Gardiner 21.05.2009 14:20:54 | |
---|
Timi: Eikä kioskin tarvitse näyttää kuivaushuoneelta. Irrotti naurut tuo. Osui ja upposi saattas sanoo. Raja menee kyl siinä ku hikiset sukat roikkuu Riden puomissa. "We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix |
Kailis 21.05.2009 14:27:10 | |
---|
Gardiner: Irrotti naurut tuo. Osui ja upposi saattas sanoo. Raja menee kyl siinä ku hikiset sukat roikkuu Riden puomissa. Joskus köyhän bändin rumpali joutuu rundilla sovittamaan. Vaatteet pestään takahuoneessa ja kuivataan keikan aikana telineissä. |
Bumbarr 21.05.2009 20:48:47 | |
---|
Kiitokset neuvoista.. Eiköhän pääse käymään niin, että ensimmäisen biisin jälkeen risukepit katoavat mystisesti. On siis oman lukion get together ja kuppilasta ilmotettiin, että soittamaan saa tulla jos risukepit käy rumpalille.. Pakkorako vetää keikka ja kyllä se varmaan menee.. voisin kokeilla tuota kuivausteline hässäkkää :D.. danke Kilpikonnat rockkaa! |
hollmi-5 21.05.2009 23:28:40 | |
---|
Risukepit ovat erittäin pyllystä. Opetelkaa soittamaan hiljaa. Se on ainoa ratkaisu. kaiken maailman demppaamiset ja tukahduttamiset ovat aivan turhaa hommaa. VRT: uidaan niin, ettei hiukset kastu... Mitä uimista se on? Venäläistä mummoa? Soundit, piuhat ja kajarit. |
jigsore 22.05.2009 00:41:34 | |
---|
Ensimmäisen (ja viimeisen?) kerran soitin risukepeillä kun keikkapaikalle päästyä olosuhteet huomioonottaen siellä ei oikein voinutkaan soittaa kovin lujaa. Kaveri kävi sitten vähän ennen keikkaa viereisestä musakaupasta kepit ja niillä vedettiin. Olisi ehkä ollut mukavampi yrittää soittaa normikepeillä hiljempaa, mutta tulipahan testattua.. |
Bumbarr 22.05.2009 03:13:01 (muokattu 22.05.2009 03:13:13) | |
---|
hollmi-5: Risukepit ovat erittäin pyllystä. Opetelkaa soittamaan hiljaa. Se on ainoa ratkaisu. kaiken maailman demppaamiset ja tukahduttamiset ovat aivan turhaa hommaa. VRT: uidaan niin, ettei hiukset kastu... Mitä uimista se on? Venäläistä mummoa? Hmmm.. Olen aistivinani tiettyä ehdottomuutta.. :) Kilpikonnat rockkaa! |
Kailis 22.05.2009 03:20:14 | |
---|
Bumbarr: Hmmm.. Olen aistivinani tiettyä ehdottomuutta.. :) Oot vaan niin ehdoton =D |
hollmi-5 22.05.2009 07:33:16 | |
---|
Bumbarr: Hmmm.. Olen aistivinani tiettyä ehdottomuutta.. :) Olen kokeillut ja verrannut. Paremmin soundaa kepeillä kepeästi, kuin risukepeillä normaalisti. Soundit, piuhat ja kajarit. |
Gardiner 22.05.2009 10:07:09 | |
---|
hollmi-5: Risukepit ovat erittäin pyllystä. Opetelkaa soittamaan hiljaa. Se on ainoa ratkaisu. kaiken maailman demppaamiset ja tukahduttamiset ovat aivan turhaa hommaa. VRT: uidaan niin, ettei hiukset kastu... Mitä uimista se on? Venäläistä mummoa? Mut jos keikka on ihan kohta eikä kerkee opetella uimaan ennen sitä? :-D Saako käyttää kellukkeita, ees sen yhen kerran? Ens keikalla sit jo ilman apupyöriä. :-D "We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix |
kimizu 22.05.2009 11:17:38 | |
---|
