statistiÖ 01.06.2012 19:09:10 | |
---|
Kailis: No kyllä muuttaa. On ne paremmat kuin ei mitään mutta kerran kun valettuja kokeilee niin tietää mistä ne puhuu kun sanovat että taajuusvaste ei muutu. En ala väittää :) Mutta ;) Sev'verti testailin, otin pois ja pistin takaisin: Ainoa muutos, korvat kesti. Tarkka olen kuulemastani ja nyanssit kuuluu asiaan. Niitä ei saa poistaa, nuo ei niin tehnyt. Huonosti asennettu? Muitakin sortteja voisi käyttää, ei ole. Sangallinen versio oli töissä hyvä. Musiikinkuuntelussa, en tiedä. |
mukis 01.06.2012 19:13:07 | |
---|
Mä tykkään soittaa tosi hiljaa ja ilman tulppia ja ehkä just siks en pysty sietämään foo fighters tyyppistä krässin hakkausta - se on pahinta korvapuukkoa. Bänditouhuissa soitan yleensä myös hiljaksiin ilman tulppia. Yks hyvä huomio on myös se, että äänitettynä hiljempaa soitettu on monesti tanakampaa ja rankempaa kuin mietaan halonhakkuumenetelmällä vedetty. "Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre |
velipesonen 01.06.2012 19:24:10 (muokattu 01.06.2012 19:51:52) | |
---|
No tässon tietenkin tää että aina on mahdollista tuoda näytille vammautuneita. Verrataan taas huvikseen urheiluun: Urheilun takia on moni menettänyt terveytensä ja mitä ammattimaisemmin urheilet sitä varmemmin menetät terveytesi. Sopii kysyä vaikka Seppo Rädyltä esimerkiksi. Urheilukentillä kuollaankin ja silloin tällöin joku rokkari kuolee sähköiskuun. Kuinkahan moni ei-rokkari kuolee sähköiskuun. Pitäisikö urheilijoiden varusteita parantaa? Kenties muttei se ratkaise mitään. Pitäisi hyväksyä että kaikessa on riskinsä ja itse kukin voi harkita ennen kuin alkaa harrastaa erityisen vaarallista lajia (esim. nyrkkeily, rugby, keihäänheitto, syöksylasku, mäkihyppy, lähes kaikki moottoriurheilu). Elämässä on riskejä. Musiikkielämän ongelma on että olemme turruttaneet itsemme muun muassa siihen, että kaikki kuuluu samalla voimakkuudella ja voimakkuusvaihtelultaan samanlaisena. Tämä on helppo todeta ravintola- ja tanssilavayhtyeiden soitosta. Jos henkilö ostaa lipun tanssipaikalle, hän todennäköisesti pitää oikeutenaan saada kuulla tasaisella voimakkuudella tasaista musiikkia. Mutta onko se musiikkia? Jos rokkibändi tahtoo soittaa kovaa, sen pitäisi ymmärtää itsekin olevansa ns. oikealla asialla herättelemässä ihmisiä kalmanhoureistaan. Siinä se epäonnistuu mutta jos ei itse edes tajua yrittävänsä, siirtyköön kaikki muihin hommiin, teitä ei tarvita! Äänenvoimakkuus on tapa herättää huomiota ja jos joku tulee kerjäämään hiljempaa niin huomionherättäminen on ainakin hiukan onnistunut. Tällaisiin pyyntöihin ei vain saisi suostua! Kun bändi on lavalla, sen pitäisi tajuta että lava on silloin heidän ja se kuuluu heille. Se ei kuulu yleisölle, miksaajalle, järkkäreille eikä Juhani Merimaalle. Se kuuluu esiintyjälle ja esiintyjän show on hänen shownsa. Kuten Pete Townshend totesi "When you come to our concert, there is nothing else than just us, like it or not". Tämä on terve asenne. Jos Townshendilla on kuulo huonontunut niin ainakin se on mennyt hyvällä asialla ja saappaat jalassa! Jos siis olet nynny etkä tahdo herättää huomiota, voit aivan hyvin lopettaa sen volumen käytönkin, ei sinulla ole sille enää YHTÄÄN MITÄÄN TARVETTA. Jos taas tahdot taiteen puolesta haastaa tylsyyteensä kuolevan systeemin, jota täällä näköjään lähes kaikki ilomielin kannattavat, on eräs keinosi kova äänenvoimakkuus. On toki muitakin, laittomat keinot eivät ole taidetta. SEURAUKSET SINUN ON SILLOIN KÄRSITTÄVÄ mutta olitpahan hyvällä asialla. Jos itsensä teloneilta lumilautailijoilta kysytään, menevätkö he vielä takaisin rinteeseen tekemään samoja temppuja, valtaosa sanoo että kyllä menevät. Jos taiteilija on huomattavasti tärkeämmän tehtävänsä tähden saanut vähän siipeensä, niin mitäs siitä sitten. "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
