Aihe: Kuulovaurioita rumpaleilla
1 2 3 4
velipesonen
01.06.2012 16:57:08

hollmi-5: Kyllähän tuo pienissä paikoissa pätee, mutta isommissa paikoissa rumpalille tuleva möly on ihan eri luokkaa, kun vaikkapa viiden metrin päässä lavalta. Tuo huutamasi lause ei pidä ollenkaan paikkaansa.

Niin, isommissa paikoissa miksaajat luukuttavat ääntä niin kovaa että möly on yleisössä paljon kovempi kuin lavalla! Mutta miksi tarvitsisi?
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
statistiÖ
01.06.2012 17:33:47

velipesonen: Ilmaisu on vapaata ja kritiikki myös! Ihmiset herkästi valittavat äänenvoimakkuudesta jos musiikki ei jostain syystä miellytä, mikä on täysin ymmärrettävää koska mikä tahansa nollasta poikkeava voimakkuus on silloin väärä.

Viimeksi pyysin pikkujouluissa volumenapinkääntelijää hiukan hiljentämään, että olisi pystynyt olemaan EDES läsnä (ei tulppia matkassa). Ei käynyt. Musiikissa ei ollut vikaa, se oli ihan ok. Kovereita, ei huonoja soittajia. Kovaa soittaminen ei mitenkään parantanut sitä, päinvastoin. Varsinkin kun piti mennä lavan taa ja käytävään asti karkuun.

Ei tule yhtään livetilannetta mieleen, missä olisi tulpitta kärsinyt olla. Tietysti jos tarpeeksi kauas pääsee. Sitten ei vaan näe enää mitään.
statistiÖ
01.06.2012 17:36:53

Kefiiri: Korvatulpille ehdotettu paikka on mielestäni väärä, muuten kirjoitus on täyttä asiaa.

Komppaan :)
statistiÖ
01.06.2012 17:50:16

hollmi-5: Tuo huutamasi lause ei pidä ollenkaan paikkaansa.

Siinä vinkkelissä ei pidä, että varsinkin rumpaleilla on tapana soittaa tarpeettomasti kovempaa, kun pääsevät yksin/ enemmän ääneen (yleistys?). Paremmalta kuulostaa, kun ei paukuta olan takaa mattopiiska. Onko tuo mielipideasia? Ei kai?
eleeton
01.06.2012 18:07:45 (muokattu 01.06.2012 18:09:31)
Sitten on se että toisen kipukynnys on alhaisempi kuin toisen. Jos todellisuudessa voisi esim. miksaaja käyttää tarpeeksi alhaista äänenvoimakkuutta yleisöön, niin aina löytyy joku jonka mielestä se on liian kovaa ilman tulppia. Minä olisin varmasti tällainen. Olen yrittänyt suojata kuuloni aina kun koen sen tarpeelliseksi, tilanteesta riippumatta. En ole elokuvissa kertaakaan kyllä käyttänyt, mutta muutaman kertaa on tullut sellainen olo että ehkä olisi syytä.

Eli jos miksaaja kuuntelee jokaista yleisön jäsentä tässä asiassa, ei todellakaan yleisöön kuulu enää yhtään mitään. Niin, ja toisen mielestä on taas liian hiljaa.

Minusta on yleisön osalta ihan oma vika jos ei suojaa kuuloansa.

Lisäksi, akustisia rumpuja ei voi soittaa sellaisella voimakkuudella että se ei ylittäisi minun korviini epämiellyttävyyden rajaa. Tai siis, se ei enää kuulosta rumpujen soittamiselta. Pellit kun päästävät epämiellyttäviä ylätaajuuksia hyvinkin pienillä voimakkuuksilla. Jos siis tarpeeksi lähellä ollaan. En siis koskaan ole akustisen settisoiton lähettyvillä ilman suojausta. Voimakkuudesta riippumatta.
statistiÖ
01.06.2012 18:57:59

eleeton: Sitten on se että toisen kipukynnys on alhaisempi kuin toisen. Jos todellisuudessa voisi esim. miksaaja käyttää tarpeeksi alhaista äänenvoimakkuutta yleisöön, niin aina löytyy joku jonka mielestä se on liian kovaa ilman tulppia. Minä olisin varmasti tällainen. Olen yrittänyt suojata kuuloni aina kun koen sen tarpeelliseksi, tilanteesta riippumatta. En ole elokuvissa kertaakaan kyllä käyttänyt, mutta muutaman kertaa on tullut sellainen olo että ehkä olisi syytä.

