Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 5232 233 234 235 236244 245 246 247 248
Jucciz
30.04.2019 02:32:07
Haluan Epämuusikon ride-listauksen takaisin.
statistiÖ
17.05.2019 22:31:44

Meikä ei enää osaa soittaa raivokkaasti rumpuja. Kitaran soittamisen takia tullut tuommoinen, minne se katosi. Muutenkin tullut jotain lepsuutta läiskimiseen, toisaalta myös erilaisia tulokulmia saundiin. Tuleekohan musta nyt ihan nyhverö.
¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ lisää alapäätä ¤
Danko
17.05.2019 22:36:48

statistiÖ: Meikä ei enää osaa soittaa raivokkaasti rumpuja. Kitaran soittamisen takia tullut tuommoinen, minne se katosi. Muutenkin tullut jotain lepsuutta läiskimiseen, toisaalta myös erilaisia tulokulmia saundiin. Tuleekohan musta nyt ihan nyhverö.

Joks kohta sais särötöntä ääninäytettä?
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
statistiÖ
18.05.2019 21:51:21

Ei saa. Meikä ei enää julkaise rumpujen soittoani. Etsin rumpalin paikkaa. Säröllistä bändi soittoa sitten.
¤ jos ei soi hiljaa, soi kovaa ¤ lisää alapäätä ¤
Epämuusikko
19.05.2019 15:41:30
Ostin ison läjän kirjoja nimimerkki Wavelengthiltä, vaikka olen ollut viime aikoina hieman kirjavastainen. Anyway, hänen jäljelläoleville kirjoilleen huippusuositus. Niitä Igoeita en itse tiedä syvemmin, mutta mitä oon hypistelly niin kovaa kamaa nekin. Ostakaa pois. Minulla niistä lähes kaikki jo on.
So smooth you can hear the beard.
Epämuusikko
01.06.2019 00:27:19 (muokattu 01.06.2019 16:20:06)
Vastapainoa kirjojen haalimiselle: Tein Logicciin projektin nimeltä "beattreenitemplate", korkkasin hyllyllä puolitoista vuotta paketissa kokeilemattomana olleen audiointerfacen, pistin kaksi mikkiä pykälään ja muistelin Logicin käyttöä hetken.

Osa kaloista oli särmästi klikkiraidan suhteen, osa ei. Onneksi on se kuuluisa loppuelämä aikaa.

(nimim. tämäKIN olisi pitänyt tehdä 20 vuotta sitten)

e: Tämä on myös hauskaa! Pitää vaan ottaa takaisin tapetille ne timetreenit joita tein pari vuotta sitten. Ääneenlaskenta, subdivisiointi, jne. Ei auta pelkkä klikinmetsästys.
PJJ
24.06.2019 22:12:19
Missä kohtaa etusormea kapulan tulisi olla noin niinkuin oikeaoppisesti? Monet youtube-"tietäjät" opettaa, että se pitäisi olla ensimmäisessä etusormen nivelessä. Niinkuin esim. tämä. https://www.youtube.com/watch?v=EePm3QsqnOM Omasta mielestäni koko kämmen on rennompi, mikäli kapulaa pitää etusormen toisessa nivelessä. Ainakin minun itseoppineella tekniikalla peukalo on tällöin rennommin kapulaa vasten ja eikö rentous ole se juuri mitä rumpujensoiton tekniikalla tavoitellaan? Niin ja soitan german gripillä.
Epämuusikko
25.06.2019 00:00:45 (muokattu 25.06.2019 00:22:12)
PJJ: Missä kohtaa etusormea kapulan tulisi olla noin niinkuin oikeaoppisesti? Monet youtube-"tietäjät" opettaa, että se pitäisi olla ensimmäisessä etusormen nivelessä. Niinkuin esim. tämä. https://www.youtube.com/watch?v=EePm3QsqnOM Omasta mielestäni koko kämmen on rennompi, mikäli kapulaa pitää etusormen toisessa nivelessä. Ainakin minun itseoppineella tekniikalla peukalo on tällöin rennommin kapulaa vasten ja eikö rentous ole se juuri mitä rumpujensoiton tekniikalla tavoitellaan? Niin ja soitan german gripillä.

