hollmi-5 13.12.2007 12:51:10 (muokattu 13.12.2007 12:51:58) | |
---|
Itse saatan tunnistaa soundin perusteella pari kolme rumpalia. Bonham, Copeland ja Collins. Muut menee soittotyylin mukaan tunnistelemiseksi, kun en ole mikään asiantuntija tässäkään asiassa. Monen rumpusoundin takana on enemmän tuottaja kuin rumpali. Collinsin, Copelandin ja Bonhamin soundin tunnistan helposti. Bill Brufordillakin on hyvin tunnistettava soundi. Suomalaisista rumpaleista en lupaa tunnistaa varmasti yhtäkään. Kuoppamäen ja Nykäsen olen bongannut biisistä kuuntelemalla ja soittajalistalta sitten asian varmistanut. Minäkin voin munata täällä itteni ihan millon vaan. Ei tunnu missään. Minähän teen niin ihan kokoajan. Eikä sekään tunnu missään :-) Se "soimis"-jutska on sitä, että se koko setti soi ja humisee taukojenkin aikana. Muutenkin, kuin symbaalit. John kuoli jo kauan aikaa sitten ja oli vasta 31-vuotias, kun kapulat lensivät nurkkaan. Hän oli omasta soittamisestaan huolissaan. Enemmän olisi kannattanut olla huolissaan ankarasta ryyppäämisestä. John Bonham on maailman paras rumpali. Tiedän sen, koska hän itse kertoi niin. -Robert Plant- Soundit, piuhat ja kajarit. |
Deino 13.12.2007 13:03:17 | |
---|
Bruford mainittu! |
Tankero 13.12.2007 13:27:38 | |
---|
Asiasta neljänteen. Suomen eduskunnassa istuu toista kauttaan edustaja, joka on soittanut Zeppelinin jätkien. Pagen. Plantin ja Jonesin kanssa. Suomen keikan jälkeen Bonzoa oli alkanut väsyttään ja hänet oli viety hotelliin. Muu joukko painui hesan yöhön ja jossain vaiheessa oli alkanut jammauttaan. Aaltosella ja Ronniella oli mennyt herne nenään ja tämä kaveri oli sitten käynyt jammailemassa heidän kanssaan. Asiasta on muistaakseni lyhyt maininta Jumalten Vasarat-kirjassakin. Varmasti, vissiin. |
J.Hollström 14.12.2007 10:42:09 | |
---|
Suomalaisista rumpaleista en lupaa tunnistaa varmasti yhtäkään. Kuoppamäen ja Nykäsen olen bongannut biisistä kuuntelemalla ja soittajalistalta sitten asian varmistanut. No täältä tuntus löytyvän kyllä semmosiakin pro-pertteja, jotka tunnistaa pelkän bassaribedaalin kitinästä jo monta rumpalii. |
Roberto 14.12.2007 11:14:28 | |
---|
No täältä tuntus löytyvän kyllä semmosiakin pro-pertteja, jotka tunnistaa pelkän bassaribedaalin kitinästä jo monta rumpalii. Niin. Kai se tunnistettavuus pitkälti riippuu siitäkin kelaako "rumpalin soundiin" sisältyväksi: - rummun soundin - rumpukalvon vaikutuksen rummun soundiin - mikin, niiden muiden rumpujen mikkien, eq:n, kompuroiden ym. vaikutuksen - bassarin pedaalin ketjun kitinän, tai kapulan pään rapinan - miksauspöydän masterbussin headroomin - masteroijan limitoinnin määrän - noh, se svidun cdon kuitenki 16-bittinen, ditherointikin vaikuttaa - äänentoistolaitteen vaikutuksen - korvien kondiksen vaikutuksen - aivojen vastaanottavuuden vaikutus, vrt. hevosten silmälaput Itse lasken "rumpalin soundiin" kuuluvaksi kaiken ylläolevan, ja lisäksi vielä senkin mitä se hahmo soittaa, ja sitä kautta väitän tunnistavani aika monta rumpalistia. Your mileage may vary, mutta parastahan on kuitenkin avuton inttervepissä vittuilu jolla saadaan kollektiivisesti viihdekertoimet taas kohdilleen. |
Tankero 14.12.2007 12:22:42 | |
---|
Siis mitä? Jomman kumman meistä logiikassa lienee hieman toivomisen varaa. Mä en nimittäin ainakaan oikein ymmärrä, mitä tekemistä mun musanäytteelläni on tän koko asian kanssa. Joten, olisitko ystävällinen ja selittäisit. Aivan niin Hollmilla ei tunnu olevan käsitystä argumentoinnin perusteista. Soisi opettelevan. Varmasti, vissiin. |
