Aihe: Yle X: Suomen paras Rumpali
1 2 3 4
markkuliini
19.08.2010 11:23:03 (muokattu 19.08.2010 12:18:02)

kimizu: Siis mitä?!?! Onko tapana artistin maksaa että pääsee hääkeikolle vetämään??!! En lähtis kyllä...

On. Sehän se onkin suurin syy miksi häämuusikoita halveksitaan.
Täähän on todella erikoinen yksityiskohta suomalaisessa musiikkibisneksessä, ja moni ei tästä tavasta tiedä, mutta bändin antama keikka+symbolinen pienehkö summa rahaa (n.100€) on ikään kuin häälahja hääparille, ja moni muusikko kokee, että hääkeikat ovat pitkän perinteen kunnioittamista ja on oikein velvollisuus niitä tehdä. Näistä keikoista tuleekin sanonta "maksaa oppirahat".
Ei noita montaa kannata vuodessa toki tehdä. :)
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Vallu-Veke
19.08.2010 12:12:56
markkuliini: On. Sehän se onkin suurin syy miksi häämuusikoita halveksitaan.
Täähän on todella erikoinen yksityiskohta suomalaoisessa musiikkibisneksessä, ja moni ei tästä tavasta tiedä, mutta keikka+symbolinen pienehkö summa rahaa (n.100€) on ikään kuin häälahja hääparille, ja moni muusikko kokee, että hääkeikat ovat pitkän perinteen kunnioittamista ja on oikein velvollisuus niitä tehdä. Näistä keikoista tuleekin sanonta "maksaa oppirahat".

Juu bisneshän se on mikä kannattaa.
Tekeeks hääkeikkoja joku ihan ammatikseen ja päätyönään ?
Tankero
19.08.2010 15:00:40
Täähän on todella erikoinen yksityiskohta suomalaisessa musiikkibisneksessä, ja moni ei tästä tavasta tiedä, mutta bändin antama keikka+symbolinen pienehkö summa rahaa (n.100€) on ikään kuin häälahja hääparille, ja moni muusikko kokee, että hääkeikat ovat pitkän perinteen kunnioittamista ja on oikein velvollisuus niitä tehdä. Näistä keikoista tuleekin sanonta "maksaa oppirahat".

Sanoppa muuta. Nuorempana meni kyllä hääkeikkoihin melkoisesti rahaa.
Blackmore soitti Rainbow'n keikalla selin Dioon
kimizu
19.08.2010 15:57:28

No oppia ikä kaikki!?! Muutaman sata hääkeikkaa olen tehnyt ja koskaan, en ikuna, ole ilman rahatukkua kotiin lähtenyt keikan jälkeen. No, joskus on tullut rahat tlille muutaman päivän viiveellä, mutta suunta on kuitenkin ollut asiakkaalta soittajalle, ei päin vastoin.

Jos tuo on oikeasti totta eikä vedätystä, niin kyllähän tuossa kustaan omiin muroihin aika raskaasti... Onnea ja menestystä vaan...
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
moderndrummer88
19.08.2010 16:10:47
Hillitöntä settiä...
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
markkuliini
19.08.2010 16:19:02

kimizu: No oppia ikä kaikki!?! Muutaman sata hääkeikkaa olen tehnyt ja koskaan, en ikuna, ole ilman rahatukkua kotiin lähtenyt keikan jälkeen. No, joskus on tullut rahat tlille muutaman päivän viiveellä, mutta suunta on kuitenkin ollut asiakkaalta soittajalle, ei päin vastoin.

-Huokaus-
Nuorten, ja heidän rahakeskeisen maailmankuvan takia tämäkin kaunis perinne on siis kuolemassa. Surullista mutta totta...
Bacchus
19.08.2010 16:38:54
Jos tuo on oikeasti totta eikä vedätystä

Totta se on. Minä en ainakaan muuta suostu uskomaan!1!! Jazzmieheltäkin on isot tukut Jammujenhankintafyrkkaa huvennut hääkeikkoihin, joutuu raukka niitä niin usein koluamaan. Apealla naamalla nurkassa länkyttelee kun rahanmenoa ajattelee.
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
Tankero
19.08.2010 20:49:04
markkuliini: -Huokaus-
Nuorten, ja heidän rahakeskeisen maailmankuvan takia tämäkin kaunis perinne on siis kuolemassa. Surullista mutta totta...

