Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 5110 111 112 113 114244 245 246 247 248
OPJ1974
31.10.2012 08:35:06

statistiÖ: Joku ympyrä sulkeutui? Nuo on hurjia trippejä. Mulle korvakuulolta on vaikeaa/ mahdotonta, joskus sitten. Jännää, kun täällä monet kirjoittaa, ettei nuoteista mitään, mutta mm. levyltä lähtee. Sulta lähtee tietysti kaikki, eipä sillä.

Harjoitus tekee metsurin (väsyneeksi). Mulla ainakin levyjen mukana soittaminen ja samalla oman soiton äänittäminen on yksi tärkeimpiä treenimetodeja. Rumpunuotteja luen t-o-d-e-l-l-a heikosti. Nuotit varmasti helpottavat uusien asioiden opettelussa paljon, kun "kieli" on tuttu, mutta... jotenkin mulla korvakuulolta opettelu on luontevampaa.

Samalla metodilla opiskelen nyt laulamistakin - näyttelen sujuvasti, että osaan lukea nuotteja, mutta todellisuudessa täytyy opetella ulkoa melodiat :D
Vallu-Veke
31.10.2012 09:50:20
OPJ1974: Harjoitus tekee metsurin (väsyneeksi). Mulla ainakin levyjen mukana soittaminen ja samalla oman soiton äänittäminen on yksi tärkeimpiä treenimetodeja. Rumpunuotteja luen t-o-d-e-l-l-a heikosti. Nuotit varmasti helpottavat uusien asioiden opettelussa paljon, kun "kieli" on tuttu, mutta... jotenkin mulla korvakuulolta opettelu on luontevampaa.

Samalla metodilla opiskelen nyt laulamistakin - näyttelen sujuvasti, että osaan lukea nuotteja, mutta todellisuudessa täytyy opetella ulkoa melodiat :D

Monikohan rumpali soittaa kaikki kappaleet keikalla vaikka suoraan rumpunuoteista?
Luulen, että yleisempi tapa on erilaiset laput tai sitten norminuotteihin vaan lisäksi omia merkintöjä: kompinpätkiä rumpunuottina, jos komppi muuttuu välillä, rim, hihat, ride,... rumputauot merkitään, kappaleelle ominaiset fillit voi laittaa nuotin pätkänä muistin avuksi.... Norminuoteissa on sitten valmiina kertaus merkinnät ja erilaiset "hyppymerkit",... Sen verran nuotit ja merkinnät kannattaa opetella, jos normi nuottien päälle tekee oman lapun rumpuosuudesta.
Mun täytyy silti opetella ulkoa biisit, vaikka on erilaisia lappuja muistin avuksi käytössä. Pienen tauon jälkeen lähtee kyllä vauhdikkaammin liikkeelle, kun kaivaa laput esiin.

Kiva olisi kuulla miten ammattilaiset soittaa nuoteista ja minkälaisista nuoteista?
tomboarmageddon
31.10.2012 10:17:21
statistiÖ: Joku ympyrä sulkeutui? Nuo on hurjia trippejä. Mulle korvakuulolta on vaikeaa/ mahdotonta, joskus sitten. Jännää, kun täällä monet kirjoittaa, ettei nuoteista mitään, mutta mm. levyltä lähtee. Sulta lähtee tietysti kaikki, eipä sillä.

Otat jonkun biisin missä on suora peruskomppi maltillisella tempolla. Tietty vielä joku tuttu. Laitat luureilla korville tai nappikuulokkeet ja pelttarit päälle ja yrität siinä vaan mukana roikkua. Pikkuhiljaa alkaa osua paremmin.
Lopulta tosta voi blokata sitä rumpalin fraseerausta. etukeno vai laidback jne.
Pitää alkaa harrastaa tätä enemmänkin. Hauskaa touhua soittaa lempparimuusikoiden kanssa:)
Mihinhän tää oli unohtunu? Heti kun ensimmäiset bändimeiningit alkoi, loppui levyjen(c-kasettien) päälle soittaminen....
Epämuusikko
31.10.2012 10:27:01
Vallu-Veke: Monikohan rumpali soittaa kaikki kappaleet keikalla vaikka suoraan rumpunuoteista?
Luulen, että yleisempi tapa on erilaiset laput tai sitten norminuotteihin vaan lisäksi omia merkintöjä: kompinpätkiä rumpunuottina, jos komppi muuttuu välillä, rim, hihat, ride,... rumputauot merkitään, kappaleelle ominaiset fillit voi laittaa nuotin pätkänä muistin avuksi.... Norminuoteissa on sitten valmiina kertaus merkinnät ja erilaiset "hyppymerkit",... Sen verran nuotit ja merkinnät kannattaa opetella, jos normi nuottien päälle tekee oman lapun rumpuosuudesta.
Mun täytyy silti opetella ulkoa biisit, vaikka on erilaisia lappuja muistin avuksi käytössä. Pienen tauon jälkeen lähtee kyllä vauhdikkaammin liikkeelle, kun kaivaa laput esiin.

