Aihe: Helppo tapa tuntea itsensä huonoksi soittajaksi:Osta tuplaspedut
1 2 3
Ruutikallo
30.08.2010 17:00:16
Antti1: , jos alle räpylän leveys lisämittaa häiritsee? Onko oikeasti noin pienestä kiinni?
Kyllä ainakin mulle ergonomia on todella tärkeää. En tiedä miksi tähän keskusteluun osallistun, mutta aikanaan tuplat minullakin oli ja melko hankalaa oli saada haikka optimietäisyydelle tuplapedaalin kanssa. Jos laittoi slavea lähemmäs snarea niin polvi kolisi snareen->ei hyvä.
Lisäksi haitsun käyttö jalalla on mulle tärkeä osa soittoa ja musikaalisuutta, joten sekin puolsi tuplista luopumista, sekä se etten juuri kokenut niitä tarpeelliseksi.
Eikä tämä ole väheksymistä tuplamiehiä kohtaan, kukin soittaa tavallaan ja hyvä niin että intoa on.
Oikeastaan aika turha postaus multa.

Sekin on varmaan aika rankkaa, kun joutuu joskus käyttämään 22" riden sijaan 20" ridea. Ei meinaa ylettyä siihen pellin reunaan sitten niin millään. ;)

Onhan se rankkaa kuten kaikki sitä kokeilleet tietävätkin. Yleensähän stagelle on symbaaliständit valettu lattiaan kiinni. =)Huumoriin huumorilla.
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
markkuliini
30.08.2010 17:11:39 (muokattu 30.08.2010 17:20:18)

Antti1: Pistää sen basaripolkimen lähemmäs virppaständiä, jos alle räpylän leveys lisämittaa häiritsee? Onko oikeasti noin pienestä kiinni?

Itselläni haitsuteline on ihan virvelin vieressä. Bassaripedaali pitäis noilla ohjeilla laittaa virveliständin alle ja jalka vääntää polvesta vinoon jotta sitä pystyis soittamaan.
Kaikki ei soita/istu/ole niinkuin sinä. Eikä niinkuin minä. Siksi noi ohjeet kannattaa yleensä antaa vähän laveammalla kaavalla. :)

Ei taida kannattaa ruveta tuplien kanssa räveltämään lainkaan

Nyt tuli asiaa! Hyvä. :)

Sekin on varmaan aika rankkaa, kun joutuu joskus käyttämään 22" riden sijaan 20" ridea. Ei meinaa ylettyä siihen pellin reunaan sitten niin millään. ;)

Mun telineet liikkuvat, ja niitähän saa puomillisiakin. Eli kyllä meinaa ylettyä. Ehkä tää on enemmänkin räkkimiesten ongelma jos työkalut on hukassa jne.
Ja toisekseen 15 cm on 6", ja kyllä mun soittoergonomia muuttuisi jos teline pysyisi paikallaan ja 20" ride muuttuisi 8(!) tuumaiseksi, jolloin sen reuna siirtyisi sen 6" kauemmaksi. Kyllä mun kroppa on vuosien varrella kiintynyt vahvasti tiettyihin asioihin, enkä ala niitä ihan hevillä (hehe) muuttamaan.

Jos tulisin ja siirtäisin sun sähkösetin ridea 15 cm, eli about sen leveyden verran oikealle, niin etkö siirtäisi sitä takaisin. Jos siirrät, niin "onko oikeasti noin pienestä kiinni"? Buaha!

Sitä paitsi onko sulla akustista rumpusettiä? Toisin sanoen, onko sulla riittävää kokemusta siitä kuinka leveällä jalat ovat 14" virvelin ympärillä, ja miten niiden lisää levittäminen vaikuttaa soittoergonomiaan?

Mut että kallistamaan koko haikkaständiä... Mieluummin vaikka 25cm lisää matkaa polkimelle. :D

En mä ehdottanut haitsun kallistamista, ei se ole munkaan mielestä järkevä idea, pedaalilautakin on silloin vinossa pakottaen jalan vinoon.
Mulla vaan käy silmään, jos aletaan antamaan" ehdottomia" neuvoja pelkästään omaan (ilmeisen kapeaan) kokemukseen nojaten.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Antti1
30.08.2010 17:24:36 (muokattu 30.08.2010 17:33:19)
markkuliini: Jos tulisin ja siirtäisin sun sähkösetin ridea 15 cm, eli about sen leveyden verran oikealle, niin etkö siirtäisi sitä takaisin. Jos siirrät, niin "onko oikeasti noin pienestä kiinni"? Buaha!

