hollmi-5 29.06.2009 21:12:14 | |
---|
DrmBug: Eikös se olisi opettajan velvollisuus muuttaa tuntien sisältöä, jos oppilaalla ei riitä mielenkiinto? Ehkä kannattaisi kokeilla jotain toista opettajaa. Toisaalta ope saattaa tietää, mitä oppilaan pitäisi tehdä, että se tekisi hänestä paremman soittajan ja auttaisi etenemään rumpalina. Jotkut jutut ovat melkoisen tärkeitä oppia, että kehitys menisi eteenpäin. Kapulaote on sellainen, että se kannattaa ottaa haltuun todella pian. 8/10 rumpalia ei osaa pitää kapulaa kädessä niin, että se olisi soittoa helpottavasti. Väkisin soittajia on rumpaleista selkeä enemmistö. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Neurosaur 30.06.2009 02:25:35 (muokattu 30.06.2009 02:26:38) | |
---|
hollmi-5: Toisaalta ope saattaa tietää, mitä oppilaan pitäisi tehdä, että se tekisi hänestä paremman soittajan ja auttaisi etenemään rumpalina. Jotkut jutut ovat melkoisen tärkeitä oppia, että kehitys menisi eteenpäin. Kapulaote on sellainen, että se kannattaa ottaa haltuun todella pian. 8/10 rumpalia ei osaa pitää kapulaa kädessä niin, että se olisi soittoa helpottavasti. Väkisin soittajia on rumpaleista selkeä enemmistö. Mun mielestä väkisinsoitto johtuu ihan muusta kun kapulaotteesta. John Riley osaa selittää paremmin kuin minä: http://drummerworld.com/Videos/johnrileyheadroom1.html (Jaskapätkän jälkeen selitys) En toki vähättele kapulaotteen merkitystä, kunhan pätesin väkisin. Hetkinen...! |
Kailis 30.06.2009 02:49:53 | |
---|
Neurosaur: Mun mielestä väkisinsoitto johtuu ihan muusta kun kapulaotteesta. John Riley osaa selittää paremmin kuin minä: http://drummerworld.com/Videos/johnrileyheadroom1.html (Jaskapätkän jälkeen selitys) En toki vähättele kapulaotteen merkitystä, kunhan pätesin väkisin. Hetkinen...! Eli jos pystyy vetämään tuplilla 800 bpm niin on paljon headroomia? |
moderndrummer88 30.06.2009 12:58:19 | |
---|
Neurosaur: Mun mielestä väkisinsoitto johtuu ihan muusta kun kapulaotteesta. John Riley osaa selittää paremmin kuin minä: http://drummerworld.com/Videos/johnrileyheadroom1.html (Jaskapätkän jälkeen selitys) En toki vähättele kapulaotteen merkitystä, kunhan pätesin väkisin. Hetkinen...! Nimenomaan hyvä kapulaote auttaa pääsemään noihin nopeampiin tempoihin, jotta saadaan sitä "headroomia". Varsin epäonnistunutta pätemistä. "Ja siitäkin syystä, pysytään erossa huumeista, viinasta ja uudemmasta jazzista" |
vapauskauppias 30.06.2009 13:37:15 | |
---|
moderndrummer88: Nimenomaan hyvä kapulaote auttaa pääsemään noihin nopeampiin tempoihin, jotta saadaan sitä "headroomia". Varsin epäonnistunutta pätemistä. Minusta nyt vaikuttaisi siltä, että puhutte hiukan eri asiasta. Sinä puhut nopeudesta, kun Neurosaur puhuu soiton väkinäisyydestä. Ei tuo Rileykään aivan suoraan puhunut rumpujen osalta nopeudesta, ainoastaan riittävästä "soittokapasiteetista". Riittävä soittokapasiteetti on taas suhteellinen käsite. Joissain jutuissa ehkä tarvitsee enemmän nopeutta, toisissa esim. musikaalisuutta. :) Itse olen kuullut ei-niin-taitavilta rumpaleilta hyvinkin musikaalista