![]() 29.11.2012 00:21:21 (muokattu 29.11.2012 00:25:23) | |
---|---|
Bobana: Onko tässä biisissä tuo ennen kertsiä tuleva snarepärinä 12-osia double stroke rollia? Eli olenko puukorva ja keulin kavereille jo ennen parempaa tietoutta...? http://www.youtube.com/watch?v=mGi9M4NZYlw Saatn... heavy mörkö soittelee nykyään myös tällasta... Press rollia tarjoaisin, iskuja tai pomppuja laskematta. Hyvä biisi, tässä vähemmän ankea versio :) http://www.youtube.com/watch?v=jREUrbGGrgM Ja levyversiossa muistaakseni kuuluu se rolli vielä paremmin. Kannattaa sekin kuunnella joka tapauksessa. Sun linkittämästä esityksestä en osaa sanoa kauhean tarkkaan - en tiedä mitä rumpali yrittää, mutta ei onnistu oikein missään. molemmat soittaa samaa mutta toinen enemmän oikein kun toinen... sisältä on kuitenkin sama..=I -Speedy | |
![]() 29.11.2012 10:56:05 | |
arse: Press rollia tarjoaisin, iskuja tai pomppuja laskematta. Hyvä biisi, tässä vähemmän ankea versio :) http://www.youtube.com/watch?v=jREUrbGGrgM Ja levyversiossa muistaakseni kuuluu se rolli vielä paremmin. Kannattaa sekin kuunnella joka tapauksessa. Sun linkittämästä esityksestä en osaa sanoa kauhean tarkkaan - en tiedä mitä rumpali yrittää, mutta ei onnistu oikein missään. Joo. Press rollilta se kuulostaa mutta sitä kaivelin että onko aksentoitu 12 osille tai siis kuuluisko aksentoida? Cujo: Isä soitti ja kertoi ostaneensa kolme lammasta ja sähköurut. Se kyllä aina tietää, mihin rahansa laittaa. | |
![]() 29.11.2012 13:44:05 | |
Bobana: Joo. Press rollilta se kuulostaa mutta sitä kaivelin että onko aksentoitu 12 osille tai siis kuuluisko aksentoida? Ei ole tuossa press rollissa mitään aksentteja, kuulostaa ihan tasaiselta. Vai tarkoitatko kysyä sitä missä tahdissa kädet liikkuvat tässä tapauksessa kun press rollia soitetaan? Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c | |
![]() 29.11.2012 17:07:57 | |
markkuliini: Ei ole tuossa press rollissa mitään aksentteja, kuulostaa ihan tasaiselta. Vai tarkoitatko kysyä sitä missä tahdissa kädet liikkuvat tässä tapauksessa kun press rollia soitetaan? Press rollit tiedän mutta puiset korvani olivat eroittavinaan aksentointeja siittä. Taitaa olla simppelimpi juttu kun apinoi tosta Arsen laittamasta pätkästä vain. Cujo: Isä soitti ja kertoi ostaneensa kolme lammasta ja sähköurut. Se kyllä aina tietää, mihin rahansa laittaa. | |
![]() 29.11.2012 17:50:21 | |
Bobana: Press rollit tiedän mutta puiset korvani olivat eroittavinaan aksentointeja siittä. Taitaa olla simppelimpi juttu kun apinoi tosta Arsen laittamasta pätkästä vain. Joo, kannattaa mennä lähteelle, koska se on aika ylivoimainen tässä tapauksessa. :) Tuossa Black Crowes-versiossa rumpali ei vaan saa sitä rollia ihan niin tasaiseksi etteikö sieltä kuuluisi välillä vähän se käsien rytmi taustalla. Snaren soundikin on aika erotteleva ja se ei auta myöskään asiaa press rollin "sekoittumisessa". Mutta olen aika varma että yrittää soittaa mahdollisimman tasaista ja aksentitonta rollia. Hitsi kun kuulostaa erityisen karulta tuo Crowes-versio kun ekaksi kuuntelin pohjille tuon The Bandin vedon. :D Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c | |
