Speedy 19.08.2012 13:47:24 | |
---|
VeKrio: Mulla tämä säveltäminen kaatui siihen, että mä en vaan pidä niistä biiseistä mitä oon tehnyt. Mulla on kymmenen vuoden takaa ehkä noin kuusi kappaletta sanoitettu ja sävelletty. Mä pidän niitä keskinkertaisina. Sen jälkeen uutta en ole tehnyt. Mikä neuvoksi, jos omat biisit tuntuu paskoilta? Luulisi että pystyy tekemään hyvän biisin, jos kerran tunnistaa mikä on paska biisi. Tekeminen, ja sen jäleen tehdään lisää.. jossain vaiheessa tulee niitä hyviäkin.. Itse kriittisyys on pahin vihollinen.. Soittattaa biisejä muille, he kuulevat asiat eritavalla koska biisi ei ole heidän lapsensa. Sama pätee myös siihen että luulet tehneesi hyvän biisin.. Kavereiden/arvostelijoiden pitää vain olla rehellisiä, eikä taputella selkään. Kritiikkiä pitää oppia ottamaan vastaa ihan eritavalla, kuin pelkän rumpuraidan "säveltämisestä" Itselläni on suurin ongelma siinä, että tulee tehtyä paljon sellaista mikä kuullostaa joltain mitä olen joskus kuullut (ehkä siinä onkin vika että tulee kuunneltua kaikkea, huonoajakin biisejä). Mutta vakavasti puhuen, kannattaa kuunnella kaikkea sillä korvalla että mitä mikin soitin tekee, mikä sen rooli on, miksi joku kuullostaa hyvältä tai huonolta jne.. Nämä oli vain omia pointteja, joita itse olen tuuminun lyhyen sävellys uran aikana.. (mainos: kohta tulee parhain, heti freesbyen jälkeen tietysti, sävellykseni ilmoille, kunhan saan rumpuraidan äänitetyksi ja miksatuksi) Oon huomannut kaksi asiaa. Soinnut on sivuseikka, jos melodia on paska. Hyvä sointukierto harvoin tekee biisiä. Hyvä melodia = hyvä biisi. Niinkö? http://www.youtube.com/watch?v=qJYkAZeFIKI (huumori pala väliin) Mutta totta, melodia on se joka jää soimaan päähän ja josta biisit tunnetaan, paremmin jopa kuin pelkistä sanoista. "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
jazzmies 19.08.2012 16:20:25 | |
---|
Speedy: Tekeminen, ja sen jäleen tehdään lisää.. jossain vaiheessa tulee niitä hyviäkin.. Itse kriittisyys on pahin vihollinen.. Soittattaa biisejä muille, he kuulevat asiat eritavalla koska biisi ei ole heidän lapsensa. Sama pätee myös siihen että luulet tehneesi hyvän biisin.. Kavereiden/arvostelijoiden pitää vain olla rehellisiä, eikä taputella selkään. Kritiikkiä pitää oppia ottamaan vastaa ihan eritavalla, kuin pelkän rumpuraidan "säveltämisestä" Itselläni on suurin ongelma siinä, että tulee tehtyä paljon sellaista mikä kuullostaa joltain mitä olen joskus kuullut (ehkä siinä onkin vika että tulee kuunneltua kaikkea, huonoajakin biisejä). Mutta vakavasti puhuen, kannattaa kuunnella kaikkea sillä korvalla että mitä mikin soitin tekee, mikä sen rooli on, miksi joku kuullostaa hyvältä tai huonolta jne.. Nämä oli vain omia pointteja, joita itse olen tuuminun lyhyen sävellys uran aikana.. (mainos: kohta tulee parhain, heti freesbyen jälkeen tietysti, sävellykseni ilmoille, kunhan saan rumpuraidan äänitetyksi ja miksatuksi) Niinkö? http://www.youtube.com/watch?v=qJYkAZeFIKI (huumori pala väliin) Mutta totta, melodia on se joka jää soimaan päähän ja josta biisit tunnetaan, paremmin jopa kuin pelkistä sanoista. Itse yhdyn pelkästään ensimmäiseen lauseeseen - tehdä säännöllisesti tai säännöllisin perioidein. Itsekriittisyys on lahja, minkä ei saa antaa lannistaa. Tärkeintä on tehdä kappale loppuun tai mahdollisimman valmiiksi, että asiaan voisi palata myöhemmin. On todella hienoa, että "kansioon" kertyy myös huonoja kappaleita. Tärkeintä on, että kertyy. Onnistumiset huomaa sitten ennemmin tai myöhemmin. Säveltäminen ja biisien kirjoittaminen tai sen opiskeleminen on kuin ihan mitä tahansa työtä tai oppimista, missä asiaa täytyy harjoitella. Oma korva tai kavereilta saadut kommentit ovat turhanpäiväisiä, jos meillä tai heillä ei ole mallia siitä, miten säveltää toimiva melodia tai miten rakentaa tekstiin tarina. Säveltäminen ja sanoittaminen ei ole mitään myyttistä korkeamman kosketusta, vaan työtä siinä missä soittimen harjoitteleminenkin. Itse käytän säveltämisessä apunani Ted Peasen kirjaa Jazz Composition - Theory and Practice sekä sanoituksen apuvälineenä Pat Pettisonin kirjaa Writing Better Lyrics. Nämä kirjat toimivat ihan mihin tahansa säveltämiseen myös jazzin ulkopuolella. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
