Aihe: Rumpupläjäykset vol. III
1 2 3 4 5120 121 122 123 124 125 126
Jarkko Laiho
05.02.2011 11:56:44

Jazzmies puhuu täyttä asiaa. Komppaan!
markkuliini
05.02.2011 12:00:32 (muokattu 05.02.2011 12:01:20)

Bacchus: jatsi on sellaista musiikkia, että soittajilla on hauskaa mutta kukaan ei jaksa kuunnella

Kyllä! Tuo on loistava määritelmä jatsille.

Onneksi on sitten jazz, joka onkin sitten ihan muuta... :P
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Jarkko Laiho
05.02.2011 12:16:47

Jazzmiehen kanssa olen täysin samaa mieltä. Liian usein rummuilla soitetaan vaan komppi eikä kuunnella mitä tapahtuu ympärillä. Joskus taas fillaillaan kaikki omat ykkösfillit, eikä kuunnella mitä muut soittavat. Kaikessa musassa pitäis olla korvat auki ja reagoida muiden muusikoiden tekemiseen.
Persoonallisuus on musiikin olennaisimpia asioita...
VeKrio
05.02.2011 12:29:19

Jarkko Laiho: Jazzmiehen kanssa olen täysin samaa mieltä. Liian usein rummuilla soitetaan vaan komppi eikä kuunnella mitä tapahtuu ympärillä. Joskus taas fillaillaan kaikki omat ykkösfillit, eikä kuunnella mitä muut soittavat. Kaikessa musassa pitäis olla korvat auki ja reagoida muiden muusikoiden tekemiseen.
Persoonallisuus on musiikin olennaisimpia asioita...

Toi Suomenhevos-termi on erittäin hyvä.

Palasin hiukan ajassa taaksepäin. Mun juuret on siis siinä, että 12-vuotiaana kuuntelin kun seitsemän vuotta vanhempi veljeni soitteli kitarasankarien biisejä läpi. Satriani, Vai, Kotzen, Beach, Gilbert, Howe, you name it. Siitä on jääny melkein korjaamattomat jäljet mun välittäjäaineisiin.

Tässä biisissä muistaakseni on Ferrone, korjatkaa jos olen väärässä. http://www.youtube.com/watch?v=r1MJAyRN3Lg

Satriani on varmaan saanut just sitä mitä on tilannut, oli se sitten briljanttia tai ei, mutta mikä on biisin luonteen huomioon ottaen tarpeeksi. Silloin toi biisi oli hienoa elvistelyä mut tänään mä en saa siitä kyllä samoja kiksejä kuin 12-vuotiaana.
Syö, poikani, hunajaa, se on hyvää.
VeKrio
05.02.2011 12:31:55

jazzmies: Mielestäni enemmän/vähemmän ei ole se pointti, vaan mitä, missä, milloin ja miten. Rumpalin rooli on olla ns. jätemylly, joka sekoittaa ja sulattaa kaiken havaitsemansa omaksi hybridikseen ottamalla jokaisen tapahtuman ja nyanssin jollakin tasolla huomioon - joko tarttuen niihin tai ohittaen.

Tähän vielä sen verran, että toi on just se mitä ei tapahdu jos bändin jäsenet on keskenään kovin eri tasoilla. Kykenevimmät turhautuu ja alkutaipaleella olevat kokee jatkuvaa riittämättömyyttä. Niinpä soittajan kehittymisen kannalta paras bändi missä soittaa onkin se, jossa kaikki muut on askeleen edellä itseä. Siinä kummasti oppii.
Bacchus
05.02.2011 12:46:45 (muokattu 05.02.2011 12:49:23)
Umarkkuliini: Kyllä! Tuo on loistava määritelmä jatsille.

Onneksi on sitten jazz, joka onkin sitten ihan muuta... :P

Olen Suomesta. Pitsa ei pizza.

Jatsi: Ketään ei kiinnosta Oulunkylässä. Jazz: Ketään ei kiinnosta New Yorkissa. Olenpa mä hauska ja urpo.
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
Jaska
05.02.2011 13:21:02
markkuliini
05.02.2011 13:31:32

Bacchus:

Olen Suomesta. Pitsa ei pizza.

Eli rokki, poppi, hevi, lattari ja pitseeria. Jebu! :D
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
moderndrummer88
05.02.2011 13:34:02
markkuliini: Eli rokki, poppi, hevi, lattari ja pitseeria. Jebu! :D

Eikä unohdeta Pakkusta :D
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Kailis
05.02.2011 14:07:40 (muokattu 05.02.2011 14:11:38)

Se pääkomppi siinä Bomberissa kulkee mielestäni DuuDuDut DuADutDut, mutta koska se on tuossa tahtilajissa minulle aivan liian hankala pitää ajassa tuplilla, toistossa on paljon virheitä.
sahkuifk
05.02.2011 15:01:29
Kailis: http://www.youtube.com/watch?v=sUtUdsaWIM0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=TgntkGc5iBo&feature=related

Toimiiko ensemble, ja jos ei/kyllä niin miksi?

