Aihe: Nopeutta käsiin ja jalkoihin
1 2 3 4 520 21 22 23 24 25 26 27 28
Corleone
28.01.2008 10:35:19

Lukeeko tätä ketjua enää kukaan?

Miten ihmiset oikeen soittavat hidasta tupla-poljentaa? Millä lihaksilla? Reisilihaksilla nosttelemalla koko jalkaa?

Osaako joku neuvoa mua, onko jollai muullaki sama ongelma ku mulla?
ELI: Kun yritän soittaa hidasta tuplaa (reisilihaksilla) niin jalat ei anna tehdä sitä. Alkaa tuntumaan aivan toivottomalta ja jo neljän iskun jälkeen jalat menevät sekaisin.

Outoa tässä on se että kun soitan samaa tempoa mutta poljen vain yhdellä jalalla niin pystyn soittamaan ties kuinka kauan. Sekä vasemmalla että oikealla erikseen.

Eli käytännössä
tätä en pysty soittamaan --> OVOVOVOVOVOVOVOVOVOVOVOV kuin ehkä 4 tai 6 iskua yhteensä kun menee jalat jo sekaisin, mutta kun soitan joko oikealla tai vasurilla näin ---> O O O O O O O O O tai V V V V V V V V V samalla temmolla niin ei ole mitään ongelmaa. Pystyn soittamaan ihan niin kauan kuin haluan

Mulla on aina ollu tuo ongelma. Joskus pystyy soittamaan yhdet reenit tuplabasaria ihan kiitettävästi mutta sitten saattaa olla monta kuukautta tuo vaihe päällä että ei vaan kertakaikkiaan pysty vaikka ois kyse ihan naurettavan hitaista temmoista.

Voisiko kyse olla soittoasennosta? Oon koittanu pitää jakkaraa eri korkeuksilla mutta mitään huomattavaa etua siitä ei ole ollut. Alhaalla on kumminkin paras. Se ei vaikuta onko selkä suorana tai kyyryssä.

Alkaa meinaan pikkuhiljaa V***ttamaan ku pitäs mukamas metallia soittaa ja perhana ei osaa soittaa tuplapedaalia. Nopea poljenta onnistuu jotenkuten. Nilkkalla/pohjelihaksilla poljen ihan kiitettävää nopeutta. Ongelmia kuitenkin on. Lyönnin voimakkuus sekä päällekkäiset iskut mutta se johtuu ihan siitä ku en oo reenannu tota tekniikkaa ku pari kuukautta vasta. Lisäksi ongelmia on myös jalkojen "käynnistämisessä". Se nopea "väpätys" on vaikea saada toimimaan mielen mukaan. Pitäskö lämmitellä kunnolla?

MITÄ MUN PITÄS TEHDÄ?!?!? MITÄ PITÄS TEHDÄ TON HITAAN BASARIPOLJENNAN SUHTEEN? Ois syytä oppia hidas poljenta sillä haluan käyttää sitä blastbeatin soittamisessa.

KERTOKAA OI VIISAAT! mikäli jaksoitte lukea tän viestin ja tunnistitte ongelman
Moments of glory and pride. Panzer Deathride.
fish-eye
28.01.2008 12:45:51
Itse tunnistin tuosta yhden osan ja vastaan siihen.

Elikkä minullakin on päiviä, ettei ne nopeat temmot pedaaleilla heti lähde, ja siihen auttaa vain lämmittely, että koittaa juuri soittaa niillä hitailla temmoilla ensin. En sitten oikein osaa sanoa, että jos ei edes hitailla temmoilla pysty niin mikä sitten on avuksi... Hmm... Kuinka kireällä pidät jousia?
Jonkinnäköinen kordinaatio-ongelma sinulla tuossa nyt ainakin on. Kuinka hidasta tempoa tarkoitat?
It is all crimson.
Terok
28.01.2008 22:50:28

Jos kerran kummallakin menee erikseen niin asiaan vaikuttaa varmasti myös tasapainon puute. Kokeile perus tukutuksen lisäksi soitaa esim. perus paradidleä ja tuplia (VVOOVVOO....) vetäen käsillä suoraa kakkosnelosta.
Humppapoliisi
26.02.2008 17:32:42

