Aihe: Korvatulpat
1 2 3 4 5 6 7 8
passe
01.06.2012 14:00:01
Ja vielä kun muistetaan niin että idealismi ja käytännön arki ovat usein/yleensä 2 eri asiaa niin hyvä tulloo!
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
velipesonen
01.06.2012 14:23:00

passe: Ja vielä kun muistetaan niin että idealismi ja käytännön arki ovat usein/yleensä 2 eri asiaa niin hyvä tulloo!

Jaa jos mä puhun arkipäiväisistä käytännön osaamiseen liittyvistä asioista niin onko se idealismia? Minä väitän, että se mitä minä edustan on normaalia ja muut epänormaaleja!
"Jos Elvis eläisi, hän varmasti kääntyisi haudassaan." - Hannu Nyberg
Kailis
01.06.2012 14:47:39

velipesonen: Jaa jos mä puhun arkipäiväisistä käytännön osaamiseen liittyvistä asioista niin onko se idealismia? Minä väitän, että se mitä minä edustan on normaalia ja muut epänormaaleja!

Tässä arkipäivässä aika moni aloitteleva 5-12 vuotias jannu ei malta alussa keskittyä kuuntelemaan laaturidepellin upeita sävyjä, vaan haluaa vetää esim. Kissin tai Iron Maidenin mukana. Mä nyt en tajua miksi se pitäisi kieltää, tai sitten ollaan kiinalaisen koulukunnan mukaisessa, pakottavassa maailmassa mitä en pureksimatta hyväksy.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
tomboarmageddon
01.06.2012 14:59:20
velipesonen: Jaa jos mä puhun arkipäiväisistä käytännön osaamiseen liittyvistä asioista niin onko se idealismia? Minä väitän, että se mitä minä edustan on normaalia ja muut epänormaaleja!

Tuo on nyt taas provosintia. Velipesosella on ihme tarve saada kauhea vääntö melkeen asiasta kun asiasta.
No kuitenkin jos soitan meluisassa pubissa/clubissa niin hiljaa rumpuja ,etten tarvii tulppia, sitä ei kuule siellä toisella reunalla lainkaan. Monesti on tilanteita joissa liideri pyytää ,että soita lujempaa ihan vaan, että lavalla kuuluis paremmin. Ihan pienissäkin pubeissa missä joutuu soittamaan ihan hiljaa on aina tulpat päässä. Tilanteet ja volyymit vaihtelee aika paljon.
Tämmöisiä kokemuksia mulla.
Tietysti jos vaan tekee täidetta, eikä halua/ tarvi saada palkkaa soittamisesta, niin eihän silloin tarvi koko meluisille keikoille mennä. Hienompaahan se ois jotain apurahaa saada. Saatko sä?
On mielestäni vähän hölmöä tai ainakin vastuutonta selittää, ettei tulppia kandee käyttää, kun näitä lukee ihan nuoretkin jannut.
Kondoomiakaan ei kannata käyttää, kun sitten mikään ei tunnu miltään;)
rintapek
01.06.2012 15:01:12

velipesonen: Jaa jos mä puhun arkipäiväisistä käytännön osaamiseen liittyvistä asioista !

Arkipäivän käytännössä bändejä on erilaisia, treenikämppiä on erilaisia, jotka kaikki eivät ole hirveen hyvin tarkoitukseen soveltuvia, soittajia on erilaisia ja -tasoisia ja sit vielä runpaleita on erilaisia ja -tasoisia.

Jos treenikämpän älämölöä ei muilla konsteilla saada kuriin, niin sit suojataan se kuulo.

Ja tulppia sit käytetään siten, et ne lyödään korvaan ennenkuin reenikämpän ovi avataan ja otetaan pois vasta kun reenikämpän ovi on laitettu kiinni.
One kind of music only - the good kind
Vallu-Veke
01.06.2012 15:48:31
tomboarmageddon: No kuitenkin jos soitan meluisassa pubissa/clubissa niin hiljaa rumpuja ,etten tarvii tulppia, sitä ei kuule siellä toisella reunalla lainkaan.

