Aihe: Rumpukapuloiden "teoriaa"??
1 2
moderndrummer88
25.06.2009 22:49:10
Humpparumpali: Joo no tässähän tulikin jo monen näköstä kapulaa esille, että kiitoksia vaan kaikille vastanneille. Tietääpähän nyt ainakin vähän suuntaa antavaa että mikähän se kannattas ostaa. Tuo on kyllä vielä aivan utopiaa että mitä nuo ihmeen numerot ja kirjaimet oikeen tarkottaa? Esim joku 5b tai 7a tai mitä te tuossa nyt kirjottelitte?

Ne on sellaisia suuntaa-antavia standardeja kapuloiden kooille, ne vaihtelee hieman joka valmistajalla, mutta ne kertoo kuitenkin missä kokoluokassa suurin piirtein pyöritään, tässä järjestys isoimmasta pienimpään, siis noita ihan peruskokoja:

2B, rokkikapulat, tosi paksut
2A, hieman kevyemmät, näitä ei paljoa edes liiku
5B, sellainen vähän tuhdimpi peruskapula
5A, ihan perusmallinen kapula, "normaali"
(7B, näitä kapuloitakaan ei paljoa näe, liekkö edes olemassa sellaista merkintää?)
7A, standardikoko kevyemmille kapuloille
"Ja siitäkin syystä, pysytään erossa huumeista, viinasta ja uudemmasta jazzista"
Vallu-Veke
26.06.2009 07:26:59
Balbexin sivuilla olikin kätevä vertailutaulukko pdf:änä.

http://www.balbex.fi/tuotteet.html

Se mitä mä haen taitaa mennä johonkin tuonne swing-osaston suuntaan.

Mulla on 7A ja G7A normikapuloiden rinnalla joskus käytössä nuo karseet heviseipäät, 15mm halk. ja 440mm pitkät . Soitan niitä silleen, että ne keinuu kädessä ja ote on sieltä melkein keskeltä. Sormikikkailun tapaista naputtelua. On vaan turhan paksut.
Jospa löytyisi jostain 13mm halk. ja 420..... pitkät, niin ideaa pääsisi kokeilemaan?
Rumpukapulat
26.06.2009 14:48:52 (muokattu 26.06.2009 14:53:06)

Kuka maahantuo Pro-Markia? Ja jos tahtoo kapuloita, joita harvemmin tilataan/myydään hyllyllä, täytyykö ottaa kerralla isompi satsi? Dikkailen Mike Portnoyn signaturekapuloiden tuntumasta ja koosta(ohut ja pitkä), mut nylontippi ei iske.

Pro-Markilla on myös malli 727, jota ei tunnu löytyvän Suomesta mistään. Hieman pidempi kuin MP:n signaturemalli, sama paksuus, materiaali tammea.

Vaterin Manhattaneita käytän tällä hetkellä, mut niissä on ehkä hieman liian hentoinen tippi. Tammi saattaisi kestää paremmin käyttöä, tosin en tiedä kuinka paljon tuntuma muuttuisi hikkorista tammeen. Mut testata kiinnostaisi, mistähän pitäisi kysellä?
Halsu
26.06.2009 14:48:59 (muokattu 26.06.2009 14:49:56)

Jos enkku taittuu, tän vois vaikka lukea kanssa:
http://www.thomann.de/fi/onlineexpert_145.html
CU -- Eki
Kailis
26.06.2009 15:27:59

5A, ihan perusmallinen kapula, "normaali"

