Aihe: Tempon tsekkaus klikistä ennen biisiä ?
1 2 3 4
sutikomppi
20.09.2009 12:30:48 (muokattu 20.09.2009 12:43:19)
basshole repi verkkarinsa oikein kunnolla. Lähdit vielä henkilökohtaisuuksiin kun muut keinot loppuivat. Silloin ihminen on aina kaikkensa sanonut ja arvonsa menettänyt.

Mun keikkakalenteri ei ole täynnä. Missään tapauksessa en ole kaiken kokenut. Silloin kun aloitin rumpujensoiton, maailmassa ei ollut klikkejä. Tempo tuli pitää mahdollisimman tarkkana ja siihen olen tottunut. Klikistä en ole koskaan kieltäytynyt se ei ole ongelma. En vain pidä siitä. Jos rumpalilla täytyy AINA olla klikki olisi varmasti syytä vaihtaa harrastusta. Kyllä siitä silloin on musikaalisuus kaukana. Tässä keskustelussa ei ole kysymys voittamisesta tai häviämisestä on vain mielipiteitä.

Minkä helvetin takia teillä oli elokuvasessiossa klikki hidastuksessa Kai siinä nuotit oli käytössä ja kapu. Nuoteissa, jos ne osaa ? Sanotaan hidastukset selkeästi. Tuntuu kovin osaamattomalle tuo teidän väsäily.
Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla.
Koplinki
20.09.2009 13:23:42
sutikomppi: basshole repi verkkarinsa oikein kunnolla. Lähdit vielä henkilökohtaisuuksiin kun muut keinot loppuivat. Silloin ihminen on aina kaikkensa sanonut ja arvonsa menettänyt.
Samaa mieltä.

Jos rumpalilla täytyy AINA olla klikki olisi varmasti syytä vaihtaa harrastusta. Kyllä siitä silloin on musikaalisuus kaukana.
Ei samaa mieltä: Meneppä sanomaan tuo esimerkiksi Anssi Nykäselle, joka soittaa lähes JOKAISEN keikan klikin kanssa. Itse on sanonut, että se helpottaa rumpalin hommaa niin paljon, että miksi sitä ei saisi käyttää? Ja siinä tosiaan sellanen sälli, kuka on tämän pallon päällä viimisiä ihmisiä, joka sitä klikkiä 'tarvitsisi'.

Itseasiassa mielestäni se, että saa klikin kanssa bändin kuulostamaan hyvältä on tuhat kertaa haastavampaa kuin se, että saa bändin kuulostamaan hyvältä ilman klikkiä. Riippuu toki myös bändin muistakin jäsenistä.
Epämuusikko
20.09.2009 15:38:50 (muokattu 20.09.2009 15:39:33)
Bobana: No eihän se nyt mikään ihme ole jos vedetään ilman klikkiä. Hyvä rumpali vetää lähes pilkun tarkasti varsinkin jotain löysää musiikkia. Siihen sitten kitaristi soittaa raidan päälle omat juttunsa. Mutta tämä vaatii myös siis kitaristilta-(teilta) erehtymätöntä rytmitajua.

Määrittele löysä musiikki.

Itseasiassa mielestäni se, että saa klikin kanssa bändin kuulostamaan hyvältä on tuhat kertaa haastavampaa kuin se, että saa bändin kuulostamaan hyvältä ilman klikkiä.

Komp.
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
Fuzzy Boner
20.09.2009 15:49:29 (muokattu 20.09.2009 15:51:46)
Se on mahtava tunne, jos klikin kanssa soittaessa unohtaa klikin olemassaolon vaikka edes hetkeksi, soittaa musaa vaan.

Mun pitäis harjotella klikin kanssa kokoajan kyllä, että pääsis kehittymään tuo taimishow paremmaksi.
En ole rumpali, soitan koskettimia; mulla paha tapa hakata hulluna jalalla lattiaan, että pysyy pulssi edes jotenkin, eli ns. oma klikki raajassa, ei kyllä hirveen kellontarkka, mutta oma!

Jotkut rumpalit käyttävät suutaan klikkinä. Varmaan kaikilla oma tapansa kontrolloida pulssia..

P.S tais olla vähäsen aiheesta ulkona tämä, mut ei kait se haittaa?
Epämuusikko
20.09.2009 15:51:25
Fuzzy Boner: Se on mahtava tunne, jos klikin kanssa soittaessa unohtaa klikin olemassaolon vaikka edes hetkeksi, antaa musan virrata vaan. Joskus päässy kokemaan hetkeks sen tunteen.

Mun pitäis harjotella klikin kanssa kokoajan kyllä, että pääsis kehittymään tuo taimishow paremmaksi.
En ole rumpali, soitan koskettimia; mulla paha tapa hakata hulluna jalalla lattiaan, että pysyy pulssi edes jotenkin, eli ns. oma klikki raajassa, ei kyllä hirveen kellontarkka, mutta oma!

