Aihe: Hermosto? Jänteet? Mikä mättää?
1 2 3 4
Vallu-Veke
09.08.2012 08:08:09
Kailis: 13000 rpm on jo aika haipakkaa. Mulla ennätys on jotain päälle 12000, eikä sitä jaksa tehdä kauaa. Mut siis hyvä vehjes, kunhan muistaa aloittaa rauhallisesti.
Parhaimmillaan (pahimmillaan?) se toki on tällaista;
http://www.youtube.com/watch?v=LQPE … amp;feature=player_detailpage#t=87s
Mitähän se tuolla treenaa?

Juu pitää varmaan työpaikalle hommata tuollainen vehje. Ravistaa näköjään kivasti koko kroppaa, niin varmaan toimii jumuitumisten ehkäisijänä :)
-Dr.DW-
09.08.2012 17:24:15
Vallu-Veke: Juu pitää varmaan työpaikalle hommata tuollainen vehje. Ravistaa näköjään kivasti koko kroppaa, niin varmaan toimii jumuitumisten ehkäisijänä :)

Ja täältä niitä saa!

http://www.mulletoi.com/shop/hauska … rttinurkka/prod__3070_powerball_pro
-Allekirjoitus ja noheva lausahdus!-
Thomas Bleu
13.08.2012 13:32:25
akute: Puutumiset kämmenen alueella, etenkin peukalo-etusormiakselilla, kuormituksesta provosoituen viittaa vahvasti lievään rannekanavan ahtautumiseen. Ns. medianus-hermo jää ahtaalle rasituksen aiheuttaman nesteytymisen johdosta. Neuraalikudoksen mobilisaatiosta saattaisi olla apua (fysioterapia). Kysymykseen voi myös tulla ns. double crush - ilmiö, jossa kyseinen hermo on jo kaularangan alueella lievässä ärsytyksessä ja ranteen alueen pienikin lisä-ärsytys laukaisee oirekuvan.

Hienoa saada vastaus ongelmaan, kiitos! Puolta tuntia yli ei kestä oikea käsi soittoa, peukalo ja etusormi puutuu täysin ja milläs se kapula silloin enää pysyisi kädessä. Jotain jäsenkorjaajaa pitänee häiritä asiasta.
http://www.myspace.com/dreadofballoons http://www.myspace.com/liselund
statistiÖ
14.08.2012 00:37:23

kaapuäijä: peukalo ja etusormi puutuu täysin ja milläs se kapula silloin enää pysyisi kädessä. Jotain jäsenkorjaajaa pitänee häiritä asiasta.

Jäsenkorjaaja jees, mutta oletko kokeillut vaihtaa kapulaotetta? Yleensä mitään fyysistä ei kannata tehdä samalla tavalla aina.
"vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk
Kailis
14.08.2012 10:35:39

Siis ihan tarkistuksen vuoksi; onko kyse puutumisesta vai krampista? Mulla on joskus krapulassa magnesiumin puutteen vuoksi sitä vikaa että ilman kunnollista lämmittelyä sormien lihakset kramppaavat ja keppi ei yksinkertaisesti meinaa kädessä pysyä.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
Thomas Bleu
14.08.2012 12:23:29
statistiÖ: Jäsenkorjaaja jees, mutta oletko kokeillut vaihtaa kapulaotetta? Yleensä mitään fyysistä ei kannata tehdä samalla tavalla aina.

Totta että tässäkin suhteessa voisi asialle tehdä jotain. Sen oon huomannut, että etenkin liian pienet kapulat (esim. vaikka 7a) aiheuttaa tätä, voi johtua hyvin liiasta puristamisesta.
Thomas Bleu
14.08.2012 12:30:05
Kailis: Siis ihan tarkistuksen vuoksi; onko kyse puutumisesta vai krampista? Mulla on joskus krapulassa magnesiumin puutteen vuoksi sitä vikaa että ilman kunnollista lämmittelyä sormien lihakset kramppaavat ja keppi ei yksinkertaisesti meinaa kädessä pysyä.

Voi tietty hyvin olla sitäkin, joka tapauksessa toimintakyvyttömiksi ne menevät. Pieni tauko (5 min) korjaa asian yleensä, ja soitto voi taas hetken jatkua. Nyt kun miettii, niin kyseessä voisi olla ehkä ihan perus lihaskramppi, joka jostain syystä tulee juuri tuohon alueelle.