Bumbarr: Kiitokset neuvoista.. Eiköhän pääse käymään niin, että ensimmäisen biisin jälkeen risukepit katoavat mystisesti. On siis oman lukion get together ja kuppilasta ilmotettiin, että soittamaan saa tulla jos risukepit käy rumpalille.. Pakkorako vetää keikka ja kyllä se varmaan menee.. voisin kokeilla tuota kuivausteline hässäkkää :D.. danke Tässä juuri tulee esiin täydellinen asiantuntemattomuus tilaajan taholta. Jos bändissä on rummut => saatanallinen mekkala, vaikka ei olla edes kuultu ko. bändiä. Kitaristille ei kukaan sano mitään vaikka muuta bändiä ei edes kuule sen skittavallin takaa... Joskus tuo "soittakaa hiljaa" menee aivan överiksi. Oltiin kerran jossain firman cocktail-kekkereissä soittamassa hissimusaa ja puheensorina oli sen verran kovaa, ettei tahtonut enää itseään kuulla. Soitin siinä vaiheessa jo sudeilla pelkkää snarea matto alhaalla, kun heppu yleisöstä tulee sanomaan että "soitto häiritsee juttelua, voitteko vetää hiljempaa" Tämä pyyntö siis esitettiin normaalilla puheäänellä koko ajan soittavalle bändille, eli aika hiljaa jo vedettiin. Heitin sudit olan yli näyttävässä kaaressa, kitaristi otti sähkiksestään plugin irti... Jatkettiin siinä sitten biisi loppuun, minä hankasin snarea sormenpäillä ja kitaristi soitti lankkuaan ilman mitään vahvistusta, basso hiukan vielä kuului :) Sitten tauolle takahuoneeseen nauramaan ja kassan kautta himaan :) Yksi keikka menee vaikka päällään seisten: unohdat hetkeksi sen hienon rumpusoundin hakemisen, soitat niillä risulla tai vaikka tiskiharjoilla (toimii muuten aika hyvin) ja sovitat soittoasi uudeleen siten että MUSIIKKI kuullostaa hyvältä. jätä vaikka pellit pois kokonaan, vedät pelkällä snarella ja ehkä basarilla. Olennaistahan on että time on kohdallaan ja virppa hiukan napsahtaa kakkosella ja nelosella (yleensä) Yleisö tykkää, kaverit diggaa ja keikan jälkeen voi siirtyä baariin hyvillä mielin. Seuraavalla keikalla taas normimeininki, murheet unohtuu ja on taas hyvä tarina kerrottavana:) Timing stinks but cheerfully winks... |
Epämuusikko 22.05.2009 12:38:20 (muokattu 22.05.2009 12:39:02) | |
---|
hollmi-5: Olen kokeillut ja verrannut. Paremmin soundaa kepeillä kepeästi, kuin risukepeillä normaalisti. Tästä on itsekin pakko olla samaa mieltä. Johonkin ihan-tiettyyn risut kyllä passaa mutta nekin pystyy kapuloilla ja vispilöillä hoitamaan. Ja btw: vispilät eivät ole "kompromissi". Ne ovat maailman paras asia. "soitto häiritsee juttelua, voitteko vetää hiljempaa" Vihaan. "BMMMBMMMBMMMMMMMM". Kesy animaali #1 |
hollmi-5 22.05.2009 12:38:37 | |
---|
Tässä juuri tulee esiin täydellinen asiantuntemattomuus tilaajan taholta. Jos bändissä on rummut => saatanallinen mekkala, vaikka ei olla edes kuultu ko. bändiä. Kitaristille ei kukaan sano mitään vaikka muuta bändiä ei edes kuule sen skittavallin takaa... Kerran Tanssikeikalla tuli pyyntö soittaa hiljempaa, kun Mauri Pekkarinen ei kuullut kymmenen metrisen pöydän toisesta päästä lausuttua kuiskausta. Oli jo todellakin niin hiljaisella soitto, että Maurin puheääni kuului aivan hyvin salin periltä rumpupallille ;-) Soundit, piuhat ja kajarit. |
Nolte 22.05.2009 12:41:18 | |
---|
kimizu: Tässä juuri tulee esiin täydellinen asiantuntemattomuus tilaajan taholta. Tämä tuntuu olevan aika yleinen tilanne. Toki pitää tiettyyn pisteeseen saakka yrittää tulla vastaan, mutta joku tolkku siinäkin... Tietysti bändillä itselläänkin olisi hyvä olla pelisilmää, ettei lähde ihan mihin tahansa tilanteeseen vetämään. meiän bändin paras rumpali |
Niq 22.05.2009 15:26:59 | |
---|
