![]() 24.08.2003 21:12:01 | |
---|---|
Tarkotatko ns. tekniseltä pohjalta? No, ei meirän kitaristit kyllä Ynkkää kuuntele. Henkilökohtaisesti ihmettelen kuka sitä yleensäkään kuuntelee, noh mutta se onkin toinen juttu... No, vähän jäi pimentoon sun pointti, mutta mutta... Mäkin olen luullu, että kaikki inhoo Ynkää, ainakin niin sanovat..=) "All I think about is time and groove" J. Porcaro | |
![]() 24.08.2003 21:12:54 | |
Tarkotatko ns. tekniseltä pohjalta? No, ei meirän kitaristit kyllä Ynkkää kuuntele. Henkilökohtaisesti ihmettelen kuka sitä yleensäkään kuuntelee, noh mutta se onkin toinen juttu... No, vähän jäi pimentoon sun pointti, mutta mutta... Just sen takia että mainitsemani artistit ovat alansa huippuja teknisesti(tai ainakin monet ajattelevat niin). En mä kyllä Ynkkää esim. silleen kuuntele, mutta joskus oon kuunnellut ja mun mielestä sillä on ihan hyviä biisejä. Eikä se tiluta liikaa, koska siihen musiikkiin kuuluu tilutus. Se on tilumusaa, ja toiset tykkää ja toiset ei. | |
![]() 24.08.2003 23:26:03 | |
Mäkin olen luullu, että kaikki inhoo Ynkää, ainakin niin sanovat..=) Ja syystä.=) Sillä on ihan uskomattoman järjettömiä biisejä, ei niitä mun mielestä edes biiseiksi voi kutsua koska ne paremminkin on sooloja, perustuu ainoastaan siihen että Ynkkä pääsee joka väliin vetelemään himmeetä tilutusta. Mutta niinku Attila sano, jotkut tykkää jotkut ei. Mun mielipide on että se on puhtainta epä-musiikkia.=) Just sen takia että mainitsemani artistit ovat alansa huippuja teknisesti(tai ainakin monet ajattelevat niin). En mä kyllä Ynkkää esim. silleen kuuntele, mutta joskus oon kuunnellut ja mun mielestä sillä on ihan hyviä biisejä. Eikä se tiluta liikaa, koska siihen musiikkiin kuuluu tilutus. Se on tilumusaa, ja toiset tykkää ja toiset ei. Juu, ymmärrän. Eli just tekniseltä pohjalta... Niin, kyllähän se on mielenkiintoista kuunnella noita hemmetin teknisiä äijiä vaikka ihan puhtaasta mielenkiinnosta. Ja voihan niistä saada ammennettua ideoita omaankin soittoon.. Tai vaan kuunnella kateellisena ku joku Latvala tai Laiho tiluttaa ku pieni eläin tai Virgil Donati pistelee semmosta sooloa että pitää vaan ihmetellä että miten helvetissä se sen tekee.. "Functionless art is simply tolerated vandalism. We are the vandals." - Type O Negative | |
![]() 25.08.2003 14:20:24 | |
The Seventh Sign on hyvä (Ynkän) levy. Siinä on ihan oikeita biisejä ja vielä ihan kiva rumpalikin mun mielestä. Ensin huvi, sitten nukkumaan. | |
![]() 25.08.2003 19:02:47 | |
Useimmat rumpukonpit ovat polyrytmisiä. Mä hallitsen polyrytmiikan. Mutta mä olenkin soittanut rumpuja monta vuotta. Polyrytmiikka=kaikki raajat soittavat eri tahdissa hmmh :D polyrytmi ei vaadi et kaikki raajat... riittää et kahdella on erijakonen kuvio. niin ja mun mielestä kitaristit kuuntelee dt:tä, basistit wootenia, rumpalit weckliä ja colaiutaa tai jotain hevitilua. ynkkää ei kuuntele kukaan. laulajat kuuntele vaikka pelle hermannia. | |
