Aihe: Rumpupläjäykset vol. IV
1 2 3 4 5146 147 148 149 150447 448 449 450 451
Epämuusikko
18.08.2012 10:12:38 (muokattu 18.08.2012 11:07:08)
Erinomainen kirjoitus, Jazzmies ja Arse.

Sanat on 90% niiden lausuminen ja muu ilmaisu 9 % ja sitten on soundi. Jää kai sinne jotain hiluja tyyliin mikitysratkaisut ja vähän sinne päin soittaminen.

prosentti luvut oli hatusta heittämiä.

e: sitten on näitä instrumentaalilauluja ja bändejä. Olen hyvin kiintynyt Lettuce-bändiin. Ja siellä on edelleen ihan oikea rumpali, Adam Deitch.

http://www.youtube.com/watch?v=Og6sN_1JqGM

(hieman tasoitusta keskusteluun. http://westcoast-aor.ning.com/profi … rfect-harmony-coming-october-2nd-on )
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
lrz
18.08.2012 10:56:59
Trumpetisti Nils Wülkerilta pukkaa tulenuutta levyä, jossa on Greb pöntöissä:

http://www.youtube.com/watch?v=pJeVpO6WxXY&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=o-QAmDcsmt0

Ei nuo biisit nyt ainakaan ihan kauheilta kuulosta minun korvaan.
Speedy
18.08.2012 13:42:40

jazzmies:mitkä mielestäni

Nimen omaan, onnea mielellesi.. Mutta näköjään en osaa ilmaista itseäni tarpeeksi selvästi, että olisit ymmärtänyt mitä tarkoitan..=( (menen jatkamaan seinän maalaamista ja miettimään itseni kanssa)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Speedy
18.08.2012 13:44:11

Epämuusikko:
Sanat on 90% niiden lausuminen ja muu ilmaisu 9 % ja sitten on soundi.

(hieman tasoitusta keskusteluun. http://westcoast-aor.ning.com/profi … rfect-harmony-coming-october-2nd-on )

Onko joku ruennu laulamaan tuossa bändissä? Oli tai ei, joutuu ehkä levyn hommaamaan..=)
moderndrummer88
18.08.2012 14:31:16
mukis
18.08.2012 19:42:17

Epämuusikko: Erinomainen kirjoitus, Jazzmies ja Arse.

Sanat on 90% niiden lausuminen ja muu ilmaisu 9 % ja sitten on soundi. Jää kai sinne jotain hiluja tyyliin mikitysratkaisut ja vähän sinne päin soittaminen.

prosentti luvut oli hatusta heittämiä.

e: sitten on näitä instrumentaalilauluja ja bändejä. Olen hyvin kiintynyt Lettuce-bändiin. Ja siellä on edelleen ihan oikea rumpali, Adam Deitch.

http://www.youtube.com/watch?v=Og6sN_1JqGM

En lähde tähän veneeseen kyl yhtään. Miks sanat on 90? Tarinan voi kertoa millä instrumentilla tahansa ja kyllä: laulukin on vaan yks instrumentti muiden joukossa. Tai ainakin sen pitäis olla.
"Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre
Vallu-Veke
18.08.2012 20:27:33 (muokattu 18.08.2012 20:28:56)
mukis: En lähde tähän veneeseen kyl yhtään. Miks sanat on 90? Tarinan voi kertoa millä instrumentilla tahansa ja kyllä: laulukin on vaan yks instrumentti muiden joukossa. Tai ainakin sen pitäis olla.

Nehän oli hatusta ne prosentit?
Epis taitaa puhua vielä rummuilla soitetusta musiikista, ikään kuin vertauskuvallisesti siinä ennen, kuin laittoi sen e:...
Juu no noin käsitin.

PS. Laulu ei ole yks instrumentti muiden joukossa??! Voit kysyä sitä keneltä vaan diivalta, joka osaa laulaa ja tietää sen itsekkin. Voi olla, että stara närkästyy ja sun naamaria leivotaan litsareilla siihen malliin, ettei mamma enää tunnista poikaansa :)
Speedy
18.08.2012 22:00:35 (muokattu 19.08.2012 02:08:02)

jazzmies:
Aluksi se, että se ei tee taiteilijasta omahyväistä navan tuijottaja, jos makumieltymykset puoltavat kotipesään jonkun toisen sijasta. Oma konseptini ja Grebin poikkeavat täysin toisestaan, missä hän soittaa rumpuja - komppeja, muotoja, fillejä ja chopseja, ja minä kappaleita - melodioita, jännitteitä ja harmoniaan reagointeja.

Okei..

