Epämuusikko 10.09.2012 19:00:07 | |
---|
Heh, piti äsken aikaistaa kaikkia raitoja pari millisekuntia normaalin viivästämisen sijaan. Kerrankin näin päin :D "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
ferodoz 10.09.2012 22:28:11 | |
---|
Epämuusikko: Heh, piti äsken aikaistaa kaikkia raitoja pari millisekuntia normaalin viivästämisen sijaan. Kerrankin näin päin :D Onko susta tulos vanha? www.suhdelukucoverband.fi www.re-va.net |
Hakki 10.09.2012 23:48:17 | |
---|
Voi piru että sylettää välillä tämä jo unohtuneiden taitojen uudelleenopettelu. Joku voisi tietty olla sitä mieltä, että tuplabasaritekniikkaa ei tarvitsekkaan opetella jos sen on onnekseen mennyt unohtamaan, mutta kyllä se vaan on niin että vitutttaahan se kun kaikki mitä yrittää soittaa yli 130 bpm on ihan hirveetä scheisseä. while(true) {play(metal);} |
statistiÖ 13.09.2012 00:44:31 (muokattu 14.09.2012 01:25:19) | |
---|
Jazzmies kamapuolen Custom-keskustelussa moitiskeli, ettei kapulan resonointi kuulu joillakuilla. Olen varmaan keksinyt taas uutta, kun mulla "ei" paljon muuta kuulu kuin kapulan, joskus kummankin, resonointi. Tänään tuijotin ja hihittelin tovin vasemmalle, oli se niin vot. Tokeni LLLR-sarjalla, nivelten rusauttelulla, ranteen asettelulla ja napakkuudella. Niinjuu, mietin että onkohan tämä nyt buzz-rollia nonstop. "vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk |
tomboarmageddon 13.09.2012 12:40:02 | |
---|
statistiÖ: Jazzmies kamapuolen Costum-keskustelussa moitiskeli, ettei kapulan resonointi kuulu joillakuilla. Olen varmaan keksinyt taas uutta, kun mulla "ei" paljon muuta kuulu kuin kapulan, joskus kummankin, resonointi. Tänään tuijotin ja hihittelin tovin vasemmalle, oli se niin vot. Tokeni LLLR-sarjalla, nivelten rusauttelulla, ranteen asettelulla ja napakkuudella. Niinjuu, mietin että onkohan tämä nyt buzz-rollia nonstop. No ei se mistään rokkimusasta kuuluukkaan. Ei oikeen muusta kuin jostain kevyen jazzin tuhinoista ehkä korkeintan. Taidebaskeritouhissakaan sitä ei varmaankaan erota juuri muut kuin taiteilija itse ainakaan missään livetilanteessa:) Siis jos on muutenkin tekniikka hanskassa ja hyvä kevyt puristamaton ote. Mitä jos kapulan ominais-sointi onkin epävireessä rummun sointiin? Ja siis ettei osu mihinkään harmoniaankaan. On vaan vaikka viis hertsiä vinoon. Pitääkö kapulaa alkaa viilaamaan jos se on eri vireessä kuin toinen kapula? Joo anteeks meni ihan saivarteluks taas. Kumipädeillä huomaa hyvin kun muuta ääntä ei paljon lähde sen kapulan soinnin tai soimattomuuden. Mielestäni tämä ote asia vaikuttaa enempi tuohon rummun sointiin tai soimattomuuteen tai ainakin omissa meteli tilanteissa. |
markkuliini 13.09.2012 13:10:26 | |
---|
tomboarmageddon: Joo anteeks meni ihan saivarteluks taas. Kumipädeillä huomaa hyvin kun muuta ääntä ei paljon lähde sen kapulan soinnin tai soimattomuuden. Mielestäni tämä ote asia vaikuttaa enempi tuohon rummun sointiin tai soimattomuuteen tai ainakin omissa meteli tilanteissa. Se ote nimenomaan vaikuttaa soundiin minkä rummusta saa. Toinen yhtä tärkeä asia on se, että soiva kapula tarkoittaa sitä että ylimääräinen lyöntienergia ei tule takaisin käteen vaan se menee pääosin pomppuun ja sen kapulan resonointiin. Soiva kapula ennustaa terveitä käsiä. Hyvä muistaa esim. just kun kumipädillä treenaa. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Epämuusikko 13.09.2012 13:37:03 | |
---|
statistiÖ: Jazzmies kamapuolen Costum-keskustelussa moitiskeli, ettei kapulan resonointi kuulu joillakuilla. Olen varmaan keksinyt taas uutta, kun mulla "ei" paljon muuta kuulu kuin kapulan, joskus kummankin, resonointi. Tänään tuijotin ja hihittelin tovin vasemmalle, oli se niin vot. Tokeni LLLR-sarjalla, nivelten rusauttelulla, ranteen asettelulla ja napakkuudella. Niinjuu, mietin että onkohan tämä nyt buzz-rollia nonstop. Oli miten oli, tärkeysjärjestyksesi on kohdallaan. + Tombon kohdalla sarkasmimittarini ei toimi. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