![]() 25.08.2003 21:19:45 | |
Olisiko jollain tarjota jotain Oikeasti Hienonkuuloisia polykomppeja?? Itse kehittelin sellaisen jossa vasemmalla kädellä soitetaan jotain peruskompin tapaista (siis myös snare) ja oikea käsi soittaa isoa-triolia, eli 6-osia riden kupuun. Kuullostaa melkein musiikilta... Ai niin, eikös Mike Mangini ole polyrytminen hirviö. Olen kuullut Vain (:)) villejä huhuja. Ps. suluissa on elämäni ensimmäinen hymiö. | |
![]() 26.08.2003 15:22:08 | |
Olisiko jollain tarjota jotain Oikeasti Hienonkuuloisia polykomppeja?? Itse kehittelin sellaisen jossa vasemmalla kädellä soitetaan jotain peruskompin tapaista (siis myös snare) ja oikea käsi soittaa isoa-triolia, eli 6-osia riden kupuun. Kuullostaa melkein musiikilta... Ai niin, eikös Mike Mangini ole polyrytminen hirviö. Olen kuullut Vain (:)) villejä huhuja. Ps. suluissa on elämäni ensimmäinen hymiö. suosittelisin meshuggahia. kolme uusinta levyä käytännössä koostuvat tuommoisista polykompeista. I´d give this life for just one day, to feel alive again one time before i die | |
![]() 26.08.2003 18:03:28 | |
Useimmat rumpukonpit ovat polyrytmisiä. Mä hallitsen polyrytmiikan. Mutta mä olenkin soittanut rumpuja monta vuotta. siis ainoa ei-polyrytminen kommpi olis sellanen että kaikki raajat lyövät jotain osaa setistä yhäaikaa. Yks tosi helppo polyrytmi on sellanen että soittaa virveliin kahella kädellä trioleita, basso joka tasaiskulle ja haitsu 2,4. Sitten vaan aksentoit oikeankäden jokalyönnin. siinä polyrytmi ööh, 12 vastaan kolme?? | |
![]() 27.08.2003 15:14:50 | |
Without water... tiukkaa vääntöö... Tsekkasin mielenkiinnosta ton biisin ja sain huomata olevan sen aika jepaje-biisi. Suosittelen lämpimästi. "Artistivieras on välttämätön"
Kummeli aforismi nr. 10 | |
![]() 27.08.2003 19:14:34 | |
Tommonen sähellettiin kaverin kanssa reeniksellä vuoden alussa kun oltiin nauhottelemassa. Se menee lopussa iha persiilleen, mut alussa on niitä Meshuggah-polyrytmejä/metrejä/mitä nyt onkaan. http://koti.mbnet.fi/malintom/musaa/sol_niger_jam.mp3 | |
![]() 19.06.2006 23:51:57 | |
Nostetaanpa tämä. On ollut kovassa kiinnostuksessa polyrytmiikat viime aikoina. itki south_of_heaven | |
![]() 19.06.2006 23:52:57 | |
Soittakaapas semmoinen juttu missä yhden tahdin aikana: Virveli soittaa neljä iskua- ( 1 - 2 - 3 - 4 ) Haikka triolin --------------> ( 1 -- 2 - - 3 ) ja basari kvintolin. -------> ( 1 2 3 4 5 ) Taidanpa kokeilla tuota huomenna, ei tuossa muuten, mutta kvintolli basarilla tuohon onkin vähän erikoisempi tapaus.. :/ itki south_of_heaven | |
![]() 20.06.2006 00:22:06 (muokattu 20.06.2006 00:23:13) | |