Kailis 01.06.2012 19:30:00 | |
---|
Kuinkakohan moneen urheilulajiin ja suojavarusteisiin ajattelit vielä rinnastaa? Sitten vielä kulttuuri- taide ja ties mitä jargonia niin soppa ala Pesonen onkin valmis. pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
rintapek 01.06.2012 19:34:56 | |
---|
mukis: Mä tykkään soittaa tosi hiljaa ja ilman tulppia Bänditouhuissa soitan yleensä myös hiljaksiin ilman tulppia. Sama täällä. Ei o mun bändejä semmoiset, mis tulppia tarttee edes miettiä. Mut monien tarttee. Ja silloin tulppien hankintaa ei hirveen kauaa kande miettiä. Jos kuulo menee, niin se harvoin palaa. One kind of music only - the good kind |
rintapek 01.06.2012 19:56:33 | |
---|
velipesonen: Mutta onko se musiikkia? ...siirtyköön kaikki muihin hommiin, teitä ei tarvita! Tota... jos stressiklubini täst vielä keikalle lähtee, niin seuraavaksi ollaan vissiin Hangossa syyskuun alussa. Siel on tietääkseni luvassa yli kolmesataa (enempivähempi juopunutta) päätä pomppimassa parketilla. Mä varaan sulle sinne piletin ja ihkaoman mikin. Voit sit siinä vaik hieman ennen puoltayötä tarttua mikkiisi ja kertoa yleisölle, et tätä bändiä ei oikeesti tarvita. Me ollaan äijien kans puheesi aikana tarvittaessa takahuoneessa. Sulla on ny muutama kuukausi aikaa valmistaa palopuheesi, mut mä veikkaan, et sit paikan päällä sulla on vain muutamia sekunteja päästä ehjänä ulos. Ja joo, stressiklubin keikalla et tartte korvatulppia. One kind of music only - the good kind |
velipesonen 01.06.2012 19:59:40 | |
---|
rintapek: (...) Sulla on ny muutama kuukausi aikaa valmistaa palopuheesi, mut mä veikkaan, et sit paikan päällä sulla on vain muutamia sekunteja päästä ehjänä ulos. Ja joo, stressiklubin keikalla et tartte korvatulppia. Nyt taisit lukea vähän väärin. Kirjoitin, että bändejä, jotka soittavat kovaa mutta eivät tee sitä herättääkseen huomiota, ei tarvita. "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
rintapek 01.06.2012 20:21:00 | |
---|
velipesonen: Nyt taisit lukea vähän väärin... Mä olen muistaakseni osannu lukea jo nelkytä vuotta. Kyl sä kolmannessa kappaleessasi ihan selkeästi kyseenalaistit sen, et soittaako stressiklubini ylipäänsä musiikkia. Voit ihan vapaasti laatia palopuheesi vaik siltä pohjalta, et tämmöiset musiikkia matkivat bändit pitäis korvata semmoisilla, jotka viihdyttämisen sijaan käyttävät äänenpainetta oikean musiikin ymmärryksen herättämiseen. Sulla on kolme kuukautta aikaa laatia palopuheesi. Mut valitettavasti mä en uskalla taata enempää kuin kolme sekuntia turvallista etumatkaa sit paikan päällä. One kind of music only - the good kind |
mukis 01.06.2012 20:40:50 | |
---|
No. Tässä ollaan taas hiljaa/kovaa soittamisen dilemmassa.. Pesonen vetää noita kommentteja isoilla kärjistyksillä, mutta on siellä tosi paljon asiaakin seassa; esim. tuo dynamiikattomuus tökkii mulla vastaan pahasti, mä haluun vaihtelua siihen soittoon sekä levyille, että livemusaan! Ah, esim. Crimsonin ykköslevyä, jossa välillä kuiskataan viis minuuttia ja välillä tuutataan Schizoid mäniä! "Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre |
tomboarmageddon 01.06.2012 21:11:14 | |
---|
statistiÖ: Paljon auttais, jos yleisö tulisi vain kuuntelemaan hiljaa, ettei tarvi soittaa sen mesomisen yli. Sellaistakin on, been there done that (ainakin suurimman ajan oli). Ja sitten se toinen vaihtoehto, ettei suurin osa edes halua kuulla (siis sitä soittoa).