Mutta minkäs teet.
Tankero
19.08.2010 20:49:53
Bacchus: Totta se on. Minä en ainakaan muuta suostu uskomaan!1!! Jazzmieheltäkin on isot tukut Jammujenhankintafyrkkaa huvennut hääkeikkoihin, joutuu raukka niitä niin usein koluamaan. Apealla naamalla nurkassa länkyttelee kun rahanmenoa ajattelee.

Siksi kai hän taisi hääkeikkojen teon lopettaakkin, kun hupeni rahat.
Kailis
19.08.2010 21:57:51

Kavereille voisin tehdä ilmaiseksi (ja olen tehnytkin), mut siis hei kyläperinne on vähän eri juttu. Tai siis että tuntemattomat ihmiset alkais kyselemään helvetin isolla budjetilla rakennettuihin hääjuhliin skulaamaan ilmaiseksi. C'mon.
Analuuk
20.08.2010 01:57:20
Kyllä mä mielelläni maksan siitä ilosta että pääsen soittamaan Bonjovia, syömään karjalanpiirakoita, juomaan neloskaljaa ja kuuntelemaan virolaista puhetta. Toiset ei pääse häihin moniin vuosiin ja sit täällä muusikot valittaa, jos ei tipu liksaa. Minä teen hääkeikkani aina ilmaiseksi ja olen ylpeä siitä!
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
jtannin
20.08.2010 11:09:28
Oli viime talvi sen verran tavanomaista hiljaisempi keikkavuosi, ettei tänä kesänä ollut varaa tehdä hääkeikkoja kuin kaksi. Nyt näyttää paremmalta ja ensi kesänä pystyy sijoittamaan hääkeikkailuun taas hieman avokätisemmin. Ellei sitten ikävästi rundia pukkaa...
Se on kallis, mutta antoisa perinne
Krisse82
20.08.2010 11:19:01
Kuluneen kymmenen vuoden aikana olen ollut huomaavinani parannusta myös tällä hääkeikka saralla. Nykyään saa rahoilleen paljon parempaa vastinetta, löytyy juomia useampaa sorttia, boolit, viinit, oluet, lonkerot, siiderit. Joten ei ne hääkeikat enää niin kovin kalliilta tunnukkaan. Mutta kyllä siitä lovi tulee kun tänä vuonna 12 hääkeikkaa takana.
Ja seuraavaksi Karvialaista rokkia: Jätkänhumppa...
vitikka
20.08.2010 12:39:03
Meillä on ollut tapana maksaa 50€/soittaja hääparille. Ruoista emme ole erikseen maksaneet joka kerta hääkeikoilla. Jos on maksettu, niin ihan vain muodollinen 20€/nenä. Omat rahalliset resurssit ovat kuitenkin sen verran pienet, että välillä olen joutunut kähveltämään lahjapöydästä kirjekuoria siinä toivossa, että jossain olisi rahaa. Morsiamen ryöstö on oivallinen hetki tähän kähvellykseen, kun vieraat ovat keskittyneet seuraamaan ryöstöä. Myös pienempikokoiset lahjat ovat helppoja kähveltää ja kuljettaa esimerkiksi tomikotelossa. Kannattaakin varata hääkeikoille pari ylimääräistä casea mukaan. Kerran piilotimme astianpesukoneen basarin caseen, mutta roudaaminen oli hieman vaikeaa. Vastaisuudessa pysyttelen pienissä lahjoissa ja kirjekuorissa. Jos jollain ei ole varaa tehdä jo sovittuja hääkeikkoja, minulle voi ilmoittaa niistä. Jäin nimittäin viimeisimmästä hääkeikasta voitolle 130€ ja monitoimikoneen.
Määrä korvaa laadun, vai miten se oli?
kimizu
20.08.2010 16:11:19
markkuliini: -Huokaus-

Viittaatko tuolla "nuorten" -sanalla meikäläiseen, poju...?!?

