Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 5233 234 235 236 237244 245 246 247 248
Jucciz
15.07.2019 00:51:11
Kricen tapauksessa käyttäisin ennemmin sampleja/sähkörumpuja tai palaisin kitaran pariin. Sen verran vaikea on näköjään uskoa järkipuhetta.
Juhani_t
15.07.2019 11:50:42
Krice: Viritin korkeammalle ja tuntuu siltä, että se toimii paremmin.

Paappa ääninäytteitä
Krice
15.07.2019 13:33:29

Juhani_t: Paappa ääninäytteitä

En vielä, koska olen säätämässä mikitystä. Tuotakin olen pohtinut sillä tavalla, että ehkä en tarvitse lainkaan overhead-mikkejä, vaan kaikki rummut tavallaan lähimikityksellä. Mutta en ole vielä kokeillut miltä se kuulostaa ja jos tarvitsee lisää mikkejä niin pitää napsutella tilausnappia thomannilla.
Juhani_t
15.07.2019 17:04:22
Krice: En vielä, koska olen säätämässä mikitystä. Tuotakin olen pohtinut sillä tavalla, että ehkä en tarvitse lainkaan overhead-mikkejä, vaan kaikki rummut tavallaan lähimikityksellä. Mutta en ole vielä kokeillut miltä se kuulostaa ja jos tarvitsee lisää mikkejä niin pitää napsutella tilausnappia thomannilla.

Nää tämmöset toimintaan tai toimimattomuuteen liittyvät pohdinnat ilman referenssiksi kelpaavaa äänipätkää on vähän kuin anonyymien keskustelut suoli24:lla.

Yleensä rumpuja äänittäessä overit on se tärkein äänipyydys, mutta sä varmaan haluat edetä perä edellä?
Krice
15.07.2019 17:42:07

Juhani_t: Yleensä rumpuja äänittäessä overit on se tärkein äänipyydys, mutta sä varmaan haluat edetä perä edellä?

Jos teen jotakin omituista niin se kyllä kuuluu soundissa. Ehkä minulla ongelma on siinä, että kun symbaalit on hiljaiset niin overheadit ei oikein toimi hyvin ja lisäksi ne ottavat tomien äänet sisään yhdistettynä erillisiin tomi-mikkeihin. Nyt kun siirsin mikkejä niin tuntuu toimivan paremmin, tosin tasapainon löytäminen vie oman aikansa. Vaihdoin overheadien ja tomimikkien paikkaa. Tosin overheadeista toinen on nyt tomien välissä ja toinen on ride-mikkinä toisella puolella, koska ride jää vähän kauas muista mikeistä.
Juhani_t
15.07.2019 18:08:21
Krice: Jos teen jotakin omituista niin se kyllä kuuluu soundissa. Ehkä minulla ongelma on siinä, että kun symbaalit on hiljaiset niin overheadit ei oikein toimi hyvin ja lisäksi ne ottavat tomien äänet sisään yhdistettynä erillisiin tomi-mikkeihin. Nyt kun siirsin mikkejä niin tuntuu toimivan paremmin, tosin tasapainon löytäminen vie oman aikansa. Vaihdoin overheadien ja tomimikkien paikkaa. Tosin overheadeista toinen on nyt tomien välissä ja toinen on ride-mikkinä toisella puolella, koska ride jää vähän kauas muista mikeistä.

Mikkikanavien vaiheenkääntönapit kannatttaa kokeilla. Kuuntele ensin overeita ja lisää siihen lähimikkejä vaiheenkääntöä napsutellen. Parempi asento voittaa.
hollmi-5
16.07.2019 08:21:15
Krice: En vielä, koska olen säätämässä mikitystä. Tuotakin olen pohtinut sillä tavalla, että ehkä en tarvitse lainkaan overhead-mikkejä, vaan kaikki rummut tavallaan lähimikityksellä. Mutta en ole vielä kokeillut miltä se kuulostaa ja jos tarvitsee lisää mikkejä niin pitää napsutella tilausnappia thomannilla.