ja svengaavaa soittoa ja toisaalta teknisesti taitavilta hyvinkin epämusikaalista soittoa, joka ei svengaa. Joku voisi ehkä nähdä asian niin, että musikaaliset rumpalit tietävät rajansa, olivat ne kuinka alhaisia tahansa, ja pitäytyvät soitossaan sillä tasolla, että "headroomia" jää ja soitto kuulostaa hienolta. Muistetaan sekin vielä, etteivät kaikki välttämättä tarvitse autoa, joka kulkee yli 320 km/h. Jos on liikaa "headroomia", saattaa alkaa tehdä mieli kengittää sitä autoa yli hyvän maun rajojen. :) |
moderndrummer88 30.06.2009 13:44:50 (muokattu 30.06.2009 13:46:57) | |
---|
vapauskauppias: Minusta nyt vaikuttaisi siltä, että puhutte hiukan eri asiasta. Sinä puhut nopeudesta, kun Neurosaur puhuu soiton väkinäisyydestä. Ei tuo Rileykään aivan suoraan puhunut rumpujen osalta nopeudesta, ainoastaan riittävästä "soittokapasiteetista". Riittävä soittokapasiteetti on taas suhteellinen käsite. Joissain jutuissa ehkä tarvitsee enemmän nopeutta, toisissa esim. musikaalisuutta. :) Joo nyt minä tuon väkinäisyyden hoksasin, mietin vaan äkkiä ensin, että tällä tarkoitettiin sitä, että soitto itsessään ei kuulosta rennolta ja helpolta, että se tuntuu, enemmän sellaiselta väkisin pusertamiselta, mutta tässä olikin vissiin kyse, musikaalisesta soitosta, siis siitä että soitossa on ideaa ja svengiä :) E: Omasta mielestä esim. juuri tuo Rileyn soitto on jo liian kylmän analyyttistä vaikka miehellä onkin rautainen tekniikka. Jotenkin puuttu se lämpö ja eloisuus kokonaan soitosta..? "Ja siitäkin syystä, pysytään erossa huumeista, viinasta ja uudemmasta jazzista" |
Cimble 30.06.2009 14:13:37 | |
---|
Halford: Joo, poika on käynyt kyllä tunneilla mutta ei oikein tunnu kärsivällisyys riittävän sellaseen vakavampaan paneutumiseen. Tunneilla kun tunnutaan tarjottavan aika paljon nuottiläksyjä ja niitä poika ei jaksa käydä kunnolla läpi. Ajatuksena on, että sitten vähän vanhempana yritetään uudelleen. Kaveri on vasta yhdeksän. En tiedä mikä olisi paras tapa edetä. Tarkoitus on kuitenkin, että jätkä nauttii soittamisesta eikä siitä muodostu pakkopullaa niinkuin meinasi silloin tapahtua kun tunneilla käytiin. Minäkin ehdottaisin toista opettajaa, tai toista tapaa. Jos kiinnostaa vetää tuollaista rokimpaa, niin opettaja/opetussisältö voi olla sen mukaan. Ja niitä nuotteja kerkee myöhemminkin opiskella jos ollenkaan.... ;) Jos joskus edes vähän kiinnostais nuottien tai teorian opetus, niin se voi tulla ajallaan kun soitto on jo vaativimmilla tasoilla. Silloin varmaan hokasis paremmin niiden pointin ja vois valita mitkä asiat sillä teoriapuolella kiinnostais. Ei kannata sellaista alkaa alkumetreillä tuputtamaan väkisin. Sen sijaan saattais kiinnostaa sellainen käytännön jytäkkä action, mihin tietty kuuluis lisäks opastusta soitto- ja kapula-asentoihin, yms sellaista käytännön asiaa helpottamaan kehitystä. Ihan hyvin vois etsiä lähitienoolta oikeasti pätevän rokkibändin (ei nuorisoporukoita) ja kysyä rumpalilta, antaisko tunteja. Ja jos tärppäis, niin pääsiskö poika seuraamaan koko bändin treenejäkin. Siitä vois innostus kasvaa... Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti... |
