Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 5100 101 102 103 104244 245 246 247 248
tiukkapipo
14.09.2012 00:18:14
Täällähän on rytmikeskusteluissa niin korkeaa matematiikkaa, että menee meikäläisellä yli hilseen ja tupsunkin. Mitä mieltä olette, resonoiko Carsonin kapulat tässä vedossa? http://youtu.be/7HVibrQjrds

Onko kellään aikalaisella live-muistoja Carsonista? Itse tykkään kovasti tuosta imevästä mätöstä vaikka soundit ovatkin melko tumput, ja täytyy sanoa myös että olen vasta aikuisena tajunnut kuinka hyvä rytmikitaristi IK on, hänet helposti unohdetaan muista legendoista puhuessa.
Epämuusikko
14.09.2012 00:43:29
markkuliini: Mitä jengi jauhaa siitä että erottaako 5 hertsin eroa vireessä?! Äänenkorkeus on LOGARITMINEN ASTEIKKO. Esim. bassokitaran ala-En ja F#:n väli on noin 5 Hz. Se on kokosävelaskel. Se erottaa kuurokin. Ja mitä ylemmäs mennään, sitä vähemmän 5 hertsiä enää on.

tämäpä tämä

+ muutenkin lol.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
statistiÖ
14.09.2012 01:37:29 (muokattu 14.09.2012 01:58:01)

Puzzle: Statistilla on tainnut mennä käsitteet "resonointi" ja "kapulan pomppiminen kalvolla" sekaisin?
Paremminkin ne ovat konkreettisesti risteytyneet. Tuo ei ole mitään kuulokojeella kuunneltavaa vaan selvää ääntä, suoranaista pärinää. Kapulat taitaa svengata 10 kertaa enemmän kuin minä. Pitää ne kesyttää, siis omat käteni, koska niistähän se lähtee ja kalvosta tietysti myös. Joku ammattisoittaja maksaisi tuosta taiasta varmaan. Paljollako laitetaan? ;)

tomboarmageddon: No ei se mistään rokkimusasta kuuluukkaan.
Ei kuulu. Siksi, ettei sitä tule rokkityylissä. Kun lisää voimaa/ napakkuutta lyöntiin ja ottaa tiukemman otteen, sen saa katoamaan.

Mitä jos kapulan ominais-sointi onkin epävireessä rummun sointiin?
Saattaa ollakin, koska kalvo on vahvasti dempattu. Ei pääse soimaan juurikaan.

markkuliini: soiva kapula tarkoittaa sitä että ylimääräinen lyöntienergia ei tule takaisin käteen vaan se menee pääosin pomppuun ja sen kapulan resonointiin. Soiva kapula ennustaa terveitä käsiä.
Käy järkeen. Olen hyvä säästämään itseäni ja energiaani. Kas kun se tunkee tähänkin.. Mutta ööveriksi menee kapulan sointi nyt. Niin ja pahenee ajan myötä, eli kun alkaa väsyttää, eikä skarppaa (käsillä muutakin käyttöä). Toisinpäin kun kääntää: vähenee kokemuksen myötä. Toinen puoli kaikkeen: mitähän tapahtuisi, jos olisi erilaiset kapulat (tai kalvo).

jazzmies: Siis kapulan resonanssi indikoi ja on ennuste vapaasta soinnista.
Saa mun puolesta soida vapaasti, silvuplee vaan (nykyinen on ajoittain liikaa). En tiedä saati ymmärrä, miksi pitäisi (yli)kontrolloida. Sehän on töks töks.
"vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk
tomboarmageddon
14.09.2012 10:15:56
Nuo mun jutut oli nyt oikeasti ihan vain typerää naljailua. Löysästi pitäs kapulaa silti pitää rokkimusassakin. Ei saa puristaa.
statistiÖ
14.09.2012 18:04:38 (muokattu 14.09.2012 18:05:29)

tomboarmageddon: Nuo mun jutut oli nyt oikeasti ihan vain typerää naljailua. Löysästi pitäs kapulaa silti pitää rokkimusassakin. Ei saa puristaa.

Nomut, oikeassahan sä olit ;)

Jännää muuten kuinka paljon asiaa typerissä jutuissa useimmiten on.
markkuliini
15.09.2012 22:59:10 (muokattu 15.09.2012 23:00:31)

Neljä päivää tuli Suomessa kökittyä 2 x tunnin treenien ja 1 x 30 min keikan takia. Erittäin suurenmoista harmitusta aiheutti sitten se, että kun oltiin saatu kamat jäähallin lavalle ja soundcheck (joka kuulosti ja tuntui erittäin hyvältä) käyntiin, ilmoitti Placebon manageri että "sorry jäbät, tapahtuma peruttu". Lievästi absurdi fiilis oli kyllä kasailla rummut laukkuihin siinä sitten. : /