Jotkut rumpalit käyttävät suutaan klikkinä. Varmaan kaikilla oma tapansa kontrolloida pulssia..

Tästä olen itse kiinnostunut. Billy Ward- yms. painottavat jotain fyysistä apuvälinettä, "jalan välilaskuja", kielen naksauttelua. Ed Soph myös jossain kirjassaan "yhdistää liikkeitään toisiin liikkeisiin", vaikkakin painottaa sisäistä timeä. Peter Erskine oli kirjojensa perusteella aika ehdoton "the time is in your belly"-mies.

Missä time on? Kuka sitä määrää, ja miten se hahmottuu. Vaikeaa, prkl.
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
Fuzzy Boner
20.09.2009 15:53:34 (muokattu 20.09.2009 15:54:55)
Epämuusikko: Tästä olen itse kiinnostunut. Billy Ward- yms. painottavat jotain fyysistä apuvälinettä, "jalan välilaskuja", kielen naksauttelua. Ed Soph myös jossain kirjassaan "yhdistää liikkeitään toisiin liikkeisiin", vaikkakin painottaa sisäistä timeä. Peter Erskine oli kirjojensa perusteella aika ehdoton "the time is in your belly"-mies.

Sama juttu, mä ite yritän sitä timeä pitää kropassa jotenkin.. Kaikilla on oma time, jota itse määrää. Sitä pystyy sit viemään tarkempaan suuntaan tai jotain.. Vaikeaa ajatella ääneen tähän. Mut joo, noita kielellä naksauttelua väliin harrastaa yks mun tuttu rumpali paljonkin..

Ehkä parhaiten time kehittyy vaan kuuntelemalla musaa ja paljon. Vaikka M.Jacksonin levyjä tahi mitä vaan..
hollmi-5
20.09.2009 16:17:58

Timesta vastaa kaikki soittajat. Rumpaliinhan se katse kääntyy, mutta niitä pahimpia keulijoita ovat eteen junttaavat kitaristit. Sitten jos rumpali ei ryntää mukaan, moititaan sleepaamisesta. Ja jos seuraa mukana moititaan kiilaamisesta.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Fuzzy Boner
20.09.2009 16:21:37
hollmi-5: Timesta vastaa kaikki soittajat. Rumpaliinhan se katse kääntyy, mutta niitä pahimpia keulijoita ovat eteen junttaavat kitaristit. Sitten jos rumpali ei ryntää mukaan, moititaan sleepaamisesta. Ja jos seuraa mukana moititaan kiilaamisesta.

Niinpä. Hyvä time tarkoittaa kans sitä että pystyy soittamaan sujuvasti ja sulavasti esim erilaisten rumpaleiden kanssa saaden sen kuulostamaan mahd toimivalta.
markkuliini
20.09.2009 16:29:32

Benny Grebin dvd:llä on hyvää asiaa "klikin" itse sanomisesta. "Tsk, tsk, tsk, tsk" suulla neljäsosia, ja siihen soitetaan erinäisiä treenejä sitten päälle. Pikkuhiljaa alkaa kuulla paremmin ja tarkemmin rytmien suhteen tuohon 4-osaan ja pikkuhiljaa tuo 4-osa alkaa hiipiä alitajuntaan vahvempana ja vahvempana. Olen treenannut pari kuukautta osan treeneistä tuolla metodilla, eli ilman koneklikkiä, ja eron huomaan jo.

Niin ja eikai kukaan ole täällä toitottanut että rumpali saisi tukeutua JOKA tilanteessa klikkiin. Apuvälinehän se on, mutta eihän siitä apupyörä saa tulla. Nää keskustelut tuppavat menemään helposti aika mustavalkoisiksi.

Eilen oli kiva keikka, klikin pysyi laittamaan aika hiljaiselle, ja virveli-iskujen kohdalla sain sen saakutin lehmänkellon haudattua kuulumattomiin. Oli jotenkin maaginen draivi koko illan, ei edes fillata tehnyt mieli. Ehkä se oli se 2 cl jallua ennen keikkaa.... :D
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
markkuliini
20.09.2009 16:31:55

Fuzzy Boner: Niinpä. Hyvä time tarkoittaa kans sitä että pystyy soittamaan sujuvasti ja sulavasti esim erilaisten rumpaleiden kanssa saaden sen kuulostamaan mahd toimivalta.

Näin on. Esim. James Brownin bändissä usein hehkutettiin rumpaleita, mutta vaikka he olivatkin tekijämiehiä, niin aivan yhtä tekijämiehiä olivat bändin komppikitaristi, basisti, torvisektio jne. Ja siitä johtuen kokonaisuus oli ihan saamarin svengaavaa koko ajan.
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
zak69
20.09.2009 19:28:55
hollmi-5: Timesta vastaa kaikki soittajat. Rumpaliinhan se katse kääntyy, mutta niitä pahimpia keulijoita ovat eteen junttaavat kitaristit. Sitten jos rumpali ei ryntää mukaan, moititaan sleepaamisesta. Ja jos seuraa mukana moititaan kiilaamisesta.