Jep. Ajattelen asian niin että jos unohdan tulpat, se on oma moka. Poisluen tästä "volat kakkoon" ja "niin lujaa kuin lähtee".
mukis
05.06.2012 18:58:53

eleeton: Sitten on se että toisen kipukynnys on alhaisempi kuin toisen. Jos todellisuudessa voisi esim. miksaaja käyttää tarpeeksi alhaista äänenvoimakkuutta yleisöön, niin aina löytyy joku jonka mielestä se on liian kovaa ilman tulppia. Minä olisin varmasti tällainen. Olen yrittänyt suojata kuuloni aina kun koen sen tarpeelliseksi, tilanteesta riippumatta. En ole elokuvissa kertaakaan kyllä käyttänyt, mutta muutaman kertaa on tullut sellainen olo että ehkä olisi syytä.

Eli jos miksaaja kuuntelee jokaista yleisön jäsentä tässä asiassa, ei todellakaan yleisöön kuulu enää yhtään mitään. Niin, ja toisen mielestä on taas liian hiljaa.

Minusta on yleisön osalta ihan oma vika jos ei suojaa kuuloansa.

Lisäksi, akustisia rumpuja ei voi soittaa sellaisella voimakkuudella että se ei ylittäisi minun korviini epämiellyttävyyden rajaa. Tai siis, se ei enää kuulosta rumpujen soittamiselta. Pellit kun päästävät epämiellyttäviä ylätaajuuksia hyvinkin pienillä voimakkuuksilla. Jos siis tarpeeksi lähellä ollaan. En siis koskaan ole akustisen settisoiton lähettyvillä ilman suojausta. Voimakkuudesta riippumatta.

Kuulostaako tämä mielestäsi soitolta? Huomaa, että puheelle ei näytä olevan eri mikkiä.

http://www.youtube.com/watch?v=6FX_84iWPLU
"Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre
Kailis
05.06.2012 23:33:36

mukis: Kuulostaako tämä mielestäsi soitolta? Huomaa, että puheelle ei näytä olevan eri mikkiä.

Entäs tämä. Huomaa että kaikki on mikitetty;

http://www.youtube.com/watch?v=y6VerKdcrOQ

Pointtini on seuraava; aika moni nuori (ja vanhempikin) rumpali haluaa kuulostaa Haakelta ja nuorista moni ei edes tiedä kuka Purdie on (vaikka syytä olisi).
Voi sen hoitaa näinkin;
http://www.youtube.com/watch?v=40Hp4AoUNcE&feature=related
Valitettavasti Ågreneita on aika vähän, ja toikin soittovola aiheuttaa takuulla tarpeeksi jatkuessaan ilman suojausta joillekin vaurion.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
mukis
06.06.2012 00:16:30

Kailis: Entäs tämä. Huomaa että kaikki on mikitetty;

http://www.youtube.com/watch?v=y6VerKdcrOQ

Pointtini on seuraava; aika moni nuori (ja vanhempikin) rumpali haluaa kuulostaa Haakelta ja nuorista moni ei edes tiedä kuka Purdie on (vaikka syytä olisi).
Voi sen hoitaa näinkin;
http://www.youtube.com/watch?v=40Hp4AoUNcE&feature=related
Valitettavasti Ågreneita on aika vähän, ja toikin soittovola aiheuttaa takuulla tarpeeksi jatkuessaan ilman suojausta joillekin vaurion.

Mulle on ihan sama, jos joku haluaa kuulostaa noilta linkittämiltäsi rummuttajilta, mutta pointti oli se, että ihan turha alkaa huudella, että rumpuja ei voi soittaa siten, että voisi kuunnella ilman tulppia vieressä.