Toimii ja yksilösuoritukset on loistavia mutta laittaisin silti soimaan vain jonkun ostoshelvetin taustamusiikiksi tahi ruåttinlaivalle visailun taustamusiikiksi.
Makuasioita musiikki kaikki tyynniin.
Siitä oli kuulkaa etydit kaukana, oli aika tanakkaa tulkintaa. Aamulla söin sitten sen koiran diapamit. Ihan normi ilta.
Vieno
05.02.2011 15:35:32

Vastaan: C eli Canada!
Kailis
05.02.2011 17:22:22

Joo kiitos kovasti vastanneille. Eiköhän se ensemble ym. tullut käsiteltyä nyt aika perinpohjaisesti.
Se pääkomppi siinä Bomberissa kulkee mielestäni DuuDuDut DuADutDut, mutta koska se on tuossa tahtilajissa minulle aivan liian hankala pitää ajassa tuplilla, toistossa on paljon virheitä.
sahkuifk
05.02.2011 18:01:47
Kailis: Joo kiitos kovasti vastanneille. Eiköhän se ensemble ym. tullut käsiteltyä nyt aika perinpohjaisesti.

Nöyrin anteeksipyyntöni, en vaan saa tästä sitä kokonaisuutta mieleisekseni vaikka yksilösuoritukset ovat hyviä.
Älä kysy jos itselläsi on jo valmis vastaus.
Siitä oli kuulkaa etydit kaukana, oli aika tanakkaa tulkintaa. Aamulla söin sitten sen koiran diapamit. Ihan normi ilta.
Jaska
05.02.2011 18:48:03 (muokattu 05.02.2011 19:08:40)

Ihan selkeesti Wecklin muna kasvo noissa pätkissä koko ajan. Koko bändillä itseasiassa.

Niin ja siis jälkimmäinen pätkä toimi huomattavasti paremmin, vaikkakin tosta steel-pan-jutusta tulee aina mieleen kaikkia paskat ja halvat ja kliseiset hawai-bändit.
Mä en ymmärrä ketä tollanen wecklin soitto palvelee. Tottakai kaikki über-fusio-chopseja kunnioittavat saa runkkailla sen tahtiin mielin määrin, mutta itse pidän enemmän sellasesta selkeemmästä ja yksinkertaisemmasta kompista. Toisaalta, jos haluan kuunnella jotain missä muutellaan komppia ja tehdään paljon ja soitetaan vähän sinne ja tonne niin kuuntelen ennemmin sitä tyylikkäämmin eli Copelandia.
Paskaa.
Kailis
05.02.2011 19:11:26

sahkuifk: Nöyrin anteeksipyyntöni, en vaan saa tästä sitä kokonaisuutta mieleisekseni vaikka yksilösuoritukset ovat hyviä.
Älä kysy jos itselläsi on jo valmis vastaus.

Kysyn, siis funtsin.
Että silleen.Torilta tuli ostettua moiset värpäkkeet.Millemium.Ja ihan asiallisesta tuntuu.Hiukan rasvaa laakereihin ja virittelyä linjoihin ja niihin pienenpieniin ruuveihin kiristelyä ja säätöjä.Mä en vielä tiedä miten noita vois käyttää tanssimusiikiss
VeKrio
05.02.2011 19:12:37

En ensemplestä tiiä, mutta Wecklin chickeni uppos muhun kirkkaasti enemmän. Minusta siinä porukka oli tiukempaa vaikka Jaco on tietysti kai aina loistohyvä. Musta se vaan tossa klipissä oli jotenkin semi-löysä. Mutta Jacon tapauksessa semilöysä on niinku 10- vain, että se siitä.

Weckl vetää huikeasti tuossa 2.51:stä loppuun. Täähän on nyt niiku "jälkeen Möeller -tekniikan tajuamisen" hetkeä, ja mä en kaikista niistä tykkää. Mulle The Weckl on edelleen ne The Next Stepin vedot, vaikka jokin mussa sanoo, ettei sellasesta saisi tykätä kun se on fuusiota.