tomboarmageddon 13.09.2012 15:48:49 | |
---|
Epämuusikko: Oli miten oli, tärkeysjärjestyksesi on kohdallaan. + Tombon kohdalla sarkasmimittarini ei toimi. Tarkoittaako tuo,että sarkasmini on ala-arvoista alle asteikon vai ,että ei tiedä mikä on tarkoitettu sarkasmistiseksi? |
EJ84 13.09.2012 16:58:50 | |
---|
tomboarmageddon: sarkasmistiseksi Toi vois olla aika myyvä lukioprogebändin nimi. |
Epämuusikko 13.09.2012 17:03:16 | |
---|
tomboarmageddon: Tarkoittaako tuo,että sarkasmini on ala-arvoista alle asteikon vai ,että ei tiedä mikä on tarkoitettu sarkasmistiseksi? En osaa sanoa. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
Puzzle 13.09.2012 17:53:45 | |
---|
Statistilla on tainnut mennä käsitteet "resonointi" ja "kapulan pomppiminen kalvolla" sekaisin? Ja vaikka Tombo ja muut taisikin kirjoitella siitä kapulan resonoinnista vähän pilke silmäkulmassa, niin heitänpä ilmoille väitteen, että eihän se resonointi sieltä musan seasta mihinkään kuulu. Eikä ihmiskorva edes erota mitään 5 hertsin "epävirettä" (toki ero on sitä selvempi, mitä matalammista taajuuksista puhutaan). Tärkeää turinaako? Aivan ehdottomasti. |
jazzmies 13.09.2012 18:09:46 | |
---|
Puzzle: a vaikka Tombo ja muut taisikin kirjoitella siitä kapulan resonoinnista vähän pilke silmäkulmassa, niin heitänpä ilmoille väitteen, että eihän se resonointi sieltä musan seasta mihinkään kuulu. Kapula kun resonoi, niin se on merkki siitä, että a) käsi ei tapa sitä ja b) siitä johtuen kosketus kohteeseen ja pomppu kohteesta pois on äärimmäisen nopea. Jos kapula ei resonoi, niin se on merkki siitä, että a) kapula tappaa sen ja b) kosketus ja pomppu kohteesta pois on edellistä hitaampi. Siis kapulan resonanssi indikoi ja on ennuste vapaasta soinnista. Resonoivaa saundia edusti mm. Elvin Jones ja ei-resonoivaa Jimmy Cobb. Symbaalin soivuudessa on järkyttävän iso ero. Meikä ei ole koskaan digannut Cobbin svengiä saati saundia, koska se on niin ylikontrolloitua. Elvin oli taas maailman paras rumpali. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
Laakstr 13.09.2012 20:58:10 | |
---|
Puzzle: ...heitänpä ilmoille väitteen, että eihän se resonointi sieltä musan seasta mihinkään kuulu. Eikä ihmiskorva edes erota mitään 5 hertsin "epävirettä" (toki ero on sitä selvempi, mitä matalammista taajuuksista puhutaan)... Musiikin seasta voi olla hankala erottaa tuo 5 Hz "epävire" varmasti. Mikäli tuohon yhteen mittariin on luottamista, niin mun korva rumpuja virittäessä erottaa n 1,5 - 3 Hz eron, hiukan korkeudesta riippuen. Tämä toki samassa rummussa lugien kesken. Enkä pidä omaa kuuloani kummosena, tietäen että toisen korvan kuulokäyrässä on selkeä notkahdus meluvahingon vuoksi. 5 Hz yksittäisestä rummusta "pieleen" viritettynä esim tomien osalta siten että intervallit poikkeaa ensin tasaisesti toisistaan ja sit nostetaan tai lasketaan yksittäisen rummun sointia tuo 5 Hz erottuu kyllä selkeästi. Snaren osalta settisoitossa, joka tuon 5 Hz "heiton" pongaa on kyllä "kultakorva" Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä |
Puzzle 13.09.2012 21:17:09 (muokattu 13.09.2012 21:21:16) | |
---|
Laakstr: Musiikin seasta voi olla hankala erottaa tuo 5 Hz "epävire" varmasti. Mikäli tuohon yhteen mittariin on luottamista, niin mun korva rumpuja virittäessä erottaa n 1,5 - 3 Hz eron, hiukan korkeudesta riippuen. Tämä toki samassa rummussa lugien kesken. Enkä pidä omaa kuuloani kummosena, tietäen että toisen korvan kuulokäyrässä on selkeä notkahdus meluvahingon vuoksi. 5 Hz yksittäisestä rummusta "pieleen" viritettynä esim tomien osalta siten että intervallit poikkeaa ensin tasaisesti toisistaan ja sit nostetaan tai lasketaan yksittäisen rummun sointia tuo 5 Hz erottuu kyllä selkeästi. Snaren osalta settisoitossa, joka tuon 5 Hz "heiton" pongaa on kyllä "kultakorva" Testailin tota epävirettä tosiaan bendaamalla hertsi kerrallaan ihan simppeliä siniaaltoa tietokoneella, ja se ero on niin hienoinen (ainakin jossain 500Hz ja ylöspäin) etten ainakaan minä sitä pystyisi musiikin seasta huomaamaan. Vieläpä jos puhutaan nimenomaan kapulan resonanssista (edit: tai soinnista), joka sitten on mun mielestä aika merkityksetön asia pohdittavaksi näin vakavasti. :-D |