Blöh, blöh... Imo tossa ei ole kuitenkaan mistään muusta kyse, kuin hiukan erilaisen setin asettelun opettelemisesta. Oon mä nähnyt monen rumpalin soittavan paljon suuremmillakin muutoksilla ja jopa kovin usein; joskus joutuu keikoillakin vetämään lainasetillä ja silloinhan vasta kyynel tulee, mutta kuitenkin se soitto jotenkin kummasti aina onnistuu. Asennekysymyshän se loppuviimeksi on. Ei oo pakko, jos ei halua.

Mitä tulee omaan sähkösettiin ja sen asetteluun, niin moni sitä ridea varmaan jopa saattais haluta kauemmas. Mä tykkään tommosesta mopoasettelusta, eikä muuten oo tuplapolkimia tossa. :)

Sitä paitsi onko sulla akustista rumpusettiä? Toisin sanoen, onko sulla riittävää kokemusta siitä kuinka leveällä jalat ovat 14" virvelin ympärillä, ja miten niiden lisää levittäminen vaikuttaa soittoergonomiaan?

Ei, ei oo omaa, siinä oot oikeassa. Mitä tulee soittoergonomian vaikutukseen, niin siitä mulla on mielestäni kuitenkin melko paljon näkemystä ja kokemusta ollakseni setitön sälli. Oon aina ollut tuttavapiirissäni, ja vähän sen ulkopuolellakin, se rumpuja virittelevä, kasaava, testaava, hoitava, huoltava jne. kamarunkkailija. Sen lisäksi, että tietty monenlaista settiä on tullut soitettua tuplapolkimilla, kahdella basarilla ja silleen.

Mulla vaan käy silmään, jos aletaan antamaan" ehdottomia" neuvoja pelkästään omaan (ilmeisen kapeaan) kokemukseen nojaten.

Kapea tai ei, mitä muuta ns. varmaa tietoa sullakaan on, kuin oma kokemus? En mä viitsi netistä luettuakaan omana tietona viljellä. :) Enkä myöskään tiedä kuinka ehdotonta tää mun neuvominen on ollut? Jos ei haikan siirtäminen, tai vaikka kaapeli käy, niin sittenhän alkaa vaihtoehdot olla aika vähissä nykyvehkeillä? Jos haluaa jotain tiettyä, niin jostain muusta on usein tingittävä. Totutusta soittoasennosta, romuista, tai mistä vaan.

E: Jos haikan pitää olla paikoillaan, niin hommatkaa megapitkä varsi tuplien väliin ja pujotelkaa sitä parhaaksi näkemästänne raosta haluttuun paikkaan? Vitsi vitsinä, mutta ehkä ääritapauksissa miettimisen/kehittelemisen arvoinen ratkaisu, jos tarvii tosi harvakseltaan vaan tuplia? En tiedä onko siihen soveltuvia tuotteita markkinoilla, ei oo osunut silmään ainakaan.
"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
markkuliini
30.08.2010 17:44:33 (muokattu 30.08.2010 17:52:00)

Antti1: Oon mä nähnyt monen rumpalin soittavan paljon suuremmillakin muutoksilla ja jopa kovin usein; joskus joutuu keikoillakin vetämään lainasetillä ja silloinhan vasta kyynel tulee, mutta kuitenkin se soitto jotenkin kummasti aina onnistuu.

Blöh blöh vaan sullekin.
Lainaseteillä tulee itsekin soitettua paljon, eikä siinä ole ongelmaa. Mutta lainasetti on lainasetti, eikä ne muutokset omaan settiin tule. Se on vain hetkellinen sopeutuminen.
Ja itse siirrän lainasetissäkin haitsun ja virveliständin oikeaan kohtaan bassariin nähden. Saatan jopa siirtää peltiständejäkin jos oikein on aikaa ja haluan hifistellä. :D

Mitä tulee omaan sähkösettiin ja sen asetteluun, niin moni sitä ridea varmaan jopa saattais haluta kauemmas. Mä tykkään tommosesta mopoasettelusta, eikä muuten oo tuplapolkimia tossa. :)

Et vastannut olennaiseen kysymykseen, eli siihen että siirtäisitkö sen takaisin. :) Edelleen, jos siirtäisit, niin "onko se niin pienestä kiinni"?