Osuva rinnastus... Mutta rumpuja pystyy soittamaan "hiljaa" ja voi vääntää volat pienemmälle. Korvat muuten turtuu ajanmittaan äänenvoimakkuuteen, siihen kaakompaan päähän erityisesti. Pystyyhän niitä joo ja soitankin yleensä aika hiljaisella volalla luonnostaan ja siksi se liideri aina joskus pyytääkin vetämään vähän lujempaa. Se kun on se tyyppi mikä maksaa mulle. Olen mielestäni onnellisessa asemassa siinä että jotkut haluaa mua bändeihinsä soittamaan ja vielä maksaa siitä, vaikka en ole mitenkää pro soittaja , niin en viitti alkaa ruikuttamaan volasta vaan vetäsen vaan sitte vähän kovemmalla kädellä ni saa lapsille puuroo. Joskus sitäpaitsi on hauskaa soittaa lujaa jos tilanne sen sallii. Nuita pesosen juttuja ei jaksa enää lukea. Varmaan jos sanoisin että maa on pyöreä alakais joku kampeaminen siitäkin ja vertauskuvien viljely ja omien mielipiteiden faktana esittäminen. |
Puzzle 01.06.2012 21:15:37 | |
---|
mukis: Pesonen vetää noita kommentteja isoilla kärjistyksillä, mutta on siellä tosi paljon asiaakin seassa; esim. tuo dynamiikattomuus tökkii mulla vastaan pahasti, mä haluun vaihtelua siihen soittoon sekä levyille, että livemusaan! Ah, esim. Crimsonin ykköslevyä, jossa välillä kuiskataan viis minuuttia ja välillä tuutataan Schizoid mäniä! Joo, toi nykyinen dynamiikattomuus on kyllä iso epäkohta. Livenä en oo päässyt sitä kauheasti todistamaan, mutta äänityksissä se kyllä on tullut huomattua ja omaa musiikkia väsäillessä sitä kovasti yrittää pyristellä vastaan. Tää ns. loudness war -ilmiö on ollut jo ties kuinka pitkään havaittavissa, mutta mun mielestä pari vuotta sitten saavutettu huippukohta on jo onneks kääntymässä laskuun. Juuri mitään muuta asiaan liittyvää Veli ei sitten sanonutkaan. Ja dynamiikkaan totta tosiaan kuuluu myös ne kovat äänet, joten ihan sinällään toi dynamiikan esiin nostaminen ei musta ole kovin hyvä argumentti. "Viiksivaha ei meinaa lähteä suihkussakaan pois. Saatan käyttää sitä liikaa." -Sakmongkol |
rintapek 01.06.2012 21:25:21 | |
---|
Puzzle: Ja dynamiikkaan totta tosiaan kuuluu myös ne kovat äänet, joten ihan sinällään toi dynamiikan esiin nostaminen ei musta ole kovin hyvä argumentti. Kovia ääniä ei ole olemassa ilman hiljaisia ääniä. One kind of music only - the good kind |
Puzzle 01.06.2012 21:27:27 | |
---|
rintapek: Kovia ääniä ei ole olemassa ilman hiljaisia ääniä. Ja toisinpäin. Ja just sitä mä tossa yritin ilmaista. "Viiksivaha ei meinaa lähteä suihkussakaan pois. Saatan käyttää sitä liikaa." -Sakmongkol |
Strumbali 01.06.2012 23:20:26 | |
---|
Kyllä se kuulonmenetys sotkee aika paljon ihmisen elämää. Elämässäni on useita ihmisiä, joilla on toisessa korvassa erityisen heikentynyt kuulo tai sitten kuulo on yleisesti heikentynyt (sisäkorvasta). Heille pitää puhua joko siihen kuulevaan korvaan tai tietyllä volyymilla/äänenkorkeudella, jotta kuulevat. Elän siis näköjään vammaisten keskellä. Olen täysin vakuuttunut, että jokainen heistä ottaisi normaalin kuulon takaisin jos saisi. Tai edes sinnepäin olevan kuulon. Sen sijaan takerruin