Kiva olisi kuulla miten ammattilaiset soittaa nuoteista ja minkälaisista nuoteista?

Riippuu tilanteesta. Rajaa vähän.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Vallu-Veke
31.10.2012 10:34:55
Epämuusikko: Riippuu tilanteesta. Rajaa vähän.

Juu no en puhu mistään kaupunginorkesteri-projekteista.
Vaikka rock- bandilla tällaisia nippu keikalla?:
http://media.onlinedrummer.com/wp-content/uploads/ONE-METALLICA.pdf
Epämuusikko
31.10.2012 11:10:36
Vallu-Veke: Juu no en puhu mistään kaupunginorkesteri-projekteista.
Vaikka rock- bandilla tällaisia nippu keikalla?:
http://media.onlinedrummer.com/wp-content/uploads/ONE-METALLICA.pdf

Katsomatta: ei.

Riittääkö tämä vastaukseksi?
Vallu-Veke
31.10.2012 11:31:07
Epämuusikko: Katsomatta: ei.

Riittääkö tämä vastaukseksi?

No ei oikeastaan riitä. Onkai sitä jonkin mallista musiikkia, mitä soitetaan kokonaisuudessaan rumpunuoteista? Tuollaisia rock-nuotteja löytyy netistä ja luulen, että on aika pieni se porukka joka niiden mukaan soittaa päntiönään. Voihan niitä selailla, jos joku kohta biisistä ei mene jakeluun. Jospa nuotit ko. kohdasta vaikka jelppaa.
Eli olisi kiva kuulla miten ammattilaiset tai miksei amatööritkin soittaa nuoteista silloin, kun niistä soittaa ja minkälaisista nuoteista?
Velli
31.10.2012 14:34:28 (muokattu 31.10.2012 14:50:03)
Vallu-Veke:
Eli olisi kiva kuulla miten ammattilaiset tai miksei amatööritkin soittaa nuoteista silloin, kun niistä soittaa ja minkälaisista nuoteista?

Ite olen soittanut rehellisistä rumpunuoteista ainoastaan nimen omaan kaupunginorkesterityyppisissä tilanteissa. Tällainen keikka mulla oli viimeksi huhtikuussa, eli melko harvoin näitä tulee tehtyä. Humppakeikoilla on eteen tullut yleensä toivelaulukirja-tyylisiä lappuja tai sitten ei lappuja ollenkaan. Rock-keikoilla en ole koskaan käyttänyt lappuja, sillä laput ovat mun mielestä noissa ympyröissä hyvin noloja.

Perus tuurauskeikoille (tyylinä tavanomaisesti pop) teen yleensä itse laput, joihin merkitsen vain sen verran informaatiota kun on tarvis, eli lähinnä rakenne, kompit ja breikit. Nuo laput viihtyvät yleensä lattiatomikeissin päällä haitsun vieressä. Pääpiirteittäin opettelen biisit etukäteen kuuntelemalla. Kun on tehnyt hyvän pohjatyön, niin keikalla pärjää muita seurailemalla. Tutuista biiseistä en tee lappuja ollenkaan.

Niissä bändeissä, joissa soitan vakkarina en käytä lappuja ollenkaan.

edit. Yksittäisproggiksia (jotain tilaisuutta varten perustettu bändi/projekti, jolla on tarkoitus hoitaa vain yksi tai pari keikkaa) varten olen tehnyt tuurauskeikkojen tapaan yksinkertaiset laput.
rintapek
31.10.2012 16:03:14 (muokattu 31.10.2012 16:10:14)

Velli: ... sillä laput ovat mun mielestä noissa ympyröissä hyvin noloja...