Tankero 14.12.2007 12:24:34 | |
---|
Jannu! Meilläpäin juniori, aloittelija jne... Nyt sinä olet Bonham-alueella. Minä olen melkoisen tarkkaan kuunneellut Bonhamini, lukenut kirjoja ja tutustunut musiikkiin jo silloin, kun niitä levyjä myytiin vinyyleinä musiikikaupassa. Tiedän, millä rumpusetillä mikäkin biisi on nauhoitettu, mitä symbaaleja setissä oli... Silti John kuulostaa aina Bonhamilta. Voisitko ystävällisesti olla enempää munaamatta itseäsi asiassa, josta et näytä ymmärtävän yhtään mitään? Kannattaako kaltaisesi pojun kovin puhutella ketään junioriksi. Joten sinusta tulee mieleen Vänrikki Nappula. Varmasti, vissiin. |
J.Hollström 14.12.2007 13:04:30 | |
---|
Tällä hetkellä Bonzon pallille vahvimmin näyttä olevan ehdolla jäsen Kuhilas. Joku tietty tulee ja nokittaa vielä pahemmin nokkiin. |
hollmi-5 14.12.2007 13:06:27 | |
---|
Kannattaako kaltaisesi pojun kovin puhutella ketään junioriksi. Joten sinusta tulee mieleen Vänrikki Nappula. Jannu oli kommentoijan itse valitsema nimimerkki. Sinulla on Kuhilas. Oletko sinä noissa omakuvissasi masturbointia tavoitteleva herra, viinaputeli vai silta? Vai mitä sinä nyt tässä meinaat, kun väität minun kutsuneen toista junioriksi? Kuhilas on kekorakennelma, joka muodostetaan viljan kuivatusta varten. Pitäisikö minun luulla sinua sellaiseksi? Älä nimittele Vänrikki Nappulaksi: Minä olen vain ylikersantti. Palattaisiinko jo Bonhamiin, kun sille tielle välillä jo päästiin? Soundit, piuhat ja kajarit. |
markkuliini 14.12.2007 13:10:28 | |
---|
Älä nimittele Vänrikki Nappulaksi: Minä olen vain ylikersantti. Palattaisiinko jo Bonhamiin, kun sille tielle välillä jo päästiin? Ei vielä. Nimittäin onhan vänrikki Nappulakin ollut joskus ylikersantti nappula. Hehe! :P |
colosseum 14.12.2007 18:49:05 | |
---|
Aaltosella ja Ronniella oli mennyt herne nenään ja tämä kaveri oli sitten käynyt jammailemassa heidän kanssaan. Miten se, että Aaltosta ja Ronnieta alkoi vituttamaan ja tämä nykyinen kansanedustaja jammaili heidän kanssaan, liittyy Led Zeppeliinin jäsenten kanssa soittamiseen? |
hollmi-5 14.12.2007 19:20:17 | |
---|
Ei vielä. Nimittäin onhan vänrikki Nappulakin ollut joskus ylikersantti nappula. Hehe! :P No ei välttämättä. Jos on mennyt kadettikouluun, niin yleensä mennään RUK:N kautta ja jos on sitä ennen ollut armeijassa "kesäkessuna", niin silloin on ollut kersanttina. Minulla ei ole vänrikiksi mitään mahdollisuutta. Ylikersantista tulee vääpeli, vääpelistä ylivääpeli ja ylivääpelistä sotilasmestari reservissä. Nyt jätkät kannatta olla tarkkana, kun viilataan pilkkua ja vittuillaan ;-) Soundit, piuhat ja kajarit. |
Gardiner 14.12.2007 19:25:50 | |
---|
I´m getting dazed and confused. I´m afraid there´s some kind of communication breakdown. :-) "We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix |
colosseum 14.12.2007 19:54:56 | |
---|
Se "soimis"-jutska on sitä, että se koko setti soi ja humisee taukojenkin aikana. Muutenkin, kuin symbaalit. Olet varmaan tutkinut ja miettinyt, kenen tai mnkä ansioita se "soiminen" oli - Bonhamin, rumpukaluston tai niiden virittäjän, tilan, mikkien/vuotojen, äänittäjän/tuottajan..... Jos se oli Bonhamin, niin millä tavalla se tapahtui. |
Gardiner 14.12.2007 20:00:15 | |
---|