Ps. Tää pieksee, hyvinkin korvaystävällisesti, 6-0 nuo sun esimerkit samassa nuorison suosimassa metallimusiikin genressä.

http://www.youtube.com/watch?v=0UxS … lY&feature=youtube_gdata_player
"Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre
statistiÖ
06.06.2012 00:29:32

mukis: Mulle on ihan sama

Anna nyt liinaa Kailikselle, kun hän puhuu ikävästä kokemuksesta. Toinen on huolissaan sun korvista ja sulle on ihan sama... Kreit.
Kailis
06.06.2012 02:02:48 (muokattu 06.06.2012 02:07:41)

mukis: Mulle on ihan sama, jos joku haluaa kuulostaa noilta linkittämiltäsi rummuttajilta, mutta pointti oli se, että ihan turha alkaa huudella, että rumpuja ei voi soittaa siten, että voisi kuunnella ilman tulppia vieressä.

Ps. Tää pieksee, hyvinkin korvaystävällisesti, 6-0 nuo sun esimerkit samassa nuorison suosimassa metallimusiikin genressä.

http://www.youtube.com/watch?v=0UxS … lY&feature=youtube_gdata_player

Voi soittaa. Totuus on myöskin se että aika suuri osa bändeistä ei tuohon pyri eikä ole ihan heti nähtävissä että pyrkisikään. Monille nuorille musiikki on kapinaa ja terapiaa, ja siihen liittyy tietty äänekkyys. Tää on ihan historiallinen fakta, tyylit vaan muuttuu.
Ja toi Opeth oli sieltä rauhallisemmasta päästä, mutta jo tuollaisella tatsilla syntyy joillekin vaurioita, puhumattakaan yhtyeen muusta repertuaarista.
Mutta tästä on turha jankata. Hienoa että pyrit tatsiin ja olosuhteisiin joissa suojausta ei tarvita. Mä hankin ammattilaisena kuulovaurion ja ihan vakavasti kehotan kaikkia jotka hiemankaan epäilevät etteivät pääse noihin melustandardeihin käyttämään suojausta. Munsta on liian suuret panokset jotta alkaisi pelaamaan venäläistä rulettia, joillakin niitä paukkuja voi nimittäin rullassa olla enemmän kuin sulla.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
T-Man 5000
06.06.2012 10:15:04
mukis: Kuulostaako tämä mielestäsi soitolta? Huomaa, että puheelle ei näytä olevan eri mikkiä.

On sillä mun mielestä nappimikki tossa takinliepeessä. Kyllä se puhe tulis aika hiljaa rumpuihin verrattuna, jos vain tilamikillä mentäis, vaikka Bernardilla ilmeisen kuuluva ääni onkin. Noi klipit missä sillä on punanen t-paita näyttäis taustan perusteella olevan samasta videosta, ja niissä mikki erottuu paremmin paidankauluksessa.
The Dude abides.
Vallu-Veke
06.06.2012 10:26:56
T-Man 5000: On sillä mun mielestä nappimikki tossa takinliepeessä. Kyllä se puhe tulis aika hiljaa rumpuihin verrattuna, jos vain tilamikillä mentäis, vaikka Bernardilla ilmeisen kuuluva ääni onkin..

Noi on Purdien groovevideolta kaikki. Yli tunnin verran matskua. Käsittääkseni ei ikävä kyllä ole saatavilla enää ko. tuotetta.
Eiköhän se videon teko ole mikitetty ihan perusteellisesti, kun ihan kaupallinen tuote on tehty?
Mikki on siellä pään yläpuolella kuvan ulkopuolella, jos ei ole paidassa? Puhetaajuudelle viritetty mikki tms. ?
Mutta kieltämättä tuostakin videosta käy ilmi, että tämä symppis mies hallitsee homman, jos hiljaa pitää osata soittaa.
Kefiiri
06.06.2012 10:30:04
Vallu-Veke: Mutta kieltämättä tuostakin videosta käy ilmi, että tämä symppis mies hallitsee homman, jos hiljaa pitää osata soittaa.

Jep... näkeehän sen ihan silmilläkin, että Purtsi soittaa varsin hillityllä voimakkuudella.
mukis
06.06.2012 11:16:38

statistiÖ: Anna nyt liinaa Kailikselle, kun hän puhuu ikävästä kokemuksesta. Toinen on huolissaan sun korvista ja sulle on ihan sama... Kreit.