Kahdellakin mikillä saa ihan hyvää jälkeä:

https://www.youtube.com/watch?v=749b4_6maB0

Ja neljällä:

https://www.youtube.com/watch?v=OVTIcL4sKOg
Soundit, piuhat ja kajarit.
AP
17.07.2019 11:02:11 (muokattu 17.07.2019 11:02:32)
hollmi-5: Kahdellakin mikillä saa ihan hyvää jälkeä:

https://www.youtube.com/watch?v=749b4_6maB0

Ja neljällä:

https://www.youtube.com/watch?v=OVTIcL4sKOg

Näin on. Maailmassa lienee useampi vähintään kelvollisen kuuloinen kevy, jota ei ole soitettu kovin kalliilla rummuilla eikä äänitetty miljoonalla mikillä. Kricellä nyt on ilmeisesti käynnissä jonkinlainen tuhoon tuomittu ikuisuusprojekti.
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
Krice
17.07.2019 12:26:11 (muokattu 17.07.2019 14:15:53)

Juhani_t: Kuuntele ensin overeita ja lisää siihen lähimikkejä vaiheenkääntöä napsutellen. Parempi asento voittaa.

Asensin overheadit "normaalille" paikalle, mutta vähän korkeammalle kuin missä ne oli ennen. Sitten nollasin rumpumikserin asetukset ja lisäsin mikki kerrallaan. Lähinnä tuossa tuli huomattua, että pitää käyttää high pass filtteri -nappia mikseristä jokaisen mikin kohdalla, ettei alataajuudet kertaudu liikaa. HPF käsittääkseni leikkaa alimmat taajuudet pois. Kun tuon tekee niin rummut ei ala kumisemaan tolkuttomasti. Lisäksi joissakin mikeissä pitää vielä vähentää bassoa EQ-nappia vierittämällä.

Vedin youtubeen pienen pätkän hyvällä taimilla:
https://www.youtube.com/watch?v=SpjL_jXLqQM

"Ride" on K Sweet 16" (olen etsimässä uutta rideä, koska Apollo oli vaan turhan iso ja matalasoundinen). Näen videolta selkeästi, että soitan pääasiassa sormilla. Pitäisi opetella jotenkin käyttämään myös käsiä, ehkä.
moderndrummer88
17.07.2019 16:02:36 (muokattu 18.07.2019 05:36:17)
Krice:

Timen hyvyydestä voi olla montaa mieltä :D Soitto oli kyllä kaukana semmosesta tiukasti gridissä olevasta, hyvin timeen vedetystä. Ennemminkin se oli semmoista "bambi kevätjäillä haparoimassa" Tuollaiseen timeen on hankala alkaa bändikavereiden soittamaan, mutta se ei lienekkään sinulla ongelma. Kyllä sen verran pitäisi sinun omakehujen perusteella sussa olemaan yleistä muusikkoutta, että tunnistat tuosta, että ei tuo mitenkään hyvässä timessä ollut.

Soundit itsessään on minusta ihan terveen kuuloiset ja hyvin soivat. Lattiatomi ei oikein minusta soi samassa paketissa virpan, basarin ja etutomin kanssa. Mielestäni sen virettä voisi laskea himppasen.
AP
17.07.2019 17:35:41 (muokattu 17.07.2019 17:40:38)
moderndrummer88: Timen hyvyydestä voi olla montaa mieltä :D Soitto oli kyllä kaukana semmosesta tiukasti gridissä olevasta, vaan ennemminkin se oli semmonen bambi kevätjäillä haparoimassa. Tuollaiseen timeen on hankala alkaa bändikavereiden soittamaan, mutta se ei lienekkään sinulla ongelma.

Soundit itsessään on minusta ihan terveen kuuloiset ja hyvin soivat. Lattiatomi ei oikein minusta soi samassa paketissa virpan, basarin ja etutomin kanssa. Mielestäni sen virettä voisi laskea himppasen.

Vähän näin. Timeä on vaikea kommentoida, mutta olihan tässä jo kompinpätkiä, jos edellisiin videoihin vertaa. Silti jää vähän se olo, että tässä nyt kovasti varotaan tuottamasta ääntä ja melua. Hiljaa soittaminen on taitolaji, mutta silloinkin pitäisi miehen tai naisen viedä kapuloita. Olisi mielenkiintoista nähdä pätkä, jossa Krice käyttää vähän voimaakin. Yksityiskohtana katsoin, että aika läheltä kapulan perää pidetään kiinni. Ainakin minun kuulokkeeilla bassari jäi aika vaimeaksi.