Itse sanoisin että tasapainon puute. Soitettaessa painon on oltava jakkaralla, ei polkimilla. Kokeile soittaa 4-osa nuotteja tempoon 60, erinäisillä jalkavariaatioilla. Eli vaikka suoraa single strokea ja sitten double strokea ja paradiddlea. Näin huomaat että onko tasapaino kunnossa vaiko ei. Plus tietenkin että osuuko time nappiin vai ei. :)
-
Hatesociety
05.03.2008 09:59:28
Tervehdys. Taas yksi ärsyttävä urpo kyselee tuhat kertaa kysyttyjä kysymyksiä. Alkuun pieni liirumlaarum.

Astuin tuollaiseen vähän nopeampaan suomimetalli pumppuun jossa tuplat ovat suuressa osassa. Nykyiset biisit tekevät jo tiukkaa eivätkä tahdo millään mennä.

Esimerkkinä vaikka biisimme joka on tällä hetkellä nopein ja nopeus on 165bpm ja 16 osa tuplia ihan suht reilusti 5 minuuttiin. Olen soittanut biisin tasan 2 kertaa virheittä ja niin että tuplia ei tarvitse muuttaa välillä 8 osiksi. Toinen biisi menee tempoon 150 ja menee joka 3 kerta läpi kunnialla. Biisejä on 5 kappaletta treenattu ja ongelmia tuottaa 3 joissa temmot 155-165.

Pari uutta biisiä ovat vielä hiomista vaille valmiit, Näissä on temmot jo 190 ja niitä ei käydä treenaamaan ennen kuin vanhat menee ja kun saan tuon mystisen 200 rajan rikki.
En tahdo siis päässä tähän pisteeseen nythetinopeastihuomiseksi, enkä tahdo paukuttaa 16 osia tempoon 200 kuin sen 15 sekkaa kun ei noissa ole onneksi kuin 5-15 sekunnin pyrähdyksiä.

Siinä liirumlaarum.Asiaan.

Hakkaan Kolliaksen 16 viikon treeniä ja Roddyn kestävyys treeniä, Tämän lisäksi käyn rumputunneilla. Tiedän että maltti on valttia ja pitää lähteä pikku nopeuksista. Kolliaksen treenikin alkaa 80bpm.

Haluaisinkin jotain uutta harjotusta ja opastusta muutenkin treenaamiseen.
Mitä muuta minun tulee opetella kuin nopeutta ja kestävyyttä?
Onko muilla hyviä treenejä kuin Roddy ja Kollias?
Haluan tarkat,voimakkat,monipuoliset ja nopeat basarit. En käytä heeltoea vaan hakkaan ihan perus tavalla kantapäät hieman ylhäällä, Myöskin jalan pieni edestakas liike jostain syystä on tullut kovissa temmoissa mukaan.

Pääasiassa jaloille tarvitsen apuja kun tuo rumpuopettaja kyllä hoitaa käsien tekniikan. Tuplapedaaleista hän ei osaa neuvoa muuta kuin "samat hommat kuin käsillä". Ei sillä ettäkö käsiä ei saisi harjoituksiin sotkea tai muutenkaan neuvoa.
Blastia kun ei tässä ole tarvetta treenata niin nuo käsi kaahailut eivät ole tärkeitä.

Kiitos kaikille jotaka viitsivät vaivautua vastaamaan ja vieläpä asiallisesti ;)
Hatesociety
07.03.2008 08:07:59
Kiitos suuresta vastaus vyörystä. Yritän sisäistää vinkkinne ja kehittyä huimasti. Kiitos! :D
hollmi-5
07.03.2008 21:17:23
Kiitos suuresta vastaus vyörystä. Yritän sisäistää vinkkinne ja kehittyä huimasti. Kiitos! :D

Oikeastaan sinä tuossa kysymyksessäsi vastasit itse noihin kysymyksiisi. Nopeus lähtee hitaudesta. Heti, kun alat jännittämään lihaksia, olet siirtynyt rentoudesta yliyrittämiseen.