Tää on niin totta ja kiteyttää koko homman hienosti, pakko laittaa plussa.
Tyhmä kehuu hevosellaan, hullu vaimollaan ja lahjaton lapsillaan......... Työ on vain ja ainoastaan sarja köyhyyden aikaansaamia pakkoliikkeitä......
Pieni rumpalipoika
20.09.2009 20:37:59

Kukaan ei tullut sutikompille maininneeksi sitä aika olennaista asiaa studiohommissa, jonka vuoksi sitä klikkiä niin mieluusti käytetään:

Editointi.
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
drumm
20.09.2009 21:16:02
Editointi.

Ei ole tarvetta, kun tähän saakka on aina onnistunut.
Speedy
20.09.2009 21:18:39 (muokattu 20.09.2009 21:20:55)

Pieni rumpalipoika: Kukaan ei tullut sutikompille maininneeksi sitä aika olennaista asiaa studiohommissa, jonka vuoksi sitä klikkiä niin mieluusti käytetään:

Editointi.

Niin ja livenä käytettävät valot, skriinit, pyrot vaatii klikin.. ei ehkä niinkään siksi ettei rumpali pysyis taimissa vaan että ne on usein ohjelmoitu tapahtumaan tietyssä paikassa, varsinkin pyrotekniikka..

Leffoissa taas siksi että kappaleiden/hidastusten pitää olla tietyn mittaset, että toimii ydessä kuvan kanssa.. Ja ehkä klikillä minimoidaan pois kaikki inhimilliset "erehdykset"..

Niin ja editointi nyt ei välttämättä tarkota että soittas väärin.. Soitin tuossa eräässä prokkiksessa missä oli sitten muunneltu jopa rakennettakin.. lisätty yksi kertosäe loppuun.. Plus ohjelmointi ja automatiikka toimii aikapitkälle klikin kanssa..
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
sahkuifk
20.09.2009 21:34:30
Älkää ny taas analysoiko koko hommaa piloille. Soitetaan just eikä melkein niin lässytys loppuu siihen paikkaan. Vittu piste. Ihme vinkumista taas koko homma, menee hermot.
On se nyt kristuus sentään notta jos mää tuosta polokaaseen ja tuonne huitaasen niin jonsei siitä kohoren lähäre boogie juoksemahan niin onhan se ny kumma.
Pieni rumpalipoika
20.09.2009 22:10:27

drumm: Ei ole tarvetta, kun .

Ei tietenkään. Mut siis basistien ja muiden alisoittajien suoritusten takiahan sitä edittiä tehään ;D
Rummut nurin ja nussimaan! - Musanäyte: http://www.youtube.com/watch?v=xNXySiXWU9w
markkuliini
20.09.2009 22:42:03

sahkuifk: ...tyyli ajan mukaan Punk. Ikävä sitä naivia asennetta ja vallankin sitä poltetta millä asiaan tartuttiin. Ei vanha jaksa enään.

sahkuifk:...Älkää ny taas analysoiko koko hommaa piloille. Soitetaan just eikä melkein niin lässytys loppuu siihen paikkaan. Vittu piste. Ihme vinkumista taas koko homma, menee hermot.

No ei se kaikki punkki-asenne taida olla vielä menetetty. Buaha...
sahkuifk
20.09.2009 22:48:38
markkuliini: No ei se kaikki punkki-asenne taida olla vielä menetetty. Buaha...

Prkl mikä meininki. Jostain casiosta otin joskus klikkiä mutta musta se kiilas ja on sitten saanu olla ihan omalla vastuulla. Saa elää tuumas se eräskin kitaristi kun kysyin että huojunkomää.
On se nyt kristuus sentään notta jos mää tuosta polokaaseen ja tuonne huitaasen niin jonsei siitä kohoren lähäre boogie juoksemahan niin onhan se ny kumma.
markkuliini
20.09.2009 22:52:50

sahkuifk: Prkl mikä meininki. Jostain casiosta otin joskus klikkiä mutta musta se kiilas ja on sitten saanu olla ihan omalla vastuulla. Saa elää tuumas se eräskin kitaristi kun kysyin että huojunkomää.

Ne Casion klikit on kuuluisia siitä kiilauksestaan. Pääasia että punk-komppi ei sleebaa. :)
hansakemanelius
20.09.2009 22:58:01 (muokattu 20.09.2009 22:58:23)

markkuliini: Ne Casion klikit on kuuluisia siitä kiilauksestaan.

No vihdoin asia selkis......... (vuonna -83 käytettiin Casion keyboardia klikkinä kun Millbrookissa levyä äänitettiin).
Twistkompilla pärjää pitkälle...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)