Aihe: Nyt taitaa olla jotai pielessä?
1 2
Vallu-Veke
13.02.2009 22:17:13
noniin nyt on terkkarilla käyty ja diagnoosi olikin se vammoista veemäisin: Jännetupintulehdus. Voihan hemmetti :D

Ei ne jännetuppitulehdukset aina ole niin pahoja.
Mulle lääkäri valitti, että olisi kannattanut tulla jo aikaisemmin, ennen kuin alkaa kuulumaan rutina. Päätejutuista tuli. Sain saikkua viikon. Tein vuoden klapit saikun aikana. Käsi parani sinä aikana. Apuna lasta, side ja reipasta työn tekoa.
Mun teoria on, että anna sen kipeän paikan levätä tuen avulla, mutta liiku muuten.

Erikoisessa paikassa se sun tulehdus?
Oletko miettinyt, että se saattaa olla jostain muusta kuin rummutuksesta alunperin? Esim. jos urheilet ja jokin suoritus rasittaa sitä kohtaa. Rumpalointi saattaa sitten vaan pahentaa sitä? Eli jos se ei ole alunperin rummutuksesta?
Nämä ongelmat kertaantuu usein.
Saattaa olla tekniikassa vika tietenkin. Turhaa jännittämistä esimerkiksi? Tai ehkä paljonkin.

PS. voit olla huoleton sen suhteen, että se ei ole ainakaan ylikehittynyt runkkulihas, joka oireilee.
Mun serkulla oli ongelmia siinä suhteessa. Lääkäri käski hieman rajoittamaan sitä touhua. Ko. lihas sijaitsee lähellä kyynärpäätä, joten ei hätää.
Kailis
13.02.2009 22:23:00

PS. voit olla huoleton sen suhteen, että se ei ole ainakaan ylikehittynyt runkkulihas, joka oireilee.
Mun serkulla oli ongelmia siinä suhteessa. Lääkäri käski hieman rajoittamaan sitä touhua. Ko. lihas sijaitsee lähellä kyynärpäätä, joten ei hätää.

Ha ha! Oliko serkkus ihan vapautuneesti avautunut lekurille. 'No emmä mitään muuta oo tehny joka ois rasittanu'. Ou jea.
Ns. tenniskyynerpää kuulostaa aika samalta kuin tuo runkkutauti. Mulla on. Hahahahahahahahah!!!
Rumpukapulat
13.02.2009 22:42:29 (muokattu 13.02.2009 22:42:46)

Ha ha! Oliko serkkus ihan vapautuneesti avautunut lekurille. 'No emmä mitään muuta oo tehny joka ois rasittanu'. Ou jea.
Ns. tenniskyynerpää kuulostaa aika samalta kuin tuo runkkutauti. Mulla on. Hahahahahahahahah!!!

"Tenniskyynärpää", joopajoo. Noin ison miehen pitäs kyl häpeilemättä myöntää totuus.
Kailis
13.02.2009 22:47:16

"Tenniskyynärpää", joopajoo. Noin ison miehen pitäs kyl häpeilemättä myöntää totuus.

Minä rakastan runkkaamista. Ja olen siitä ylpeä. Tosin tenniskyynerpääni kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, sen verran hyvä tekniikka =D
BanZai88
13.02.2009 22:50:10
Itellä myös samaa ongelmaa. Jonkunlainen patti löytyy samasta kohtaa oikeasta kädestä. Muuten ei tosiaan kipeä saati haittaa, paitsi silloin kun mennään kovissa temmoissa jolloin helposti kapulaa puristaa huomaamatta liikaa. Tänään juuri kipeytyi, kun tuli pari kolme tuntia treenattua huomista keikkaa varten. Itse huomasin että alkoi koskemaan, kun soitti avonaista kakkoshaitsua paljon, koska se on tuolla melko oikealla, jolloin käsi on kääntyneenä kulmaan oikealle ja sitä huomaamatta jännittää liikaa. Täytyy ainakin tuo haitsu koittaa sijoitella paremmin, niin ei turhaan kapulaa purista.

Itse veikkailisin, että tuo patti on tullut itelle salibandyn pelaamisesta (huono grippi mailassa, jolloin taas puristaa mailaa liikaa.), jota tulee viikottain pelattua. Rumpuja kun ei ole tullut soiteltua puolen vuoden aikana kuin 2-3h aina noin kahden viikon välein.
Ricce
13.02.2009 22:53:18
Täältä löytyy krooninen jännetuppitulehdus, todettiin joskus kymmenisen vuotta sitten, siihen loppui soittelut siltä erää kun ei kapula pysynyt enää rukkasessa, tuli myytyä rummut pois ja unohdettua koko lysti vuosiksi.
Sitten alkoi taas kipinä kasvaa ja kokeilin uudestaan, mutta samantien oikea käsi alkoi pettämään, etenkin riden soitossa, toki myös haikan kanssa, enimmäkseen kuitenkin ride. Sitten yritin vaan hakea sopivaa asentoa ja siirrellä riden paikkaa, paras paikka mulle on basarin päällä ja mahdollisimman matalalla, sillä tyylillä on menty jo useampi vuosi ja hyvin kestää.