Minkä ikäinen pitää vähintään olla ettei m-netissä kuulu nuoriso-osastoon?
"Its a matter of taste. Taste is a matter of personality. There is bad taste and my taste, which is good off course..."
markkuliini
20.08.2010 16:30:33 (muokattu 20.08.2010 16:36:02)

kimizu: Viittaatko tuolla "nuorten" -sanalla meikäläiseen, poju...?!?

Minkä ikäinen pitää vähintään olla ettei m-netissä kuulu nuoriso-osastoon?

No, lähinnä tuo on yleensä nuorten soittajien tapaista tuo hääkeikoilla hääparin selkänahasta rahan nyhtäminen. Ja toisaalta, jos ei tällä muusikoiden hienolla, vanhalla perinteellä ole vielä "oppirahojaan maksanut", niin silloinhan sitä on vielä minun silmissä täysi aloittelija ja ansaitsee minusta sen mukaista kohtelua, oli sitten oikeasti minkä ikäinen tahansa.
Eli ikä on sivuseikka, ja riiteillä se kokemus karttuu.
kimizu
20.08.2010 16:42:54
markkuliini: No, lähinnä tuo on yleensä nuorten soittajien tapaista tuo hääkeikoilla hääparin selkänahasta rahan nyhtäminen. Ja toisaalta, jos ei tällä muusikoiden vanhalla perinteellä ole vielä "oppirahojaan maksanut", niin silloinhan sitä on vielä minun silmissä täysi aloittelija ja ansaitsee minusta sen mukaista kohtelua, oli sitten oikeasti minkä ikäinen tahansa.
Eli ikä on sivuseikka, ja riiteillä se kokemus karttuu.

No jos fyysisellä iällä ei ole merkitystä, niin mitenkäs soittovuodet? Paljonko niitä tarvitaan?
Tai keikkamäärät, montako keikkaa vähintään ja paljonko niistä pitää olla hääkeikkoja? Joko prosentuaalisesti tai ihan numerona?

Kerro nyt, ihan tässä noviisiksi ja märkäkorvaksi alkaa tuntea itsensä täällä "oikeiden soittajien ja konkarien" joukossa. Eikö perinteen jatkamiseen kuulu junnujen opettaminen tavoille? Miten voi jatkaa arvokkaita riittejä jos ei ole niistä koskaan keneltäkään kuullut?

Kerro, oi oraakkeli ja suuri rumpuguru, kerro....
markkuliini
20.08.2010 16:49:29 (muokattu 20.08.2010 16:55:30)

kimizu:
Kerro, oi oraakkeli ja suuri rumpuguru, kerro....

Eiköhän tämä pajunköyden syöttäminen nyt ala riittää. :D
Eihän tuollaista perinnettä tietenkään ole olemassakaan, kuka hullu vieraiden häihin ilmaiseksi menisi kökkimään ja töitä tekemään?! :D
Sori, kaikki höpötys oli tarkoitettu pieneen hiillostamiseen, ja innostuin vain lisää kun aisitin pientä toivon kipinää, että juttu saattaisi mennä täydestä.
Et oo poju, vaan mähän tässä oon kun tällaista jaskaa pauhoin. ;) Eli ei mitään henkilökohtaista, satuit vaan sopivasti uhriksi paikalle.
Mutta kerrankin maltoin näinkin pitkään olla sanomatta, että ei vaineskaan.

Edit: Hauska ketjuhan tästä tuli!
Tankero
20.08.2010 17:39:22
markkuliini: Eiköhän tämä pajunköyden syöttäminen nyt ala riittää. :D
Eihän tuollaista perinnettä tietenkään ole olemassakaan, kuka hullu vieraiden häihin ilmaiseksi menisi kökkimään ja töitä tekemään?! :D
Sori, kaikki höpötys oli tarkoitettu pieneen hiillostamiseen, ja innostuin vain lisää kun aisitin pientä toivon kipinää, että juttu saattaisi mennä täydestä.
Et oo poju, vaan mähän tässä oon kun tällaista jaskaa pauhoin. ;) Eli ei mitään henkilökohtaista, satuit vaan sopivasti uhriksi paikalle.
Mutta kerrankin maltoin näinkin pitkään olla sanomatta, että ei vaineskaan.

Edit: Hauska ketjuhan tästä tuli!

Niin tuli :)
Kailis
20.08.2010 17:40:55

Markun sarkasmikoulu, osa ???.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)