Toiseksi hyvä rumpali saa soitollaan varsin keskinkertaiset kappaleet liekkeihin ja luo niihin merkitystä mihin säveltäjä, sovittaja tai tuottaja eivät ole pystyneet. Tässä kohtaa mielestäni Greb ei ole vahva rumpali vaan päinvastoin, sillä hänen valinnoillaan kappaleet uppoavat yhä syvemmälle suohon. Se on erikoismiehen mitta, että kuulee kappaleet niin persoonallisella tavalla että pystyy nostamaan niiden tason toisaalle tyyliiin Steve Gaddin valinnat tai Tony Williamsin energia, Per Linvallin pocket tai Keith Carlockin saundi, tai Brian Bladen korvat, tai Joonas Kaikon hetkessä soittaminen.

Kyllä, silloinhan se on hyvin soitettu ja sitä kannattaa kuunnella? Mutta ei noista mainitsemistasikaan ole "täydellinen", ja muitakin rumpaleita löytyy (yhtä hyviä ellei parempiakin) kyseisiin kategorioihin. Itse luokittelen Grebyn saundi/tyyli/melodisuus/hauskuus -lokeroihin..

Kolmanneksi rumpalin suoritus on ohi sektorin, naiivi asia, mitä aikuinen ihminen ei tee. Kaikki on suhteessa ympäröivään todellisuuteen taiteessa ja yhteiskunnassa, ja itse en pysty kuuntelemaan mitään rumpusuoritusta erillisenä oliona.

Jos tämä liittyi siihen Blue touch paperiin, niin miten kyseisellä levyllä olisi pitänyt soittaa, jotta olisi sektorissa?

Neljänneksi se ei ole mikään mitta, että soittaa itse kaikki soittimet. Siinäkin tuotoksen laatu ratkaisee. Tässä kohtaa Lenny Kravitz on jo putsannut pöydän reilut kaksikymmentä vuotta sitten levyillänsä soittamalla kaikki lukuunottamatta erikois- ja periodisoittimia, tekemällä upeita kappaleita ja luomalla hienoja tunnelmia unhoittamatta erinomaisia soittosuorituksia.

Kyllä, eikä Kraviz ole ainoa.. Eikä Kravizia tunneta rumpalina.. Benny tunnetaan rumpalina ja ja ollaan rumpupläjäykset osiossa. Siksi mielestäni on mainitsemisen arvoista, että joku rumpali on keksinyt tehdä jotain tuollaista. Ja on tehnyt sen mielestäni hyvin.. Todellisuudessa monikin laulaja tekee demot niin että soittaa kaikki itse, mutta ei siinä ole mitään erikoista tai uutta?

Ja lopuksi vielä, että kappaleet ovat kaiken ydin. Musiikkia ei ole ilman kappaleita edes primitiivisissä kulttuureissa. Free-improvisointikin synnyttää hetkeen sidotun kappaleen tai kappaleita, mikä alkaa ja loppuu aikanaan.

Niin ja sillä ei ole väliä, miten se tehdään, kunhan biisi on hyvä, sekö pelastaa soittajat?

Ja kaikki rumpalit pitäisi itse pakottaa säveltämään kappaleita valmiiksi laadittuun ja vieläpä itse laatimaansa tekstiin, jotta rumpalit löytäisivät paikkansa tarinankerronnan dynaamisena ilmentäjänä.

No eikös Benny ole niin tehny, ehkä se ei sitten ole vielä löytänyt.. Mielenkiinnolla odottelen lisää löytöretkiä =)

Mutta, puhuttiinhan me tässä musiikin kuuntelemisesta, ei sen laadusta, soittamisesta tai tekemisestä, vaan kuuntelemisesta? Jos näin, puhutaan samasta asiasta mutta ehkä eri mieltä ollaan.

Jos kuuntelen musiikkia, kuten suurin osa musiikin peruskuluttajista - eli muuten vaan ilman sen kummempaa tarkoitus perää. En siis kuuntele sitä siksi että opetteleisin sitä keikkaa varten, treenejä varten, blokkaisin sieltä komppia, tekisin nuottia, kuunteleisin referenssinä saundeja varten jne.. VAAN kuuntelen siksi että istun sohvalla rentoutuen, ajan autolla (keikalta yrittäen pysyä virkeänä), etsien ispiraatiota, motivaatiota, ideoita jne muuta tunnetasolla tapahtuvaa subjektiivista toimintaa.. Silloin haluan että siinä on jotain mitä kuunnella. Vaikka biisi olisi miten hyvä, ei se riitä, se pitää olla hyvin soitettu tai muuten tehty niin että siinä on jotain kuunneltavaa. Taustamusaa varten on sitten muuta huttua, joka on vaan möykkänä luomassa tunnelmaa, se on sitten ihan sama mitä siellä on.. Mutta en sitä välttämättä kuuntelemalla kuunteleisi..