Mattojen tamppaaminen on kaikista pahin liike tolle kädelle, hetkessä häviää puristusvoima... enkä yritä tietoisesti vältellä siivoamista ;)
kimizu
14.02.2009 00:34:06 (muokattu 14.02.2009 00:41:01)
Nää on oikeasti vittumaisia juttuja. Omien käsien kanssa pystyy elämään, mutta ennen jokaista keikkaa heitän pienen rukouksen rumpujumalille, että hanskat kestäisivät keikan läpi. Soittaessa ei aina tunne koko kapulaa kädessä, täytyy vaan uskoa että siinä se on ja hakea otetta, jolla selviää biisin loppuun. Aika mielenkiintoisia kapulaotteita joutuu keksimään...Venyttely ja lämmittely on aivan välttämätöntä ennen keikkaa.

Aikanaan, kun olin fillarimekaanikkona, joutui kädet aika koville. Varsinkin vanteiden rihtaaminen useamman tunnin päivässä pahensi ongelmaa. Prätkällä kun ajeli duuniin, oli handut välillä niin puuduksissa ettei edes ohjaustankoa kunnolla tuntenut.

Onko kukaan kokeillut kunnon hierontaa käsille ja kyynärvarsille? Tai akupunktiota? Olisikohan niistä oikasti apua ongelmaan? Tai jotain muuta kuin lepoa ja särkylääkettä?
Timing stinks but cheerfully winks...
OPJ1974
14.02.2009 10:57:06

Onko kukaan kokeillut kunnon hierontaa käsille ja kyynärvarsille? Tai akupunktiota? Olisikohan niistä oikasti apua ongelmaan? Tai jotain muuta kuin lepoa ja särkylääkettä?

Mulla on ihan tuoretta ja omakohtaista kokemusta vaihtoehtoisesta hoitomuodoista: Ongelmanahan yleensä länsimaisessa lääketieteessä on, että hoidetaan oireita eikä varsinaisesti itse vaivan aiheuttajaa.

Pahinta on, että näissä tapauksissa lääkärit ovat todella herkkiä pistämään lihakseen kortisonia. Tämä saattaa olla vaarallista, sillä tiedän parikin tapausta, joissa muusikon ura on ollut vaakalaudalla, kun neula on vahingoittanut jännettä tai hermoa.

Tennarihan on siitä paska vaiva, että sen hoito saattaa kestää jopa vuosia ja jäädä krooniseksi, ellei sitä hoida kunnolla.

Itselläni alkoi ilmaantua tennis- PLUS ilmeisesti vielä golfkyynärpään (sama kuin tennari, mutta kyynärpään sisäsyrjässä, tennari on ulkosyrjässä) oireita. Ja tähän väliin sanon, että runkkaamisesta eivät tulleet :D Teen hallinnollisia hommia ja luovia hommia tietokoneella 10-12 tuntia päivässä, soitan lisäksi settiä tunnin päivässä ja vielä sambat päälle niin onhan siinä rasitusta... ei siis ihme, että prakaa kyynärpäät ja ranteet.

Kättä siis juili kyynärpäästä parisen pöivöö ihan perk... tosi paljon.

Kortisonia en siis hoitomuotona edes harkinnut, joten varasin ajan kiinalaista akupunktio- ja muuta hoitoa tarjoavasta yrityksestä täältä lahdesta (www.akupunktio.net) - kyseessä siis ihan suomalainen, kunniallinen yritys, ei mikään thaihierontapaikka. Vaikka ehkä jälkimmäinenkin jotain vaivoja poistaa, en tiedä.

Hoitokerta maksoi 35 euroa. Siihen rahaan sai hartiaseudulle akupunktiohoidon, selkänikamien naksauttelut, hieronnan hartia/selkä/kädet. Kyynärpäätä hoidettiin "tulineulalla" (http://www.akupunktio.net/?sivu=9): kynnärpään alueelle noin kahdeksan eri nopeaa pistosta.

Lisäksi kaveri pisti mun vasemman polven kuntoon, kun valitin ja epäilin että kierukka tai jokin muu olisi mennyt, kun polvi oli ollut pitkään turvoksissa, jäykkä ja kipeä. Diagnoosi oli, että polven alueen nivelten yms. ympärillä olevat kalvot olivat luiskahtaneet paikaltaan. Juma, sattui kun fiksattiin, mutta nyt polvi on kuin uusi.

Kyynärpäässä ei ole ollut tämän jälkeen mitään oireita (kolmeen viikkoon). Koko hoito kesti noin tunnin, kyynärpään hoito kestin vartin. Mun mielestä 35 euroa plus tuo aika on aika hyvä verrattuna siihen, että aiemmin kärsimääni ranteen jännetupin tulehdusta piti hoitaa lääkkeillä ja muulla paskalla kuusi viikkoa.