Speedy 19.08.2012 16:45:33 | |
---|
jazzmies: Oma korva tai kavereilta saadut kommentit ovat turhanpäiväisiä, jos meillä tai heillä ei ole mallia siitä, miten säveltää toimiva melodia tai miten rakentaa tekstiin tarina. Ai että ole hiljaa jos et osaa tehdä paremmin? Itse käytän säveltämisessä apunani Ted Peasen kirjaa Jazz Composition - Theory and Practice sekä sanoituksen apuvälineenä Pat Pettisonin kirjaa Writing Better Lyrics. Nämä kirjat toimivat ihan mihin tahansa säveltämiseen myös jazzin ulkopuolella. Oppikirjabiisiensävellystä, no ilmankos.. =) "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
statistiÖ 19.08.2012 16:58:39 | |
---|
haunted: Nään silti ton jazzmiehen pointin,tuosta, että homma muuttuu aika teennäiseksi -- rumpali soittaa omaa kappalettaan siinä missä muut soittaa kokonaisuutta. En ymmärrä, miksi nuo joutuu edes keskustelemaan tästä. rumpali soittaa omaa kappalettaan siinä missä muut soittaa kokonaisuutta. Vois kuvitella että näin käy useimmin klopeille, jotka ei vielä ole keulinu tarpeeks tekniikallaan? En tiedä, missä vaiheessa keulivat, mutta mun mielestä nuoret hanskaa eläytymisen. Ehkä siksi, ettei ole priljanttia tekniikkaa, millä keulia? Tuosta varmaan ei pääse yli kuin vaihtamalla piisiä, levyä, tai pahimmas tapaukses artistia. Jos ei artisti osaa kuin oman kuvionsa, niin ei sille mitään voi? Paitsi vaihtaa. Speedy taitaa kuunnella vain, kuinka taitava teknisesti tuo on. "vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk |
dictatorsh*t 19.08.2012 17:00:11 | |
---|
|
VeKrio 19.08.2012 17:13:57 (muokattu 19.08.2012 17:17:13) | |
---|
Speedy: Oppikirjabiisiensävellystä, no ilmankos.. =) Näennäisen nokkelassa termissä paistaa väheksyntä toisen tekemistä kohtaan. Ilkeämielistä muka-toverillista venkoilua ja hymiö perään. "Tuon väristä meillä on." -Kailis |
statistiÖ 19.08.2012 17:16:00 (muokattu 19.08.2012 17:42:17) | |
---|
Speedy: Aiheutan yleistä paheksuntaa ja jatkan.. Hyvä :) http://www.youtube.com/watch?v=ypWNuXW-lFs Juutuuppikin aiheuttaa mulle näppylöitä. Ei löytyisi Grebistä vastaavaa? Puuttuu tämä kokemuspiiristä hänen osaltaan. Tämän pätkän kaveri tekee taustan, muut jammaa ja koristaa sen. Enempi rytmiä, vähemmän melodiaa. Lienee tarkoitus, että kuuntelemme muodostuvaa kokonaisuutta. Eikä mun makuun hiukan liian kovaa lyövää rumpalia.. Sen sijaan basisti on lähestäydellinen Mäkin pidin. Nimessä jotain tuttua? "vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk |
Speedy 19.08.2012 17:19:31 | |
---|
statistiÖ: Jos ei artisti osaa kuin oman kuvionsa, niin ei sille mitään voi? Paitsi vaihtaa. Speedy taitaa kuunnella vain, kuinka taitava teknisesti tuo on. Mikä? Virhe? Tai liian outo kirjoitus? "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
statistiÖ 19.08.2012 17:21:31 | |
---|
VeKrio: Mulla tämä säveltäminen kaatui siihen, että mä en vaan pidä niistä biiseistä mitä oon tehnyt. En minäkään pidä mistään, mitä itse teen. Suostuisiko teidän sun mielestä mainio biisintekijä näyttämään, mitä hän tekisi niille? Onkohan tämä offaria.. "vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk |
statistiÖ 19.08.2012 17:24:48 (muokattu 19.08.2012 17:42:34) | |
---|
Speedy: Mikä? Virhe? Tai liian outo kirjoitus? Siis Greb. Olette jo rönsyilleet liikaa? Kuulostaa siltä, että sulle riittää, että hän on teknisesti hyvä? Sitä ei kai Jatsarikaan kieltänyt? "vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk |
Speedy 19.08.2012 17:28:13 (muokattu 19.08.2012 17:30:33) | |
---|
"All I think about is time and groove" J. Porcaro |
