta musiikista niin nimenomaan tällaisesta kuulijakulttuurin alhosta pitää turista. Vaikka en mikään _niin_ vanha kalkkis ole, niin omat keikkakuviot olivat määrällisesti pienempiä n. 12 vuotta sitten, mutta keikkoja saattoi olla missä vaan. Yleensä niistä vakiona sai jonkun muodollisen korvauksen, puhutaan tyyliin bensarahoista ja muutamasta kaljasta, ja 100% omalla musalla mentiin. Jengiä kans kävi katsomassa niitä keikkoja, eikä koko kuviossa ollut mitään ihmeellistä kenenkään mielestä. Vieraiden bändien tsekkailu oli yksinkertaisesti siistiä. Ja mistä ne uudet hyvät bändit tulee jos ne ei saa ensin olla vähemmän hyviä bändejä, kuitenkin myös livenä.

Kvartaaliajattelu ja "pitäis olla jo eka keikasta helvetin pro" ja liksa pitää saada aina -mentaliteetti ei sovi tälle alalle, ja jos sopii niin se on jonkun kustannuksella.

Tässä oli sitä kuuluisaa asiaa.

Jonkinlainen korvaus oli se sitten bensarahat tai parit kaljat kuuluu mielestäni asiaan. Se osoittaa sentään jotain arvostusta bändin työlle. Ja let's face it. Pari bisseä pubin hanasta ei maksa ravintolalle mitään.
asa
08.11.2015 02:40:21 (muokattu 08.11.2015 19:24:18)

Laitetaas tähän kiistelyn ja jauhamisen väliin välillä jotain rumpukoveri soittopätkääkin.

VAROITUS! Sisältää heviä, ja mikä vielä pahempaa: Power Metallia!

Rhasody: When the Demons Awake
https://www.youtube.com/watch?v=fnUb86bXm5Q

Rhapsody: Holy Thunderforce
https://www.youtube.com/watch?v=m77MSpNoAf8

Rhapsody: Dawn of Victory
https://www.youtube.com/watch?v=_WdZt6HzuvU

Rhapsody: Emerald Sword
https://www.youtube.com/watch?v=PGAAHTmz710
UP THE IRONS!
jarome
08.11.2015 20:11:59
time decorating
hollmi-5
08.11.2015 21:31:40
jarome: Spotify ja Youtube linkit meidän jengin esikoiseen:

https://play.spotify.com/track/2N73 … pen.spotify.com&utm_medium=open

http://youtu.be/JcXpA0zDFe8

Plussaa:

-olet löytänyt tasoistasi soittoseuraa
-kehittymisen varaa on pitkästi

Miinusta:

-vireet
-soundit
-soiton/laulun sujuvuus

Kovaa hieromista, treenejä porukalla ja ennen kuin kukaan huomaakaan, olette ihan toisella levelillä. Tsemppiä.
Kailis
09.11.2015 11:40:13

Kuuntelin ainoastaan ton tuubibiisin. Mua häiritsi kovasti se että kitaristi lähtee ihan normijaotuksella mutta rytmiryhmä tulee messiin shufflella rockabillytyyliin. Tossa on muutenkin aikamoinen tyylillinen sekamelska. Selkeytystä.
TRAUM: mua vituttaa idiootit...tai siis ei muuten mutta kun niillä on äänioikeus siinä missä meikäläiselläkin.
hollmi-5
09.11.2015 13:11:04
Kailis: Kuuntelin ainoastaan ton tuubibiisin. Mua häiritsi kovasti se että kitaristi lähtee ihan normijaotuksella mutta rytmiryhmä tulee messiin shufflella rockabillytyyliin. Tossa on muutenkin aikamoinen tyylillinen sekamelska. Selkeytystä.

Kuuntelin uudestaan. Live BPM-mittarilla analysoituna lähtee biisi 92 BPM-tempoon. Välillä käväistään lukemassa 99 ja loppuun ajellaan noin 96 sykkeellä.

Rytmiryhmän kannattaisi seurailla kitaristin linjoja ja intensiteettiä, koska kitaran varassa tätä näköjään viedään. Sävellajia voisi nostaa? Solistille olisi paremmin ehkä sopivaa vetää sävelaskelta korkeammalta. Parit fillit ei ihan mene maaliin, mutta helppo on korjata. Kokonaisuudessaan tulee hiukan hätäinen fiilis. Toimisiko hiukan hitaammalla tempolla paremmin?
Juhani_t
09.11.2015 19:03:16
Kailis: Mua häiritsi kovasti se että kitaristi lähtee ihan normijaotuksella mutta rytmiryhmä tulee messiin shufflella rockabillytyyliin.

Tämä. Olin aika hämilläni tästä rytmikkyyden iloittelusta. Ihan kivasti ois lähteny vetämään ilman väkisin rokapiliksi vääntämistä.
hollmi-5
09.11.2015 20:55:42
Torille listatut Paistet ääninäytteessä:

Paisten Rude 20" Ride/Crashit (1981 ja -86) sekä 602 Sound Edge 14" ja Medium 18" (60-luku) symbaalit:

https://www.youtube.com/watch?v=7I3ntzEdv3c
rockid
09.11.2015 21:52:34

Ihan kivaa eloa tossa on ja saahan soittajat kuulua tällaisessa rallissa. Sävellajin transponointi puolikkaan ylös tekis laululle hyvää, mutta sekin vain oma mielipiteeni. Kiva ja pirteä meninki muuten.
jabajee
09.11.2015 21:54:34
Juhani_t: Tämä. Olin aika hämilläni tästä rytmikkyyden iloittelusta. Ihan kivasti ois lähteny vetämään ilman väkisin rokapiliksi vääntämistä.

Komppia tälle.
Kuulosti niinkuin olisi jonkun rokkapili taustan päälle vedetty vahvasti rokkikitaraa ja solisti vetänyt laulun karaokena oktaavia liian matalalta.
Alku lupasi ihan hyvää ja biisi olisi toiminutkin, jos sama meno olisi jatkunut loppuun asti, eli komppi perus rokkina ja laulu vahvempana ja korkeammalta.

Kuten joku mainitsikin, niin kitarahan tätä tosiaan vei ja muut räpiköi perässä.
Hollmi-5: Siihen aikaan tehtiin rummut paremmasta kamasta, kuin nykyään. Siitä sulla tosin ei ole kokemusta, kun sinun omat tuon aikakauden kamat edustaa nykyajan Milleniumtasoa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)