Jacon Chicken on musta ihan eri piisi. Siinä basso on selvästi hallitseva ja torvet, kun taas Wecklin versio on rumpujen ympärille vedetty. Jacon steel panisti on aika vekkuli ja torvet kivat. Erskine on aina uponnut mulle, mutta tässä joku tökkii. Sinänsä Erskinen komppi on kiva, ja tota oikean käden tikutikua on tosi paha vetää. Se kun on jotain suoran ja pisteellisen välistä musta. Jostain syystä Erskine jätti sen alkuriffin etupotkun pois. Musta se soti sitä ensembleä vastaan ja siksi tökki. Sillä varmaan oli syy, eikä mulla olekaan valtuuksia eikä liiemmin kompetenssiakaan puhua mistään ensemblestä.

Ehkä tota Jacon versiota kuuntelis mieluummin autossa, Weckliä taas kotona olkkarissa.
sahkuifk
05.02.2011 19:42:33
Kevennetääs vähäisen...
2:19 pitäis tulla tuplaisku snareen mutta laulu vie herran huomion :))))))))
jazzmies
05.02.2011 20:25:38 (muokattu 05.02.2011 21:26:48)
Jaska: Ihan selkeesti Wecklin muna kasvo noissa pätkissä koko ajan. Koko bändillä itseasiassa.

Niin ja siis jälkimmäinen pätkä toimi huomattavasti paremmin, vaikkakin tosta steel-pan-jutusta tulee aina mieleen kaikkia paskat ja halvat ja kliseiset hawai-bändit.
Mä en ymmärrä ketä tollanen wecklin soitto palvelee. Tottakai kaikki über-fusio-chopseja kunnioittavat saa runkkailla sen tahtiin mielin määrin, mutta itse pidän enemmän sellasesta selkeemmästä ja yksinkertaisemmasta kompista. Toisaalta, jos haluan kuunnella jotain missä muutellaan komppia ja tehdään paljon ja soitetaan vähän sinne ja tonne niin kuuntelen ennemmin sitä tyylikkäämmin eli Copelandia.
Paskaa.

Olet kaikessa väärässä näin kauniisti sanottuna. Sinulla on paljon matkaa kuljettavana, tai en tiedä pääsetkö koskaan lähtöviivaa pidemmälle, jos tällaista väität.

Wecklin pätkä on tajuttoman hieno, tismalleen samoilla linjoilla VeKrion kanssa. Jälleen kerran painotettakoon sitä, että soittaako paljon tai vähän ei ole se "issue". Weckl svengaa älyttömän hyvin, ei hukkaa yhtään yksityiskohtaa muiden komppaajien tekemisestä, soitto tarjoaa tartuntapintaa muille, hän soittaa muiden kanssa samalla aaltopituudelta sekä hänet tunnistaa puolesta lyönnistä. Ihan sama tykkääkö siitä, mutta soitto ja ilmaisu on korkeatasoista sekä hänellä on tunnistettava soittajaidentiteetti.

Soittamisen tehtävänä ei ole palvella suoranaisesti mitään tai ketään, sillä musisoinnin ydin on halu ilmaista jotakin yksilötasolla, mutta mitä useampi pystyy ilmaisemaan itseään samanaikaisesti samassa hengessä, ollaan taiteellisesti kovassa ytimessä. Weckl toteuttaa itseään soittamalla, mikä on jo itsessään itseisarvo. Jotkut musiikit syntyvät suhteessa tanssiin, kuten länsiafrikkalainen setti tai eurooppalainen valssi, jolloin musiikki on syntynyt tanssin kanssa samanaikaisesti, mutta tämän lajin funktio ei suoranaisesti ole tanssittaa ihmisiä, mutta kuitenkin itse alan heti vispata tämäntasoisen grooven kanssa. Se on täysin vastaanottajan ongelma, jos groove ei hahmotu.

Jacon homma on tietoisempaa ja suunnitelmallisempaa, vaikkakin sielläkin tapahtuu nyanssitasolla kivaa pikku kommunikointia. Taiteellisesti jäädään kyllä komeasti uudemmasta pätkästä, eli kehitys kehittyy, mikä on hyvä asia. Steel panin käyttö jazzorkesterin osana oli tuolloin ihan uusi ilmiö, tai on vieläkin lähes ainutkertainen tällä tasolla, ja tällä soittajalla jopa on sisältöä - motiiveja ja patterneja - ihastuttavan sointinsa ohessa. Kannattaa muuten kuunnella tuo Jaco Pastorius Word of Mouth Big Bandin konserttitaltiointi Invitation, missä tuo bändi on ilmiliekeissä.
VeKrio: mitä isompi rumpu sitä pyöreämäpi viiste.
sahkuifk
05.02.2011 20:41:07
Jazzmies! Selitä mulle länsiafrikkalainen valssi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)