Ei, ei oo omaa, siinä oot oikeassa. Mitä tulee soittoergonomian vaikutukseen, niin siitä mulla on mielestäni kuitenkin melko paljon näkemystä ja kokemusta ollakseni setitön sälli. Oon aina ollut tuttavapiirissäni, ja vähän sen ulkopuolellakin, se rumpuja virittelevä, kasaava, testaava, hoitava, huoltava jne. kamarunkkailija. Sen lisäksi, että tietty monenlaista settiä on tullut soitettua tuplapolkimilla, kahdella basarilla ja silleen.

Sulla ei kuitenkaan ole mitään käsitystä siitä miten akustisella setillä soittoasennon muutokset vaikuttavat VUOSIA KESTÄVÄSSÄ soittoharrastuksessa. Ja monet nuoremmat soittajat saattavat treenata helposti sen 8 h. kerrallaan. Ei mikään ihan läpihuutojuttu kropalle pidemmän päälle.

Kapea tai ei, mitä muuta ns. varmaa tietoa sullakaan on, kuin oma kokemus?

Esim. opetushommissa (n.15 v.) on ehtinyt nähdä yhtä sun toista kropan mallia. Kyllähän nuo omatkin opettajat ja soittajakollegat on paljon asiasta puhuneet. :) Mun teesi on siis se, että harvoihin asioihin on ehdottomia sääntöjä.

Enkä myöskään tiedä kuinka ehdotonta tää mun neuvominen on ollut?

No jos ei ehdotonta, niin ainakin hieman sellaista haist-tyyppistä. Minusta siis.

Jos ei haikan siirtäminen, tai vaikka kaapeli käy, niin sittenhän alkaa vaihtoehdot olla aika vähissä nykyvehkeillä? Jos haluaa jotain tiettyä, niin jostain muusta on usein tingittävä. Totutusta soittoasennosta, romuista, tai mistä vaan.

Niin on aika vähissä. Mutta mites esim. tää Taman systeemi? http://www.tamadrum.co.jp/product/h … php?id=122&year=2009&area=2 Jos tykkää pitää jalkaterä suht jyrkässä kulmassa toisiinsa nähden niin sittenhän tämäkin voisi auttaa hieman.

Jos haikan pitää olla paikoillaan, niin hommatkaa megapitkä varsi tuplien väliin ja pujotelkaa sitä parhaaksi näkemästänne raosta haluttuun paikkaan? Vitsi vitsinä, mutta ehkä ääritapauksissa miettimisen/kehittelemisen arvoinen ratkaisu, jos tarvii tosi harvakseltaan vaan tuplia? En tiedä onko siihen soveltuvia tuotteita markkinoilla, ei oo osunut silmään ainakaan.

Toi on hyvä neuvo. Monihan tuollain soittaakin esim. Billy Ward tässä. http://www.youtube.com/watch?v=AkKy … 0EAF20EA&playnext=1&index=7 (Muutenkin hyvä dvd soittoergonomian suhteen!)
Eikä tuohon edes taida tarvita mitään erikoispitkää vartta.
Antti1
30.08.2010 18:11:58
markkuliini: Et vastannut olennaiseen kysymykseen, eli siihen että siirtäisitkö sen takaisin. :) Edelleen, jos siirtäisit, niin "onko se niin pienestä kiinni"?

En tiedä. Todennäköisesti ainakin jonkin aikaa kokeilisin soitella sillä uudella asetuksella, koska tuskin sitä ihan randomilla ja syyttä kukaan 15cm ridea siirtelee. Lopputulosta on paha sanoa, ei sitä nyt huvikseen ainakaan tuu ilman parempaa tietämystä nykyisestä sijainnista kamalan usein liikuteltua. Joskus toki, jotain uutta kokeillessa ja hakiessa. Ei tuu polkimet tielle kato. :)

Sulla ei kuitenkaan ole mitään käsitystä siitä miten akustisella setillä soittoasennon muutokset vaikuttavat VUOSIA KESTÄVÄSSÄ soittoharrastuksessa. Ja monet nuoremmat soittajat saattavat treenata helposti sen 8 h. kerrallaan. Ei mikään ihan läpihuutojuttu kropalle pidemmän päälle.

