beethro 21.09.2015 10:59:57 | |
---|
|
hollmi-5 21.09.2015 20:43:01 | |
---|
Kimd: Teeppäs video jossa tuota hieman demonstroidaan? Fillarilenkillä kylmiltään tekaisin. 4, 3, 2, ja 1. Nuottien aika-arvo sama, joten tahdin mitta muuttuu. Yhdellä alasviennillä 4, 3, 2, ja 1 pomppua/käsi: https://www.youtube.com/watch?v=Bc7c6UYd7WM Soundit, piuhat ja kajarit. |
Speedy 21.09.2015 21:13:24 | |
---|
hollmi-5: Fillarilenkillä kylmiltään tekaisin. 4, 3, 2, ja 1. Nuottien aika-arvo sama, joten tahdin mitta muuttuu. Yhdellä alasviennillä 4, 3, 2, ja 1 pomppua/käsi: https://www.youtube.com/watch?v=Bc7c6UYd7WM Mutta eihän se pompannut? Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |
hollmi-5 21.09.2015 21:27:56 | |
---|
Speedy: Mutta eihän se pompannut? Miksikö ei? Käsi seuraa kuitenkin kapulaa, että se ei sammuta pomppua. Lyönti lähtee ylhäältä... Kohtuullisen hankalaa kuitenkin, mutta laita toki oma pomppaavampi versio. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Speedy 21.09.2015 21:45:14 (muokattu 21.09.2015 21:47:09) | |
---|
hollmi-5: Miksikö ei? Käsi seuraa kuitenkin kapulaa, että se ei sammuta pomppua. Lyönti lähtee ylhäältä... Kohtuullisen hankalaa kuitenkin, mutta laita toki oma pomppaavampi versio. No meillä on varmaan eri käsitys pompusta, mutta tuolla sinun tavallahan voi "pomputtaa" vaikka 147 kertaa.. Minun mielestä pompussa kyse nimen omaan pompusta - ei pomputtamisesta. Sen vaikeus nimen omaan perustuu kapulan hallintaan ja tekniikkaan, oikeaan puristus suhteeseen ja käden liikkeeseen niin että pomput saa tulemaan vapaasti pomppimalla oikeaan tempoon ja tietyn määrän. Mikä sen hyöty sitten on oikeassa elämässä enemmässä kun kahdessa pompussa on eri asia.. Pois lukien press/buzz/closed roll... E: toisin sanoen sinä soitat kaikki iskut, et anna pomppia. Jos lyöntitermit on tuttuja niin soitat down stroken, tap strokeja ja up stoken. Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |
hollmi-5 21.09.2015 21:51:14 | |
---|
Speedy: No meillä on varmaan eri käsitys pompusta, mutta tuolla sinun tavallahan voi "pomputtaa" vaikka 147 kertaa.. Minun mielestä pompussa kyse nimen omaan pompusta - ei pomputtamisesta. Sen vaikeus nimen omaan perustuu kapulan hallintaan ja tekniikkaan, oikeaan puristus suhteeseen ja käden liikkeeseen niin että pomput saa tulemaan vapaasti pomppimalla oikeaan tempoon ja tietyn määrän. Mikä sen hyöty sitten on oikeassa elämässä enemmässä kun kahdessa pompussa on eri asia.. Pois lukien press/buzz/closed roll... E: toisin sanoen sinä soitat kaikki iskut, et anna pomppia. Jos lyöntitermit on tuttuja niin soitat down stroken, tap strokeja ja up stoken. Voin laittaa pelkällä peukalo-etusormi-otteella ihan saman. Voit pomputtaa omat 147 kertaa, mutta minulla on yksi alasvienti ja loput pomppuja. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Kimd 21.09.2015 22:14:07 | |
---|
hollmi-5: Fillarilenkillä kylmiltään tekaisin. 4, 3, 2, ja 1. Nuottien aika-arvo sama, joten tahdin mitta muuttuu. Yhdellä alasviennillä 4, 3, 2, ja 1 pomppua/käsi: https://www.youtube.com/watch?v=Bc7c6UYd7WM Kiitos tästä Harrastelija harrastelija rumpali |
