Aihe: Tempon tsekkaus klikistä ennen biisiä ?
1 2 3 4
Bobana
15.08.2009 23:36:17
Esimerkkinä omasta elämästä myös eräs vasta keikkasettiin palannut biisi toimii livenä tempossa 129, mutta 130:ssä se tuntuu olevan vaikea. Sen aistii laulajan ja muiden soittajien fraseerauksesta.

No tuo on kyllä jo aika piukkaa... Mutta kait ne tekijät tunnistaa koska ollaan pielessä.

Tollaseen en pysty mutta edellisessä bändissä jätkät koetteli meikää kun aina valittivat myös että huojuu ja keulii ja laahaa ja ties mitä.
Biisin (kesto n. 4 min) alussa otettiin tempo metronomista ja kun biisi loppuin niin tarkistettiin uudestaan. Ja oli tismalleen sama. Vähänkö olin että "up yours!" he he : )
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
markkuliini
16.08.2009 01:21:44

Bobana:
Tollaseen en pysty mutta edellisessä bändissä jätkät koetteli meikää kun aina valittivat myös että huojuu ja keulii ja laahaa ja ties mitä.
Biisin (kesto n. 4 min) alussa otettiin tempo metronomista ja kun biisi loppuin niin tarkistettiin uudestaan. Ja oli tismalleen sama. Vähänkö olin että "up yours!" he he : )

Jep, joskus nuo tempoasiat on enemmänkin sellaisia valta-asioita, että muut soittajat ei ehkä malta tai halua kuunnella rumpalin soittoa tarpeeksi tarkasti tai tykkäävät kyykyttää. Ja sellaiset asiathan ratkeaa parhaiten just puolueettamalla tuomarilla, eli metronomilla tai äänittämällä soittoa. Kun omaa soittoa kuulee nauhalta, niin kummasti sitä kovatkin karjut nöyrtyvät. :)
Bändihommissa monesti pärjää salakavalalla diplomatialla. Malttais vaan joskus itsekin noudattaa ohjetta...
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
ÄM
16.08.2009 13:51:31

Yks hyvä esimerkki mulla on toi kusen polttama "I will survive"; yhdessä ryhmässä, jossa oon käynyt tuurailemassa, tuntuu, että 123 olis semmonen hyvä. Silloin laulajat ei tunnu kiireisiltä ja bändikin istuu hyvin ja biisi kulkee. Toisessa ryhmässä taas mennään 126-127; hitaampana bändi keulii ja itselle tulee fiilis, että nyt osoittaa kansa sormellaan, laahaavaa rumpalia. Tossa nopeammassa laulukin tuntuu istuvan vallan mukavasti, vaikka hitaamman ryhmän kanssa, jos vetää nopeammin, tuntuu laulajat olevan ihan kusessa. Nopeampi mennään suomeksi ja hitaampi englanniksi, en tiedä vaikuttaa se sitten tohon laulun istuvuuteen.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
Epämuusikko
16.08.2009 15:17:35
markkuliini:

Kaikkihan on suhteellista tietenkin, ja riippuu paljon esim.siitä kuinka kiireinen lauluosuus biisissä on. Koomisimpia esimerkkejä on Stayin' alive ylitempolla. Kuunnelkaas lauluraitaa ja koettakaa laulaa se nopeammin. :)

Auts. Tuon biisin olen eräällä tuurauksella Crash and Burnannut.

Ihmekös tuo, ettei niitä keikkoja mulla hirveästi olekaan...
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
Fuzzy Boner
17.08.2009 09:47:42 (muokattu 17.08.2009 09:47:53)
Jotkut "pilepändit" oli ottanu ainakin muutama vuos sitten oikein tavakseen vetää kaikki biisit ihan sairaalla ylitempolla. Jump yms...

Ilmeisesti tempo tuo fiilistä tms.
Timi
17.08.2009 17:36:25
Fuzzy Boner: Jotkut "pilepändit" oli ottanu ainakin muutama vuos sitten oikein tavakseen vetää kaikki biisit ihan sairaalla ylitempolla. Jump yms...

Ilmeisesti tempo tuo fiilistä tms.

Tuon saman olen myös huomannut.Minun mielestäni liian nopealla tempolla on joskus naurettava vaikutus;)Meillä josku kundit sanoo jostai biisistä,että liian hidas,vaikka itse tuntuu tempo olevan aivan sama kuin ennenkin?Edelleen tekisi mieli hankkia klikki.
Vaikea.Mutta varma!
zak69
17.08.2009 20:43:54
Timi: Tuon saman olen myös huomannut.Minun mielestäni liian nopealla tempolla on joskus naurettava vaikutus;)Meillä josku kundit sanoo jostai biisistä,että liian hidas,vaikka itse tuntuu tempo olevan aivan sama kuin ennenkin?Edelleen tekisi mieli hankkia klikki.