Tietysti sitten omaehtoinen jälkihoito on tärkeää: venytelkää, lämmitelkää kevyesti, soittakaa kevyemmällä tatsila ja oikealla tekniikalla, hankkikka semmoinen puristeltava stressipallo, millä aktivoitte sitten näitä kyynärvarren ja kyynärpään alueen lihaksia.

Itseläni oli aiemmin vähän epäluuloja moisia "puoskareita" vastaan, mutta nyt mielipide muuttui täysin. Harmi, että virallisesti lääkärit ovat aina näitä teilaamassa. Eihän kiinalaisen lääketiede olekaan kuin 4000 vuotta vanhaa, eihän ne mitään tiedä?

Siis suosittelen! (Ei mulla muuta, kiitos ja anteeksi)
"Where is the stage?"
Kailis
14.02.2009 14:38:53 (muokattu 14.02.2009 14:40:38)

Muuten asiallisessa kirjoituksessa oli pari kohtaa jotka pisti silmään.

ei mikään thaihierontapaikka. Vaikka ehkä jälkimmäinenkin jotain vaivoja poistaa, en tiedä.

Tää oli aivan turha vertaus. Oikea thaihieronta on hieno vanha hoitomuoto. Se että suomalainen asiakaskunta ajaa ne tarjoamaan joitain muita palveluja, ei poista sitä tosiasiaa.

Harmi, että virallisesti lääkärit ovat aina näitä teilaamassa.

Kyllä se on ihan arvossapidetyssä länsimaisessa lääketieteen kermassakin hyväksytty.
OPJ1974
14.02.2009 19:54:08

Muuten asiallisessa kirjoituksessa oli pari kohtaa jotka pisti silmään.

...

Tää oli aivan turha vertaus. Oikea thaihieronta on hieno vanha hoitomuoto. Se että suomalainen asiakaskunta ajaa ne tarjoamaan joitain muita palveluja, ei poista sitä tosiasiaa.

Kyllä se on ihan arvossapidetyssä länsimaisessa lääketieteen kermassakin hyväksytty.

No, kaikki varmaan suurinpiirtein tietävät, mitä tarkoitin. Itsekin olen oikean (thaimaalaisen?) jalkahieronnan uhriksi joutunut, kun noidannuoli iski keikkamatkalla Ruotsiin. Oli mukana sitten yksi thaimaalainen plikka, joka oli oppinsa saanut äidiltään ja hän sitten selän päällä kävelemällä aukaisi selän niin, että pystyin kävelemään ja soittamaan. En siis missään nimessä ko. hoitomuotoa teilannut, vaan juurikin yritin hakea mielleyhtymää, joka sanasta "thaihierontapaikka" tulee suomalaisille ensimmäisenä mieleen. Olisi pitänyt laittaa mokoma lainausmerkkeihin, mutta kaikkea ei voi saada... :)

Ja mitä tulee tähän tähän hyväksymisasiaan, niin eikös juuri nyt eräänä aamuna tässä lähimenneisyydessä joku suomen johtavista ylilääkäri-emanuenssi-professori-mikä-lie'stä tuomitsi oikein televiissiossa (MTV3 ja Huomenta Suomi, muistaakseni) Suureen Ääneen nämä vaihtoehtoiset hoitomuodot "Puoskaroinniksi ja suureksi huuhaaksi". Mun mielestä siis kaukana hyväksynnästä. Puhuinkin nimenomaan virallisesta hyväksyvästä kannasta. Kyllähän epävirallisesti jopa terveyskeskuslääkärit suosittelevat kokeilemaan eri juttuja.
"Where is the stage?"
msalama
21.02.2009 15:49:07

Nää on oikeasti vittumaisia juttuja.

Ne on ihan arseesta. No mä olen kyllä vaan osapäivärumpali (kitara on pääsoitin ja sitä tuli joskus nuorempana vähän niinkuin ehkä puoliammatikseenkin soitettua), mutta oli tossa semmonen hard rock / accadacca / punk-pläjäys jossa joku vuosi sitten keikkaakin rummuilla vetelin ja voi ziisus.

Perustekniikka mulla on sinänsä hanskassa vaikka tämmönen halonhakkaajapeelo olenkin, mutta herttileeri sitä oikean peukalon puutumista kun piti leikkiä Phil Ruddia / Tommy Ramonea homman lässähtämättä sen pari tuntia putkeen. Voin vakuuttaa, että joskus tuli äiteetä ikävä, ja käsi oli jossain vaiheessa aika paskana / tunnoton tuntikausia putkeen vielä vedon jälkeenkin.

Siis oikeesti, miten esmes nuo em. jannut sen käsiään rikkomatta tekee? Niin ja korostettakoon, että hitaampaa ja hiljaisempaa kamaa kyllä vedän ilman ongelmia niin ettei (kai?) se mikään otejuttu kuitenkaan oo...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)