Onko sitten olemassa jonkinlainen standardi, jota kaikkien olisi syytä käyttää? Niin kovin monennäköistä näkee pro-hemmoillakin, että pistää vähän mietityttämään. Kuten totesin, jossain kohtaa on tehtävä kompromissi tässäkin asiassa. Mä en oikein täysin käsitä edes mistä tässä nyt ollaan vääntämässä ylipäätään... Jos haluaa rumpaloinnin rasituksia välttää, niin on syytä jättää koko harrastus aloittamatta.

No jos ei ehdotonta, niin ainakin hieman sellaista haist-tyyppistä. Minusta siis.

En ymmärrä mielipidettäsi, olet väärässä. Tämä ainakin on se asia, jonka tiedän sua paremmin. :D

Niin on aika vähissä. Mutta mites esim. tää Taman systeemi? http://www.tamadrum.co.jp/product/h … php?id=122&year=2009&area=2 Jos tykkää pitää jalkaterä suht jyrkässä kulmassa toisiinsa nähden niin sittenhän tämäkin voisi auttaa hieman.

Mä en ihan täysin käsitä, että miten tämä poikkeaa noista mun ehdotuksistani? Mähän nimenomaan puhuin jo tuollaisista käänneltävillä polkimilla ja kahdella jalalla olevista ständeistä vaihtoehtona mahdollisen ongelman ratkaisemiseen. Onko tässä joku mullistava jippo ton koko ständin kallistuksen lisäksi, jota mä en tajua?
"This sea of blood covered in ashes... We refer to this hell as the world." - Halibel
markkuliini
30.08.2010 18:31:24

Antti1:
Onko sitten olemassa jonkinlainen standardi, jota kaikkien olisi syytä käyttää? Niin kovin monennäköistä näkee pro-hemmoillakin, että pistää vähän mietityttämään. Kuten totesin, jossain kohtaa on tehtävä kompromissi tässäkin asiassa.

Ei välttämättä ole tehtävä. Esim. jos tuplia polkee harvemmin kuin haitsua, niin silloin juurikin tuo bassaripedaalin tuonti haitsun vasemmalle puolelle voi olla kompromissiton ratkaisu. Haitsu pysyy samassa paikassa kuin ennenkin, mutta tuplia voi polkea. Katsoitko siis tuon youtube-linkin?

Mä en oikein täysin käsitä edes mistä tässä nyt ollaan vääntämässä ylipäätään...

Tästä kaikki lähti: "Sopivalla ständillä se haikka ei vaan karkaa juuri alkuperäistä paikkaa kauemmaksi, joten ei oo syytä saada peltiä myöskään lähemmäksi." Tuo kun ei pidä mun mielestä ollankaan pakkansa, vaan on sun henkilökohtaiseen ja kapeaan kokemukseen pohjaava yleistys.

Jos haluaa rumpaloinnin rasituksia välttää, niin on syytä jättää koko harrastus aloittamatta.

Tää on mun mielestä hyvä esimerkki siitä neuvomistyylistä mikä mua nyt ärsyttää. :(
Sulla ei selvästikään ole mitään käsitystä rumpujen soiton fyysisyydestä tai huonolla tekniikalla ja ergonomialla hankittavista ammattitaudeista. Ihan vain esimerkkeinä hermopinteet hartiaseudulla ja etenkin ranteissa (carpal tunnel syndrome). Myös jännetupintulehdukset käsissä ja alaselän kivut ovat liian yleisiä.

Mä en ihan täysin käsitä, että miten tämä poikkeaa noista mun ehdotuksistani? Mähän nimenomaan puhuin jo tuollaisista käänneltävillä polkimilla ja kahdella jalalla olevista ständeistä vaihtoehtona mahdollisen ongelman ratkaisemiseen. Onko tässä joku mullistava jippo ton koko ständin kallistuksen lisäksi, jota mä en tajua?

Tuo käännettävät jalat-standi on jo melko standardi nykyään, ja harva enää soittaa tuplapedaaleja niin, etteikö bassaripedaali ole ihan kiinni haitsupedaalin jalkalevyssä. Jos tuollaista standia ei satu jo olemaan, niin silloin tuo sun ehdotus voi olla hyvä ja tuoda helpotusta. Mutta jos halutaan pitää haitsu just samassa paikassa kuin ennen, niin se ratkaisu ei toimi. Silloin pitää joko haitsua kallistaa, tai bassaripedaali viedä toiselle puolelle.