Epämuusikko 22.09.2015 00:18:46 | |
---|
Komppaan Speedyä tässä asiassa. Multiple stroke vs. bounce tai mitänäitänyton, terminologia hämää joka välissä. Kädenliikkeiden perusteella en käyttäisi Hollmiin videon soittotavasta sanaa pomppu. (Itse oon ruvennu puhumaan "ranteenliikkeiden määrästä" ja "äänistä" niin ei mee oppilasparoille puurot ja vellit enemmän sekaisin kuin mulla :D ) "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
Speedy 22.09.2015 11:12:41 | |
---|
hollmi-5: Voin laittaa pelkällä peukalo-etusormi-otteella ihan saman. Voit pomputtaa omat 147 kertaa, mutta minulla on yksi alasvienti ja loput pomppuja. Ka no tuota empä kehtoo kun ei siitä oo mitään hyötyä.. Koska: 98 rumpalia sadasta kuulostaisi paremmalta, jos treenaisi kapulaotetta ja perustekniikkaa säännöllisesti. Melkein jokainen harrastelija kärsii siitä, että kapula ei pomppaa ja kontrolli puuttuu. Jos kapula ei pomppaa yhdellä lyönnillä yhdestä neljään kertaan kontrolloidusti, voi treeniä lisätä reilusti. Ensin puhut pomppaamisesta mutta kuitenkin soitat pomputtamalla.. Vrt pallon saaminen pomppimaan yhdellä heitolla tai pallon pomputtaminen. Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |
hollmi-5 22.09.2015 11:36:05 | |
---|
Speedy: Ensin puhut pomppaamisesta mutta kuitenkin soitat pomputtamalla.. Vrt pallon saaminen pomppimaan yhdellä heitolla tai pallon pomputtaminen. Turha tästä on vääntää. Yhdellä saatolla nuo pomput tulee. Käsi on kuitenkin pidettävä kapulassa kiinni. Ei se kuitenkaan oikeasti lyö kapulaa kalvolle, vaan kontrolloi pomppua. Soundit, piuhat ja kajarit. |
moderndrummer88 22.09.2015 12:59:40 (muokattu 22.09.2015 13:01:21) | |
---|
hollmi-5: Turha tästä on vääntää. Yhdellä saatolla nuo pomput tulee. Käsi on kuitenkin pidettävä kapulassa kiinni. Ei se kuitenkaan oikeasti lyö kapulaa kalvolle, vaan kontrolloi pomppua. Jos nyt puhutaan ihan pomppimisesta niin, mietitäänpä paria seikkaa. Jos nuo olisi vapaita pomppuja kapulan liikeradanhan tulisi pienentyä joka pompun jälkeen, JOS sitä tosin ei auta ranteen lisäliikkeellä. Näinhän tuossa videolla ei käy, vaan sen ensimmäisen korkean iskun jälkeen, jokainen "pomppu" lähtee ihan yhtä korkealta, se on mahdotonta jo ihan fysiikan lakien nojalla. Eli pakko sun on antaa ranteilla siihen lisää vauhtia, tai sit sinulla on kapulat tai virvelinkalvo joka sotii fysiikan lakeja vastaan. Sitten toisekseen jos siirretään sama vertaus vaikka koripallomaailmaan. Jos tiputat kerran koripallon käsistäsi alas ja annat sen liikkua vapaasti lattialla niin kauan kuin se vapaasti tekee, niin sehän on pallon pomppimista. Jos annat sille vauhtia joka kerta edes vähän ranteellasi, vaikka se ranne seuraisi ja myötäilisikin pallon liikettä, puhutaan silti pompottelusta, eiks je? |
hollmi-5 22.09.2015 14:01:58 | |
---|