Hitaasti ja pienellä volumella. Pitkään ja hartaasti. Rennosti ja hallitusti. Näitä hoe itsellesi, kun harjoittelet.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Liver-Box
07.03.2008 22:52:09

Oikeastaan sinä tuossa kysymyksessäsi vastasit itse noihin kysymyksiisi. Nopeus lähtee hitaudesta. Heti, kun alat jännittämään lihaksia, olet siirtynyt rentoudesta yliyrittämiseen.

Hitaasti ja pienellä volumella. Pitkään ja hartaasti. Rennosti ja hallitusti. Näitä hoe itsellesi, kun harjoittelet.

Ja tuplishomissa oikeasti auttaa kun pääset perille missä kohtaa ne nilkan lihakset on ja ottaa kiinni. Kylmäharjoittelukin auttaa paljon. Ja muista pitää tasapaino penkillä, älä nojaa pedaaleihin.
Tunnuksesi on pistetty jäähylle, joka on voimassa 26.04.2006 00:06 asti. Jäähyn syy: "kristityt o homoja ja bläkki parasta." Ei näin.
Scrobble
08.03.2008 13:55:50
Voiko joku kertoo mitä noi kolliaksen ja roddyn treenit on??
Hatesociety
08.03.2008 20:57:30
Pistin treenit pikaviestillä!
Humppapoliisi
12.03.2008 23:03:42

Esimerkkinä vaikka biisimme joka on tällä hetkellä nopein ja nopeus on 165bpm ja 16 osa tuplia ihan suht reilusti 5 minuuttiin. Olen soittanut biisin tasan 2 kertaa virheittä ja niin että tuplia ei tarvitse muuttaa välillä 8 osiksi. Toinen biisi menee tempoon 150 ja menee joka 3 kerta läpi kunnialla. Biisejä on 5 kappaletta treenattu ja ongelmia tuottaa 3 joissa temmot 155-165.

Pari uutta biisiä ovat vielä hiomista vaille valmiit, Näissä on temmot jo 190 ja niitä ei käydä treenaamaan ennen kuin vanhat menee ja kun saan tuon mystisen 200 rajan rikki.

Voisin melkein sanoa että 16-osia tempoon 200 ei tule ihan hetkessä. Suoralta kädeltä arvaisin että VÄHINTÄÄN vuosi erittäin aktiivista treenaamista. Varsinkin kun nytten on vielä hiomista 160bpm:ssa. Itsellä on myöskin kova yritys saada nostettua tempoa, ja on se vaan pirun hidasta puuhaa.
-
Hatesociety
13.03.2008 16:13:01
Hmm, Vuosi,Mieku oon varautunu 4-5 vuoteen :P Noh treenaan päivittäin todella aktiivisesti ni jos 2 vuode päästä jo menis. Toivotaan parasta.
Humppapoliisi
13.03.2008 21:57:50

Hmm, Vuosi,Mieku oon varautunu 4-5 vuoteen :P Noh treenaan päivittäin todella aktiivisesti ni jos 2 vuode päästä jo menis. Toivotaan parasta.

Oikea asenne! Ja toivotaan toki parasta. :)
-
ziggy
14.03.2008 23:02:54

Hmm, Vuosi,Mieku oon varautunu 4-5 vuoteen :P

Näinä se kannattaakin ottaa ;) Näissä asioissa ei parane hätäillä, itselläni oli joskus tavoitteena saada neljässä kuukaudessa nostettua tuplat jostain 130bpm tienoilta 160Bpm:än.. Nyt siitä on reilu pari vuotta ja vieä samalla tiellä, tosin nyt olen saanut kahdessa kuukaudessa enemmän aikaan kuin tuossa parissa vuodessa yhteensä, kun korjasin paskan tekniikan ja otin rauhassa.. Nykyään se onkin enemmänkin ihan sama, sitä "elintärkeää" nopeutta tulee ajan kanssa jos on tullakseen.
Mielummin reilusti metsään, kun arasti paskaan.
minuski
17.03.2008 19:52:11
kiitti paljon vinkeist ne auttaa kyl =)
asD
Snarecare
31.03.2008 18:48:57 (muokattu 31.03.2008 18:49:47)
"on kirjoittamaton sääntö että jokainen hoitaa blastinsa yhdellä jalalla." Typerän kuuloista sinänsä, kun ihmisellä kumminkin on 2 jalkaa niin miksei kumpaakin suotaisi käyttävän? Tosin voi olla että yhdellä jalalla soittaminen tuo paremman kontrollin, jos vaan on tarpeeksi nopeutta niihin übernopeisiinkin tempoihin. Aika haipakkaa Roddy ja Sandoval ainakin yhdellä jalalla pistelevät.