Kailis 30.06.2009 14:38:39 (muokattu 30.06.2009 14:39:54) | |
---|
pääsiskö poika seuraamaan koko bändin treenejäkin. Siitä vois innostus kasvaa viinan ja muiden tarpeellisten kemikaalien käyttöön, joka on välttämätön edellytys kasvavan rock-muusikon ilmaisutaidon kehitykselle. |
hollmi-5 30.06.2009 17:49:05 | |
---|
Rileyn soittoa olen nähnyt metrin päästä ja hän on kädestä pitäen minuakin opettanut. Kirjaimellisesti. Rileyn tekniikka on aivan hirmuinen ja hänen näyttämät rumpujutut olivat melko vaikeita hitaastikin, mutta vauhdikkaina ne vaikuttivat jo yli-inhimillisiltä. Rokkimeininkiä ja -asennetta ei oikein voi opettaa, mutta oikeaa tekniikkaa ja nuotinlukua voi. Monikin on sitä mieltä, että nuotinlukutaito ja kapulatekniikan haltuunotto vie musikaalisuuden. Itse en näe minkään sortin yhtäläisyyttä näille. Minulla on monta oppilasta, joiden kehitys on aivan pysähdyksissä vain siksi, että kapulote on pielessä ja se jarruttaa sitten ihan perusbeatin tasaisuudesta rudimenttien haltuunottoon. Ja ne rudimentit ovat kuitenkin niitä juttuja, joista setille orkestroituna jäbien kulmat kohoavat ja suupielet vääntyvät kysymykseen: "Kuinka sä ton teit?" Sitten kun niille vastaa, että tämä oli se ihan perusrudimentti, jota et halunnut ottaa haltuun, niin ollaan ihan ihmeissään. Rumpujen soitossa on melko vähän perusasioita. Niiden haltuun ottaminen ei vie ikuisuutta, jos asenne on kohdallaan. Työkalut kondikseen, ja on sen jälkeen mahdollisuus paremmin toteuttaa musikaalisia ideoitaan. Soundit, piuhat ja kajarit. |
markkuliini 30.06.2009 22:30:54 | |
---|
moderndrummer88: Omasta mielestä esim. juuri tuo Rileyn soitto on jo liian kylmän analyyttistä vaikka miehellä onkin rautainen tekniikka. Jotenkin puuttu se lämpö ja eloisuus kokonaan soitosta..? Olin aiemmin vähän samaa mieltä, ja varsin pitkälle miehen uutta dvd:tä ("the master drummer") katsellessa pysyi tuo mielikuva. Kaverilla kun on aika kuivakkaan asiallinen ulosanti puheessa, ja opettaessa hänen soittonsa ei rönsyile. Mutta ekstroina dvd:llä oli muutama vapaa soolo ja niitä katsellessa mulla muuttui mielikuva aika tavalla. Eli kuullostikin omaan korvaan tosi hyviltä. Pitäis päästä kuulemaan tosin bändin kanssa enemmän, niin osais sanoa paremmin. "Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani." |
moderndrummer88 30.06.2009 22:45:46 | |
---|
markkuliini: Olin aiemmin vähän samaa mieltä, ja varsin pitkälle miehen uutta dvd:tä ("the master drummer") katsellessa pysyi tuo mielikuva. Kaverilla kun on aika kuivakkaan asiallinen ulosanti puheessa, ja opettaessa hänen soittonsa ei rönsyile. Tämä DVD pitäisi jostain saada itellekkin edes lainaan, että voisi tsekkailla mitä pitää sisällään, nuo muutamat drummerworldiin uploudatut pätkät ainakin ovat vaikuttaneet varsin mielenkiintoisilta. Mutta ekstroina dvd:llä oli muutama vapaa soolo ja niitä katsellessa mulla muuttui mielikuva aika tavalla. Eli kuullostikin omaan korvaan tosi hyviltä. Pitäis päästä kuulemaan tosin bändin kanssa enemmän, niin osais sanoa paremmin. Kappas vaan..! Koitin tuossa viime viikolla aika pitkäänkin kaivella netistä Rileyn soittopätkiä bändin kanssa, mutta harvassa ovat. "Ja siitäkin syystä, pysytään erossa huumeista, viinasta ja uudemmasta jazzista" |
markkuliini 30.06.2009 22:51:42 | |
---|
moderndrummer88: Tämä DVD pitäisi jostain saada itellekkin edes lainaan, että voisi tsekkailla mitä pitää sisällään, nuo muutamat drummerworldiin uploudatut pätkät ainakin ovat vaikuttaneet varsin mielenkiintoisilta. Tossa trailerissa on jotain pätkää niistä sooloistakin. http://www.youtube.com/watch?v=QMoMzbmdZhA "Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani." |
Epämuusikko 01.07.2009 01:13:51 | |
---|
moderndrummer88: Tämä DVD pitäisi jostain saada itellekkin edes lainaan, että voisi tsekkailla mitä pitää sisällään, nuo muutamat drummerworldiin uploudatut pätkät ainakin ovat vaikuttaneet varsin mielenkiintoisilta. Eilen sita kasissani hypistelin mutta en ostanu. Itsellekin Riley on jaanyt soittajana hieman etaiseksi mutta kirjojensa takia ollut kylla yksi suurimpia vaikuttajia :) "BMMMBMMMBMMMMMMMM". Kesy animaali #1 |
markkuliini 01.07.2009 01:20:19 | |
---|
Epämuusikko: Eilen sita kasissani hypistelin mutta en ostanu. Missäs oot, kun ei ääkkkösiä ole? "Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani." |
Epämuusikko 01.07.2009 08:10:12 | |
---|
markkuliini: Missäs oot, kun ei ääkkkösiä ole? Etsiva loytaa :) "BMMMBMMMBMMMMMMMM". Kesy animaali #1 |
Cimble 01.07.2009 14:28:01 (muokattu 01.07.2009 14:29:35) | |
---|
hollmi-5: Monikin on sitä mieltä, että nuotinlukutaito ja kapulatekniikan haltuunotto vie musikaalisuuden. Jos joku on tätä mieltä, niin aika outoa on. Tosin onhan paljon urpoja. Mutta jos näistä jomman kumman pitäisi olla kunnossa opettelun alkuvaiheilla, niin kapulatekniikan. Ne nuotit on edelleenkin siinä vaiheessa vielä se toissijainen tai jopa tarpeeton juttu. Sehän voi viedä oppimiskapasiteettia ja tylsyttää pakettia. Mutta eihän se nyt musikaalisuutta voi viedä. Jos joku on lahjakas opettelija, niin ne yleisimmät perusjutut tulee kyllä soittamalla ilman nuottejakin. Ja varmaan isommalla mielenkiinnolla. Ja lisää soittaminen tuo koko ajan lisää valmiuksia ja varmuutta. Sittenhän on helpompi alkaa opettelemaan nuotteja kun osaa jo soittaa ja mahdollisesti näkee teorian mielenkiintoisena. Kaikki eivät tietenkään näe koskaan, sitten on vaan itse päätettävä mitä haluaa oppia, minkä verran kokee tarvitsevansa teoriaa omiin tarkoituksiinsa, vai haluaako vaan soittaa ja opetella soittamalla soittamaan. Luulisin vahvasti näin. Opetuskokemusta eikä näkemystä ei mulla ole. Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti... |
absentmind 03.07.2009 00:35:37 | |
---|
|
DrmBug 03.07.2009 01:49:51 | |
---|
|
zily 03.07.2009 12:54:57 | |
---|
ei se mitn! |
DrmBug 03.07.2009 13:03:39 | |
---|
zily: Kantria ja Sutihommaa.. Olen myös tallentanut kaiken nauhalla kuultavan materiaalin. http://www.myspace.com/badburritos Erittäin jees! Hieno ääni teidän laulajalla. |