Aijaa? Vähän riippuu mist roikkuu. Kyl mulla on aina peltiständiin propattu nuottiteline ja siin tarvittavat laput. Asemoi vaan sillai, et itte näkee ne laput, mut ei näytä häirittevältä. Noloksihan homma menee vasta, jos niit lappuja ihan koko ajan tuijottaa... soitatsä nuottikansiolle vai yleisölle.

Mä tartten lappuja sevvuoksi, että laulan myös. Ihan kaikkee en muista ulkoa. "Jotain" rumpukomppia voi yleisön huomaamatta jauhaa vaik itte olis pihalla ko lumiukko lintulaudalla juhannuksena, mut jos laulu katkeaa niin se on katastrofi. Lontoonkielisissä voi toki vetää ns. Remua, mut kotimaankielisissä homma on hankalampaa.

Ja koska laulan, niin mä tavallaan seuraan biisiä "sanoista". Vaik saattaa kuulostaa tollolta, mut niin se vaan on. Lappuni saattavat olla hyvinkin simppeleitä. Biisin nimi, sävellaji, sointukierto, säkeistöjen alkusanat, kompit, breikit ja ylipäänsä kaikki "poikkeukset", jotka ei kertalaakista meinaa upota takaraivoon.

Varsinaisia nuotteja käytän silloin, jos jotain tarttee opetella. Joitain haittarisooloja mun korva kertakaikkiaan ei kymmenellä kuuntelullakaan osaa plokata, joten nuotti auttaa. Sama pätee rummuissa. En mä vieläkään osaa sinnepäinkään ko kaks rumpukomppia, eli suoran ja väärän, mut tarvittaessa voin vaik nuoteista opetella sen kolmannenkin kompin. Mut mun primavistani on jotain niin ala- arvoista, et suoraan lapuista soittamisesta ei tu mitn.

Edittiä:

Lappuasiasta muistin, et aikanaan linkitin tämmöisen:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=9746890#p9746890

Onpi makuasia ihmetellä, et onko toi tosi rock vai tosi noloa.
One kind of music only - the good kind
Epämuusikko
31.10.2012 17:57:01
rintapek: Aijaa? Vähän riippuu mist roikkuu.

Niin.
Nyt jää nähtäväksi, kumpi on enemmän oikeassa!
statistiÖ
01.11.2012 05:25:03 (muokattu 01.11.2012 09:22:09)

Kävin kuuntelemassa Miri Miettistä. JeesJees, vaikka oli rokrok. Paljon siitäkin saa irti. Hyvä tietää, en jää yksipuoliseen käsitykseeni. Ja hyvä mielikin tuli.

jk. siis Ben Granfelt Band oli, puoli miehitystä nettitiedoista poiketen.
tomboarmageddon: ;) Eiku oliko tää sittekki voimalaji ja sen takia tytöt ei tähän pysty:) statistö?
ferodoz
01.11.2012 09:16:03 (muokattu 01.11.2012 09:17:11)

Perjantaina olis keikka Kalajoen Dyynissä. Juuri kuulin että viereisessä ravintolassa olis yks Tamperelainen poikabändi nimeltään Popeda. Voi olla pieni yleisökato meikäläisillä. :D Ja muutenkin erikoinen viikonloppu tulossa. Nimittäin suunnataa Kjoelta lauantaiksi Oulun Apolloon, ja sielä baari on auki klo 12 asti sunnuntaiaamulla. Hurjaa touhua.
Kailis: Jos mä otan joskus tatuoinnin niin se on Joukahainen ottamassa Väinämöiseltä suihin.
Niq
01.11.2012 09:33:54

ferodoz: Perjantaina olis keikka Kalajoen Dyynissä. Juuri kuulin että viereisessä ravintolassa olis yks Tamperelainen poikabändi nimeltään Popeda. Voi olla pieni yleisökato meikäläisillä. :D Ja muutenkin erikoinen viikonloppu tulossa. Nimittäin suunnataa Kjoelta lauantaiksi Oulun Apolloon, ja sielä baari on auki klo 12 asti sunnuntaiaamulla. Hurjaa touhua.

http://www.youtube.com/watch?featur … detailpage&v=xWCwN2IjVZA#t=163s
ferodoz
01.11.2012 09:45:30

Kailis: Jos mä otan joskus tatuoinnin niin se on Joukahainen ottamassa Väinämöiseltä suihin.
rintapek
01.11.2012 15:19:24

Epämuusikko: Niin.
Nyt jää nähtäväksi, kumpi on enemmän oikeassa!