Lohtua toi matkalla hankittu uusi ridepelti, joka on 4:ssä eri huoneessa testauksen perusteella hyvin mahdollisesti paras ratsu mikä on vastaan tullut. :)
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Hoo_
16.09.2012 02:21:08
markkuliini: Neljä päivää tuli Suomessa kökittyä 2 x tunnin treenien ja 1 x 30 min keikan takia. Erittäin suurenmoista harmitusta aiheutti sitten se, että kun oltiin saatu kamat jäähallin lavalle ja soundcheck (joka kuulosti ja tuntui erittäin hyvältä) käyntiin, ilmoitti Placebon manageri että "sorry jäbät, tapahtuma peruttu". Lievästi absurdi fiilis oli kyllä kasailla rummut laukkuihin siinä sitten. : /

Lohtua toi matkalla hankittu uusi ridepelti, joka on 4:ssä eri huoneessa testauksen perusteella hyvin mahdollisesti paras ratsu mikä on vastaan tullut. :)

Oli kyllä itelläki aika epätodellinen olo, kun tekstari tuli kännykään...:( Ride oli kyllä huikee ja oma constan medium kuulostaa nykyään ihan kamalalta, vaikka ennen tykkäsin siitä tosi paljon. :P No kunhan ymmärtäisit laittaa constan lightin myyntiin, niin tulis taas rauha maahan mullekin. ;D :D
On se jännä... En ole täyttänyt vuosia kuukausiin.
sahkuifk
16.09.2012 15:05:30
markkuliini: Neljä päivää tuli Suomessa kökittyä 2 x tunnin treenien ja 1 x 30 min keikan takia. Erittäin suurenmoista harmitusta aiheutti sitten se, että kun oltiin saatu kamat jäähallin lavalle ja soundcheck (joka kuulosti ja tuntui erittäin hyvältä) käyntiin, ilmoitti Placebon manageri että "sorry jäbät, tapahtuma peruttu". Lievästi absurdi fiilis oli kyllä kasailla rummut laukkuihin siinä sitten. : /

No voihan vitutus soikoon mutta eikö toi ride kumminkin käännä asian plussan puolelle?
Kävelin sumussa koulun ohitse.
statistiÖ
16.09.2012 21:26:34

Kukas sitä Suomessa neljää päivää :( ihan kiva. Pitäisköhän hakea naapurien iloksi tuommoinen 22" pelti.. Mitä kokeilin, pitäisi ravauttaa, että ääntää. Tila ääntä täyteen suhteessa pienellä vaivalla, onhan sillekin paikkansa.

Minä mietin, tekisikö "nopeaa" tunkemalla pläjäyksen täyteen nuotteja vai oikeasti nopeaa. Tai mitä nopea kenellekin on. Ei mitään 200 bpm tule ;)

Miettiessä, päätä käännellessä jatkan Stonen Stick Control rivien läpsyttämistä, hämmästellen kuinka solmuun aivot voi mennä, kun tyyliin LRRL vaihtuu ajoittain/ jatkuvasti seuraavassa tahdissa tai harjoituksessa RLLR. Tuota voi sanoa kehittäväksi.
statistiÖ
18.09.2012 18:37:25

MDn syyskuun numeron ekoissa harjoituksissa tähdentää, että kannattaa käyttää eri tempoja. Eikä turhaan, herkästi päätyy mukavuusalueelle. Laskeskelin että mukavuustempoalue säilyy, vaikka vaihtaa neljäsosat kahdeksasosiin. Jännittävää.
-Dr.DW-
18.09.2012 19:06:50
statistiÖ: MDn syyskuun numeron ekoissa harjoituksissa tähdentää, että kannattaa käyttää eri tempoja. Eikä turhaan, herkästi päätyy mukavuusalueelle. Laskeskelin että mukavuustempoalue säilyy, vaikka vaihtaa neljäsosat kahdeksasosiin. Jännittävää.

Ja 16 osat on vaikeita soittaa, oli tempo mikä tahansa. Tänään sen karvaasti sain kokea.
ADHD:ni ei anna miun nukkua... "Yksi lammas, kaksi kilpikonnaa, kolme hevosta, Piippolan vaarilla oli talo... Eeey, Macarena!"
hollmi-5
18.09.2012 21:10:45
-Dr.DW-: Ja 16 osat on vaikeita soittaa, oli tempo mikä tahansa. Tänään sen karvaasti sain kokea.

No eikä ole ;) Anna kapulan pompata...
Soundit, piuhat ja kajarit.
-Dr.DW-
18.09.2012 21:26:49
hollmi-5: No eikä ole ;) Anna kapulan pompata...

