Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 5222 223 224 225 226244 245 246 247 248
hollmi-5
12.11.2017 15:41:03
NykäsAnssimainen päällikkömäisyys kertoo koko orkesterille, missä mennään.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Seba
13.11.2017 11:38:33

Disclamerina sen verran että minä en tiedä rumpaloinnista juuri mitään, mutta siinä vaiheessa jos rumpali on niin hukassa että alkaa ottamaan kiinni muiden soitosta tai huvikseen heittelee kapuloita ja huutelee "jatkakaa vaan", niin menee siltä tontilta mies (tai nainen) vaihtoon hyvinkin äkkiä.
moderndrummer88
13.11.2017 13:53:35 (muokattu 13.11.2017 13:54:06)
Seba: Kyl se enempi menee niin että muut seuraa sitä rumpalia.
Mitä hittoa siitä tulis jos rumpalit alkaa seurailemaan kitaristeja ja laulajia.
T:basisti

Riippuu kyllä aika paljon tilanteesta. Esimerkiksi kun on joku junakomppibiisi sudeilla, niin kyllä minä laulajakitaristin komppiskebasta sen temmon kuuntelen ja siihen koitan tähtäillä, enkä itse koita viedä hommaa. Ei se kitaristi kuitenkaan varsinkaan keikoilla mitään niistä sudeista kuule, joten järkevämpi on seurailla hänen tempoa.

Toinen on sitten kun teen noita livekaraokehommia, niin kyllä siinä tasan kuunnellaan missä laulaja on menossa ja mukaillaan häntä aika pitkälti. Etenkin jos laulaja eksyy vähän rytmistä tai kääntää laulun rytmiikan suhteessa komppiin, niin sitten se ei auta kuin sopivassa taitteessa kylmän viileästi vaikka joku 5/4 tahti soittaa, että päästään laulajan kanssa samalle ykköselle takas. Noissa hommissa on monesti niin kokemattomia laulajia, että ne ei välttämättä itse edes huomaa, että nyt ei mee kohilleen bändin kanssa.
JGroover
13.11.2017 14:40:21
moderndrummer88: Riippuu kyllä aika paljon tilanteesta. Esimerkiksi kun on joku junakomppibiisi sudeilla, niin kyllä minä laulajakitaristin komppiskebasta sen temmon kuuntelen ja siihen koitan tähtäillä, enkä itse koita viedä hommaa. Ei se kitaristi kuitenkaan varsinkaan keikoilla mitään niistä sudeista kuule, joten järkevämpi on seurailla hänen tempoa.

Tää on erittäin totta. Itsellä oli joskus ihme tarve soittaa tän tyyppisetkin biisit klikkiin hääkeikoilla. Lopputuloksena koko bändin soitto oli aina niiiin levällään ja levotonta, että oikein hävetti. Sama ongelma on lähes aina sutihommissa ja ihan vaan siks, että rummut ei kuulu. Tää ratkesi tosiaan sillä, että tajusin heittää klikin kuuseen, jonka jälkeen fokus komppikitaristin harjailuun. Onneksi on timmi kitaristi.
Seba
13.11.2017 16:17:11

moderndrummer88: Riippuu kyllä aika paljon tilanteesta. Esimerkiksi kun on joku junakomppibiisi sudeilla, niin kyllä minä laulajakitaristin komppiskebasta sen temmon kuuntelen ja siihen koitan tähtäillä, enkä itse koita viedä hommaa. Ei se kitaristi kuitenkaan varsinkaan keikoilla mitään niistä sudeista kuule, joten järkevämpi on seurailla hänen tempoa.

Varmaan jossain tällaisessa juu, tosin meillä kyllä drumppali vetää sudeillakin niin että kuuluu ihan hyvin.

Toinen on sitten kun teen noita livekaraokehommia, niin kyllä siinä tasan kuunnellaan missä laulaja on menossa ja mukaillaan häntä aika pitkälti. Etenkin jos laulaja eksyy vähän rytmistä tai kääntää laulun rytmiikan suhteessa komppiin, niin sitten se ei auta kuin sopivassa taitteessa kylmän viileästi vaikka joku 5/4 tahti soittaa, että päästään laulajan kanssa samalle ykköselle takas. Noissa hommissa on monesti niin kokemattomia laulajia, että ne ei välttämättä itse edes huomaa, että nyt ei mee kohilleen bändin kanssa.

Nää nyt on asia ihan erikseen. Koko bändi joutuu rimpuilemaan ja hakemaan kokoajan missä mennään kun laulaja vetää omia polkujaan. Lähinnä siksi ettei tule laulajaa nolattua enempää kuin on pakko.
moderndrummer88
13.11.2017 18:59:37 (muokattu 13.11.2017 19:00:52)
Seba: Varmaan jossain tällaisessa juu, tosin meillä kyllä drumppali vetää sudeillakin niin että kuuluu ihan hyvin.