Mä olen molempiparempimieltä, mut olen todennäköisesti väärässä.
One kind of music only - the good kind
Epämuusikko
01.11.2012 16:21:07 (muokattu 01.11.2012 16:21:33)
rintapek: Mä olen molempiparempimieltä, mut olen todennäköisesti väärässä.

Tuo läpänomainen nälväisyni sisälsi keskustelunavauksen asioiden ja olosuhteiden yleistettävyydestä. Velli on monitoiminen keikkahirmu, jos tämä vaikuttaa hänen sanojensa painoarvoon niin sitten niin (jokainen saa päättää itse :D)

Ja siis mikä kellekin toimii niin sehän toimii. Itellä on tässä kuussa luvassa lähes-kaikki-todnäk-aukikirjoitettua settikeikkaa, aivan kuten ilman-pahveja-touhuja ja komppilappusulkeisia. (Lyömäsoitinkeikat päälle!) Ne eivät tee minusta parempaa ihmistä, mutta enpä täällä juuri neuvoja enää jakelekaan.
hatecrewmix
01.11.2012 22:52:09
Yritin täältä haulla löytää apua mutta eipä nyt sattunut löytymään joten ehkä vähän off topic mutta

Itse pidän tätä outona vikana. Oon soittanut rumpuja päälle 3v ja aina vaan single pedaalil. Ainoa vika mikä on rassannut soittoa, oikea jalka ei jaksa. Helvetin vaikea selittää mutta siis nirvanaa aika paljon tullut soiteltua ja niissä vähän nopeammissa biiseissä aina tuun siihen pisteeseen että jalka ei vaan nouse enää enkä hallitte ja tunto häviää.

Oon kokeillu kaikkea. Penkin säätöä, pedaalin säätöä, koko setin säätöä eri kohtiin. Aina ollu tuo vika. Aika pitkävetisesti selitetty mutta toivoisin että löytyis ehkä joku muukin kenellä olis samaa vikaa. Siitä en tie et oli 2000 autokolaris ja meni toi oikea reisi paskaks ja oli rautaakin päälle vuoden siel ja otetti pois et olisko siitä sitte. Koska sitä ennen en ollut soittanut joten vaikea tietää.
VeKrio
01.11.2012 23:23:53

hatecrewmix: Siitä en tie et oli 2000 autokolaris ja meni toi oikea reisi paskaks ja oli rautaakin päälle vuoden siel ja otetti pois et olisko siitä sitte. Koska sitä ennen en ollut soittanut joten vaikea tietää.

Tuossa varmaan syy, aika hurja remontti sun jalassas. Reisilihas se on joka jalkaa nostaa jos kantapää ylhäällä soitat. Ehkä se siitä vaan soittamalla sitkistyy.
"Tuon väristä meillä on." -Kailis
hatecrewmix
02.11.2012 07:24:24
VeKrio: Tuossa varmaan syy, aika hurja remontti sun jalassas. Reisilihas se on joka jalkaa nostaa jos kantapää ylhäällä soitat. Ehkä se siitä vaan soittamalla sitkistyy.

niin oon miettinykki, enkä kyl tienny et "tyhmyyttä" et reisi tekee sen homman :D Ja ite soitan kantapää ylhääl :/ Oon kokeillu kantapää alhaal mut noup not my thing. Joo reenaamas koitan käydä ainakin joka toinen päivä.
Kefiiri
02.11.2012 07:54:19
Epämuusikko: Tuo läpänomainen nälväisyni sisälsi keskustelunavauksen asioiden ja olosuhteiden yleistettävyydestä.

Niinhän se on, että rockhommissa ei kerta kaikkiaan saa olla lappuja näkyvissä. Lappuja käyttävä orkesteri voi soittaa rokkibiisin lapuistaan vaikka kuinka pätevästi, mutta rokkibändinä ei semmoista ryhmää pysty pitämään =/

Sitten se on eri juttu, jos ei rockbändin status ole hakusessakaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)