Samaa miettinyt varmaan vuoden päivät. Ja nyt sitten päätin klikin hommata, ja tosiaan ainut syy tuo bändikaverien huomautukset liian hitaasta/nopeasta temmosta.
Eipähän tarvitse kinata sitten.
Tyhmä kehuu hevosellaan, hullu vaimollaan ja lahjaton lapsillaan......... Työ on vain ja ainoastaan sarja köyhyyden aikaansaamia pakkoliikkeitä......
Anazi
14.09.2009 15:31:53
Keikoil tullu huomattua et itekin sitä lähtee pikkasen liian nopeessa temmossa biisiin, johtuen adrenaliinistä ja muutenkin jännittävästä fiiliksestä. Klikkiä en koskaan ole käyttänyt, mutta kyllä ruvennu jo homma sujumaan ilmankin..
Speedy
14.09.2009 21:18:32

Tämä nyt ei taaskaan liity suoranaisesti asiaan, mutta olen huomannut että biisit elävät luonnostaankin pidemmällä ajan jaksolla.. Joskus opettelin eräitä biisejä levyltä, levy tempoon.. Niin niitä sitten vedettiin keikoilla eikä levyjä kuunneltu sen jälkeen. Nyt satuin sitten kuuntelemaan ihan huvin vuoksi, en kyllä ymmärrä miksi, noita levyjä uudelleen. Nyt ehkä noin 200 keikan jälkeen järestäin lähes kaikki oli jonkun verran nopeampia, osa enempi osa vähempi.. Vaikka niitä oli olevinaan aika vedetty levy tempoon, niin huomaamattomasti biisi oli elänyt.. Nyt jos koettas vetää levy tempolla niin olis varmaan tosi raskasta soittaa niin hitaasti..

Jos olis metronoomista aina ottanut tempon, niin oltas samassa, mutta olisi siinä moni asia kärsinyt, kun taas nyt on kaikilla kivaa..=)

Sitten kun olen turaus keikkoja tehny, niin vähän genrestä riippuen, kaikissa biiseissä ei ole edes tempoja tiedossa.. osan biiseistä näkee nuotilla ensi kertaa ja osaa ei ole koskaan kuullutkaan.. Plus että vaikka se tempo siellä nuotin nurkassa olisikin, niin joku idiootti rumpali (kuten kappaleessa yksi kerroin) ei ole sitä käyttänyt niin tulos on taas plus miinus nolla..=I Ja artistin tulkinta kärsii..=D

Toisaalta on sitten näitä "teoksia" joissa on mun mielestä vain yksi oikea tempo, vaikka Toton Rosanna tahi Zeppeliinin Rock And Roll, minkä tempot pitäs olla rumpalilla selkäytimessä.. jos niitä on siis soittanut..

Herääkin kysymys, että pitäisikö rumpalin bändin rytminä ja pohjana opetella tiettyjen biisien, tai miks ei kaikkienkin tempot lihasmuistiin.. Jos puhutaan perus pop kappaleesta niin onhan siinä rumpalilla paljon vähemmän muistettavaa kun esim. kitaristilla.. Mutta se onkin sitten eriasia, että mikä päivän lihaskunto on..=)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
sutikomppi
17.09.2009 10:59:14 (muokattu 17.09.2009 14:19:23)
Mä olen aina laskenut tempot ulkomuistista. Uskon, että se on paras tapa. Ongelmia ei ole ollut. Tuohon tapaan oppii, kun sen vain ottaa tavaksi. Myöskään studiossa en ole koskaan soittanut klikin kanssa. Tähän saakka on aina onnistunut.

Jos kuitenkin joutuu ylläri / tuurauskeikalle jo tänään on hyvä olla metronomi tai vast. mukana. Varsinkin jos bändillä on joitain erikoistempoja, lähinnä hitaita biisejähän tämä koskee. Kieltämättä ne tahtoo joskus kiihtyä.

Musiikki on kuitenkin elävä taiteenlaji ja siinä täytyy olla ihmisyyden maku. Biisit elävät ja niiden täytyy kuulosta eläviltä. Pieni ja siedettävä tempojen heilahtelu kuuluu asiaan. Ikävä kyllä rumpalin on OSATTAVA pitää biisi ja tempo kasassa. Alkaahan rumpalien raamattukin sanoilla: Ensin oli komppi !

Olikohan se Cisse Häkkinen , joka sanoi seuraavaa: Jos pitää kiilaa tai sleepaa nii parempi et kiilaa.
Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla.
drumm
17.09.2009 17:09:37
sutikomppi: Myöskään studiossa en ole koskaan soittanut klikin kanssa. Tähän saakka on aina onnistunut.

Jotenkin tuntuu, että niitä sessioita on tainnut olla aika harvakseltaan.
sutikomppi
17.09.2009 17:38:21 (muokattu 17.09.2009 18:10:45)
drumm: Jotenkin tuntuu, että niitä sessioita on tainnut olla aika harvakseltaan.

Voisitko kertoa miksi niin ajattelet. En nyt oikein ymmärrä. Jos haluat vittuilla niin tee se sitten suoraan mutta älä jatka tuolla neitilinjalla. Toisaalta mulle käy sekin, että selvitetään asia kahdenkesken. Voidaan katsoa kuka sitten tarvitsee clickiä.
Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla.
B@sshole
18.09.2009 09:51:05 (muokattu 18.09.2009 09:52:06)
sutikomppi: Voisitko kertoa miksi niin ajattelet. En nyt oikein ymmärrä. Jos haluat vittuilla niin tee se sitten suoraan mutta älä jatka tuolla neitilinjalla. Toisaalta mulle käy sekin, että selvitetään asia kahdenkesken. Voidaan katsoa kuka sitten tarvitsee clickiä.