Aiemmin linkattu Benny vs. trumpetti, ei minusta ylitä toisen kuuntelukerran kynnystä. Kerran voisi kuunnella, koska vaikutti laadukkaalta, voisi löytyä hyviä komppaustyylejä rummuille perinteisen beatin sijaan.. Mutta ainakin noiden linkkien perusteella ei mitään säväreitä.. Toisin kuin esim. Blue touch paper, kuunneltavaa riittää moneksi kerraksi, vaikka biisit ei olisikaan hyviä, silti kuunneltavaa riittää - ja paljon uusia ideoita syntyy.

Minun ja Jazzmiehen musiikilliset näkemykset, musiikin työskentelykenttä, biisien tekeminen ja varmaan myös soittaminen ovat totaalisen erilaiset.. Haluan soittaa monen laista musiikkia (kunhan se tehdään hyvin), mitään sorsimatta (kunhan se tehdään hyvin), kuunnella kaiken tyylistä musiikka (kunhan se tehdään hyvin), ottaa vaikutteita kaikista näistä ja luoda niistä omaa soittaja-persoonaa.. Jos joku muu ei niin tee niin ei se ole minun vika tai minulta pois.. Tosissaan pitää ottaa muttei vakavasti..=I

E: tai oikeestaan ihan sama, tykkään siitä mistä tykkään ja ennen kaikkea kuuntelen sitä mistä tykkään..=)
statistiÖ
18.08.2012 23:42:45

jazzmies: hyvä rumpali saa soitollaan varsin keskinkertaiset kappaleet liekkeihin ja luo niihin merkitystä mihin säveltäjä, sovittaja tai tuottaja eivät ole pystyneet.

Tai eivät löytäneet. Hyvä tuskin, mutta aion tuikata liekkeihin Vaarin saaren. Onko se keskinkertainen. En ehkä vielä onnistunut. Hyvä rumpali elää kappaletta ja yhtyettä soittaessaan. Sillä on vähemmän merkitystä kuinka erinomainen teknisesti on. Aijuu, samaa mieltä. Tuskin oli erimieltä kukaan tuosta..
"vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk
statistiÖ
18.08.2012 23:49:51

lrz: Trumpetisti Nils Wülkerilta pukkaa tulenuutta levyä, jossa on Greb pöntöissä:
http://www.youtube.com/watch?v=o-QAmDcsmt0

Epis olisi parempi tuohon. Pitää laittaa vinkki Nilsille..
"vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk
Vallu-Veke
19.08.2012 09:54:22
jazzmies:
Oma konseptini ja Grebin poikkeavat täysin toisestaan, missä hän soittaa rumpuja - komppeja, muotoja, fillejä ja chopseja, ja minä kappaleita - melodioita, jännitteitä ja harmoniaan reagointeja.

Tämähän oli Gavin Harrisonin ongelma, ei Bennyn? Benny ei mielestäni kuulu tuohon sakkiin.
Ei liity suoraan melodia- ja harmonia-aiheeseen, mutta Bennyllä on mielestäni sellainen tatsi, mikä tulee yleensä vasta iäkkäämmillä herrasmiehillä esiin. Hieman sellaista Purdiemaista kapulan käsittelyä tekniikassa ja sehän välittyy soittoon tottakai. Kypsyyttä, vaikka on vielä nuori.
jazzmies
19.08.2012 10:13:23
Speedy: Jos tämä liittyi siihen Blue touch paperiin, niin miten kyseisellä levyllä olisi pitänyt soittaa, jotta olisi sektorissa?
---
Kyllä, eikä Kraviz ole ainoa.. Eikä Kravizia tunneta rumpalina.. Benny tunnetaan rumpalina ja ja ollaan rumpupläjäykset osiossa.
---
Niin ja sillä ei ole väliä, miten se tehdään, kunhan biisi on hyvä, sekö pelastaa soittajat?
---
Jos kuuntelen musiikkia, kuten suurin osa musiikin peruskuluttajista - eli muuten vaan ilman sen kummempaa tarkoitus perää.
---
Minun ja Jazzmiehen musiikilliset näkemykset, musiikin työskentelykenttä, biisien tekeminen ja varmaan myös soittaminen ovat totaalisen erilaiset.. Haluan soittaa monen laista musiikkia (kunhan se tehdään hyvin), mitään sorsimatta (kunhan se tehdään hyvin), kuunnella kaiken tyylistä musiikka (kunhan se tehdään hyvin), ottaa vaikutteita kaikista näistä ja luoda niistä omaa soittaja-persoonaa..J

En ole poistanut mitään tarinasi turmelemiseksi, vaan otin tähän muutaman virkkeen käsitelläkseni niitä hieman tarkemmin.