Oon soittanut nyt viime aikoina huomattavasti vähemmän kuin ennen, mikä osaltaan varmasti aiheuttaa käden nopeampaa väsymystä. Magnesiumia syön purkista joka päivä. Jäsenkorjaaja + enemmän treeniä ja tekniikan tarkastamista niin luulis että tästä pääsee. Ei sitä viitsi vielä 24 v lopettaa loistavaa harrastusta :d
statistiÖ
14.08.2012 15:25:48

Kailis: Siis ihan tarkistuksen vuoksi; onko kyse puutumisesta vai krampista? Mulla on joskus krapulassa magnesiumin puutteen

Hyvä Kailis :) Mulla ei ole koskaan krapulaa, mutta Mg-puute aiheuttaa kaikenlaista puutumista ja kramppia. Nappaan yhden pötkylän, niin johan eliksiirit liikkuu taas (tuskin on lume-lääke). Mg auttaa yleensäkin palautumiseen. Parempi kun lukee, mistä kaikesta saa luontaisesti magneesiumia ja popsii sellaisia asioita. Muistaakseni mm. suklaa ja kaakao =) Kalkki on toinen kramppi"lääke".
statistiÖ
14.08.2012 15:38:16

kaapuäijä: Ei sitä viitsi vielä 24 v lopettaa loistavaa harrastusta :d

Älä lopeta :) Jos sä olet 24, oikein hyvä alkaa paneutumaan siihen, miten pysyy päästä varpaisiin vetreänä ja hyvässä kunnossa jumituksessakin.

Toistan pähkinässä joitain kikkoja: tee asioita eri tavalla joskus, tee jotain muutakin fyysistä, kehitä lihaksistoa monipuoliseksi, lämmittele/ hiero/ liikuttele, kaikki liike lähtee kropasta.
-Dr.DW-
14.08.2012 16:36:12 (muokattu 14.08.2012 16:36:45)
Tuollaiseen lämmittelyyn ja venyttelyyn olen havainnut hyväksi konstiksi laittaa kapulan peukalohankaan ja pomputtaa kapulaa vuorotellen sormilla!
Se käy vielä treenistäkin, kun telkkaria katsoessa pomputtaa jokaisen sormen hapoille!
Saa ketteryyttä, kestävyyttä ja voimaa sormiin! Jotenkin tuntuu, että rannekanavatkin sallii jänteiden liikkua paljon vikkelämmin!

E: Sama treeni käy varmasti hyvin myös kitaristeille!
-Allekirjoitus ja noheva lausahdus!-
EJ84
14.08.2012 20:57:06

kaapuäijä: Puolta tuntia yli ei kestä oikea käsi soittoa, peukalo ja etusormi puutuu täysin ja milläs se kapula silloin enää pysyisi kädessä.

Kapulaotetta lähtisin ekana korjaamaan etusormen (etusormea ei tarvitse soittaessa, ellei halua tietynlaista soundia ulos rummusta) ja peukalon puutumisen takia. Tässä jo moneen kertaan linkkaamani video. http://www.youtube.com/watch?v=GUPu9yA_-7Q

Suosittelen varauksetta kaikille muillekin. :)
Diablero
14.08.2012 21:50:43
En nyt oo rumpali kylläkään, mutta silti.
Multa leikattiin vuos sitten rannekanava.
Käsi oli puutuillut ja väsyillyt jo vuosikausia aina jos oli enempi rasitusta. Pahimmillaan ei pystynyt esim. kirjoittamaan kynällä tai kahvikuppi ei meinannut pysyä kädessä.

Jos vaiva jatkuu, ja puutuminen esiintyy pääasiassa muissa sormissa kuin pikkusormessa, kannattaa pyrkiä jos mahdollista hermoratatutkimukseen. Tosin ompi vissiin aika kallis jos joutuu itse maksumieheksi. Eniveis, siellä pistetään sähköä hermojen läpi ja mitataan miten se kulkee. Siinä käy aika hyvin selväksi, jos on rannekanava puristuksessa.