Varmaan treeniksellä saattaa kuulua, mutta sitten kun alkaa olla isompia keikkapaikkoja missä on 300-500 väkeä, niin hirveästi ei enää kevyt sutikomppi siellä lauteilla erotu, etenkään kun ei kuitenkaan rumpuja ajeta monitoriin vielä tossa vaiheessa mielellään, kun koittaa kuitenkin lavamökää hillitä.
Seba
13.11.2017 20:39:30

moderndrummer88: Varmaan treeniksellä saattaa kuulua, mutta sitten kun alkaa olla isompia keikkapaikkoja missä on 300-500 väkeä, niin hirveästi ei enää kevyt sutikomppi siellä lauteilla erotu, etenkään kun ei kuitenkaan rumpuja ajeta monitoriin vielä tossa vaiheessa mielellään, kun koittaa kuitenkin lavamökää hillitä.

Toisaalta sutikompit ei ole ihan kevyimmästä päästä niin ihan hyvin kuuluu keikallakin, mutta kuitenkin yhtä marginaalista kuin sekin että rumpalit seuraa laulajia.
Krice
13.11.2017 23:38:46

Pitäisiköhän kokeilla evans hydraulicia 16" bassorummun lyöntikalvona. Ärsyttää kun 16" bassorummuille ei ole missään kaupoissa lyöntikalvoja, teoriassahan niitä on eri valmistajilla. Bassorummut on niin kalliita, että voisi samantien ostaa jonkun shell setin, varmaan 18" tai 20" alkaa olemaan jo sellainen koko, että löytyy kalvojakin. Pinoaisi vaan ylimääräiset tom tomit jonnekin nurkkaan.
Danko
13.11.2017 23:59:14

Krice: Pitäisiköhän kokeilla evans hydraulicia 16" bassorummun lyöntikalvona. Ärsyttää kun 16" bassorummuille ei ole missään kaupoissa lyöntikalvoja, teoriassahan niitä on eri valmistajilla.

Remon PowerStrokea saa lidlistä ainakin III:a päällystämättömänä ja IV:a päällystettynä:

https://www.thomann.de/fi/remo_16_powerstroke_3_clear_bass.htm
https://www.thomann.de/fi/remo_16_powerstroke_4_coated_bass.htm

Emmuista mikä Evansin EQ-sarjan bassarikalvo oli mikä entisen duunipaikan 18" Recording Customiin oli joku laittanut, mut siitä en tykännyt koskaan, millään virityksellä/mikityksellä. Sen sijaan PS3-Coated on semmonen kalvo mihin palaan aina, vaik jotkut pahat kielet sanovatkin sitä tosi yhden soundin tuotteeksi - vähän kuin Shuren B52A:ta, mut mä saan silläkin joka rummusta aivan eri soundin.
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Kefiiri
14.11.2017 15:19:42 (muokattu 14.11.2017 15:20:14)
Öljykalvosta varmaan kuuluu pelkkä "PÖT" 16" basarissa, mutta se taitaa olla tarkoituskin? Vastaavan soinnin varmaan saisi demppaamalla nykyistä kalvoa riittävästi.
En ole musiikin asiantuntija.
Kimd
14.11.2017 17:31:51
https://www.thomann.de/fi/16_bassorummun_kalvot.html

Kaikkia saa varmasti kivijalkaliikkeistäkin tilaamalla. Koko on sen verran harvinainen että tuskimpa noita on hirveästi varastossa.
Ei irtoa
dilet_antti
15.11.2017 11:08:54
French vs. German: mainiohko demonstraatio enkuksi pro'ista ja con'eista:

https://www.youtube.com/watch?v=BFlzmyHAs90
Stoalainen
22.11.2017 02:24:11 (muokattu 22.11.2017 16:36:08)
Kiitos jokaiselle viesteistä! Kyllä suurin yksittäinen tekijä mahtaa olla oma epävarmuuteni soittajana, täytyy myöntää. Kun aloin asiaa tarkemmin ja syvällisemmin analysoimaan ja pohtimaan, tajusin seuraavani muita hyvinkin tarkkaan sen sijaan että veisin itse biisejä eteenpäin. Tähän täytyy tulla muutos.

On kuitenkin helpottavaa huomata, että ehkä murheeni ei olekaan ihan niin vakava kuin miltä se alunperin tuntui, koska...

hollmi-5: Ehkä se helpottaa, jos otat treenejänne narulle ja kuuntelet omaa soittoasi ja mietit sitä kautta.

...olemme äänittäneen treenejämme alusta saakka, ja selkeää kehitystä on tapahtunut. Eteenpäin mennään, vaikka töitä on edelleen. Ihan konkreettisena esimerkkinä lisään tähän pari nauhaa. Molemmissa vedoissa sama kappale, äänitysten väli on noin puoli vuotta.

https://maihinnousu.net/s/27833 toukokuu 2017
https://maihinnousu.net/s/27834 marraskuu 2017

kazaa: Tuli tuossa puoli vuotta takaperin aloteltua soittoharrastusta uudelleen hieman vakavammin ja määrätietosemmin, kun löyty mukava ja sävellystaitonen porukka. Nyt oon kuitenkin pannut merkille, että jännitän älyttömästi kun biisejä vedetään läpi - en siis itse tilannetta, vaan lihaksia ja kroppaa. Yritän soittaa mahdollisimman tiukasti ja groovaten, mut käykin juurikin päinvastoin, kaikki rentous häviää ja soitto kuulostaa hyvinkin jäykältä. Senkin oon huomannut, että samaa ongelmaa ei ole kun jammaillaan tai soittelen itekseni, silloin paikat pysyy letkeänä ja avoimena. Kappaleet alkaa olla melko hyvin ytimessä, mut mietinkö suoritusta silti liikaa vai mikähän tässä mahtaa olla syynä? Olisiko antaa mitään ehdotuksia mitkä tilannetta helpottaisivat ja auttaisivat olemaan jännittämättä - vai onko olemassa mitään muuta kuin se itsestäänselvyys, eli lisää vaan treeniä?