Kyllähän sen näkee sadan kilometrin päähän sun kirjoituksesta, ettet ole paljoa sessioita tehnyt, turha hernettä siitä on vetää.

Suurin osa sessioista tehdään klikkiin. Tämä taisi se pointti olla edellisellä kirjoittajalla.
sutikomppi
19.09.2009 20:04:04
B@sshole: Kyllähän sen näkee sadan kilometrin päähän sun kirjoituksesta, ettet ole paljoa sessioita tehnyt, turha hernettä siitä on vetää.

Suurin osa sessioista tehdään klikkiin. Tämä taisi se pointti olla edellisellä kirjoittajalla.

Mistä sä sen sadan kilometrin päähän näet. Mä uskon, että olen tehnyt useamman
session mitä sinä.

Turha sinun on kaverin puolesta hernettä vetää nenään ja ruveta puolustelemaan. Mä odotan nyt edelleen vastausta tähän asiaan.
Epämuusikko
19.09.2009 20:09:00
Harvinaista alkaa olla klikittä studiossa soitto.

Hatunnosto jos tempo pysyy. Mutta vain jos.
"Greetings from Niger". Kesy animaali #1
Bobana
20.09.2009 00:05:09
Epämuusikko: Harvinaista alkaa olla klikittä studiossa soitto.

Hatunnosto jos tempo pysyy. Mutta vain jos.

No eihän se nyt mikään ihme ole jos vedetään ilman klikkiä. Hyvä rumpali vetää lähes pilkun tarkasti varsinkin jotain löysää musiikkia. Siihen sitten kitaristi soittaa raidan päälle omat juttunsa. Mutta tämä vaatii myös siis kitaristilta-(teilta) erehtymätöntä rytmitajua.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
B@sshole
20.09.2009 02:05:32 (muokattu 20.09.2009 03:04:32)
sutikomppi: Mistä sä sen sadan kilometrin päähän näet. Mä uskon, että olen tehnyt useamman
session mitä sinä.

Voi pojua... Harmi että tämän "kilpailun" hävisit jo.

Mutta jos unohdetaan tämä "kaiken nähnyt" humppa"rumpali" jo ja nämä vitun lainausmerkit, niin:

Juuri Saksassa tein leffamusasession sinfoniaorkesterin kanssa ja hidastukset ja kaikki tehtiin klikkiin. Käytännössä koko leffa meni klikkiin. (Joo. Se oli leffa, mut just pari vkoa siitä takaperin olin Ruåtsissa, jossa koko pop-sessio vedettiin klikin kanssa; ihan perus pop-huttua)

Joskus rubatohommat orkestereiden kanssa tms tehdään ilman, mutta oikeesti aika suuri osa poppi/rokki(yms)hommista tehdään klikin kanssa; kun puhutaan studiosoittamisesta.

Mutta, antaa sutirumpalin yrittää piipittää rauhassa, eipä haittaa.
Kaamea kapula
20.09.2009 11:51:37 (muokattu 20.09.2009 12:00:51)
B@sshole: Voi pojua... Harmi että tämän "kilpailun" hävisit jo.

Mutta jos unohdetaan tämä "kaiken nähnyt" humppa"rumpali" jo ja nämä vitun lainausmerkit, niin:

Juuri Saksassa tein leffamusasession sinfoniaorkesterin kanssa ja hidastukset ja kaikki tehtiin klikkiin. Käytännössä koko leffa meni klikkiin. (Joo. Se oli leffa, mut just pari vkoa siitä takaperin olin Ruåtsissa, jossa koko pop-sessio vedettiin klikin kanssa; ihan perus pop-huttua)

Joskus rubatohommat orkestereiden kanssa tms tehdään ilman, mutta oikeesti aika suuri osa poppi/rokki(yms)hommista tehdään klikin kanssa; kun puhutaan studiosoittamisesta.

Kiva kun tuut tänne Elvistelee! :)

Meinaan vaan että ihme hyökkäyksiä.....
Menevällä miehellä on kivekset peräkkäin!
zak69
20.09.2009 11:59:49
B@sshole: Voi pojua... Harmi että tämän "kilpailun" hävisit jo.

Tota noin, oletko siis basisti joka tulee elvistelemään että soittaa klikin kanssa??
Tyhmä kehuu hevosellaan, hullu vaimollaan ja lahjaton lapsillaan......... Työ on vain ja ainoastaan sarja köyhyyden aikaansaamia pakkoliikkeitä......
drumm
20.09.2009 12:00:04
sutikomppi: Mä uskon, että olen tehnyt useamman session mitä sinä.

Rumpalille, joka ei klikkiä käytä, on varmasti paljon kysyntää. Ei ihme, että on kalenteri täynnä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)