Itse leikkaus kesti ehkä 10 min, paikallispuudutuksessa. Hermoa puristava ligimentti vapautettiin ja tumppu ommeltiin. Paraneminen kesti about kuukauden, parin viikon jälkeen kärsi jo käyttää kättä kevyesti.

Nyt on kaikki vanhat vaivat pois, eli ehdottomasti hyvä homma.
EJ84
15.08.2012 13:52:45

Diablero: En nyt oo rumpali kylläkään, mutta silti.
Multa leikattiin vuos sitten rannekanava.
Käsi oli puutuillut ja väsyillyt jo vuosikausia aina jos oli enempi rasitusta. Pahimmillaan ei pystynyt esim. kirjoittamaan kynällä tai kahvikuppi ei meinannut pysyä kädessä.

Jos vaiva jatkuu, ja puutuminen esiintyy pääasiassa muissa sormissa kuin pikkusormessa, kannattaa pyrkiä jos mahdollista hermoratatutkimukseen. Tosin ompi vissiin aika kallis jos joutuu itse maksumieheksi. Eniveis, siellä pistetään sähköä hermojen läpi ja mitataan miten se kulkee. Siinä käy aika hyvin selväksi, jos on rannekanava puristuksessa.

Itse leikkaus kesti ehkä 10 min, paikallispuudutuksessa. Hermoa puristava ligimentti vapautettiin ja tumppu ommeltiin. Paraneminen kesti about kuukauden, parin viikon jälkeen kärsi jo käyttää kättä kevyesti.

Nyt on kaikki vanhat vaivat pois, eli ehdottomasti hyvä homma.

Meinaatko jatkaa käden käyttämistä samalla tavalla kuten aiemmin vai oletko ajatellut että haluaisit jatkossa välttää leikkaukset?
Vallu-Veke
15.08.2012 14:57:41
Tuolla muutama epäili kramppiakin.
Siihenhän ei tarvitse ihmehoitoja. Nestehukkaa se useimmin
on ollut ainakin itselläni.
Just niin kun Kailis laittoi juopottelu on aika paha, kun se poistaa nesteitä.
Ei se minusta magnesiumeja juurikaan tarvita, jos juo tarpeeksi ja syö kunnon ruokaa. Enemmän elintapaongelma.

Tämä alla ihan saletti kaava, joka toimii minulle ja millä kramppaa seuraavana päivänä vähän yks jos toinen lihasryhmä:
- Päivän aikana litkii kahvia paljon ja hermoilee jonkun tyhjänpäiväisen projektin kanssa.
- Illalla lenkille ja siihen päälle vähän ruohonleikkuuta, tms. kun on jo valmiiksi hiessä.
- Sitten saunaan, vilvoittelemaan ja taas saunaan.
- Vilvoitellessa ja saunan jälkeen olutta (joskus menee vahingossa useampikin putsku).
==> Nestevajausta tiedossa takuuvarmasti.
Sitä ei aina hokaa mitä tekee. Yöllä saattaa jo pohje krampata. Seuraavana päivänä on hikoilutreenin aikana suuri vaara kramppeihin ja venähdyksiin, jos ei aamusta asti tankkaa vettä elimistöön.
Kailis
15.08.2012 15:08:08

Mulla kramppaamiseen riittää myöskin se että lämmittelemättä aloittaa liian tiukasti. Pyrin nykyään menemään ennen bändiä jotta saisin paikat lämpimiksi. Totta kai krapula pahentaa, mutta kyllä iisisti aloittaminen on se pääasia.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
Epämuusikko
15.08.2012 16:50:42
Tuota leikkausta eivät vissiin suosittelemalla suosittele kenellekään kun on olemassa erikois-erikoismiehiä jotka osaavat vemputtaa paikat auki ilman puukkoa.

Ite en siis tiedä kun ei ole niin pahaksi ärtyneet paikat - vielä.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
statistiÖ
15.08.2012 23:49:45 (muokattu 16.08.2012 17:50:05)

Mäkin nillitän, tämä oletus:

Oma työ + vasemman käden lyöntiharjoitukset + lihas lämpimänä viileämpään (ulko)ilmaan pyöräilemään (ohjaus vasurilla) = vasen hartia jumissa. Saa luvan vertyä töissä. Muuta mahdollisuutta en anna :) tai ainahan voi vaihtaa kätisyyttä..