En vielä ole aloittanut trioli+kasit kummempien polyrytmiikoiden opettelua, kun haluan saada tuon ensin toimimaan täysillä. Harjoittelen niin, että käyn läpi kaikki mahdolliset raajayhdistelmät, tähän tapaan: kasit - triolit o ---------- v o ---------- R o ---------- L v ---------- o v ---------- R v ---------- L R ---------- o R ---------- v R ---------- L L ---------- o L ---------- v L ---------- R o ---------- vR o ---------- vL o ---------- LR jne... eli kaikki raajat käy yhdessä ja erikseen läpi kasit ja triolit. Soitan Syncopationista 'eighth notes and triplets' sivun läpi tuohon viisiin, niin että pysyy kontrollissa kaseista trioleihin ja takaisin hyppiminen. Tähän voi vielä lisätä loputtomasti yhdistelmiä vaikka niin, että joku/jotkut raajat soittaa nelosia ja toiset kaseja ja toiset trioleja jne.... jos joku tätä koittaa, suosittelen käyttämään metronomia ja tempo aluksi vaikka 65. Munletti on mulletti | |
![]() 20.06.2006 01:17:59 (muokattu 20.06.2006 01:27:35) | |
Itselläni ollut rumpuopetus melko polyrytmi-rikasta, johtuen siitä, että Meshuggah on opettajani suosikkibändi. Polyrytmiikka noin aiheenahan on varsin mielenkiintoista ja sen soittaminen vaatii hyvän matikka- ja rytmipään lisäksi helvetin hyvää koordinaatiota ja näiden edellämainittujen saumatonta yhteistyötä. Polyrytmien, jotka menevät esimerkiksi näissä ns. "yksinkertaisimmissa" tahtilajeissa, kuten 3/4, 5/4 soittamista ja ennenkaikkea YMMÄRTÄMISTÄ helpottaa valtavasti se, että kyseiset tahtilajit opettelee ensin tuntemaan kunnolla. On esim. tärkeää tietää, miten raajat soittavat, jos vaikka soitetaan 5 vs. 4, jolloin vasen käsi soittaa neljää ja oikea viittä yhden 4/4 tahdin aikana. sama juttu 3 vs. 4. Tällöin polyrytmin oppii "hokemaan", joka taas helpottaa vaikeampien ja monimutkaisempien polyrytmien opettelua myöhemmällä vaiheella. Kun jonkun tahtilajin tuntee hyvin, pystyy iskuja sijoittelemaan mihin kohtiin haluaa ja itse asiassa juuri tästä nimen omaan huomaa, onko tahtilaji kunnolla hallinnassa. Ylipäänsä, kun polyrytmit alkavat kulkea tahtilajeissa, joiden tunteminen vaatii Haaken laskupään ja rytmitajun (esim. 11/8), helpottaa soittamista, tai oikeastaan mahdollistaa soittamisen se, että rytmin oppii hokemaan mielessään, koska vaikka pystyisikin soittamaan 11 vs. 8 8/4 tahtiin, on iskujen sijoittaminen ja niiden keskenään soittaminen lähes mahdotonta. esimerkkinä hokemisesta Meshuggahin Stengahin intro: "tantta-dan ta danttan-tatan tadan danttan tatan ta-dan tantta-dantta tan.." jne.. ;) Pahoittelut, jos kirjoitin asioita päin hittoa, kirjoitin vain tämänhetkisen tietämykseni pohjalta. :P tulipa taas selitettyä. toivottavasti edes jotain auttoi tai edes kiinnosti. :D Yarr. Puujalka ja silmälappu. | |
![]() 20.06.2006 15:04:34 | |
Tulipa tuossa äänitys testeissä kokeiltua erästä juttua.. Meikäläiselle ei nuo polyrytmiikka/moniraajasuus jutut ole mitän helpoimpia, niinpä kestikin tovin ennen kuin sain rullaamaan.. Idea tosin on yksinkertainen.. -Vasuri 4-osia 2.snareen, haitsulla jelkimmäiset 8-osat jalalla polkien (vuorotellen siis) -Oikealla 16-osia peräkkäin esim. snare -> lattiatomi -> basari -> snare -> jne.. Tuli yöllä töllättyä Donatin juttuja, niin siitä kimposi ilmoille tommonen Virgil Donati-tyylinen juttu..=I "All I think about is time and groove" J. Porcaro | |