Pubeissahan jotkut juo joskus sitä, oliko se nyt olutta? Jotku ainakin hieman maistavat sitä. Kertovat, että mekkala voi olla aika kova, jos useampi on sattumalta, samaan aikaan, valinnut virvokkeekseen oluen. Pitääköhän paikkansa?
Ettei sinun kertomassa tapauksessa olisi tällainen perin harvinainen sattuma vaan ollut kyseessä ja siksi siellä pubissa oli meluisaa?
rintapek
01.06.2012 16:00:47

Vallu-Veke: Pubeissahan jotkut juo joskus sitä, oliko se nyt olutta? Jotku ainakin hieman maistavat sitä. Kertovat, että mekkala voi olla aika kova, jos useampi on sattumalta, samaan aikaan, valinnut virvokkeekseen oluen. Pitääköhän paikkansa??

No eihän toi ny ole alkuunkaan totta. Pubeissahan istutaan kuin kirkossa.
Mut baarimikolla on käytössään taustamusavehkeet, joista tulee semmoista yleisälämölöä, viheltelyä, kilinää ja huutoa. Illan ikääntyessä se vaan vääntää lisää volumea, et vaikuttaisi siltä, et paikassa on meininkiä.
Oluella ei o asian kans mitn tekemistä.
velipesonen
01.06.2012 17:06:55

tomboarmageddon: Tuo on nyt taas provosintia. Velipesosella on ihme tarve saada kauhea vääntö melkeen asiasta kun asiasta.
No kuitenkin jos soitan meluisassa pubissa/clubissa niin hiljaa rumpuja ,etten tarvii tulppia, sitä ei kuule siellä toisella reunalla lainkaan. Monesti on tilanteita joissa liideri pyytää ,että soita lujempaa ihan vaan, että lavalla kuuluis paremmin. Ihan pienissäkin pubeissa missä joutuu soittamaan ihan hiljaa on aina tulpat päässä. Tilanteet ja volyymit vaihtelee aika paljon.
Tämmöisiä kokemuksia mulla.
Tietysti jos vaan tekee täidetta, eikä halua/ tarvi saada palkkaa soittamisesta, niin eihän silloin tarvi koko meluisille keikoille mennä. Hienompaahan se ois jotain apurahaa saada. Saatko sä?
On mielestäni vähän hölmöä tai ainakin vastuutonta selittää, ettei tulppia kandee käyttää, kun näitä lukee ihan nuoretkin jannut.
Kondoomiakaan ei kannata käyttää, kun sitten mikään ei tunnu miltään;)

Voihan jestas sentään. Jos ei pysty omaa soittoaan ilman tulppia sietämään niin on kyllä mammari. Pubeissa on aina niitä jotka vaativat aina vain hiljempaa vaikka olisi kuinka hiljaa ja niitäkin joille mikään ei ole riittävän lujaa. Justiin tuossa taannoin käytiin keikalla tämmöisessä paikassa missä ravintoloitsija valitti koko ajan volumesta että ettekö te voisi soittaa vielä vähän hiljempaa. Sellainenhan vituttaa aina. No sitten settien välillä se sama kaveri soitti omia suosikkilevyjään dj-kamoilla vielä kovempaa kuin meidän bändistä lähti.

Näitä tilanteita, joissa joku haluaa jotain on tavattoman paljon. Johonkin niistä voi joskus yhdistää korvatulpat, mutta hei mä kysyn: Jos kaiken riitelyn ja jankkaamisen ja paskanjauhamisen jälkeen muusiikko soittaa tulpat päässään niin eikö siinä ole jo jossain jotain pielessä?

Kuten sanottu, tämä on suvaitsevaisuusasia. Pistämällä tulpat päähän muusikko paitsi sanoo hyvästit omalle taiteelleen, myös ottaa osaa mielivaltaiseen temppuiluun joka on maan tapa.
Heissask
01.06.2012 17:10:58
velipesonen: Kuten sanottu, tämä on suvaitsevaisuusasia. Pistämällä tulpat päähän muusikko paitsi sanoo hyvästit omalle taiteelleen, myös ottaa osaa mielivaltaiseen temppuiluun joka on maan tapa.

Munsta tuntuu että teikäläisen kannattas pakata kamppeet ja siirtyä klassisen musiikin osastolle :)
"Jokaista sairautta tulee muutenkin aina hoitaa kiveksen kiertymisenä kunnes toisin todistetaan." -hullu_ukko
Puzzle
01.06.2012 17:20:42

velipesonen: Justiin tuossa taannoin käytiin keikalla tämmöisessä paikassa missä ravintoloitsija valitti koko ajan volumesta että ettekö te voisi soittaa vielä vähän hiljempaa. Sellainenhan vituttaa aina. No sitten settien välillä se sama kaveri soitti omia suosikkilevyjään dj-kamoilla vielä kovempaa kuin meidän bändistä lähti.