Nolte: Tietysti bändillä itselläänkin olisi hyvä olla pelisilmää, ettei lähde ihan mihin tahansa tilanteeseen vetämään. Kyllä. Keikkaa sovittaessa on hyvä näistä asioista mainita. Jotain heviähän voi tosiaan soittaa hiljaa, mutta eihän se sitten ole enää heviä, vaan laittia. En nyt tarkoita että pitää luoda ihan infernaalinen meteli, mutta kyllähän sen pitää munaskuissa tuntua kun raskaampaa musaa väännetään. Yleensähän ensimmäisenä tulee itkemään henkilökunta, he kun eivät ole alkoholin vaikutuksen alaisena kuten yleisö. Möykän sietokyky kun kasvaa veren alkoholipitoisuuden kanssa. Niin kauan kun yleisöä eturivin tienoilla piisaa eikä porukka kävele sormet korvissa ulos, voluumi on ihan hyvä. Henkilökunnalle olen useamman kerran suositellut korvatulppia "hiljempaa, kiitos" -pyynnön jälkeen, ihan työsuojelun näkökulmastakin jos kerran korviin sattuu. "I have a cunning plan" -Baldrick |
seppo i 22.05.2009 19:17:00 | |
---|
Olen soitellut paljon Vaterin puuvartisilla Whip Stickeillä. Niissä on "risut" mustaa thermoplast -muovia, ja ne antavat rottinkisia risukeppejä voimakkaamman ja botnekkaamman äänen. Myös pellit soi kirkkaammin kuin risuilla. Vaterilla on myös mustakahvainen malli (muovia), mutta puuvartisella saa myös auttavan kantti-iskusaundin. Hintaa noilla vehkeillä on kohtuullisen paljon, mutta mun mielestä ne toimii rottinkisia huomattavasti paremmin. Olen aina välillä käynyt tekemässä tilauksen Helsingin DLX:ssä ja ostanut niitä usemman parin kerralla. Eivät siis ole hyllytavaraa. Esim. Thomannilta löytyy mustaa kokomuovista Vateria. Suosittelen kokeilua; voi olla juuri se vehje, joka ratkaisee ongelman äänenvoimakkuuden kanssa. |
Anonymous-jazz 22.05.2009 20:05:19 (muokattu 22.05.2009 20:05:25) | |
---|
arse: Ei risuilla ole pakko soittaa. Jos joku yrittää pakottaa, sano että ei pysty, väärä saundi. Tai tarjoudu soittamaan risuilla, jos kitaroista otetaan särö pois. HOHO :) "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
markkuliini 23.05.2009 04:40:40 (muokattu 23.05.2009 05:07:07) | |
---|
Hyvällä soundilla hiljaa soitamisessa (se ON mahdollista niin kapuloilla kuin riisikepeilläkin) on se taika että sitä pitää haluta osata. Hiljaa ei voi soittaa hyvällä meiningillä jos sen kokee rajoitteeksi. Jos haluaa osata soittaa myös hiljaa groovaavasti yms. niin silloin sen treenaaminen ei myöskään ole vastenmielistä. (Simon Phillipsiä myötäillen) Jos keikkaa edeltävänä päivänä alkaa miettimään miten selviää hissuttelukeikasta hengissä, silloin on pikkuisen liian myöhäistä. Itseleni riisikepit eivät ole mikään volyymiratkaisu, vaan erisoundiset kapulat. Kyllä normaali-kapuloillakin voi soittaa niin hiljaa ettei kukaan edes enää tajua sun soittavan yhtään mitään. Tatsia se toki vaatii, mutta ei siihen mitää riisikeppejä mun mielestä välttämättä tarvita. Kailis:Mä oon just sytuitun kyllässytynut tät ja hän vitun perusrumpalu kunniaani ja nmuutama muu. Cope. Moonhan on paska mutta kova. Useinhanhan tai aina unohtuu se että bändirumpali. Ei tekniikka. Musiikki. Se miltä biisi kuulostaa.HEMMON EKAKSI LÖYTÄMÄ |
Vallu-Veke 23.05.2009 11:36:22 | |
---|