Mä en tiedä kumpi ongelma kysyjällä on? Onko ne pedaalien laudat ihan kiinni jo toisissaan vai ei, mutta ymmärrän hyvin ettei sekään välttämättä riitä ja tuntuu että haitsu on siltikin liian kaukana.
Antti1
30.08.2010 18:57:25 (muokattu 30.08.2010 18:59:38)
markkuliini: Ei välttämättä ole tehtävä. Esim. jos tuplia polkee harvemmin kuin haitsua, niin silloin juurikin tuo bassaripedaalin tuonti haitsun vasemmalle puolelle voi olla kompromissiton ratkaisu. Haitsu pysyy samassa paikassa kuin ennenkin, mutta tuplia voi polkea. Katsoitko siis tuon youtube-linkin?

Katsoin linkin. Entäpä jos tuplat on soittajalle tärkeämpi juttu, kuin haikan polkeminen ja haluaa sen haikan sinne kauemmas? Onko se automaattisesti sitten väärin? Mulla on yksi tuttu rumpali, joka pitää haikkaa ihan ilman mitään erityisempää syytä about puolen metrin päässä virpasta ja ylimääräistä rakoa siihen basaripolkimeenkin on jo varmaan kolmen polkimen verran. Se jo alkaa vaikuttamaan oudolta, jos joku.

Tästä kaikki lähti: "Sopivalla ständillä se haikka ei vaan karkaa juuri alkuperäistä paikkaa kauemmaksi, joten ei oo syytä saada peltiä myöskään lähemmäksi." Tuo kun ei pidä mun mielestä ollankaan pakkansa, vaan on sun henkilökohtaiseen ja kapeaan kokemukseen pohjaava yleistys.

Mä oon edelleen sitä mieltä, että toi pitää paikkansa. Ainakin mun näkökulmastani se polkimen leveys on aivan minimaalisen pieni matka rumpusetin kokonaisuuteen nähden. Toki kaikkensa tekee mieluusti soittoasennon parantamiseksi, mutta kaikki setit, äijät, ständit, mieltymykset ja asetukset ei vaan oo yhteensopivia. Niinkuin itse sanoit, niin on monenlaista äijänkäppyrää fyysisesti pannujen takia. Kaikille se ergonomisin asento ei oo kippurassa virpan ympärillä soittaminenkaan varmasti, jos on vaikka todella pitkät jalat. Kaikilla ei myöskään oo rahaa, eikä halua panostaa kamoihinsa siinä määrin, että mikä tahansa onnistuisi, vaan keskittyä siihen heidän mielestään olennaisempaan - soittamiseen ja musan tekemiseen. Mitäs mieltä sä sitten oot niistä rumpaleista, joilla on kaksi isoa basaria sinkkupolkimilla? Eikö siinä katoa perusromuilla vielä omituisempiin sfääreihin tämä sun ideaaliasento?

Tää on mun mielestä hyvä esimerkki siitä neuvomistyylistä mikä mua nyt ärsyttää. :(

No mutta kerro rehellisesti olenko väärässä: ei tule rumpalin ammattitauteja rumpujen soittamisesta, jos sitä ei tee. Tekee sitä sitten miten tahansa, niin on erittäin paljon suurempi riski kärsiä niistä oireista. Mistä sä kaiken lisäksi päättelet, ettei mulla ole mitään käsitystä noista ongelmista? Siitä, etten mä rumpuja soittamalla ole niitä itselleni nimenomaan hankkinut? Eikö mun tässä kuuluisi ärsyyntyä sun alentavasta asenteesta mua kohtaan?

Sulla ei selvästikään ole mitään käsitystä rumpujen soiton fyysisyydestä tai huonolla tekniikalla ja ergonomialla hankittavista ammattitaudeista. Ihan vain esimerkkeinä hermopinteet hartiaseudulla ja etenkin ranteissa (carpal tunnel syndrome). Myös jännetupintulehdukset käsissä ja alaselän kivut ovat liian yleisiä.

Tälleen kitaristina kun pääosin toimin, niin sanon ettei noi ole mitään rumpalien yksinoikeuksia. Samoista vaivoista kärsii about kaikkien soittimien soittajat, eikä se ole mitään salattua tietoa, vaan ihan aloittelijoillakin jo ilmaantuva ongelma.
markkuliini
30.08.2010 19:10:35

Antti1: ....

