Aihe: Thomas Lang Bootcamp -kysely
1 2 3
LerxzInSomeWhr
01.12.2011 18:45:33
markkuliini: :D Nauroin ääneen!

Heh, joo.

Paikkana siis Lahti ja Seurahuone. Päivät olivat 4 +1 + 4 tuntia välillä klo 9 - 18 kolmena päivänä. Yhteensä noin 24 kurssituntia.
Siis soittoa 4h, tunnin ruokatauko ja 4 tuntia lisää soittoa. Ja koko ajan kovalla intesiteetillä.

Opettajalla Rolandin rummut, oppilailla erilaisia treenisettejä. Treenisetin soitto osoittautui aika paljastavaksi. Sitä normisetin kanssa voi tehdä paljon asioita reboundin avulla. Nyt sitä ei ollut ja mm. meikä oli ihan polvillaan.

Kurssi oli oikein antoisa. Mulla oli vielä se etu että olin Thomasin seurassa myös nuo kurssia edeltävät ja jälkeiset päivät. Thomas osoittautui erittäin hyväksi tyypiksi; ei mitään diivan elkeitä tms. Rento kaveri. Ja jokaisen päivän illalla istuimme porukalla Thomasin kanssa tuopposen ääressä.
http://www.ess.fi/?category=3280

Itse kurssista. Hiki tuli. Monta kertaa niinkuin varmaan tuosta käy ilmi:
http://areena.yle.fi/player/index.p … ?clip=1319210463559&language=fi

Se ehkä tärkein mitä mulle itselleni tuli oli että Thomashan katsoi myös kaikkien soittotyylin läpi; korjasi asennot, käden otteen, jalan paikan, istumakorkeuden jne. Ja meillä kaikilla oli jotain mihin pystyi puuttumaan, enemmän tai vähemmän.

Jossain kohtaa Thomas kysyi että miksi yhtä lukuunottamatta meillä ei ole kenkiä vaan soitamme vain sukat jalassa. Siinä sitten vastailtiin näitä vakiojuttuja: "ööö, speedmetallia voi soittaa nopeemmin niiku", "saa vaikeempii juttuja aikaseks niiku", "emmä tiiä niiku" jne. Thomas pyöritteli päätään ja sanoi että "se vasta este onkin kun varotte varpaitanne: kengät jalkaan! Ja jos ei ole niin hankkikaa". Ja soitti muutaman rutiinin jolla todisti että kengillä voi tehdä aika paljon asioita... heh

Mulla istumakorkeus oli liian alhaalla ja vasen puoli oli liian "heikko". Mikä tarkoitti että kompensoin oikealla puolella jatkuvasti. Mistä tulee oravanpyörä; kun kompensoit kiellät tavallaan toista puolta kehittymästä. Lisäksi kengät jalkaan kun soitetaan. ;-P

Opettelimme perustreenitekniikoista aina tuohon kuuluisaan Langin methodiin asti erilaisia soitto- ja harjoittelutekniikoita. Opeteltiin mm. aksenttia; perus TUKUTUKU bassarikuvio kuulostaa muuten huomattavsti hevimmältä kun siinä on sen 3-4 eri voimakkuuksista aksenttia... ;-P

Hinnasta kun puhutaan niin mun mielestä hinta oli halpa suhteessa siihen miten paljon ainakin minä sain kurssista. Koska opetus oli henkilökohtaista, eikä pelkkää videon tihrustamista, itse sain tai "löysin" oman oikean tavan soittaa kun ammattilainen osoitti oikeat "weak spots" kohdat multa. Ja tajusin miten paljon pitää vielä tehdä asian eteen töitä. ;-P

Kurssin yksi päätavoitteista oli opettaa meitä treenaamaan oikein ja neuvoa miten tulla huomattavasti paremmaksi soittajana. Pyysin muitakin kommentoimaan tänne mutta omalta kohdaltani voin sanoa että maaliin päästiin ja sain huomattavasti enemmän kurssista kuin osasin odottaa. Töitä tehtiin ja paljon. Ja lisää tullaan tekemään.

Ja oli jälkeenpäin ajateltuna aika ihme juttu että päivät menivät kuin siivillä ja energia riitti niinkin hyvin. Yleensä bänditreeneissä alkaa hyytyä parin tunnin sisään.

Thomas osaa oikeasti opettaa. Meitä oli eri tasoisia oppilaita, ammattilaisesta sunnuntaisoittajiin. Thomas osasi mennä jokaisen omalle tasolle ja neuvoa/näyttää mikä juuri hänen kohdallaan auttaa oppimisessa. Olen tähän ikään mennessä nähnyt kaikenlaisia konsultteja ja kouluttajia sekä opettajia. Thomaksella on lahjoja siinä suhteessa myös. Pedagogia on osaamisen laji sekin. Ja tietysti sekin että on soittanut rumpuja sen 35 vuotta...

Nyt kun kurssista on kulunut tovi, setti ja asento säädetty niin:
- pystyn kummallisesti soittamaan tiettyjä juttuja helposti kun ne aiemmin temmollisesti ajelehtivat tai olivat vaikeita/hankalia
- selkä ei ole enää kipeä soittamisen aikana ja enkä ole niin väsähtänyt parin tunnin soittamisen jälkeen
- tuli hirveä hinku soittamiseen

Kaikkea ei tässä pysty edes kertomaan; nuo esimerkit ovat vain muutamia monesta hyvästä jutusta mitä tuli päivien aikana esille.

Meillä oli hyvin SMASHING TLDBC Finland. :-D

SUOSITTELEN!
ferodoz
01.12.2011 21:47:39

Mainiota. Oon kade. :)
Handmade in Finland. #348
hollmi-5
01.12.2011 22:50:44
ferodoz: Mainiota. Oon kade. :)

Hienoa hommaa tuntui olevan... Plussat edelliselle ;) Ei ferodeozille...
Soundit, piuhat ja kajarit.
passe
02.12.2011 00:06:34
Marttia lainatakseni: "Voi jehna!". Ensi kerralla on pakko hypätä itse mukaan.
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Kailis
02.12.2011 05:14:49 (muokattu 02.12.2011 05:15:52)

Höpöhöpö.....
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
ferodoz
02.12.2011 11:41:21

hollmi-5: Hienoa hommaa tuntui olevan... Plussat edelliselle ;) Ei ferodeozille...

Anna ny mullekki säälistä.
Handmade in Finland. #348
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)