Grebin osuudet eivät tuo lisäarvoa noihin Blue Touch Paperin kappaleisiin, joista lähtökohtaisesti puuttuu tarinankerronnallinen ydin. Kun siihen vielä liittyy rumpali, joka ei ole tarinankertojana kummoinen ja ei elä melodisissa tapahtumissa mukana, niin kokonaisuudesta tulee muutama erillinen soitinosuus, jotka hämärästi kappaleen muotorakenteen ja tahtilajien keinoin nivoutuvat yhteen. Parempi rumpali unohtaisi omat soittamiseen liittyvä mielihalunsa täysin ja soittaisi vain siihen mitä kuulee joko suoraviivaisesti (Laboriel) tai kimurantimmin (Gadd). Nyt Greb vain soittaa rumpuja ja tyyliään. Itse soittaisin tuollaista musiikkia paljon enemmän eteen, käskyä!

Nyt kun kappaleet ovat näin heikkoja ja levy pitkä, sekä rumpali varsin keskinkertainen, niin siitä on musiikin peruskuluttajuus kaukana. Peruskuluttaja ei löytäne siitä yhtään mitään - no ehkä sen, että hän jäisi pohtimaan, että joku siinä on hyvää ja tosi taidetta, koska se on julkaistu ja siinä ei lauleta. Jos kappaleet olisivat tosi hyviä, niin ketään ei edes kiinnostaisi soitinosuudet, ei edes soittajia, vaan hyppäisi melodian kuljetettavaksi.

Tuo Kravitz-lainisi on kyllä harvinaisen pöllö. Mielestäni jokaisen Lenny Kravitzin rumpuraidan voi liittää ihan mihin vain rumpujensoittamiseen liittyvään pläjäykseen, sillä se svengi on niin luontevaa ja rouheaa. Ikään kuin Jukkis Uotilan pianonsoitosta ei kannattaisi puhua pianodiskurssissa, koska hän on tullut ihmisille tutummaksi rumpalina.

Ja mitä tulee vielä sinun ja minun eroihin musiikin kentällä, niin olen mitä luultavimmin tehnyt aikaisemmin hyvinkin samanlaisia hommia kuin sinä. Kyllästyin olemaan kaikkiruokainen (sika), vaan tietyssä kohtaa oli pakko fokusoida johonkin etenkin näin elämän ruuhkavuosina ja kuukausipalkkalaisena.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
Epämuusikko
19.08.2012 10:26:16
Speedy.

Sanon tämän ystävänä.

Eikö tälle energialle olisi parempaakin käyttöä?
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Speedy
19.08.2012 10:27:00

jazzmies: Peruskuluttaja ei löytäne siitä yhtään mitään - no ehkä sen, että hän jäisi pohtimaan, että joku siinä on hyvää ja tosi taidetta, koska se on julkaistu ja siinä ei lauleta. Jos kappaleet olisivat tosi hyviä, niin ketään ei edes kiinnostaisi soitinosuudet, ei edes soittajia, vaan hyppäisi melodian kuljetettavaksi.

No tuskin se levy tulee koskaan Anttilan Top 10 hyllystä löytymäänkään..

Tuo Kravitz-lainisi on kyllä harvinaisen pöllö. Mielestäni jokaisen Lenny Kravitzin rumpuraidan voi liittää ihan mihin vain rumpujensoittamiseen liittyvään pläjäykseen, sillä se svengi on niin luontevaa ja rouheaa. Ikään kuin Jukkis Uotilan pianonsoitosta ei kannattaisi puhua pianodiskurssissa, koska hän on tullut ihmisille tutummaksi rumpalina.

Äitis oli pöllö kun sua teki.. Kukaan ei varmaan ole ollutkaan erimieltä siitä, että mutta tuota.. Ei mitään, sitä vaan ihmettelen että eikö Jukkis ole enemmän jazz- kuin diskopianisti?

tietyssä kohtaa oli pakko fokusoida johonkin etenkin näin elämän ruuhkavuosina ja kuukausipalkkalaisena.

Ai miksi?