Nyt multa loppuu rautalanka ja mielenkiinto vaikka vääntämisestä yleensä tykkäänkin.
Vaikka kuinka oot Turun seudulta, niin silti en voi käsittää miten vaikeaa on käsittää.
Joku muu saa jatkaa...
Heips! :)
JGroover
30.08.2010 19:54:26
13 vuotta tullut myös pelkällä sinkulla soitettua ja nyt on alkanut kutkuttelemaan tuo tuplapedaali myös vähän... jään duunista kohta vuodeks opintovapaalle koulun takia ja ajattelin josko ostais tuplat. Olis vuosi aikaa treenailla ittensä niillä jonkinmoiseen soittokuntoon. Ihmeellistä tämmönen.. 30 ikävuotta alkaa lähenemään.. onkohan tää jotain esimakua kriisistä. :)
Rough'n tough. Tä?
Kailis
30.08.2010 20:28:36

markkuliini: Nyt multa loppuu rautalanka ja mielenkiinto vaikka vääntämisestä yleensä tykkäänkin.
Vaikka kuinka oot Turun seudulta, niin silti en voi käsittää miten vaikeaa on käsittää.
Joku muu saa jatkaa...
Heips! :)

Piti tämäkin päivä nähdä =D
Olly
31.08.2010 03:12:52
Antti1, sä oot niin syksy.

Annoin vain mahdollisen vinkin aloittajan ongelmaan:

"*5*
Haitsun sijoitus?
Eli se haitsu sit kai jää melko kauas vasemmalle? Yritin laittaa tuplapedaaleja melko lähelle toisiaan, mutta sit virveli ei mahdu jalkojen väliin. Ja sitten se haitsu on paljon kauempana, mihin oon sinkkupedaalilla tottunu. Tähän ei varmaan oo muuta keinoa kun tottua vaan? Kaapelihaikkaa en ole ostamassa :)"
Too stupid for science? Try religion!
Strumbali
31.08.2010 09:45:15
Maailman paras näyttää haikkatelineen paikan: http://www.youtube.com/watch?v=pYcmk_rG71c ; )
Mähän sanoin, että sä sanoit.
hollmi-5
31.08.2010 19:01:40
Antti1: Pistää sen basaripolkimen lähemmäs virppaständiä, jos alle räpylän leveys lisämittaa häiritsee? Onko oikeasti noin pienestä kiinni? Ei taida kannattaa ruveta tuplien kanssa räveltämään lainkaan, jos ihmisiä oikein tosissaan ahdistaa. Sekin on varmaan aika rankkaa, kun joutuu joskus käyttämään 22" riden sijaan 20" ridea. Ei meinaa ylettyä siihen pellin reunaan sitten niin millään. ;)

Mut että kallistamaan koko haikkaständiä... Mieluummin vaikka 25cm lisää matkaa polkimelle. :D

Paljon soittavalla on ergonomia tärkeä. Harrastelija ajattelee asiaa toisin, kun ei tarvitse niin paljoa soitella, tauon voi pitää koska haluaa ja tuplaspedu on tärkeä...
Soundit, piuhat ja kajarit.
OPJ1974
31.08.2010 22:55:58

Onneksi minä en tarvitse tuplaspedua tunteakseni itseni huonoksi soittajaksi - jos semmoisen hankkisin, olisinko silloin jo tuplasti huonompi? Todennäköisesti :)
"Onks toi rumpu?" (kysyi eräs henkilö yleisöstä sambasetin jälkeen, osoittaen 26-tuumaista bassorumpua)
kimizu
01.09.2010 10:52:54
Jos haluaa oikein hankalaksi tehdä elämänsä, niin yksi ratkaisu tuohon tuplepedaali/haitsun siirtyminen -ongelmaan on opetella soittamaan ns. open-hand tekniikalla. Eli siis vasen käsi haitsulla (oikeakätisillä) eikä käsiä ristiin missään vaiheessa. Kuten vaikkapa Billy Cobham, Lenny White, Carter Beauford, Simon Phillips....