![]() 29.11.2012 18:15:02 | |
Bobana: Joo. Press rollilta se kuulostaa mutta sitä kaivelin että onko aksentoitu 12 osille tai siis kuuluisko aksentoida? Ei kuulu. Voit toki halutessas aksentoida, mut ei kyl kuulu asiaan. Tos Bandin vedossa yks tosi kiehtova asia on laulava runpali. Itte olen niin vajavainen, et akkaria rämpyttäessä laulu ikäänkuin kuuluu asiaan. Mä en taida edes osata rämpyttää akkaria ilman et laulaisin. Runpujen kans taas liidit ja stemmat kyl tarvittaessa pölähtää, mut itte huomaan, et sekä runpalointi et laulu kärsii ja paljon. Enkä mä kummassakaan hommassa ole kovin hyvä. Haittari lie se soitin joka mulla on parhaiten hanskassa, mut sen kans laulamisessa mul ei tu lasta eikä paskaa. Ja mä olen jo yli kolkyt vuotta yrittäny ja aina vaan yhtä huonolla menestyksellä. One kind of music only - the good kind | |
![]() 29.11.2012 18:59:13 (muokattu 29.11.2012 19:01:26) | |
Melkoinen ahaa-elämys tänään treeniksellä! Olen tuskaillut bassarijalan kanssa ja koettanut keskittyä treenaamalla vahvistamaan tarkkuutta ja voimaa, etenkin tuplaiskuja sisältävissä kompeissa. Meinaa aina eka isku jäädä selvästi heikommaksi kuin jälkimmäinen. No tutkiskelu on sisältänyt mm.istumabalanssiin keskittymistä (Jonathan "Sugarfoot" Moffett kuulemma istuu lähes tulkoon vasemmalla pakarallaan, jotta oikea jalka saa kaiken voiman käyttöön bassariinsa). Ihan niin pitkälle en halua mennä, mutta tänään huomasin että sain aika paljon voimaa lisää kun muistin pitää alaselän ryhdin hyvänä. Mulla meinaa alaselkä painua mutkalle pitkissä sessioissa väsyessään, etenkin silloin kun oikea käsi siirtyy soittamaan rideen. Silloin mulla on muutenkin vaikeuksia tasapainon kanssa jos bassarikuvio on kiivaampi ja meinaan alkaa kaatumaan hieman oikealle. Seurauksena on se, että bassarijalalla pitää ottaa hieman tukea asennolle ja sen soitto kärsii. Kun työnsin lantion eteenpäin/suoristin alaselän, tasapaino parani huimasti ja voima bassarijalassa lisääntyi selvästi. Parhaimmillaan tuntui kuin selkäranka jatkuisi suoraan istuimesta läpi penkin jalkaan ja molemmat jalat pystyivät toimimaan paremmin itsenäisesti ilman että tasapaino horjui. Treenivideosta näen myös että tahattomien pääiskuja edeltävien haamuiskujen määrä on vähentynyt, koska oikea jalka ei hae tukea niin paljoa pedaalilaudasta valmistautuessaan iskuun. (Oon siis kuvannut viimeisen kuukauden mun oikeaa jalkaa. :D ) Pari viikoa sitten huomasin myös, että kun soitan tiheää bassarikuviota ja 16-osa komppia haitsuun vuorokäsin, niin tasapaino horjuu joskus. Avuksi toimi se, että vedän kyynärpäät lähemmäs kylkiä ja kämmenet aika lähelle toisiaan. Saan painopisteen lähemmäs penkkiä ja muutenkin pienennän liikeratoja jolloin tasapaino pysyy helpommin eikä bassarijalalla tarvitse ottaa tukea. Bonuksena 16-osat pysyvät mukavan hiljaisina kun ne soittaa matalalta. ;) Sama idea toimii myös mulla rideen soittaessa. Eli kyynäspää lähemmäs kylkeä, niin en meinaa kaatua oikealle ja bassarijalka toimii paremmin. Ihan pieniä juttuja mutta tuntuu että tosi iso apu noista! Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c | |