Toisaalta olen jäävi kommentoimaan, kun omakin tekniikka on sitä ja tätä ja enempi sitä itseään. Munaanpa nyt sitten itseni lopullisesti ja laitan nyt kuitenkin pienen pätkän omaa keväträpeltelyä vähän kuin vastineeksi sillä mielellä, että rumpuja voi lyödäkin. Tässä soitetaan time huojuen muka rumpuraitaa johonkin, vissiin jotain Suomirokkia. Soundit ovat tasan sitä, mitä ne voivat ikivanhoilla kalvoilla olla ja kun koko roska on taltioitu yhdellä järkkärillä ja sen omalla mikillä - joskin olin äänenlaatuun itse iloisen yllättynyt.
https://youtu.be/KZh9UKoLfkg
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
Jucciz
18.07.2019 08:00:40
hollmi-5
20.07.2019 07:42:50
Krice:

Live BPM-mittauksella tempo oli 118-142.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Krice
21.07.2019 14:26:01

hollmi-5: Live BPM-mittauksella tempo oli 118-142.

Kerrotaan nyt tarkennuksena, että tuo oli vähän sellainen huumorijuttu. Minullahan on asiat hyvin siinä mielessä, että tiedän itse mikä on hyvää ja huonoa soittamista rummuissakin. Eli on "helppoa" pyrkiä sitä kohti. Sitä paitsi osaan kyllä soittaa aika hyvin myös tempoon, tuossa videolla vaan sekoilin mitä sattuu.
Epämuusikko
21.07.2019 15:47:54 (muokattu 21.07.2019 15:48:39)
Ei se nyt aina ole tempon kanssa niin justiinsa. Liikuttakaapa hiirtä valitsimella mielivaltaisesti :P

https://www.youtube.com/watch?v=k4S9ke31JDA

Krice: että tiedän itse mikä on hyvää ja huonoa soittamista rummuissakin.

Tietävätkö bändikaverisi?
So smooth you can hear the beard.
Krice
21.07.2019 15:57:25

Epämuusikko: Tietävätkö bändikaverisi?

Muistin juuri huvittavan jutun, nimittäin aikoinaan meidän bändin rumpali oli aloittanut musiikin soittamalla klassista kitaraa varmaankin vuosia. Minulla ei ole mitään käsitystä missä muut jäsenet on, paitsi tiedän että toinen kitaristi on oikea muusikko tälläkin hetkellä ja basisti on hyvinkin tuttu, on meinaan naimisissa siskoni kanssa.
J.Nikkanen
30.07.2019 14:52:15
Krice: Kerrotaan nyt tarkennuksena, että tuo oli vähän sellainen huumorijuttu. Minullahan on asiat hyvin siinä mielessä, että tiedän itse mikä on hyvää ja huonoa soittamista rummuissakin. Eli on "helppoa" pyrkiä sitä kohti. Sitä paitsi osaan kyllä soittaa aika hyvin myös tempoon, tuossa videolla vaan sekoilin mitä sattuu.

Ihan kuin olisin joskus lukenut ihan saman tekstin muuten mutta soittimena oli silloin kitara. Melkomoista. Olet sinä kyllä sankari.
In Finland we have this thing called tunkki, you can keep yours.
Ruutikallo
30.07.2019 20:30:47
Kyllä kova usko itseenä on usein paikallaan.
Jäikö jotain sanomatta? -Niin paljon sanomatta jää.
Epämuusikko
03.08.2019 10:47:48
Severi Pyysalo on helvetin kova jätkä, vibrafonisminsa ohella erittäin kova rumpali.
So smooth you can hear the beard.
Jucciz
03.08.2019 22:51:05
Epämuusikko: Severi Pyysalo on helvetin kova jätkä, vibrafonisminsa ohella erittäin kova rumpali.

Eli sarjassamme ns. epäreilu jätkä. Onhan näitä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)