Nämä kun ottaa haltuun, eli tuplat ja open-hand tekniikan niin taivas on rajana sen jälkeen =)
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
tomboarmageddon
02.09.2010 11:59:21
kimizu: Jos haluaa oikein hankalaksi tehdä elämänsä, niin yksi ratkaisu tuohon tuplepedaali/haitsun siirtyminen -ongelmaan on opetella soittamaan ns. open-hand tekniikalla. Eli siis vasen käsi haitsulla (oikeakätisillä) eikä käsiä ristiin missään vaiheessa. Kuten vaikkapa Billy Cobham, Lenny White, Carter Beauford, Simon Phillips....

Nämä kun ottaa haltuun, eli tuplat ja open-hand tekniikan niin taivas on rajana sen jälkeen =)

Yks vähän helpompi tai vähemmän treeniä vaativa jippo on laittaa tuplan spedu haitsun vasemmalla,eli ulkopuolelle.Välitanko pidemmälle. Tulee leveempi soitto-asento(voi vahingossa parantaa tasapainookin),mutta mä koin tän ainakin paljon paremmaks,kun siirtää haitsua kauemmas.
Jeltz
02.09.2010 17:49:02
tomboarmageddon: Yks vähän helpompi tai vähemmän treeniä vaativa jippo on laittaa tuplan spedu haitsun vasemmalla,eli ulkopuolelle.Välitanko pidemmälle. Tulee leveempi soitto-asento(voi vahingossa parantaa tasapainookin),mutta mä koin tän ainakin paljon paremmaks,kun siirtää haitsua kauemmas.

Joskus olen tämmöisenkin virityksen nähnyt, mutten koskaan itse kokeillut. Saako tuosta mitenkään järkevää lopputulosta aikaiseksi, vai onko kyseessä joku erikoispitkä välitanko? Mulla on Eliminatorien kanssa välitanko jokseenkin maksimipituudessaan että saan 14" virvelin mukavasti pedaalien väliin ilman polvien kolhiintumista tai epäergonomista jalkojen vääntelyä. En ole myöskään kokenut haitsun sijaintia häiritseväksi, melkeinpä päinvastoin; enemmän ahdistaa lainasetit, missä haitsu möllöttää liian lähellä virveliä niin sivu- kuin myös korkeussuunnassa. Oli pedaalina siis sinkku tai tupla, on haitsun sijainti jokseenkin vakio.
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla.
Epämuusikko
02.09.2010 19:59:01
OPJ1974: Onneksi minä en tarvitse tuplaspedua tunteakseni itseni huonoksi soittajaksi - jos semmoisen hankkisin, olisinko silloin jo tuplasti huonompi? Todennäköisesti :)

Itse mietin juuri samaa.

Ei siihen tunteeseen tuplapedaalia tarvi.
I'm way deep into nothing special (SD: West of Hollywood).
Jaakob
02.09.2010 21:57:11
Antti1: Pistää sen basaripolkimen lähemmäs virppaständiä, jos alle räpylän leveys lisämittaa häiritsee?

Kyllä siinä edelleen on vähän tottumista, kun haitsu on kaukana. 1 basarinpedaalilla olin tottunut laittamaan haitsun melko lähelle virveliä, jopa hieman virvelin päälle. Nyt on tällä hetkellä tuplapedaalit melkein niin kapealla kuin pystyy. Jos pistän pedaalit ääriasentoon mahdollisimman lähelle toisiaan, ei mahdu enää virveli jalkojen väliin. Eli tässä nykyisessä asennossa 14" haitsun reunan ja virvelin reunan väliin jää jonkin verran tilaa, eli haitsu on paljon kaempana kuin aikaisemmin. Eihän tuo nyt katastrofi ole, 2 viikossa on jo melkein tottunut uuteen paikkaan...
http://www.myspace.com/mulletsnbullets http://www.mulletsnbullets.com
Jaakob
02.09.2010 22:05:25
kimizu: Jos haluaa oikein hankalaksi tehdä elämänsä, niin yksi ratkaisu tuohon tuplepedaali/haitsun siirtyminen -ongelmaan on opetella soittamaan ns. open-hand tekniikalla. Eli siis vasen käsi haitsulla (oikeakätisillä) eikä käsiä ristiin missään vaiheessa. Kuten vaikkapa Billy Cobham, Lenny White, Carter Beauford, Simon Phillips....

Tätä oon miettiny, kyllähän se varmaan lähtis parin kk reenaamisen jälkeen :D
http://www.myspace.com/mulletsnbullets http://www.mulletsnbullets.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)