Kyllä sitä aika hiljaa voi rummuilla soittaa aika montaa eri tyylilajiakin. Itse olen kuulovaurion takia hiljentänyt menoa. On mulla hyvät kuulosuojaimet, mutta silti olen hieman rajoittanut äänen muodostumista. Yritän välttää teräviä piikkejä varsinkin pelteihin paukutellen. Yksi pelti ei oikein toimi hiljaa lyöden, muuten kuin kello-osastaan. Vaihdan sen ohuempaan ja herkemmin syttyvään. Muuten settiä voi soittaa aika hiljaakin. Tuo mun setti on tehty enemmän rokkihommiin, mutta ne toimii ihan hyvin kilkuttelemalla vähemällä voimallakin näköjään. Mikä on hiljaista ja mikä ei on varmaan taas mielipideasia enemmänkin. Voisi kuvitella, että esim. metallimusa saattaa olla hieman surkeen näköistä ja kuuloista, jos jollain tikuilla naputtaa, tai hyssyttelee normikepeillä. Se ei oikein istu tyyliin. Mutta eikö se bändikin ole silloin väärässä paikassa väärään aikaan? Voihan siellä rumpujen takana välillä vaikka hyräillä ja viheltää. Samalla voi vaikka naputtaa sormilla niitä pönttöjä kevyehkösti. Jos siellä ei saa soittaa, niin antakaa sellainen naputtelukonsertti. Oletteko te sopineet, mitä ohjelma pitää sisällä? Tamburiini mukaan rumpujen sijasta, niin on vähempi kantamista? |
Nolte 23.05.2009 11:43:30 | |
---|
markkuliini: Hyvällä soundilla hiljaa soitamisessa (se ON mahdollista niin kapuloilla kuin riisikepeilläkin) on se taika että sitä pitää haluta osata. Hiljaa ei voi soittaa hyvällä meiningillä jos sen kokee rajoitteeksi. Jos haluaa osata soittaa myös hiljaa groovaavasti yms. niin silloin sen treenaaminen ei myöskään ole vastenmielistä. (Simon Phillipsiä myötäillen) Jos keikkaa edeltävänä päivänä alkaa miettimään miten selviää hissuttelukeikasta hengissä, silloin on pikkuisen liian myöhäistä. Itseleni riisikepit eivät ole mikään volyymiratkaisu, vaan erisoundiset kapulat. Kyllä normaali-kapuloillakin voi soittaa niin hiljaa ettei kukaan edes enää tajua sun soittavan yhtään mitään. Tatsia se toki vaatii, mutta ei siihen mitää riisikeppejä mun mielestä välttämättä tarvita. En tiiä miksi, mutta tästä tuli mieleeni taannoiset treenit. Meillä kun on tosi pieni treenis, varsinkin kuuden hengen pumpulle, niin vähän väliä kuulee kommenttia, että "eiköhän lasketa meloonia (volumea) vähän" jne... No, siitä samasta virrestä hieman kyllästyneenä vedin homman omasta mielestäni täysin överiksi, ja soitin yhden rokkibiisin TODELLA hiljaa, kapuloilla kuitenkin. En edes itse tahtonut kuulla rumpujani. Ajattelin, että siinäpähän näkevät, ettei rokkia voi soittaa hiljaa. Biisin jälkeen myhäilin tyytyväisenä partaani ja odottelin kommentteja. Kohta niitä alkoikin kuulua: "No nyt oli hyvät meloonit!" ja "Näin se pitää vetää!" ja "Hyvä meininki, tässä pysytäänkin tästä lähin!". Argh!!! :) Mistä tuokin nyt sitten kertoo, en oikein tiiä. Ehkä siitä, ettei se suhteellisuudentaju pelaa aina bändin sisälläkään. Siis itse kellään... meiän bändin paras rumpali |
Kailis 23.05.2009 12:21:46 | |
---|
Heitin sudit olan yli näyttävässä kaaressa, kitaristi otti sähkiksestään plugin irti... Jatkettiin siinä sitten biisi loppuun, minä hankasin snarea sormenpäillä ja kitaristi soitti lankkuaan ilman mitään vahvistusta, basso hiukan vielä kuului :) Sitten tauolle takahuoneeseen nauramaan ja kassan kautta himaan :) Joillain firmoilla on vaan niin paljon fyffeä, ettei ne paljon kunnioita sitä että bändi on myöskin ihan harkittu "tuote". Olen myöskin törmännyt tilanteisiin, joissa on ihan tasan tarkkaan kerrottu tilaajalle että olemme rock-bändi ja tulee meteliä. Itse keikalla soundcheckissä ollaan menty todella hiljaa, ja täysi tupa demppaa aika hyvin lisää. Sitten kesken keikkaa joku sihteerikkö tulee inisemääm ettei pöydässä voi puhua. Voi voi. Ei voi. Kiitos. |