![]() 29.11.2012 19:12:29 | |
markkuliini: Melkoinen ahaa-elämys tänään treeniksellä! Olen tuskaillut bassarijalan kanssa ja koettanut keskittyä treenaamalla vahvistamaan tarkkuutta ja voimaa, etenkin tuplaiskuja sisältävissä kompeissa. Meinaa aina eka isku jäädä selvästi heikommaksi kuin jälkimmäinen. No tutkiskelu on sisältänyt mm.istumabalanssiin keskittymistä (Jonathan "Sugarfoot" Moffett kuulemma istuu lähes tulkoon vasemmalla pakarallaan, jotta oikea jalka saa kaiken voiman käyttöön bassariinsa). Ihan niin pitkälle en halua mennä, mutta tänään huomasin että sain aika paljon voimaa lisää kun muistin pitää alaselän ryhdin hyvänä. Mulla meinaa alaselkä painua mutkalle pitkissä sessioissa väsyessään, etenkin silloin kun oikea käsi siirtyy soittamaan rideen. Silloin mulla on muutenkin vaikeuksia tasapainon kanssa jos bassarikuvio on kiivaampi ja meinaan alkaa kaatumaan hieman oikealle. Seurauksena on se, että bassarijalalla pitää ottaa hieman tukea asennolle ja sen soitto kärsii. Kun työnsin lantion eteenpäin/suoristin alaselän, tasapaino parani huimasti ja voima bassarijalassa lisääntyi selvästi. Parhaimmillaan tuntui kuin selkäranka jatkuisi suoraan istuimesta läpi penkin jalkaan ja molemmat jalat pystyivät toimimaan paremmin itsenäisesti ilman että tasapaino horjui. Treenivideosta näen myös että tahattomien pääiskuja edeltävien haamuiskujen määrä on vähentynyt, koska oikea jalka ei hae tukea niin paljoa pedaalilaudasta valmistautuessaan iskuun. (Oon siis kuvannut viimeisen kuukauden mun oikeaa jalkaa. :D ) Pari viikoa sitten huomasin myös, että kun soitan tiheää bassarikuviota ja 16-osa komppia haitsuun vuorokäsin, niin tasapaino horjuu joskus. Avuksi toimi se, että vedän kyynärpäät lähemmäs kylkiä ja kämmenet aika lähelle toisiaan. Saan painopisteen lähemmäs penkkiä ja muutenkin pienennän liikeratoja jolloin tasapaino pysyy helpommin eikä bassarijalalla tarvitse ottaa tukea. Bonuksena 16-osat pysyvät mukavan hiljaisina kun ne soittaa matalalta. ;) Sama idea toimii myös mulla rideen soittaessa. Eli kyynäspää lähemmäs kylkeä, niin en meinaa kaatua oikealle ja bassarijalka toimii paremmin. Ihan pieniä juttuja mutta tuntuu että tosi iso apu noista! Hienoa analyysia - itse olen kanssa joutunut näitä pohtimaan nyt, kun kädet prakaa ja keinoja soittoharrastuksen täysipainoiseen jatkamiseen etsitään. Tähän liittyy myös istuma-asennon huomioiminen ja muu ergonomia. Mutta tosiaan, ns. "korsetti kuntoon" -juttu ei ole kenellekään pahasta. Huono keskivartalon ryhti ja huono lihaskunto liittyy aika moneen liikuntaelinsairauteen. Hienoa analyysiä! | |
![]() 30.11.2012 03:50:06 | |