tuohon VP:n kommentiin "Jokaisen tekemiset ovat kaikkien tekemisiä", jolla on enemmän tekemistä sen kanssa miltä bändi kuulostaa ja ehkä vieläkin enemmän näyttää livenä. Olen ollut aika yllättynyt siitä, että ehkä turhan metallisoitunut musiikki"makuni" pitää sisällään bändejä, jotka kuulostavat levyllä hyvältä, näistä jopa kirjoitellaan paljon lehdissä ja sitten livenä homma näyttää opiskelijaporukalta, joka soittaa jokainen oman osuutensa toki hyvin, mutta näkö- ja kuulotuntuma on se, että ei siellä ole bändi lauteilla. Olen täysin varmasti sortunut itsekin tähän (siis lavalla), mutta minusta on kyllä alkanut homma jotenkin kääntyä välillä siihen, että levyllä saadaan porukka kuulostamaan hyvältä, mutta ei siihen bändiä tarvita. Kunhan kaikki suoriutuvat omista osuuksistaan. Täälläkin mnetissä on ihan hyviä näytteitä ajoittain ja sitä vain alkaa miettiä, että ongelma on enään se, kuulostaako bändi livenä bändiltä. Muuten kaikki on jo paketissa. Ja jos pitää konkretisoida hölmöyteni, niin esim. Vesania niminen bändi teki tosiaan tämän bändi-vaikutuksen edesmenneen DOMman lavalla. Eli kuulosti ja näytti bändiltä täyttäen lavan, ainoa niistä mitä siinä baarissa näin. Lujaa tuli, mutta sillä ei ollut siinä vaiheessa merkitystä. Hmmm..pitäisikö bändin pikemminkin pystyä täyttämään aiheuttamansa metelin? Hyvät yöt. : ) Mähän sanoin, että sä sanoit. |
velipesonen 01.06.2012 23:29:35 | |
---|
rintapek: Mä olen muistaakseni osannu lukea jo nelkytä vuotta. Kyl sä kolmannessa kappaleessasi ihan selkeästi kyseenalaistit sen, et soittaako stressiklubini ylipäänsä musiikkia. Et siis näy pitävän siitä että kyseenalaistan tiettyjä kulttuurissa ilmeneviä menettelytapoja, konventioita. Mitä vikaa kulttuurikritiikissä on? "Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg |
Duro 01.06.2012 23:36:02 | |
---|
Rölölöö kuusitulppia normaalisti. Joskus pelttoreita ku unohdan kuusitulpat kotia. Valetut tulppendaalit ehkä joskus. Olishan hianot. Tilipitappituppitappi |
Heissask 02.06.2012 00:15:16 | |
---|
Strumbali: Hmmm..pitäisikö bändin pikemminkin pystyä täyttämään aiheuttamansa metelin? Nyt tuli kyllä niin hyvää tekstiä ja tää lause tiivisti kaiken. Ota plussa "Jokaista sairautta tulee muutenkin aina hoitaa kiveksen kiertymisenä kunnes toisin todistetaan." -hullu_ukko |
OPJ1974 02.06.2012 00:30:09 | |
---|
Duro: Rölölöö kuusitulppia normaalisti. Joskus pelttoreita ku unohdan kuusitulpat kotia. Valetut tulppendaalit ehkä joskus. Olishan hianot. Valetut tulpat käytössä jo kymmenettä vuotta. En vaihtais enää pois. |
Kailis 02.06.2012 01:25:52 | |
---|
OPJ1974: Valetut tulpat käytössä jo kymmenettä vuotta. En vaihtais enää pois. Noin kauan ilman kulttuurikritiikkiä. Onnenpoika! pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
statistiÖ 02.06.2012 01:28:48 | |
---|
velipesonen: Nyt taisit lukea vähän väärin. Kirjoitin, että bändejä, jotka soittavat kovaa mutta eivät tee sitä herättääkseen huomiota, ei tarvita. Sulla vähän lipsu siinä jutussa, ettei ihme jos ymmärretään väärin. :) |