Mulle nykyään joo. Mutta 80's vedin 2B:llä, 90's 5B:llä ja nyt tuntuu että 5A on tarpeeksi tuhti mutta nopea. Tosin jos ihan hissutteluproggikseen menisin, niin 7A vois olla ihan ok. En kuvittele enää palaavani syvät tomit/pinstripe-meininkiiin, jossa paksuilla kapuloilla mielestäni oikeasti saavutetaan jonniinlainen hyöty.
Vallu-Veke
26.06.2009 18:00:36
Sain alunperin vahingossa sellaiset helvetin paksut ja pitkät kapulat.
Käytän niitä yleensä ranteiden lämmittelyyn. Mutta huomasin, että se pitkä kapula on aika mukava kikkailukeppi,kun ottaa otteen lähempää keskikohtaa. Se persepuoli toimii tasapainoitusakselina, nopeuttaa ja keventää iskua tavallaan. Paksuus ei niin haittaakkaan ihan niin paljon.
Miten paljon te vaihtelette kapuloita, kun treenaatte, tms.?
Bullitt
27.06.2009 12:40:24
Itsehän olen vaihdellut keppejä aika rankastikin kuluneen vuoden aikana. Taannoin oli tyylinä ostaa aina paksut ja pitkät kapulat ja mättää kovaa. Jossain vaiheessa sitten heräsin ja hoksasin että Vic Firthin Metal- kepakot olivat jo ehkä "vähän" liikaa. ( Metalhan siis on noin 2b:n paksuinen mutta pitempi.) Nykyään käytän 5A ja 7A kapuloita. Ennen oli ongelmana se, että löin joka lyönnillä aika tuhdisti myös virvelin kanttiin ja kapulat meni aika nopeasti siitä kohtaa poikki. Nykyään olen alakanut korjata ongelmaa ja 7A:kin ovat kestäneet. Joskus minulla oli myös jotkut Firthin signature-kapulat, mustat ja PITKÄT mutta yllättävän kevyet. Niillä oli mukava soittaa, mutta valitettavasti en tiedä kenen signaturet ne sitten olivat, nimmari kapulan kyljessä oli sellaisilla harakanvarpailla ettei saanut selvää.
"Onko tää jotain politiikkaa, hyi vittu." -Lennu
moderndrummer88
27.06.2009 13:23:27
Bullitt:
Joskus minulla oli myös jotkut Firthin signature-kapulat, mustat ja PITKÄT mutta yllättävän kevyet. Niillä oli mukava soittaa, mutta valitettavasti en tiedä kenen signaturet ne sitten olivat, nimmari kapulan kyljessä oli sellaisilla harakanvarpailla ettei saanut selvää.

Ei niitä taida muita mustia olla kuin nämä Stve Gadd -sgnaturet, mutta ei ne nyt niin pitkät minun mielestä ole, http://www.schoolmusic.co.kr/shop/drum/stick/vicfirth/ssg-31.jpg
"Ja siitäkin syystä, pysytään erossa huumeista, viinasta ja uudemmasta jazzista"
Bullitt
28.06.2009 22:16:52
moderndrummer88: Ei niitä taida muita mustia olla kuin nämä Stve Gadd -sgnaturet, mutta ei ne nyt niin pitkät minun mielestä ole, http://www.schoolmusic.co.kr/shop/drum/stick/vicfirth/ssg-31.jpg

Ei ollu tuommoset, ne mun kapulat oli ovaalin muotosilla puutipeillä. Oisko niitten teko sitte lopetettu, kun en ainakaan viimeksi Musiikki-Kullaalla käydessä löytänyt moisia.
"Onko tää jotain politiikkaa, hyi vittu." -Lennu
moderndrummer88
28.06.2009 22:51:08
Bullitt: Ei ollu tuommoset, ne mun kapulat oli ovaalin muotosilla puutipeillä. Oisko niitten teko sitte lopetettu, kun en ainakaan viimeksi Musiikki-Kullaalla käydessä löytänyt moisia.

http://images.thomann.de/pics/prod/101817.jpg tommosetko, Dave Weckl -signaturet?
hollmi-5
28.06.2009 23:09:36
moderndrummer88: http://images.thomann.de/pics/prod/101817.jpg tommosetko, Dave Weckl -signaturet?

Ei nuo taida olla mustat?
Soundit, piuhat ja kajarit.
moderndrummer88
28.06.2009 23:27:52
hollmi-5: Ei nuo taida olla mustat?

Ei niin, mietin vaan, että ajan saatossa saattanut unohtua kapuloiden tarkka väri ja aika tummathan nuo on...
markkuliini
30.06.2009 22:36:34

Bullitt:. Joskus minulla oli myös jotkut Firthin signature-kapulat, mustat ja PITKÄT mutta yllättävän kevyet. Niillä oli mukava soittaa, mutta valitettavasti en tiedä kenen signaturet ne sitten olivat, nimmari kapulan kyljessä oli sellaisilla harakanvarpailla ettei saanut selvää.

Vic Firthin Jack De Johnette-kapulat osuvat kuvaukseesi. Ovat muistaakseni juurikin aikas pitkät.
"Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)