Markkuliini tekstistä oikein huokuu raadollinen analyysi ja oivaltamisen ilo. It's alla about rehellisyys, fyysiikan lait ja oma kroppa. Joku tuplablaastaaja jonka kanssa juttelin, kertoi että kun rollit tuplilla lähtee oikein kunnolla menemään, se tuntuu alaselässä. Kyseessä on luultavasti sama mistä markkuli puhui. Mun oivallus liittyi tänään virpan saundiin. Ehkä siitä lisää myöhemmin, tuli nimittäin nauhalle. Ääninäytteitä lyömäsoittimista -ketjussa on arvauskeskustelu. Elikkäs mikä kalvotus ja mikä rumpu. Kaikki näkee että 5" metallirumpu se on mutta mikä ja millä kalvopolitiikalla? Treenien teemana oli se, että yksi jäsen soittaa kerrallaan eri dynamiikkaa kuin muut raajat. Ei oikein taivu vielä. Lopuksi vapaata 16-osapohjaista funkyvääntöä. "Tuon väristä meillä on." -Kailis | |
![]() 30.11.2012 05:35:42 | |
markkuliini: Melkoinen ahaa-elämys tänään treeniksellä! ....Treenivideosta näen myös että tahattomien pääiskuja edeltävien haamuiskujen määrä on vähentynyt, koska oikea jalka ei hae tukea niin paljoa pedaalilaudasta valmistautuessaan iskuun. (Oon siis kuvannut viimeisen kuukauden mun oikeaa jalkaa. :D ) ....Avuksi toimi se, että vedän kyynärpäät lähemmäs kylkiä ja kämmenet aika lähelle toisiaan. Saan painopisteen lähemmäs penkkiä ja muutenkin pienennän liikeratoja jolloin tasapaino pysyy helpommin eikä bassarijalalla tarvitse ottaa tukea. Bonuksena 16-osat pysyvät mukavan hiljaisina kun ne soittaa matalalta. ;) Sama idea toimii myös mulla rideen soittaessa. Eli kyynäspää lähemmäs kylkeä, niin en meinaa kaatua oikealle ja bassarijalka toimii paremmin. Ihan pieniä juttuja mutta tuntuu että tosi iso apu noista! Onko Alexander-tekniikka tuttu juttu? Pätevä alexander-valmentaja voisi olla suureksi ergonomia-avuksi rumpaleillekin. K. Hahtohan jossakin haaastattelussa kertoi joutuneensa tutustumaan tekniikkaan kun alkoi paikat hajota treenaamisen myötä, ja kertoi käyttävänsä peilejä, koska siinä palaute tapahtuu reaaliajassa. Muistaakseni tuossa videossa, (jossa Hahto kehuu mm. Teppo Mäkystä): http://meinlcymbals.com/videos/vide … with_finnish_drummer_kai_hahto_712/ Alexander-opettajia: http://www.finstat.fi/opettajat/ | |
![]() 30.11.2012 11:16:21 | |
markkuliini: Mulla meinaa alaselkä painua mutkalle pitkissä sessioissa väsyessään, etenkin silloin kun oikea käsi siirtyy soittamaan rideen. Olen huomannut, että selkänojallisesta penkistä on ollut minulle apua tuohon asiaan. Olen asetellut selkänojan niin, että ruoto suorana ollessa selkänoja ei juuri koske selkään, mutta jos selkä menee mutkalle, niin selkänoja ottaa kiinni ja silloin korjaan asentoa suoraksi. | |
![]() 01.12.2012 21:35:30 | |
Vähän lämpimikseen höpisemistä. Tuli eilen huomattua se, kuinka paljon rentous (tai enemmänkin sen puute) vaikuttaa paikkojen kipeytymiseen. Soitettiin ekaa kertaa 1v7kk tauon jälkeen vähän pikametallia Efreet Sultanin kera, niin huomas heti kahen tunnin reenien jälkeen kuinka paikat (varsinkin lavat) oli jumissa. Huomasin myös reeneissä, että tuommosta teknisempää touhua kun vetää niin siinä on selkeesti enempi hermona ja jännittynyt. En tiedä johtuiko pitkästä tauosta vai mistä sitten. Joka tapauksessa tuli jännitettyä ja oltua semmonen rautakanki muutenkin soiton kanssa, kun yritti vetää niitä hankalempia kaahauksia ja laastauksia, kun