Riippuu tilanteesta. Itse pidän yleensä eka nivelen tienolla mutta enenevissä määrin hieman eteenpäin osoitettuna. En missään nimessä kuitenkaan suorassa / kapulan päällä. Ja perhanan tarkkaa artikulaatiota varten tuon sormen peukalon vastapuolelle silleen "normaalisti".

Äärimmäisissä tilanteissa pitää laittaa toisen nivelen tienoolle. Ennen pidin enemmän, nykyään vähemmän. Mutta en ole aiheen ekspertti, seuraan vaan mitä universumi haluaa kertoa.

(jazz-kompit, crashien lyönti ja dead stroket ovat sitten ihan eri juttuja)
jazzmies
25.06.2019 20:39:51
PJJ: Missä kohtaa etusormea kapulan tulisi olla noin niinkuin oikeaoppisesti? Monet youtube-"tietäjät" opettaa, että se pitäisi olla ensimmäisessä etusormen nivelessä. Niinkuin esim. tämä. https://www.youtube.com/watch?v=EePm3QsqnOM Omasta mielestäni koko kämmen on rennompi, mikäli kapulaa pitää etusormen toisessa nivelessä. Ainakin minun itseoppineella tekniikalla peukalo on tällöin rennommin kapulaa vasten ja eikö rentous ole se juuri mitä rumpujensoiton tekniikalla tavoitellaan? Niin ja soitan german gripillä.

Amerikan itärannikon tekniikan, "rudimentaalisen rummunsoiton maailmanmestareiden" tekniikan harrastajilla kapula pyritään tuomaan rystysistä seuraavaan niveleen. Kapula on tosin paksu, joten se käytännössä täyttää molempien nivelten välisen tilan. Se kannattaa ajatella niin, ettei kapulaa tungeta kohti niveltä, vaan peukalo ja etusormen keskimmäinen luu olisivat kapulan vastapuolilla, ja nimenomaan german gripissä. Peukalo ja etusormen väliin ei kannata jättää turhaa tilaa, koska siellä sormet joutuvat staattiseen rasitukseen, mikä taas johtaa erilaisiin jännityksiin ja sormien väsymiseen.
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
PJJ
26.06.2019 17:19:51
Hyviä vastauksia, kiitoksia.
sahkuifk
30.06.2019 22:31:21
Vaihdoin settiä, tomikoot samat mutta basari20->22. Kyllä vaan oli totuttelemista ja isoin asia oli kun nostin jakkaraa tuuman verran.
Silloin pitää puskee kun reikä on ruskee.
Epämuusikko
04.07.2019 00:38:49
Aika kultaa muistot: Charles & Eddien tuhannen kusen polttamassa "Would I lie to you" -radiohitissä on erinomaista rumputouhua. Muutenkin hieno vanhan maailman bändisoittomeininki, toki erinomaisesti toteutettuna.
Danko
04.07.2019 18:36:12

sahkuifk: Vaihdoin settiä, tomikoot samat mutta basari20->22. Kyllä vaan oli totuttelemista ja isoin asia oli kun nostin jakkaraa tuuman verran.

Hassua et 24" basarin ja 8x12" tomin kanssa löytää hyvän asettelun nopeammin kuin 22" basarin ja 10x12" tomin kanssa.
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Ruutikallo
10.07.2019 15:18:02
Keskustellaanko jälleen vapaamielisesti soittamisesta?

Tässä lomalla kun on tullut treenattua vähän mihin tahansa vuorokauden aikaan, niin olen ollut huomaavinani että uudet jutut omaksun paremmin aamuisin / aamupäivisin treenatessa.(??)
Tämä voi toki olla pelkkää mutuilua, mutta tuntuma tästä on vahva.
Vaikkakin muutoin olen enemmän iltaihmisiä enkä todellakaan mikään sunshine aamuvarhaisella.