Lopputulos: Hieraisin hartialihasta pari kertaa töihin mennessä. En vaihtanut kätisyyttä, kiukutteli hieman. Liikuttelin olkaa välillä edestakaisin, vedin toisella kädellä eteenpäin. Lopuksi pyörittelin pari kertaa käsivarret "katon kautta" ympäri kumpaankin suuntaan. Nyt on nukuttu ja kahviteltu. Olka lähes kunnossa. Paras kun olisi etukäteen tehnyt nämä..
Diablero
19.08.2012 10:19:06
EJ84: Meinaatko jatkaa käden käyttämistä samalla tavalla kuten aiemmin vai oletko ajatellut että haluaisit jatkossa välttää leikkaukset?

Kyllä olen normaalisti käyttänyt, sinänsä ahtaus on omien tietojeni mukaan synnynnäistä. Jonkun verran vaikuttaa kylläkin paino (jota on liikaa) ja nesteen määrä elimistössä. Esim. raskaana olevilla saattaa ilmetä tuota kun nestettä alkaa kerääntyä ja turvottaa paikkoja.
Ilmaantuvat oireet siis eivät tarkoita sitä että rasitus aiheuttaa ongelmat, vaan ongelma tulee selkeämmin esiin rasituksen takia.

Olen siis toivuttuani käytellyt samalla tavalla kättä eikä puutumisia tai muita oireita enää ole lainkaan. Tilan saaminen kanavan ympärille sallii kuormituksen ilman hermon puristumista. Oikeastaan leikkauksen jälkeen oleellista onkin käyttää kättä normaalisti, eikä antaa sen "jäykistyä" ja heikentyä. Tässä vaiheessa kun työikää on jäljellä vähintään 30 vuotta, koen ihan tarpeellisena tuon toimenpiteen.
Diablero
19.08.2012 10:28:51
Epämuusikko: Tuota leikkausta eivät vissiin suosittelemalla suosittele kenellekään kun on olemassa erikois-erikoismiehiä jotka osaavat vemputtaa paikat auki ilman puukkoa.

Ite en siis tiedä kun ei ole niin pahaksi ärtyneet paikat - vielä.

Kuulin myös noista, en tiedä mistä löytyy sellainen guru. Tuota leikkausta siis ei ihan lämpimikseen (toivottavasti missään) tehdä. Kun paikat on ahtaalla, sitä ei oikein vemputtamalla sitä tilaa sinne saada. Pitää siis tosiaan tutkia ennenkuin hutkii ja paras tapa todentaa on se hermoratatutkimus ja tietysti vaivan pitkäikäisyys.

Kai tossa leikkauksessa on joku muutaman prosentin epäonnistumisen mahdollisuus joka ehkä sitten selittää ettei hirveesti suositella. Mulle kyllä suositeltiin. Itseäkin hirvitti aluksi mutta lopulta kun kyseessä on niin yksinkertainen operaatio ja onnen siivittämänä pääsin vakuutuksen turvin pätevälle yksityiselle, oli tilanne varsin OK.
Kunnalliselta puolelta olen kuullut niin paljon ikäviä tarinoita erilaisista leikkauksista, että en olis ehkä niin luottavainen siellä puolella yhtään mihinkään.
Vallu-Veke
19.08.2012 11:17:38
Diablero:
Kunnalliselta puolelta olen kuullut niin paljon ikäviä tarinoita erilaisista leikkauksista, että en olis ehkä niin luottavainen siellä puolella yhtään mihinkään.

Samat lääkärithän siellä molemmissa on?
Lääkärit on päivällä kunnansairaaloissa, virkkuna kahvikuppi kourassa, keräämässä voimia, että jaksavat illalla tehdä väsyneenäkin sitten leikkauksia yksityisellä puolella.

Mutta yleisestihän leikkaus on se viimeisin juttu mielestäni.
Kannattaa etsiä vaikka ulkomailla kiropraktikon koulutuksen saaneita lääkäreitä.
Homma ei jää röntgenkuvien ottoon ja reseptin kirjoitukseen. Voi saada ihan pätevää manipulaatiohoitoa tms. ja voimisteluohjeet siihen.
Turussa oli tällainen kiropraktikko, mutta jäi ikävä kyllä eläkkeelle.
PS. kitarapuolella on ankarasti juttua tästä aiheesta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)