ei o muutenkaan mikään tekniikan ihmelapsi näissä soittotouhuissa. Kunnialla vedettiin kakstuntinen kuitenkin läpi ja hauskaa oli. Tuli myös soitettua ihmeen hyvin nuo biisit vanhasta muistista ainakin lähes oikein. Treenien jälkeen tosin kotia päästyäni illalla alkoi ekaa kertaa pitkään kramppaamaan vasen etureisi :D Hienoo kuitenkin huomata, että myös tajus että missä mättää. Kyllä siihen rentoutta saa hankalempaankin soittoon, kun vaan muistaa asian. Huomas pitkän tämän bändin soittotauon jälkeisen ekan reenikerran olleen myös niin hauskaa, että unohti kattoo mitä tekee :) Rokkibändin kanssa nääs ei o ollu oikeestaan missään vaihees mitään jumeja tai kipeentymisiä, kun siinä voi pitää homman helpommin rentona. Että semmosta havainnointia. Myös ryhdin parempana pitäminen on onnistunu viime kuukausina hienosti, jonka senkin oon huomannu tekevän soittamisesta hauskan lisäksi myös haremmin niin tuskaisaa. Tilipitappituppitappi | |
![]() 04.12.2012 09:42:51 | |
Kuka kuunteli eilen Jazzradiota? Rudresh Mahanthappan bändissä pisteli Gene Lake kovasti. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 | |
![]() 04.12.2012 23:50:39 | |
Kirjoitan juuri opettajanopasta varhaiskasvatukseen sekä esi- ja alkuopetukseen soveltuvista kinesteettistä oppimista tukevista menetelmistä ja sarjoittamista käsittelevä luku perustuu lähes täysin G.L. Stonen Stick Control for the Snare Drummer -klassikkoon. Pidän tätä kulttuuritekona. | |
![]() 05.12.2012 12:07:22 | |
Epämuusikko: Kuka kuunteli eilen Jazzradiota? Rudresh Mahanthappan bändissä pisteli Gene Lake kovasti. Kuuntelin Yle Areenasta pätkittäin. Asiallista ja hengittävää meininkiä koko ryhmältä. Kikkailu ei saanut yliotetta. Pitää kuunnella paremmalla aikaa kokonaan. "Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas | |
![]() 07.12.2012 10:31:23 | |
Kefiiri: Kuuntelin Yle Areenasta pätkittäin. Asiallista ja hengittävää meininkiä koko ryhmältä. Kikkailu ei saanut yliotetta. Pitää kuunnella paremmalla aikaa kokonaan. kovaa. tuossa linkki muillekin. http://areena.yle.fi/radio/1760640 "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 | |
![]() 07.12.2012 12:31:54 | |
Markkuliinin tekstistä tuli mieleen erot instrumenttiopetuksessa. Sisarukseni ovat soittaneet mm. viulua ja huilua - siskoni on kouluttautunut musiikkipedagogiksi (AMK) klassiselta puolelta. Itse olen aloittanut aikanaan klassisella pianolla, jota soittelin yhteensä kolmisentoista vuotta alkaen noin kuusivuotiaasta. Rummut tulivat mukaan sinä ohessa ja päädyin lopulta ammattikorkeaan. Koulutukseni on siis vastaava, kuin siskollani, mutta pop/jazz-puolelta. Olen kylläkin tätä nykyä Puolustusvoimien palkkalistoilla - soittokunnassa töissä. Olenkin ihmetellyt, ettei rumpuopintojeni missään vaiheessa ole kunnolla perehdytty soittoergonomiaan. Enempi itselleni on jäänyt mieleen pianotuntien opit soittoasennosta ja peiaatteessa niitä on pystynyt soveltamaan rumpujen soittoon ihan suoraan. Esim. suora selkä, rennot hartiat, istuminen penkin etureunalla... Tietty kapula- ja