Joo-o, kaksi jalkaa on aina enemmän kuin yksi. Kuitenkin nopean blastin voi soitta yhdellä jalalla helposti käyttäen ns George Kolliaksen jalkatekniikkaa, jossa periaattessa käytetään vain nilkan liikettä hyväksi.

Itse treenasin nopeaa soittamista ensimmäisinä soittovuosinani, ja nopeitahan siinä sitte oltiin, mutta sitten myöhemmin tuo blast biitti jäi vähän vähemmälle.
Vielä pystyn soittamaan nopeasti, mutta mitä progressiivisemmaksi musassa mennään, sitä vähemmän tarvitaan älyttömän nopeaa blastiä.

Asiasta toiseen: kuinka moni osaa käyttää "heel to toe" eli ns. kantapää - varvas pedaali tekniikkaa? Siinähän ideana on se, että pedaalia huitastaa ensin nopeasti kantapäällä, ja sitten siirretään liike varpaaseen, niin että effektinä on kaksi nopeaa iskua. Oivalsin tämän tekniikan itse, mutta myöhemmin kuulin muilta rumpaleilta sen olevan käytetty (joskei niiin yleinen) tekniikka. mm. Virgil Donati on nähty käytävään tätä tekniikkaa. Molemmilla pedaaleilla käytettynä tulos on aika nopsakkaa tuplabassaria, mutta jos tekniikkaa ei osaa kunnolla tulos voi olla kipeä nilkka.
-Elämästä ei selvitä hengissä-
Hatesociety
01.04.2008 08:47:16
Northerin Heikkihän on aika kurko tuossa touhussa myös. Vetää siis tuplapoljennatkin heeltoena. Jossain herra taisi sanoa että 240 menis 16 osia heeltoella.
Aegis
01.04.2008 16:27:34 (muokattu 01.04.2008 16:30:36)
Pitkiä pätkiä en osaa vetää heel-toeta, mutta satunnaisemmat tuplaiskut vetelen sillä. Paljon näppärämpi kuin esim. liu'utus -tyyli.

EDIT: Pientä purnausta perään. Menee nimittäin hermot vasemman käden sormien treenaukseen. Pitäisi olla hidas ja kärsivällinen, mutta kun hnghhhh... Nyt kun on vähän aikaa grindiä joutunut yhden bändin kanssa vetämään niin alkaa olla jo ranteiden rajat saavutettu, mutta edelleen pitäisi höyryä lisätä. Ei ole fiksujen hommaa tämä äärimusiikki.
Tame wolves are nothing but dogs.
Snarecare
01.04.2008 19:24:04
Northerin Heikkihän on aika kurko tuossa touhussa myös. Vetää siis tuplapoljennatkin heeltoena. Jossain herra taisi sanoa että 240 menis 16 osia heeltoella.

Koittelin tossa guitar prolla tota 240 tempo 16 osa basari nopeutta, ja en kyllä haluais rehvastella mutta oon totaki nopeemmin päässy heeltoella, tosin sit se alkaa olla niin rasittavaa ettei sitä jaksa pitkään jatkaa
Tosin mulla on aika pieni jalka ja helpoiten polkeminen käy kuitenkin ilman kenkiä,
jos ajatellaan jalan liikkuvan tarkasti pitkin pedaalia. Lyhkäsellä pedaalilla sehän ei tietenkään onnistu.
Niitähän on olemassa erityisiä pedaaleja just tolle tekniikalle, en nyt muista linkkiä tiettyyn esittely sivustoon, mut jos en väärin muista niin pearlilta tais löytyä joku malli.
-Elämästä ei selvitä hengissä-
fish-eye
03.04.2008 00:51:36
Kyllähän sitä saa hyvänen aika tuohon 240 melkeinpä normitupliksillakin poljettua niitä 16-osia, ainakin jonkin aikaa... Tiedä sitten, luulisi menevän lähemmän 300 jopa heel-toen kanssa...
It is all crimson.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)