Laakstr 13.09.2012 21:27:44 | |
---|
Puzzle: Testailin tota epävirettä tosiaan bendaamalla hertsi kerrallaan ihan simppeliä siniaaltoa tietokoneella, ja se ero on niin hienoinen (ainakin jossain 500Hz ja ylöspäin) etten ainakaan minä sitä pystyisi musiikin seasta huomaamaan. Vieläpä jos puhutaan nimenomaan kapulan resonanssista, joka sitten on mun mielestä aika merkityksetön asia pohdittavaksi näin vakavasti. :-D Jep, tuskin kukaan musiikin seasta... Kokeileppa muuten nostaa tai laskea kerralla tuo 5 Hz jonkin vähän aikaa kuunnellun perustaajuuden jälkeen. Uskoisin sen erottuvat selkeämmin kuin "pykälä kerrallaan" muuttaen. Juu-u kapulan resonointiin en ota kantaa, on mielestäni sen verran "epätieteellistä spekulointia täysin sekundäärisellä argumentillä" :) Aika hätäinen... Mutta aina on kuitenkin iloinen yleisilme päällä |
Vallu-Veke 13.09.2012 21:38:09 | |
---|
Laakstr: Jep, tuskin kukaan musiikin seasta... Kokeileppa muuten nostaa tai laskea kerralla tuo 5 Hz jonkin vähän aikaa kuunnellun perustaajuuden jälkeen. Uskoisin sen erottuvat selkeämmin kuin "pykälä kerrallaan" muuttaen. Juu-u kapulan resonointiin en ota kantaa, on mielestäni sen verran "epätieteellistä spekulointia täysin sekundäärisellä argumentillä" :) Jazzmiehen tarkoittama resonointi on kait hieman moniulotteisempi juttu kuin pelkästään kapulan äänen pienoiset epävireet? Jos saat kapulat resonoimaan, niin soitto sujuu paremmin, noin yleisesti ja tekniikka on käytännöllisesti katsoen hallussa. Siis koko rumpusetistä lähtevä soundi on parempi sillä tekniikalla. Jotain tällaista. |
jazzmies 13.09.2012 21:47:28 | |
---|
Vallu-Veke: Jazzmiehen tarkoittama resonointi on kait hieman moniulotteisempi juttu kuin pelkästään kapulan äänen pienoiset epävireet? Jos saat kapulat resonoimaan, niin soitto sujuu paremmin, noin yleisesti ja tekniikka on käytännöllisesti katsoen hallussa. Siis koko rumpusetistä lähtevä soundi on parempi sillä tekniikalla. Jotain tällaista. 10 points VV! Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
Puzzle 13.09.2012 21:47:53 | |
---|
Vallu-Veke: Jazzmiehen tarkoittama resonointi on kait hieman moniulotteisempi juttu kuin pelkästään kapulan äänen pienoiset epävireet? Joo, mutta tomboarmageddon heitti varmaan vähän huumorilla jotain juttua nimenomaan siitä kapulan soinnista ja tartuin siihen vaikka tiesinkin että se on täysin irrelevantti juttu :) Hehjuum, pitäis varmaan tästedes osallistua näihin keskusteluihin vaan silloin kun on oikeesti jotain asiaa. |
markkuliini 13.09.2012 22:42:50 | |
---|
Mitä jengi jauhaa siitä että erottaako 5 hertsin eroa vireessä?! Äänenkorkeus on LOGARITMINEN ASTEIKKO. Esim. bassokitaran ala-En ja F#:n väli on noin 5 Hz. Se on kokosävelaskel. Se erottaa kuurokin. Ja mitä ylemmäs mennään, sitä vähemmän 5 hertsiä enää on. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
Puzzle 13.09.2012 22:55:38 | |
---|
markkuliini: Mitä jengi jauhaa siitä että erottaako 5 hertsin eroa vireessä?! Äänenkorkeus on LOGARITMINEN ASTEIKKO. Esim. bassokitaran ala-En ja F#:n väli on noin 5 Hz. Se on kokosävelaskel. Se erottaa kuurokin. Ja mitä ylemmäs mennään, sitä vähemmän 5 hertsiä enää on. Puzzle: (toki ero on sitä selvempi, mitä matalammista taajuuksista puhutaan). Millähän taajuuksilla kapulan kolahdus huitelee? Niin korkealla, että se 5 Hz tosiaan on aika vähän. Tän ajattelun pohjalta oon näitä turinoita tähän kirjoitellut. Mutta kuten sanottu, jollain kapulan ominaistaajuudella on niin vähän tekemistä rumpujen soittamisen kanssa käytännön tasolla, että ehkä me voitais pikkuhiljaa siirtyä eteenpäin. Mielestäin. |