lyöntitekniikkaa on ihmetelty eri opettajien kanssa, mutta enemmänkin voisi toivoa ja kokonaisvaltaisempaa otetta asioihin. Hahtohan on perehtynyt tuohon puoleen oikein pieteetillä, kuten jo mainittu, mutta kyllä aika monet tekijät vetävät aika fiilispohjaisen oloisesti. Mainitsin nuo klassiset huiluopinnot ihan sillä, että niihin kuuluu kaikenmoiset soittoasennon ja hengitystekniikan tarkastelut. Vähän samoin kuin laulajatkin opiskelevat tarkemmin, mitä kehossa tapahtuu ja mitä pitäisi tapahtua tuotettaessa ääntä oikein. Omaan tyypilliseen hämäläiseen tapaani olen herännyt näihinkin mietteisiin viiveellä. Tietenkin. :) Tuota selkänojakikkaa olen käyttänyt kanssa treeniksellä. Se on hyvä asettaa niin, että se "pakottaa" istumaan ryhdikkäästi. Ja kuten jossain puhuttiin juuri, hyvän rumpujakkaran tärkeyttä ei juuri voi korostaa. Onhan ne high end -mallit tietty rapean hintaisia ja on olemassa kaikenlaisia teräshaitareita, joille ei ole väliä istuuko puupallilla, vai pyöreällä kovamuovisella... Mutta omalla massalla ja rakenteellani voin ihan vilpittömästi todeta, että tuolla käyttämälläni muotoillulla Taman penkillä jaksan istumalihasten puolesta soittaa vaikka kuinka pitkään. Pyöreillä penkeillä puutuu paikat pahasti, ei vaan sovi mulle. Lisäksi Wide riderin muoto kääntää jo itsessään vähän lantiota eteenpäin, jolloin tulee suorisettua alaselkää automaattisesti ja ryhti pysyy helpommin edes jotenkin kelvollisena. Tämä lievä etukeno auttaa myös säilyttämään tasapainon paremmin ja jaloille riittää voimaa. Bassarin tuplaiskuista mainittakoon, että mulla jää se jälkimmäinen herkästi vaisuksi. Pitäisi paneutua liu'utustekniikkaan, koska nyt tulee vaan runnottua voimalla väkisin. :D Soitamme huonosti, mutta kovaa ja koko ajan. | |
![]() 07.12.2012 17:16:22 | |
lkx: Bassarin tuplaiskuista mainittakoon, että mulla jää se jälkimmäinen herkästi vaisuksi. Pitäisi paneutua liu'utustekniikkaan, koska nyt tulee vaan runnottua voimalla väkisin. :D Munsta olisi parempi treenata nykyisellä tekniikalla (jos se on lähinnä jalan luonnollisinta liikettä) ja soittaa tuplalyöntiä hitaasti, aksentoimalla jälkimmäistä lyöntiä. Liikkeen nopeutuessa kakkosiskun aksentointi tasoittuu ja lyönneistä tulee tasaisempia. Eri jalkatekniikoiden erot kun on minusta aika merkityksettömiä. Vai mitä on viisaammat mieltä? | |
![]() 07.12.2012 17:32:07 | |
No itselläni on kans sellaista ongelmaa, että tuplaiskut on tosiaankin murjottava voimalla, että se nuija kalvosta tarpeeksi nopeaan palautuu. Kantapää alhaalla taas ei kuulu mitään. Pitää varmaankin vaan tahkoamalla tahkota reeniä... Josko se siitä sitten niin...=D rage against the machine! | |
![]() 07.12.2012 18:16:21 | |
Tuli tästä hienosta tasapainokeskustelusta mieleen asettelu. Kumpaa suositte: basari suoraan eteenpäin (reiden suuntaisesti ) vai basari ja haikka v-asentoon? Olen itse pallotellut asian suhteen ja tämä jos jokin vaikuttaa tasapainoon varsinkin rideä/lattiatomia soittaessa. www.captaincougar.net | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)