No jaloilla ei oikein osaa klikkauksen väliin lyödä neljää iskua, kun mukavuusalue on kolmessa iskussa, eli kaipa se se trioli on?.
Heh, sitäpaitsi se on hienomman kuulonen... Seliseli.=P
Yleensä ajattelen muutenkin jalkoja sellaisella Möller tekniikalla, että "kierto" pitäisi sisällään 6 iskua.
Se tekee nopeista tempoista myrkkyä!
Eikä miun oikeestaan oo tarvinnu tuolla tyylillä "pyrähdyttääkään" yli 130Bpm.
Nyt yritin soittaa tänään 16 osia, eli 4 iskua/klik (korjaa jos olen väärässä!), tempoon 180.
Jotenkin erittäin luonnotonta. Vaikka en mikään hirmu olekaan polkemaan, niin sama nopeus onnistuu " eritavalla rytmitettynä".
Yksi, mikä sylettää myös on se että en saa soitettua välttämättä samoja juttuja eripäivinä, kuin yletöntä voimaa käyttäen.
Se taas vastaa triggereitä... Kun ois niin mukava, kun olis vähän tuota dynamiikkaakin.

Varmaan siihen se "surullisenkuuluisa" penteleesti treeniä, auttaa.
"ADHD:ni ei anna miun nukkua... "Yksi lammas, kaksi kilpikonnaa, kolme hevosta, Piippolan vaarilla oli talo... Eeey, Macarena!"
jazzmies
18.09.2012 21:34:11
-Dr.DW-: No jaloilla ei oikein osaa klikkauksen väliin lyödä neljää iskua, kun mukavuusalue on kolmessa iskussa, eli kaipa se se trioli on?.

Olin unohtanut koko tuplabassarit. Olisihan tosin 16-osa -käsitteestä pitänyt hoksata päätellä, että on kyseessä jalat eikä kädet, mutta sama pää kesät talvet.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
hollmi-5
18.09.2012 21:41:05
jazzmies: Olin unohtanut koko tuplabassarit. Olisihan tosin 16-osa -käsitteestä pitänyt hoksata päätellä, että on kyseessä jalat eikä kädet, mutta sama pää kesät talvet.

Just niin ;) Aina unohdan sen, että liian monilla soitto painuu jalkoihin...
Soundit, piuhat ja kajarit.
-Dr.DW-
18.09.2012 21:44:12
jazzmies: Olin unohtanut koko tuplabassarit. Olisihan tosin 16-osa -käsitteestä pitänyt hoksata päätellä, että on kyseessä jalat eikä kädet, mutta sama pää kesät talvet.

Valitettavasti, itsellänikin.
Mutta vaikka se tukutuku onkin aika tylsää, niin pitäähän se osata. Ei sitä tiedä, milloin sitä tarvitsee... Niinkuin kuin jossakin kumman improvisaatiossa?

Ps. Se siun tuplis video oli niin ässä, että se oli pakko bookmarkata.
Vaikka soitit kettuillaksesi, niin silti ne kaikki oli kohillaan!
Huumorilla, mutta oikein! Oikein!
"ADHD:ni ei anna miun nukkua... "Yksi lammas, kaksi kilpikonnaa, kolme hevosta, Piippolan vaarilla oli talo... Eeey, Macarena!"
jazzmies
18.09.2012 21:46:44
-Dr.DW-: Ps. Se siun tuplis video oli niin ässä, että se oli pakko bookmarkata.

En muuten ole sen jälkeen kasannut tuplapedaalia, vaikka siellähän se kovasti yrittää kutsua minua geimeihin lähes viikoittain. Ehkäpä torstaina.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
-Dr.DW-
18.09.2012 22:03:39
jazzmies: En muuten ole sen jälkeen kasannut tuplapedaalia, vaikka siellähän se kovasti yrittää kutsua minua geimeihin lähes viikoittain. Ehkäpä torstaina.

Eikun, ensviikonkeskiviikona=D
Onhan tuplat mukava mauste, jos niitä osaisi oikeasti käyttää.
Jopa Mike Mangini niillä osaa tehdä, muutakin kuin tukua.

http://www.youtube.com/watch?v=31c-FL0ZlZ0

Siinäkin on miun mielestä maukas ja tyylitajuinen rumpali, pilattu liialla nopeudella ja odotuksilla nopeudesta.

Timehän on miehellä kohdallaan, liekö sitten menestymisen paine tai joku muu ajanut sellaiseen matikkameininkiin?
ferodoz
18.09.2012 22:52:25

Mä oon viimeaikoina koittanu vältellä tuplien käyttöä, ihan siksi että saattais tulla tehtyä keikoilla normaalista poikkeaviakin ratkaisuja, tai vaikka soitettua suorempaa. On auttanut.
www.suhdelukucoverband.fi www.re-va.net
-Dr.DW-
18.09.2012 23:03:17
hollmi-5: Just niin ;) Aina unohdan sen, että liian monilla soitto painuu jalkoihin...

Sepä tässä onkin ongelmana. Käsiin on paneuduttu liikaakin.
Noh, mahdollisuuksien puitteissa.
Nyt on kompastuskivenä se että ei voi tehdä jaloilla, mitä pää käskee.
Noh, sama reeni jaloille, mitä käsille, niin kai se siitä oikenee.
...Fcuk.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)