No mutta kerta se Carlocki on niin ihana, niin olisi mielenkiintoista kuulla viiltävä analyysisi tästä: (jotta pysytään edes rumpuasiassa - mielestäni hyviä biisejä ja hyvää soittoa, ja kuunneltavaa riittää)

http://open.spotify.com/album/3KMybwnwNOg03GtNv3dQiy
moderndrummer88
19.08.2012 10:28:42
Nyt alkaa hapuilemaan aika pahasti tämä homma Speedy...
Kaamea kapula
19.08.2012 10:39:45
Miksi täällä ei saisi keskutella, tämähän on parasta!
Menevällä miehellä on kivekset peräkkäin!
haunted
19.08.2012 10:49:29
Kaamea kapula: Miksi täällä ei saisi keskutella, tämähän on parasta!

Kyl! Toistaseks viä ihan asiasta ja lähes asiallisesti! Mä kylä tykkään Grebistä (ja muistaki nettirumpaleista kuten Harrison) niinku hullu puurosta, mutta tykkään toisaalta puurostaki. Lennyä pidän keskinkertasena, tylsänä, soittajana ja säveltäjänä, mutta tosi isona Rokkarina.

Nään silti ton jazzmiehen pointin,tuosta, että homma muuttuu aika teennäiseksi, kun huomaa että esim rumpali soittaa omaa kappalettaan siinä missä muut soittaa kokonaisuutta. Vois kuvitella että näin käy useimmin klopeille, jotka ei vielä ole keulinu tarpeeks tekniikallaan? Tuosta varmaan ei pääse yli kuin vaihtamalla piisiä, levyä, tai pahimmas tapaukses artistia.
"Anteeks mulla on pakkoliikkeitä" -Natolasse
Vallu-Veke
19.08.2012 10:57:59
Kaamea kapula: Miksi täällä ei saisi keskutella,

No mietippä ite? Ehkä siksi, kun nyt ollaan
Rummut:Soittaminen:Keskustelualueet: lla?

Jazzmies tuskin jaksaa yksin keskustella aiheesta. Speedy on kovasana tässä suhteessa.
Eli Bennyn musiikkipläjäyksiä analysoidaan nyt ihan otsikon mukaisesti.
Aihe lipoo kyllä voimakkaasti jo käytyjä keskusteluja. Varsinaisesti mitään uutta ei ole tullut. Sama ikään kuin käänteisenä ja arvostelun/arvostuksen kohde on vaan eri henkilö. Benny/Mitch. Mutta hyvä näin, homma menee etiä päin.
Speedy
19.08.2012 11:14:39

Aiheutan yleistä paheksuntaa ja jatkan.. Niille joilla ei ole spottia..

http://www.youtube.com/watch?v=ypWNuXW-lFs

Keihtikin sekoilee kolmen ja puolen minsan paikkeilla, kovasti mällää ykköselle ja soittaa aina niinkuin soittaa, eli ei juuri tuo mitään "uutta".. Sen sijaan basisti on lähestäydellinen ja kiibbaristiakin kuuntelee enemmän kun rumpalia..=I
VeKrio
19.08.2012 12:47:22 (muokattu 19.08.2012 12:54:41)

jazzmies: Ja kaikki rumpalit pitäisi itse pakottaa säveltämään kappaleita valmiiksi laadittuun ja vieläpä itse laatimaansa tekstiin, jotta rumpalit löytäisivät paikkansa tarinankerronnan dynaamisena ilmentäjänä.

Otin rusinan pullasta, jossa ei muiltakaan osin ollut mitään vikaa.

Mulla tämä säveltäminen kaatui siihen, että mä en vaan pidä niistä biiseistä mitä oon tehnyt. Mulla on kymmenen vuoden takaa ehkä noin kuusi kappaletta sanoitettu ja sävelletty. Mä pidän niitä keskinkertaisina. Sen jälkeen uutta en ole tehnyt.

Oon huomannut kaksi asiaa. Soinnut on sivuseikka, jos melodia on paska. Hyvä sointukierto harvoin tekee biisiä. Hyvä melodia = hyvä biisi.

Sanoitukset on kans aika jännä juttu. Nykyisen pääorkesterimme Lunastamon biisintekjiä-laulaja-kitaristi hioo aivan käsittämättömän pitkään sanoituksia ja on erittäin itsekriittinen. Se on tässä tapauksessa ilmeisesti hyvä, sillä musta sen jätkän sanoitukset on ihan parhaita mitä oon pitkään aikaa kuullut. Jätkä on kuunnellut Gösta Sundqvistinsa.

Mikä neuvoksi, jos omat biisit tuntuu paskoilta? Luulisi että pystyy tekemään hyvän biisin, jos kerran tunnistaa mikä on paska biisi.
"Tuon väristä meillä on." -Kailis
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)