moderndrummer88: Jos nyt puhutaan ihan pomppimisesta niin, mietitäänpä paria seikkaa. Jos nuo olisi vapaita pomppuja kapulan liikeradanhan tulisi pienentyä joka pompun jälkeen, JOS sitä tosin ei auta ranteen lisäliikkeellä. Näinhän tuossa videolla ei käy, vaan sen ensimmäisen korkean iskun jälkeen, jokainen "pomppu" lähtee ihan yhtä korkealta, se on mahdotonta jo ihan fysiikan lakien nojalla. Eli pakko sun on antaa ranteilla siihen lisää vauhtia, tai sit sinulla on kapulat tai virvelinkalvo joka sotii fysiikan lakeja vastaan. Sitten toisekseen jos siirretään sama vertaus vaikka koripallomaailmaan. Jos tiputat kerran koripallon käsistäsi alas ja annat sen liikkua vapaasti lattialla niin kauan kuin se vapaasti tekee, niin sehän on pallon pomppimista. Jos annat sille vauhtia joka kerta edes vähän ranteellasi, vaikka se ranne seuraisi ja myötäilisikin pallon liikettä, puhutaan silti pompottelusta, eiks je? Jos ensimmäisen korkealta lyödyn iskun antaa vapaasti pompahtaa, nousee se yli aloitus kohdan, koska voimaa on fysiikan lakien mukaan enemmän, kuin vapaasti pudotetulla kapulalla. Kontrolli onkin noiden pomppujen korkeuden rajoitusta otetta löysäämällä ja ranne myötäilee. Kyllä minä toisaalta ymmärrän kaikkien näkemystä, mutta oikeasti yhdellä lyönnillä nuo lähtee. Tiedän sen, koska satuin olemaan paikalla tuota klippiä kuvatessa ;) Soundit, piuhat ja kajarit. |
Speedy 22.09.2015 14:25:10 (muokattu 22.09.2015 14:26:09) | |
---|
hollmi-5: Tiedän sen, koska satuin olemaan paikalla tuota klippiä kuvatessa ;) Voitko soittaa saman lattiatomille, tai keskelle virveliä? E: naama ei näkyny, ei tiedetä soititko itse..;) Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse |
Epämuusikko 22.09.2015 14:27:19 (muokattu 22.09.2015 14:35:51) | |
---|
oikeasti yhdellä lyönnillä nuo lähtee. Jos näin on niin heippa hei termodynamiikan säännöt ja painovoima. Vaimitensenytoli. Tuossa on pomppuja 1.40 kohdalla, kera jonkin sortin pullout-aksentin ihan lopussa. Sitä ennen pyhällä hengellä mennään. https://www.youtube.com/watch?v=MF9UN8hP5k0 Puhun nyt vain omasta puolestani, mutta jos kapulaa ensimmäisen saadun äänen avitetaan _yhtään_ (niin kuin usein tehdään ja se on tosi jees), ei sinänsä voida puhua pelkästä pomputtamisesta/pompulla soittamisesta /whatever, vaan sijoitutaan jotenkin akselille "open ----- closed". Molemmat ääripäät ovat melko yksipuolinen väline, mutta terminologiasekoilun välttämiseksi kts. ylempi viestini. Näin siis omalla kohdallani, en tiedä miten etelä-Suomen musiikkimetropoleissa puhutaan. Tämä video on myös mainio. Aiheen vierestä. Scottish drumming. Ei liity pomputtamiseen, vaan yleensä kelailuun ranne vs muu maailma. https://www.youtube.com/watch?v=r0SMLDx1hO0 "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
moderndrummer88 22.09.2015 14:51:02 (muokattu 22.09.2015 15:00:46) | |
---|
hollmi-5: Jos ensimmäisen korkealta lyödyn iskun antaa vapaasti pompahtaa, nousee se yli aloitus kohdan, koska voimaa on fysiikan lakien mukaan enemmän, kuin vapaasti pudotetulla kapulalla. Kontrolli onkin noiden pomppujen korkeuden rajoitusta otetta löysäämällä ja ranne myötäilee. Kyllä minä toisaalta ymmärrän kaikkien näkemystä, mutta oikeasti yhdellä lyönnillä nuo lähtee. Tiedän sen, koska satuin olemaan paikalla tuota klippiä kuvatessa ;) Ensimmäinen ehkä voikin nousta, mutta ei nyt neljän sarjaa saa menemään ihan taisaisella pompulla jos et kerta yhtään avita ranteella... E: Nythän sinulla ei tuo lyönnin voima hiivu lainkaan ensimmäisen iskun jälkeen. Tuo kuulostaa siltä, että voisit soittaa ihan hyvin vaikka 20 lyöntiä tasan samalla voimakkuudella. Kuvaisitko videon missä osoitat selvästi lyönnin voiman hiipuvan x-määrän pomppujen jälkeen. Itse en saa puhtaasti kapulan pomppimisella kuin varmaan kuusi iskua, ennen kuin kapulan liike-energia loppuu. Tuo ei siltä kuulosta, vaan iskut on tasaisen voimakkaita koko ajan. https://youtu.be/E3MMCDKGpF4?t=47 tuossa on kapulan pomppimista, ei pomputtelua, huomaatko eron sinun soittoon, jossa pomputtelet kapulaa? |
Anonymous-jazz 22.09.2015 16:39:36 (muokattu 22.09.2015 16:40:31) | |
---|
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
hollmi-5 22.09.2015 17:03:37 | |
---|
Speedy: Voitko soittaa saman lattiatomille, tai keskelle virveliä? E: naama ei näkyny, ei tiedetä soititko itse..;) Itse olin. Kapula pomppaa keskeltä virveliä paljon huonommin. Silloin on pakko auttaa ranteella. En lattiatomiin tuota saa vedettyä, muuten kuin aika läheltä laitaa. Eihän todellakaan tuollaisia pomputteluja musan mukana tule. Vain tuplalyöntiä itse käytän... Ja press rollia... Soundit, piuhat ja kajarit. |
jazzmies 22.09.2015 17:14:44 | |
---|
Epämuusikko: Näin siis omalla kohdallani, en tiedä miten etelä-Suomen musiikkimetropoleissa puhutaan. Meillä täällä Etelä-Suomessa, Helsingissä, Suomen musiikkipääkaupungissa on useita koulukuntia, mitä peruslyöntien toteuttamiseen tulee. Tässä tulee oma selvitykseni. Tuo Hollmin linkki edustaa kontrolloitua pomppua, missä käsi yhtyy pompun nopeuteen ja jatkaa pomppua pomputellen samaan tempoon. Mayerin DVD:llä on hyvin esiteltynä Moeller tekniikassa tuo "controlled bounce". Samaan settiin menee, eli minun, Helsingissä työskentelevän, Suomen musiikkipääkaupukilaisen rumpalin näkökulma lähtee komppaamaan Hollmin käsitystä. "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
Kimd 22.09.2015 18:12:50 (muokattu 22.09.2015 18:14:10) | |
---|
Harrastelija harrastelija rumpali |
Epämuusikko 22.09.2015 18:34:01 (muokattu 22.09.2015 18:34:23) | |
---|
jazzmies: Meillä täällä Etelä-Suomessa, Helsingissä, Suomen musiikkipääkaupungissa on useita koulukuntia, mitä peruslyöntien toteuttamiseen tulee. Tässä tulee oma selvitykseni. Tuo Hollmin linkki edustaa kontrolloitua pomppua, missä käsi yhtyy pompun nopeuteen ja jatkaa pomppua pomputellen samaan tempoon. Mayerin DVD:llä on hyvin esiteltynä Moeller tekniikassa tuo "controlled bounce". Samaan settiin menee, eli minun, Helsingissä työskentelevän, Suomen musiikkipääkaupukilaisen rumpalin näkökulma lähtee komppaamaan Hollmin käsitystä. Ok. Itsehän en puhunut peruslyönneistä ollenkaan vaan sanan "pomppu" käytöstä yhdessä sun toisessa yhteydessä. Pysyn kannassani, mutta myös kiitän termin Controlled Bounce mukaanotosta. Kyseessähän ei kuitenkaan ole 100% reboundin ja painovoiman yhteistoimin muodostamasta joka äänellä hiljenevästä sarjasta, joka pelkästään _kapulan_pomppiessa_"itsekseen"_ olisi tosiasia. Eihän? (pahoittelut nillittelystä, lupaan ettei toistu ihan heti :D ) "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |