![]() 18.02.2017 11:01:48 | |
---|---|
Seba: Voihan sitä myös soittaa esim hellemmin niin ei tarvitse kikkailla liikaa. Pieni demppi ja herkempi tatsi niin yksikään virveli ei ole liian kovaääninen. Tai vaihtaa vaikka kapulat risukeppeihin jos haluaa pitää volumet kurissa. Pakkohan ei ole lyödä täysillä. Tämä neuvo ei kricelle kelpaa. Voisihan sitä välillä katsoa Burdien pätkiä, jossa hän puhuu soittonsa lomassa niin, että puheesta saa hyvin selvää. Eli soittaa hiljaa. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 18.02.2017 12:10:50 | |
hollmi-5: Tämä neuvo ei kricelle kelpaa. Voisihan sitä välillä katsoa Burdien pätkiä, jossa hän puhuu soittonsa lomassa niin, että puheesta saa hyvin selvää. Eli soittaa hiljaa. Aloittelijan ei ole niin helppo ymmärtää, että kevyellä kapulalla pieni liike => pienempi volyymi. Suosittelen esim promark mjz-11 Ei irtoa | |
![]() 18.02.2017 12:44:02 | |
Kimd: Aloittelijan ei ole niin helppo ymmärtää, että kevyellä kapulalla pieni liike => pienempi volyymi. Suosittelen esim promark mjz-11 Ja se Burdielinkki: https://www.youtube.com/watch?v=9t0VlzJeNvA Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 18.02.2017 12:54:21 | |
Kimd: Aloittelijan ei ole niin helppo ymmärtää, että kevyellä kapulalla pieni liike => pienempi volyymi. Suosittelen esim promark mjz-11 Kuten blogissa kirjoitin niin jokaisella rummulla on tietty dynaaminen alue. Omassa setissä normaalia virveliä pitäisi taputella höyhenellä, että soundi olisi sopiva, koska virvelit on niin kovaäänisiä rakenteeltaan. Vaikka olenkin rumpalina aloittelija, niin kitaraa on tullut soiteltua yli 25 vuotta ja dynamiikka on tuttu käsite minulle. Ei ole mitenkään käytännöllistä hiplata rumpua kun sen perusäänen pitäisi irrota normaalilla lyönnillä. Sen vuoksi mieluummin sovittaa rummut soittamiseen kuin päinvastoin. Tietysti jos haluaa tehdä homman paljon vaikeammin niin ei kai siinä mitään, ihan vapaasti vain minun puolestani. | |
![]() 18.02.2017 13:15:55 | |
Krice: Kuten blogissa kirjoitin niin jokaisella rummulla on tietty dynaaminen alue. Omassa setissä normaalia virveliä pitäisi taputella höyhenellä, että soundi olisi sopiva, koska virvelit on niin kovaäänisiä rakenteeltaan. Vaikka olenkin rumpalina aloittelija, niin kitaraa on tullut soiteltua yli 25 vuotta ja dynamiikka on tuttu käsite minulle. Ei ole mitenkään käytännöllistä hiplata rumpua kun sen perusäänen pitäisi irrota normaalilla lyönnillä. Sen vuoksi mieluummin sovittaa rummut soittamiseen kuin päinvastoin. Tietysti jos haluaa tehdä homman paljon vaikeammin niin ei kai siinä mitään, ihan vapaasti vain minun puolestani. Tunnut olevan semmonen sympaattinen seikkailija rumpujen maailmassa. Tulee tämmöinen tee-se-itse mies ja toteaa vankalla muutaman kuukauden puuhastelulla, että "heiii jätkät, tehän ootte kässänny kaiken väärin tästä rumpuhommasta. Lukaskaas mun blogi, että miten tää homma hoidetaan!" | |
![]() 18.02.2017 13:57:31 | |
Kimd: Aloittelijan ei ole niin helppo ymmärtää, että kevyellä kapulalla pieni liike => pienempi volyymi. Suosittelen esim promark mjz-11 Ihtellä hiljainen soitto onnistuu paremmin, jollain Tama 213 kapulalla, joka on kait 7A, mutta painava ja halk. 13mm. Tipin muoto ja ilmeisesti se kepin paino/materiaali saa tomarit soimaan kauniisti ihan hipaisuvoimakkuudella. Painavammalla kapulalla controlli on omaan makuun myös parempi ja se vola on paremmin sitä kautta hanskassa. Tai siis mitä taitotasoni antaa periksi. | |
![]() 18.02.2017 15:30:45 | |
Krice: Ei ole mitenkään käytännöllistä hiplata rumpua kun sen perusäänen pitäisi irrota normaalilla lyönnillä. Sen vuoksi mieluummin sovittaa rummut soittamiseen kuin päinvastoin. Mitä tämä on minä en edes Hi! Ask me about Impression cymbals! | |
![]() 18.02.2017 15:32:26 | |
moderndrummer88: Lukaskaas mun blogi, että miten tää homma hoidetaan!" Veikkaan että nämä kaverit jotka jakelee neuvoja ei ole koskaan yrittäneet tehdä samaa temppua kuin minä. Virveli on mielestäni se rumpu, jonka ympärille muu setti rakennetaan ja muista rummuista yritetään pikemminkin saada mahdollisimman äänekkäitä kuin toisinpäin, vastaamaan virvelin äänentasoa. Koska minulla tavoitteena on setti, jolla voi soittaa ilman kuulosuojaimia niin se volyymin taso on erilainen kuin normaalilla setillä. Soittodynamiikka auttaa paljon, mutta ei ratkaise kaikkia ongelmia (kuten tavanomaisen virvelin äänekkyyttä). Peltien osalta tilanne on vieläkin tärkeämpi, koska ne vaativat tietynlaisen iskun, että pellistä lähtee tarkoituksenmukainen sille suunniteltu ääni. Ride on suht koht helppo tapaus, mutta crash onkin sitten vähän vaikeampi. | |
![]() 18.02.2017 15:49:09 | |
Krice: Veikkaan että nämä kaverit jotka jakelee neuvoja ei ole koskaan yrittäneet tehdä samaa temppua kuin minä. Virveli on mielestäni se rumpu, jonka ympärille muu setti rakennetaan ja muista rummuista yritetään pikemminkin saada mahdollisimman äänekkäitä kuin toisinpäin, vastaamaan virvelin äänentasoa. Koska minulla tavoitteena on setti, jolla voi soittaa ilman kuulosuojaimia niin se volyymin taso on erilainen kuin normaalilla setillä. Soittodynamiikka auttaa paljon, mutta ei ratkaise kaikkia ongelmia (kuten tavanomaisen virvelin äänekkyyttä). Peltien osalta tilanne on vieläkin tärkeämpi, koska ne vaativat tietynlaisen iskun, että pellistä lähtee tarkoituksenmukainen sille suunniteltu ääni. Ride on suht koht helppo tapaus, mutta crash onkin sitten vähän vaikeampi. On sitä monikin tehnyt hiljaisia settejä ja kokeiluja sen suhteen. Kevyet kepit, pienet tipit ja lyönnit läheltä. Symbaalit ohuita ja laadukkaita. Messinkilätkät vain kolahtelevat, kun niihin lyö. Laadukas syttyy hiljaisillakin lyönneillä. Soundit, piuhat ja kajarit. | |
![]() 18.02.2017 15:50:38 | |
Krice: Veikkaan että nämä kaverit jotka jakelee neuvoja ei ole koskaan yrittäneet tehdä samaa temppua kuin minä. Virveli on mielestäni se rumpu, jonka ympärille muu setti rakennetaan ja muista rummuista yritetään pikemminkin saada mahdollisimman äänekkäitä kuin toisinpäin, vastaamaan virvelin äänentasoa. Koska minulla tavoitteena on setti, jolla voi soittaa ilman kuulosuojaimia niin se volyymin taso on erilainen kuin normaalilla setillä. Soittodynamiikka auttaa paljon, mutta ei ratkaise kaikkia ongelmia (kuten tavanomaisen virvelin äänekkyyttä). Peltien osalta tilanne on vieläkin tärkeämpi, koska ne vaativat tietynlaisen iskun, että pellistä lähtee tarkoituksenmukainen sille suunniteltu ääni. Ride on suht koht helppo tapaus, mutta crash onkin sitten vähän vaikeampi. Miksi kysyä neuvoa ja sitten todeta, että kaikki muut ovat väärässä perustuen veikkaukseen? Ajan hukkaa... Ei irtoa | |
![]() 18.02.2017 16:30:14 | |
Krice: Ei ole mitenkään käytännöllistä hiplata rumpua kun sen perusäänen pitäisi irrota normaalilla lyönnillä. Mulla vähän sama kuin Durolla. Pitkästä aikaa oikein kunnon aivopähkinä. Tarkoitatko tuolla lauseella: a. En tykkää soittaa hiljaa b. On tyhmää soittaa hiljaa, kun haluan soittaa kovaa ja saada silti hiljaisen äänen rummusta c. Mielestäni normaalilla kunnon lyönnillä pitäisi kuulua normaali ääni mutta hiljaa. d. (Kerro omin sanoin) "Tuon väristä meillä on." -Kailis | |
![]() 18.02.2017 16:48:30 | |
Krice: Kuten blogissa kirjoitin niin jokaisella rummulla on tietty dynaaminen alue. Omassa setissä normaalia virveliä pitäisi taputella höyhenellä, että soundi olisi sopiva, koska virvelit on niin kovaäänisiä rakenteeltaan. Vaikka olenkin rumpalina aloittelija, niin kitaraa on tullut soiteltua yli 25 vuotta ja dynamiikka on tuttu käsite minulle. Ei ole mitenkään käytännöllistä hiplata rumpua kun sen perusäänen pitäisi irrota normaalilla lyönnillä. Sen vuoksi mieluummin sovittaa rummut soittamiseen kuin päinvastoin. Tietysti jos haluaa tehdä homman paljon vaikeammin niin ei kai siinä mitään, ihan vapaasti vain minun puolestani. Soiteltua. kirjoiteltua lienee tullu tehtyä myös. Jatka toki seikkailujasi mutta jätä totuuksien toteamiset muille. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 | |
![]() 18.02.2017 19:02:29 (muokattu 18.02.2017 19:07:48) | |
Krice: Veikkaan että nämä kaverit jotka jakelee neuvoja ei ole koskaan yrittäneet tehdä samaa temppua kuin minä. Virveli on mielestäni se rumpu, jonka ympärille muu setti rakennetaan ja muista rummuista yritetään pikemminkin saada mahdollisimman äänekkäitä kuin toisinpäin, vastaamaan virvelin äänentasoa. Koska minulla tavoitteena on setti, jolla voi soittaa ilman kuulosuojaimia niin se volyymin taso on erilainen kuin normaalilla setillä. Soittodynamiikka auttaa paljon, mutta ei ratkaise kaikkia ongelmia (kuten tavanomaisen virvelin äänekkyyttä). Peltien osalta tilanne on vieläkin tärkeämpi, koska ne vaativat tietynlaisen iskun, että pellistä lähtee tarkoituksenmukainen sille suunniteltu ääni. Ride on suht koht helppo tapaus, mutta crash onkin sitten vähän vaikeampi. Jos mulla oli väärän kuuloinen virveli, hankin paremmin tarkoitukseen sopivan mieluummin. Tavanomaisen virvelin äänekkyyttä on vaikea sanoa, rakenne, kalvot, demppaus ja viritys tekee myös ihmeitä. Ne kun on monipuolisia otuksia joista voi kaivaa vaikka mitä ulos kun käyttää aikaa säätelyyn, mutta voihan sitä toki leikkiä pelle pelotontakin ja tunkea vaikka tyynyn virvelin sisään ettei soi. ♠ | |
![]() 18.02.2017 19:09:27 | |
hollmi-5: Tämä neuvo ei kricelle kelpaa. Voisihan sitä välillä katsoa Burdien pätkiä, jossa hän puhuu soittonsa lomassa niin, että puheesta saa hyvin selvää. Eli soittaa hiljaa. Puhuminen ja soittaminen yhtä aikaa on itsessään äärimmäisen vaativaa. Itse lähtisin siitä että ymmärretään soitettavat rytmit ja ostinatot mahdollisimman hyvin ja sitten vaan pyritään rentouteen. Tai jotain. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 | |
![]() 18.02.2017 19:45:06 | |
hollmi-5: On sitä monikin tehnyt hiljaisia settejä ja kokeiluja sen suhteen. Kevyet kepit, pienet tipit ja lyönnit läheltä. Symbaalit ohuita ja laadukkaita. Messinkilätkät vain kolahtelevat, kun niihin lyö. Laadukas syttyy hiljaisillakin lyönneillä. Tämä! Komppia kympillä. Se on aina pahasta jos bädissä on "mun saundi"- tyyppejä. Pitäis funtsia sitä asiaa bändin saundin ja yleisön korvien kannalta. Kaikissa bändeissä ei kaivata sitä "riehuvaa rumpalia". Tjeu Charlie Watts joka soittaa melko eleettömästi ja melko vähän, mutta soittaa yhdessä maailman suosituimmassa bändissä. Milloin rumpali osaa soittaa hiljaa niin volumea saa lisää PA:sta vaikka väkeä olis stadionillinen. Mut jos rumpali ei osaa soittaa hiljaa ja kapakassa miksaustistille tulee jo pelkästä rummunmäiskeestä 110dB niin siin tehdään miksaajasta kädetön. Kyl pääsääntö on se, että laulun mukaan ne volat pitää säätää eikä rumpalin virveli- tai peltisaundin mukaan. Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita. | |
![]() 18.02.2017 19:46:05 | |
Sähkörummut??? JuhaHo: Pien yrittäjän kohdalla tämä näkyy, kun pöydän vastapuolelle sattuu oman elämänsä huutoneuvoskeisari, joka teeskentelee sydänhalvausta hintoja kuullessaan, oli ne posi- tai negatiivisia. | |
![]() 18.02.2017 19:48:57 | |
Kailis: Sähkörummut??? No se nyt ois ihan liian helppoa. ♠ | |
![]() 18.02.2017 19:56:41 | |
Seba: No se nyt ois ihan liian helppoa. Ei muuten ole. Lavamekkala toki tulee eliminoitua, mut itse asiassa niistä pitää osata kääntää volumet PA:ssa kaakkoon, että olis käytettävissä sitä dynamiikkaa. Jolloin rumpalin edelleen pitää osata soittaa hiljaakin. Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita. | |
![]() 18.02.2017 20:00:32 | |
hollmi-5: Messinkilätkät vain kolahtelevat, kun niihin lyö. Laadukas syttyy hiljaisillakin lyönneillä. Onko kyse laadusta vai materiaalista? Ei oikein selvinnyt tuosta. Pitää varmaan vain kokeilla itse kaikkea, täältä nyt on turha löytää mitään järkeviä neuvoja. Tulen luultavasti jossakin vaiheessa vaihtamaan L80:t oikeisiin pelteihin, koska vaikka ne on ihan hyvät harjoittelua varten niin soundipuoli on vähän kuivahko kieltämättä ja L80 crash on mielestäni liiankin hiljainen, joskin ehkä tarkoitus on nimenomaan ollut, että sitä voi luukuttaa kunnolla ja se on silti hiljainen. | |
![]() 18.02.2017 20:18:56 | |
Krice: Onko kyse laadusta vai materiaalista? Ei oikein selvinnyt tuosta. Pitää varmaan vain kokeilla itse kaikkea, täältä nyt on turha löytää mitään järkeviä neuvoja. . Ei tieteskään. Ei täällä kukaan o koskaan soittanu rumpuja. Kunhan lässytetään ihan huviksemme. Ja mä en o mikään rumpali. Olemattomat taitoni silti riittivät istumaan rumpujakkaralla kolkytä vuotta soittaen sillai, et pitää tahtia yllä mut yrittää olla häirittemättä ketään. Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)