Voisikohan tähän vaikuttaa se että iltapäivisin / illalla pääkopassa on jo päivän mittaan kertynyttä "tavaraa"?
KEskittymisen väitän kuitenkin olevan samanlaista.

Oletteko muut huomanneet vastaavaa ja/tai mihin aikaan yleensä mieluiten treenaatte?
Jäikö jotain sanomatta? -Niin paljon sanomatta jää.
Epämuusikko
10.07.2019 15:32:23
Ite en ennen puoltapäivää saa koskaan mitään järkevää aikaiseksi, mutta tykkään siitä että pääsee (vähintään) kahdesti päivässä treenaamaan. Se "uudestaan aloittaminen" sekä mikro- että makrotasolla tekee mulle siitä sen.
hollmi-5
10.07.2019 16:21:46
Iltapäivisin ja iltaisin treenaan. Ei mitään syytä ole, miksi ei aamulla tai aamupäivällä tule treenattua. Tsekkailen netistä treenattavaa jo aamulla ennen kahvia.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Krice
14.07.2019 20:01:04

Pohdin vähän edelleenkin sitä miksi minun tomit kuulostaa niin matalilta verrattuna normaaliin musiikkiin.. onkohan kyse vain miksauksesta, kyllähän bassorummustakin otetaan matalia taajuuksia varmaan pois. Tosin olen varmaan virittänyt tomit aika matalalle.. ehkä. Tomeista ei kuulu "tom" vaan "BOOOM" noin hieman liioiteltuna.
moderndrummer88
14.07.2019 22:17:54
Krice: Pohdin vähän edelleenkin sitä miksi minun tomit kuulostaa niin matalilta verrattuna normaaliin musiikkiin.. onkohan kyse vain miksauksesta, kyllähän bassorummustakin otetaan matalia taajuuksia varmaan pois. Tosin olen varmaan virittänyt tomit aika matalalle.. ehkä. Tomeista ei kuulu "tom" vaan "BOOOM" noin hieman liioiteltuna.

Jälleen yksi päivä Kricen ihmeellistä elämää rumpujen parissa. Ne korkeat taajuudet tulee varmaan sieltä 90-100% tienoilta soiton dynamiikasta, mihin sinun oma soitto ei ulotu.
Krice
14.07.2019 23:25:57

moderndrummer88: Jälleen yksi päivä Kricen ihmeellistä elämää rumpujen parissa. Ne korkeat taajuudet tulee varmaan sieltä 90-100% tienoilta soiton dynamiikasta, mihin sinun oma soitto ei ulotu.

Viritin korkeammalle ja tuntuu siltä, että se toimii paremmin. Ehkä tomien koot on vain vähän huonot kun minulla on 12" ja 13" lattiatomi. Pitäisi ehkä olla pikemminkin 10" ja 14" niin ne saisi viritettyä fiksummin. Tosin minulla on 10", joka tuli setin mukana. Mutta eniten epäilen, että rummut on vain huonot ja väärän kokoiset kun bassorumpukin on vain 16". Ehkä normaalikokoisemman setin hankinta voisi olla hyvä ajatus (en tarvitse kuin 2 tomia ja basarin), samalla voisi ostaa sellaiset jotka on tehty oikeasta puusta eikä poppelista.
Seba
14.07.2019 23:58:17

Krice: Viritin korkeammalle ja tuntuu siltä, että se toimii paremmin. Ehkä tomien koot on vain vähän huonot kun minulla on 12" ja 13" lattiatomi. Pitäisi ehkä olla pikemminkin 10" ja 14" niin ne saisi viritettyä fiksummin. Tosin minulla on 10", joka tuli setin mukana. Mutta eniten epäilen, että rummut on vain huonot ja väärän kokoiset kun bassorumpukin on vain 16". Ehkä normaalikokoisemman setin hankinta voisi olla hyvä ajatus (en tarvitse kuin 2 tomia ja basarin), samalla voisi ostaa sellaiset jotka on tehty oikeasta puusta eikä poppelista.

Aika pitkälti turhaa hakea saundeja eri materiaaleista tai paremmista rummuista jos niitä ei lyö ollenkaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)