Täytyy vielä lisätä, et ite musiikkityyli on myös hyppy mukavuusalueeni ulkopuolelle, aikaisempi tausta on huomattavasti raskaammassa ulosannissa. Voin myös liittää mukaan soittonäytettä edellisistä treeniäänityksistä, jos se auttaa hahmottamaan ongelmaa tai toisi purevampia analyysejä.

Otan edelleen vastaan keinoja, jotka auttavat kasvamaan itsevarmemmaksi soittajaksi, niin teknisesti kuin henkisesti - ja etenkin jälkimmäistä. Herättivätkö treeniklipit mitään ajatuksia, nousiko sieltä esiin mitään, mihin tulisi kiinnittää huomiota, mitä kehittää? Se tietynlainen kulmikkuus ja jäykkyys kuuluu läpi molemmista, ainakin omaan korvaan. Jos tuntuu että olen itselleni liian ankara, senkin saa ja pitää ääneen sanoa. Hauskaahan tämän pitäisi olla, ei vakavaa pilkunviilaamista.

Yritän saada jatkossa videotakin jakoon, se antaisi huomattavasti selkeämmän kuvan.
Groove ratkaisee
Epämuusikko
26.11.2017 18:36:23
uliuli
Krice
27.11.2017 13:59:16 (muokattu 27.11.2017 14:01:29)

Laitoin basarin etukalvoksi sen Evans EC2S:n, joka on siis ilmeisesti tom tomin kalvo. Toimii hyvin! Leikkasin keskelle 5 tuuman reiän. Samalla kun askartelin sitä niin tuli mieleen, että voisiko virvelin alakalvoonkin leikata reiän. Virvelillä kun on vähän samanlainen ongelma kuin basarilla eli sinne tulee painetta aika reilusti joka sitten puhisee siellä turhankin kovaa. Leikkasin hieman mattoa leveämmän reiän (keskelle kalvoa) ja se on yllättävän hyvä ratkaisu siihen, että saa jonkun verran rennomman ja löysemmän soundin virvelistä. Itse asiassa aika paljonkin löysemmän.
hollmi-5
27.11.2017 15:29:48
Krice: Laitoin basarin etukalvoksi sen Evans EC2S:n, joka on siis ilmeisesti tom tomin kalvo. Toimii hyvin! Leikkasin keskelle 5 tuuman reiän. Samalla kun askartelin sitä niin tuli mieleen, että voisiko virvelin alakalvoonkin leikata reiän. Virvelillä kun on vähän samanlainen ongelma kuin basarilla eli sinne tulee painetta aika reilusti joka sitten puhisee siellä turhankin kovaa. Leikkasin hieman mattoa leveämmän reiän (keskelle kalvoa) ja se on yllättävän hyvä ratkaisu siihen, että saa jonkun verran rennomman ja löysemmän soundin virvelistä. Itse asiassa aika paljonkin löysemmän.

Olisi kiva kuulla ääninäytteitä joskus. Jos sinulla on normaali virvelin alakalvo, niin siinä se ei kauaa repeämättä reikä jaksele.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Krice
27.11.2017 22:58:00

hollmi-5: niin siinä se ei kauaa repeämättä reikä jaksele.

Tuohan se kiinnostaa jonkun verran, mutta toisaalta rumpukalvo on mielestäni aika kestävää ainetta. 12" virvelissä tosin on coated diplomat eli vähän paksumpi kuin normaalit alakalvot.
Kefiiri
27.11.2017 23:48:27
Normaalistihan virvelin alakalvo on huomattavan kireällä, sulla se taitaa olla aika löysällä?
En ole musiikin asiantuntija.
Krice
28.11.2017 11:01:49

Kefiiri: Normaalistihan virvelin alakalvo on huomattavan kireällä, sulla se taitaa olla aika löysällä?

Ei sentään, se toimii parhaiten kireänä.
moderndrummer88
28.11.2017 12:12:27 (muokattu 28.11.2017 12:13:02)
Krice: Tuohan se kiinnostaa jonkun verran, mutta toisaalta rumpukalvo on mielestäni aika kestävää ainetta. 12" virvelissä tosin on coated diplomat eli vähän paksumpi kuin normaalit alakalvot.

vähän paksumpi ???? Tuo melkein neljä kertaa niin paksu kuin remon ohuempi virvelin alakalvomalli eli diplmat ja yli kaksi kertaa paksumpi, mitä ambassadorinkin virpan resoversio.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)