Speedy 19.08.2012 17:40:50 | |
---|
statistiÖ: Siis Grebb. Olette jo rönsyilleet liikaa? Kuulostaa siltä, että sulle riittää, että hän on teknisesti hyvä? Sitä ei kai Jatsarikaan kieltänyt? Mulle riittää että musiikki kuullostaa hyvälle, biisin ei tartte olla täydellinen, kunhan siinä on kuunneltavaa.. Puhuin kuuntelemisesta, en biisien hyvyydestä tai huonoudesta, tykkään kuunnella hyvää musiikkia, en pelkästään hyviä biisejä.. Tai no sanotaanko sitten näin että en minulla ei ole makua hyvien tai huonojen biisien suhteen, mikä sopii minulle hyvin, koska edelleen haluan kuunnella hyvää musaa. Soittaminen ja tekeminen on sitten taas eriasia..=I Tulin eilen huijatuksi karaokebaariin, ja käsitykseni siitä että hyvää biisiä uppoaa yhtänopeasti kuin huono tulkinta, vai voitteko kuunnella mielellään tällaisia tulkintoja hyvistä, tai melkein hyvistä biiseistä vain, koska biisi on hyvä? OTksihan se aina menee, onneksi vähän sivuaa asiaa..=) "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
statistiÖ 19.08.2012 17:44:42 | |
---|
"vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk |
statistiÖ 19.08.2012 17:52:33 | |
---|
Speedy: Mulle riittää että musiikki kuullostaa hyvälle, biisin ei tartte olla täydellinen, kunhan siinä on kuunneltavaa.. Jos yhtyeestä ja kappaleesta ei saa mitään fiilistä, se on huonoa musiikkia (taidetta). Grebistä ei tule mitään fiilistä, kun häntä kuuntelee (ainakaan mulle!). Olkoon kuinka taitava teknisesti hyvänsä. :) Katsellessa tulee hiukan, kun hän tanssii rumpujen kanssa ja muutoin esiintyy edukseen (viittaan peltimainokseen). "vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk |
Duro 19.08.2012 17:57:19 | |
---|
statistiÖ: Eeeii. Noi vaan puhuu = promoaa jotain, mitä? Joku musiikkikappale? Ei ole? Katohan se koko video läpi niin siellä on kyllä soittoakin... Tilipitappituppitappi |
Speedy 19.08.2012 18:01:25 (muokattu 19.08.2012 18:09:27) | |
---|
statistiÖ: Jos yhtyeestä ja kappaleesta ei saa mitään fiilistä, se on huonoa musiikkia (taidetta). No sillonhan sitä ei kannata kuunnella.. eli eijjole hyvää musiikkia.. Huono biisikinhän voi herättää fiiliksiä? Ei tuosta BTP ole muuta, joskus oli joku studio veto, muttei löydy enää, en tiiä onko Groovesharkissa E: http://www.bluetouchpaper.com/music/ "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
jazzmies 19.08.2012 18:24:06 | |
---|
Speedy: Puhuin kuuntelemisesta, en biisien hyvyydestä tai huonoudesta, tykkään kuunnella hyvää musiikkia, en pelkästään hyviä biisejä.. Tai no sanotaanko sitten näin että en minulla ei ole makua hyvien tai huonojen biisien suhteen, mikä sopii minulle hyvin, koska edelleen haluan kuunnella hyvää musaa. Soittaminen ja tekeminen on sitten taas eriasia..=I Mitä on hyvä musiikki, jos kappaleet eivät ole hyviä? Ainahan sitä voi lurkkia ja diggailla jonkun primitiivisen tai kaukaisen korpuksen konseptia tai saundia ilman että siitä ymmärtää yhtään mitään, mutta tässä tapauksessa tuollaista tusinafuusiota! Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
statistiÖ 19.08.2012 18:29:15 (muokattu 19.08.2012 18:31:14) | |
---|
Duro: Katohan se koko video läpi niin siellä on kyllä soittoakin... Myönnän, syyllinen. Ei jaksa kone. Alkuja katsoin ja pätkiä väliltä, puhetta. Helpoin kun olisi vain jokin kappale... jk. tämä jää siis matkalle, Speedy ei löydä kappaletta :( omituista musiikin markkinointia. "vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk |
Speedy 19.08.2012 18:40:12 | |
---|
statistiÖ: jk. tämä jää siis matkalle, Speedy ei löydä kappaletta :( omituista musiikin markkinointia. Mihin on jääneet ne ajat kun ihmiset ostivat levyjä? Ei ollut nettiä silloin, levy piti ostaa "summassa" ja siitä tykkäsi ihan eri tavalla, kun oli omaa rahaa kiinni. "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
Speedy 19.08.2012 19:16:50 | |
---|
"All I think about is time and groove" J. Porcaro |