Jospa te soititte niin huonosti, ettei ravintoloitsija jaksanut enää kuunnella sitä?
"Viiksivaha ei meinaa lähteä suihkussakaan pois. Saatan käyttää sitä liikaa." -Sakmongkol
velipesonen
01.06.2012 17:42:03

Puzzle: Jospa te soititte niin huonosti, ettei ravintoloitsija jaksanut enää kuunnella sitä?

Miksei hän sanonut sitä? Hänen olisi ollut mahdollista sanoa se.

Heissask: Munsta tuntuu että teikäläisen kannattas pakata kamppeet ja siirtyä klassisen musiikin osastolle :)

Nimenomaan ei minun, mutta melkein kaikkien muiden kyllä! Minähän nautin rokkini suojaamattomana mutta muut haluavat ylläpitää älyvapaata kulttuuria jossa kaikki kulkevat kumipuvut päällä ja kaasunaamarit päässä. Ja jos joku nyt tahtoo kuunnella musiikkia tulpat päässä niin voisi huvikseen miettiä onko sellaistakin musiikkia joka sopii hänelle kuunneltavaksi ilman tulppia.
rintapek
01.06.2012 18:00:56

velipesonen: Voihan jestas sentään. Jos ei pysty omaa soittoaan ilman tulppia sietämään niin on kyllä mammari...

Entäs muiden soittoa? Tai muut sinun soittoasi? Se kitaristi tai basisti, joka seisoo siin runpalin ratsun vieressä, niin sillä välttämättä ei ole kivaa, vaik runpali soittais kevyelläkin kädellä.
velipesonen
01.06.2012 18:16:49

rintapek: Entäs muiden soittoa? Tai muut sinun soittoasi? Se kitaristi tai basisti, joka seisoo siin runpalin ratsun vieressä, niin sillä välttämättä ei ole kivaa, vaik runpali soittais kevyelläkin kädellä.

Kun ollaan bändi niin kaikkien tekemiset on omaa soittoa. Eikö teille ole tämmöiset yhtyetoiminnan perusasiat tuttuja?
eleeton
01.06.2012 18:18:24
En myöskään kiviseinää poratessani käytä tulppia kun kerran voin porata reiän paljon hiljempaa.. eikun en voikaan! En siis vain osaa!

Nauti sinä ilman tulppia jos haluat ja soita hiljempaa jos haluat. Minä käytän tulppia vaikka bändi soittaisi hiljaakin. Koska kyse on MINUN kuulostani, ei bändistä tai sen musiikista.

Niin, ja eikös laadukkaiden tulppien ainakin markkinamiesten mukaan pitäisi tarjota tasainen taajuusvaste mutta vain äänentasoa vaimentaen. Siis, ihanteellinen kuulonsuojaus tarkoittaa että kuultava ääni ei muutu, ainoastaan äänenvoimakkuus.

Jos siis kuulonsuojauksesi vääristää musiikin aitoutta, vika on suojaintekniikassa, ei musiikissa.
eleeton
01.06.2012 18:22:31
velipesonen: Kun ollaan bändi niin kaikkien tekemiset on omaa soittoa. Eikö teille ole tämmöiset yhtyetoiminnan perusasiat tuttuja?

Olet kyllä huonoin trolli aikoihin, tai täysi idiootti. Ihmiset ovat idiootteja. Minä olen itse vastuussa omasta kuulostani, ei muihin voi tässä asiassa luottaa. Paraskin bändikaveri on silti vain idiootti, koska on ihminen. Yhtyetoiminnan, kuten kaiken yhteistoiminnan perusasia on se että oppii olemaan tekemisissä tyhmien ihmisten kanssa. Ihmisten jotka välittävät vain itsestään.

Jos mielestäsi tuollainen yhtenäisyys on perusasia, elät jossain mielikuvitusmaailmassa. Tervetuloa todellisuuteen, kukaan ei välitä sinun kuulostasi.
statistiÖ
01.06.2012 18:25:46

tomboarmageddon: No kuitenkin jos soitan meluisassa pubissa/clubissa niin hiljaa rumpuja ,etten tarvii tulppia, sitä ei kuule siellä toisella reunalla lainkaan.