Joo, sori. Ei missään mielessä ollut tarkoitus dissata Kailiksen probleemaa ja kyllä kuulon suojaus huolestuttaa muakin, en muuten olis alkanut kommentoimaankaan. Jäi vaan riepomaan se iänikuinen kommentti, että hiljaa soittaminen ei ole oikeaa soittamista. Tuossa miljuunasti linkitetyssä Purdie-pätkässä mun mielestä kaikkein hienointa, ja vaikeinta, on se alun tatsi, joka groovaa puhevolyymillä kuin poro ja on rumpujen soittoa par exellence.
rintapek
06.06.2012 14:18:15

Kailis: Voi soittaa. Totuus on myöskin se että aika suuri osa bändeistä ei tuohon pyri eikä ole ihan heti nähtävissä että pyrkisikään. Monille nuorille musiikki on kapinaa ja terapiaa, ja siihen liittyy tietty äänekkyys. Tää on ihan historiallinen fakta, tyylit vaan muuttuu...

Toi on ihan totta.
"Rokkia ny vaan pitää soittaa kovaa"
"If its too loud, youre too old"
"Basson pitää paitti kuulua, myös tuntua sisäelimissä"
...jne

Tämän tästähän sitä törmää siihen tuunattuun karvanoppacorollaan, jonka lähestymisen kuulee kilsan päästä ihan subbarinjumputuksesta. Ei sitäkään oikein millään saundiasialla voi perustella, vaan kyse on ihan näyttämisen halusta.

Yleensä sit jossain vaiheessa eksyy sitä järkeäkin päähän ja syntyy ahaa- elämys, et musaa voi soittaa hyvillä saundeilla järkevämmilläkin volumeilla. Jos ny ei hiljaa, mut älyttömyyden pois karsien.
One kind of music only - the good kind
eleeton
06.06.2012 14:21:32

Tuolla voimakkuudella jos itse soittasin, pitäisis tulppia, koska osa iskuista pelteihin ottaisi korviin sen verran että suojaan mieluummin kuuloni. Eli sen perusteella mitä sanoin, jotta MINÄ en käyttäisi tulppia pitäisi soittaa VIELÄKIN hiljempaa kuin Purdie. Tämä siis itse soittajan pallilla.

-> Minun kannaltani akustisia rumpuja EI VOI soittaa niin hiljaa että MINÄ en käyttäisi soittaessa jotain kuulonsuojausta. Menikö pointti perille?

Jos pellit otetaan pois ja soitetaan pelkillä kannuilla, niin asian luonne muuttuu hieman. Minun kannaltani.
Kefiiri
06.06.2012 15:50:06
eleeton: Minun kannaltani akustisia rumpuja EI VOI soittaa niin hiljaa että MINÄ en käyttäisi soittaessa jotain kuulonsuojausta. Menikö pointti perille?

Mulle meni. Itse asiassa tunnen yhden pirun hyvän rumpalin, joka tarvittaessa soittaa hiljempaa kuin kukaan, ja käyttää aina tulppia. Alkuun ihmettelin sitä.
rintapek
06.06.2012 16:22:20

eleeton:

-> Minun kannaltani akustisia rumpuja EI VOI soittaa niin hiljaa että MINÄ en käyttäisi soittaessa jotain kuulonsuojausta. Menikö pointti perille?

Jos pellit otetaan pois ja soitetaan pelkillä kannuilla, niin asian luonne muuttuu hieman. Minun kannaltani.

Pointti on perillä, ei siin mitn. Korvia on erilaisia.

Mun korvani taas mainiosti kestää omaa soittoani. En väitä olevani mikään hyvä runpali, pikemminkin päinvastoin, mut jos volume on minusta kiinni, niin sen säätämiseksi mulla on kaksi äänenvoimakkuudensäädintä, joita kutsutaan nimellä "ranteet". Itteni vuoksi en siis kaipaa tulppia, eikä hirveen moni muukaan siin lähistöllä. Mut joku hyvinkin saattaa tarvita, en mä sitä sano. Jos ei muusta syystä, niin säästyäkseen kuulemasta meikäläisen kannuttelua.

Mut jos sulla pellit (virveli?) on ongelmana, niin oletko kokeillu cympadeja ja virvelimekkoa?
One kind of music only - the good kind
EJ84
06.06.2012 20:15:24

rintapek:Mut jos sulla pellit (virveli?) on ongelmana, niin oletko kokeillu cympadeja ja virvelimekkoa?

Cympadit on varmaan ihan jees, mutta ei nekään poista ylimääräistä kiloa crashista jne.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)