![]() 20.06.2006 17:55:21 (muokattu 20.06.2006 18:01:13) | |
Yksinkertaisia polyrytmejä olen bongannut myös Stam1nalta: Kadonneet kolme sanaa: Kädet beattiä neljään ja jalat kolmeen suht yksinkertaista kiertoa. Ristiriita: Blasti haikkaan ensi. Sitte oikea käsi siirtyy siitä soittamaan hitaampia trioleita rideen. (kuuntelee nii kuulee) *eh.. ehkä maailman paras sanonta* --> Pistänpä allekirjotukseen :) Kantsii kuunnella. Ihan siistejä ja innostaa opettelemaan ku ne on suht helppo hallita. --> Suksin vittuun. | |
![]() 20.06.2006 21:56:19 | |
Ai sairasta tekis mieli opetella lisää polyrytmiikkaa. Yks kaveri opetti mulle yhden kompi ja se on tosi roks! Sopii kaikille progettajille. Onkos täällä kellään kokemusta polyrytmiikasta? Oma kestosuosikkini: Polje käyntiin tasainen kvintooli matto tuplabasareilla, eli viisi iskua per tahdin neljäs osa/klikin isku. Kun tämä sujuu, niin sitten vaan esim. ihan peruskauraa käsillä. Kun homma sujuu, niin ei muuta kun käsien välisetkin rytmit "sotimaan" keskenään. "Good is in the details..." | |
![]() 20.06.2006 22:19:49 | |
Oma kestosuosikkini: Polje käyntiin tasainen kvintooli matto tuplabasareilla, eli viisi iskua per tahdin neljäs osa/klikin isku. Kun tämä sujuu, niin sitten vaan esim. ihan peruskauraa käsillä. Kun homma sujuu, niin ei muuta kun käsien välisetkin rytmit "sotimaan" keskenään. Kuivaharjoittelen tuota polkemalla lattiaa J. Karjalaisen tahtiin. :) Aivan niin kuin oisin
mennyt pitistä sekaisin... Kalamies #16 >-)))> | |
![]() 20.06.2006 23:50:18 (muokattu 21.06.2006 00:37:23) | |
Kuivaharjoittelen tuota polkemalla lattiaa J. Karjalaisen tahtiin. :) Tähtilampun alla? ...tukatukatu PAkatukatu tukatukatu PAkatukatu... siinä sängyn laidalla... "Good is in the details..." | |
![]() 21.06.2006 02:48:34 | |
jebulis, meshuggah on ehkä hienoin bändi ikinä. miulle iski destroy erase improve aikoinaan, muitakin levyjä voin kyllä suositella lämpimästi. mutta tarkoitetaanko tässä threadissa nyt päällekkäisiä tahtilajeja (engl. polymetrics, suomennosta en tiedä) vai kvintoleita yms (engl. polyrhythmics)? ainakaan mese ei jälkimmäisiä juuri soittele, mitä nyt 4:3 (pisteellinen nuotti), 3:2 (trioli) yms mutta niissähän ei mitään erityistä ole. noiden tahtilajirytmien opettelu ei vaadi mitään erityislahjakkuutta niinkuin monet luulevat, vaan kohtuullinen rytmitaju ja syvämielinen asiaan perehtyminen riittää. tietysti tietokonesoftista on apua rytmejä koodaillessa ja purkaessa. jonkun verran rytmimetallia on tullut tehtyä, tosin en kehtaa enää niitä vanhoja biisejä pitää netissä. muutama biisi on työn alla.. yksi orkesteribiisi kyllä olisi, jossa pohjautuu 5/4 vs. 5/16 -rytmiin: http://www.mikseri.net/music/play.php?id=123000&type=hi (biisi myös menee symmetrisellä puolitoista-puoli -asteikolla). | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)