Paljon auttais, jos yleisö tulisi vain kuuntelemaan hiljaa, ettei tarvi soittaa sen mesomisen yli. Sellaistakin on, been there done that (ainakin suurimman ajan oli). Ja sitten se toinen vaihtoehto, ettei suurin osa edes halua kuulla (siis sitä soittoa).

On mielestäni vähän hölmöä tai ainakin vastuutonta selittää, ettei tulppia kandee käyttää, kun näitä lukee ihan nuoretkin jannut. Kondoomiakaan ei kannata käyttää, kun sitten mikään ei tunnu miltään;)

Osuva rinnastus... Mutta rumpuja pystyy soittamaan "hiljaa" ja voi vääntää volat pienemmälle. Korvat muuten turtuu ajanmittaan äänenvoimakkuuteen, siihen kaakompaan päähän erityisesti.
velipesonen
01.06.2012 18:29:57

eleeton: Jos siis kuulonsuojauksesi vääristää musiikin aitoutta, vika on suojaintekniikassa, ei musiikissa.

Tyypillinen vika-asenne ja niin kovin suomalainen. Vikaa on aina välineissä. Totuus on että a) muusikoiden pitäisi pystyä esittämään oma musiikkinsa ilman tulppia ja b) jos yleisön täytyy suojata kuulonsa ja silti yrittää kuunnella niin on väärässä paikassa.

eleeton: Jos mielestäsi tuollainen yhtenäisyys on perusasia, elät jossain mielikuvitusmaailmassa. Tervetuloa todellisuuteen, kukaan ei välitä sinun kuulostasi.

Kyllä totta vieköön on hyvinkin perusasiaa, tai oikeammin pitäisi olla, kaikessa kollektiivisessa toiminnassa. Jalkapallojoukkueessa kaikkien tekemiset ovat joukkueen tekemisiä ja vaikuttavat joukkueen suoriutumiseen, eiks niin? Orkesterissa kaikkien tekemiset vaikuttavat lopputulokseen ja kaikkien pitäisi kyetä soittamaan bändissä eikä itsekseen. Jokaisen tekemiset ovat kaikkien tekemisiä.

Olet oikeassa siinä että tästä kyllä poiketaan. Mutta pitäisikö poiketa? Ei missään nimessä pidä vaikka sellaista tapahtuu! Nykyinen egoistinen aikamme ei vain ymmärrä yksinkertaisia kollektiivisen toiminnan perusasioita.
statistiÖ
01.06.2012 18:37:51

velipesonen: ottaa osaa mielivaltaiseen temppuiluun joka on maan tapa.

Niin tuntuu olevan maan tapa. Vakioratkaisu tuppaa olemaan volat kaakkoon. Jos korvas lepattaa ja tippuu, eeevoomitäään. Poikkeukset tähän sääntöön hyvä.
statistiÖ
01.06.2012 18:45:50

eleeton: Niin, ja eikös laadukkaiden tulppien ainakin markkinamiesten mukaan pitäisi tarjota tasainen taajuusvaste mutta vain äänentasoa vaimentaen. Siis, ihanteellinen kuulonsuojaus tarkoittaa että kuultava ääni ei muutu, ainoastaan äänenvoimakkuus.

Ei keltaiset peruspampulat ainakaan muuta. Niissä suojaustaso ei varmaan hurja ole, silti kuulee edelleen äänet ja omat ajatukset keikan jälkeenkin.
Kailis
01.06.2012 18:46:08 (muokattu 01.06.2012 18:49:43)

Paljon ihailemallasi Pete Townshendillähän tämä suojausasia on aina ollut kunnossa ja kuulo on kuin nuorella lepakolla. Ihan totta Veli, älä jaksa...
Mulla tinnitus on nykyään jo enemmän kuin rasittava ja pahenee vaikka tulppia käytänkin. Hieman huolestuttaa tulevaisuus, nyt jo haittaa jokapäiväistä elämää.

statistiÖ: Ei keltaiset peruspampulat ainakaan muuta.

No kyllä muuttaa. On ne paremmat kuin ei mitään mutta kerran kun valettuja kokeilee niin tietää mistä ne puhuu kun sanovat että taajuusvaste ei muutu.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)