tunnistaa pelkän bassaribedaalin kitinästä jo monta rumpalii. Slim Jim Phantomin tunnistaa siit et ei kuulu kitinää, se soittaa seisaaltaan lattiatomii. "We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix |
Gardiner 14.12.2007 20:03:00 | |
---|
Lars Ulrichilla on tyyli kuin Bonzolla. Siitä mies pallille. "We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix |
hollmi-5 14.12.2007 20:12:00 | |
---|
Olet varmaan tutkinut ja miettinyt, kenen tai mnkä ansioita se "soiminen" oli - Bonhamin, rumpukaluston tai niiden virittäjän, tilan, mikkien/vuotojen, äänittäjän/tuottajan..... Jos se oli Bonhamin, niin millä tavalla se tapahtui. John valitsi rumpusettiinsä isoja rumpuja ja viritti ne melko kireälle. Jeff Ocheltree toimi rumputeknikkona ja on kertonut, kuinka tarkka John oli settinsä soimisesta ja virityksestä. Mitään demppejä ei koskaan käytetty. Tomeissa alakalvoa viritettiin kireämmälle, kuin yläkalvo. John käytti jopa 20 ja 22" tuumaisia lattiatomeja jossakin vaiheessa. Etutomi oli aina 14" tai 15". Virveleissä oli Ludwig Supraphonic 402 suurin suosikki, vaikka muitakin näkyi alkuaikoina. Äänittäjät ovat kertoneet, että John laittoi itse mikrofonit paikoilleen, kuunteli rumpusoundeja tarkkaamossa ja muutti settibalanssia, mutta ei mikkien paikkoja. Anekdoottiina joku kertoi, että John oli uhannut vetää turpaan, jos johonkin hänen asetuksiin koskee. Muutamalla mikrofonilla ja kaikuisassa tilassa tehtiin usein. Tosin kaikissa levyissä on tunnistettavissa oleva soundi, joten ei se tilasidonnainen tai mikeistäkään riippuvainen soundi ollut. Johnin suosikkisetti studiossa oli Ludwigin Green Sparkle-värinen, jossa oli 14x26"bd, 10x14" tt ja 16x16" sekä 16x18" ft. toki 6,5x14" sd Symbaaleina Paisten 2002: 15" Soundedge HH 16 ja 18" crashit 24" ride. Ludwigin patarummut, muita symbaaleja ja efektejäkin käytettiin. Linkki viimeisen studiolevyn Tukholman sessioihin: http://www.saladrecords.com/bonhamfiles.htm Soundit, piuhat ja kajarit. |
colosseum 14.12.2007 20:34:04 | |
---|
Eli, oliko se soundi enemmän teknikko Bonhamin kuin muusikko Bonhamin? Vai molempien ainutlaatuinen yhdistelmä? Tarkoitan sitä, että jos setti olisi ollut valmiiksi viritettynä, mikitykset kunnossa ja äänitystilanteessa rumpalina olisi ollut vaikkapa Simon Kirke, olisiko soundi ollut "humiseva" vai muuten vain hyvin rokkaava? |
joravuo 14.12.2007 20:37:06 (muokattu 14.12.2007 20:37:42) | |
---|
olisiko soundi ollut "humiseva" vai muuten vain hyvin rokkaava? Tuskin soundista humina mihinkään häipyy(ellei rumpalilla ole erittäin pitkät hiukset), kun vaihdetaan rumpalia, mutta soundi tatsi balanssi ja kaikki ei välttämättä ole enää läsnä. Aivan järjettömän hienon kuuloista http://www.saladrecords.com/BonhamFile22.mp3 And the Angel said it to me: "These are the cries of the Carrots." |
hollmi-5 14.12.2007 20:39:52 | |
---|
Eli, oliko se soundi enemmän teknikko Bonhamin kuin muusikko Bonhamin? Vai molempien ainutlaatuinen yhdistelmä? Tarkoitan sitä, että jos setti olisi ollut valmiiksi viritettynä, mikitykset kunnossa ja äänitystilanteessa rumpalina olisi ollut vaikkapa Simon Kirke, olisiko soundi ollut "humiseva" vai muuten vain hyvin rokkaava? Kyllä se mielestäni oli muusikko Bonham. Moni aikalainen kertoo Johnin soundanneen itseltään, vaikka oli soittanut kotona Jasonin pienen pojan (Ludwigia toki sekin) settiä. Soundit, piuhat ja kajarit. |