![]() 29.11.2006 14:39:43 | |
---|---|
esim. valssissa soittamalla kakkonen kevyemmin, kolmosta vähän painottaen ja ykkönen voimakkaimmin. Vähän tempoa niin meillä onkin masurkkaa..=) Jotkut parhaat humppa-paavot soittaa sen ykösenkin vielä aavistuksen eteen, kakkosen muljauttamisen lisäksi.. se se vasta pahalle kuullostaakin..=I "All I think about is time and groove" J. Porcaro | |
![]() 29.11.2006 17:29:16 | |
Ruvennut hieman vaivaamaan tämmönen asia. Siis kun tätä kolmeen menevää hum-pap-paa valssia soitetaan ja vanhukset pyörii lattialla, niin jotkut rumpalit soittaa ihan selvästi sen kakkosen vähän liian aikaiseen. Tiedättekö. Että periaatteessa oikein mennään yks-kaks-kol, mutta ei kuitenkaan aivan täysin tasaisesti. Kakkosen ja kolmosen väli on hieman pidempi kuin ykkösen ja kakkosen. Ihan vaan kyse sekunnin murto-osasta, mutta kuitenkin niin että hieman oudolle tuntuu. Kuulenko aivan omiani vai onko tää joku humppamuusikoiden jippo? Sen kuuluukin olla sellasta leijuvaa sen soiton. Jos vetää metronomin mukaan, se ei ole valssia. | |
![]() 29.11.2006 19:19:13 | |
Pakko sano tähän että mä nimenomaan olen sitä mieltä että rokki kuulostaa paremmalle keula hivenen pystyssä kaahaten kuin kellontarkasti kompaten. Ja tohon valssiin vielä, syksyllä Viroon risteillessä jouduin todistamaan laivabaarissa pahimman mahdollisen esimerkin tällaisesta jä-tät-tää kompista. Aivan liian irvokkaasti kuului se notkahdus rumpalin soitossa. Se ei kuulostanut miltään muulta kuin laahaamiselta. Sitä oli ikävä kuunnella. Et muista bändin nimeä? Ihan mielenkiinnon vuoksi. Miks´ mä oon täällä? | |
![]() 29.11.2006 22:40:26 | |
Se ei ole "humppamuusikoiden jippo". Se on paskojen rumpalien virhe, ei missään tapauksessa paranna valssin lentoa eikä keinumista. Ei MISSÄÄN tapauksessa. Kuunnelkaa vanhan tanssimusan levyjä, ei MISSÄÄN ole niin paskaa rumpalia, että soittais sen kakkosen eteen. Siellä ei ole bassaria, sudit ja haikka vaan. Merimiesvalssissa joskus ehkä kapulat, mutta harvoin. Voi jumalauta että nytkin kuulen sen mielessäni, tekis aina mieli mennä losauttamaan turpaan noita paskoja. COVS n:o 1. | |
![]() 30.11.2006 00:15:46 | |
Pakko sano tähän että mä nimenomaan olen sitä mieltä että rokki kuulostaa paremmalle keula hivenen pystyssä kaahaten kuin kellontarkasti kompaten. Haluaisin jussi kuulla tuon paremmankuuloisen rokin kun rumpali kenaa eteen vähän, basisti vielä enemmän, kitaristi koittaa jarruttaa ja kosketinsoittajaa ei enää kiinnosta kun ei kukaan pysy tempossa puhumattakaan kulkevasta yhteensoitosta. Monet luulee että sinnetänne vempaten syntyy sykettä rytmiin. Sanoisin että haistakaa itte ja koittakaa kuunnella niitä joilla sykettä on. Fletarehtaa ne häjyysemmäkki! | |
![]() 30.11.2006 00:21:58 | |
Vähän tempoa niin meillä onkin masurkkaa..=) Masurkas on mielestäni taas ihan oma poljentonsa. Ei se kuitenkaan ole välttämättä valssia nopeampi tempo. Jotkut parhaat humppa-paavot soittaa sen ykösenkin vielä aavistuksen eteen, kakkosen muljauttamisen lisäksi.. se se vasta pahalle kuullostaakin..=I Kaikki joka poikkee nuottien oikeista aika-arvoista kuulostaa pahalta. Fletarehtaa ne häjyysemmäkki! | |
![]() 30.11.2006 03:09:04 (muokattu 30.11.2006 03:10:48) | |
Se ei ole "humppamuusikoiden jippo". Se on paskojen rumpalien virhe, ei missään tapauksessa paranna valssin lentoa eikä keinumista. Ei MISSÄÄN tapauksessa. Kuunnelkaa vanhan tanssimusan levyjä, ei MISSÄÄN ole niin paskaa rumpalia, että soittais sen kakkosen eteen. Siellä ei ole bassaria, sudit ja haikka vaan. Merimiesvalssissa joskus ehkä kapulat, mutta harvoin. Voi jumalauta että nytkin kuulen sen mielessäni, tekis aina mieli mennä losauttamaan turpaan noita paskoja. Voi hittolainen miten voi olla jyrkkä, ihme dumaamista. Kaikki on paskaa jos sen tekee paskasti. Ja kuten sanottu, ei tuollaisia hienosäätöjä kannata edes kelailla. Se kuulostaa hyvältä silloin, kun se tuntuu hyvältä eikä bändin oma Puukko-Mack mulkoile murhanhimoisesti. Vanhat tanssimusalevyt ovat komeaa kuultavaa, mutta aika erilaisella kokoonpanolla sitä osastoa tulee itse soitettua, sikäli kun ylipäänsä soittaa. Mikä yleensä tarkoittaa lähinnä ekan setin alkupuoliskoa hääkeikoilla. Soitan usein valssia kapuloilla ja huudan kertosäkeessä "HEEEEEEIIIIIII!!!!!!", jos on sellainen olo. Ehkä se sisäinen merimies pyrkii sieltä esiin. Joskus taas toimii ne vispilät paremmin. Ei rähistä. edit: Kaikki ... poikkee ... nuottien oikeista aika-arvoista. | |
![]() 30.11.2006 10:05:25 | |
Masurkas on mielestäni taas ihan oma poljentonsa. Ei se kuitenkaan ole välttämättä valssia nopeampi tempo. No valssiakin voipi soittaa monella temmolla.. Monet tuntuu haluavan soittaa hitaammin ja toiset nopeammin.. Mun mielestä jos vertaa yleisesti ottaen valssiin niin on nopeampi, ei ainakaan hitaampi..;) Mutta periaatteessa masurkkaa, tahtilaji sama ja painotetaan yköstä ja kolmosta.. "All I think about is time and groove" J. Porcaro | |
![]() 30.11.2006 10:30:45 | |
Haluaisin jussi kuulla tuon paremmankuuloisen rokin kun rumpali kenaa eteen vähän, basisti vielä enemmän, kitaristi koittaa jarruttaa ja kosketinsoittajaa ei enää kiinnosta kun ei kukaan pysy tempossa puhumattakaan kulkevasta yhteensoitosta. Olen kuullut Peer Güntin edellistä kokoonpanoa kehuttavan tuosta syystä. En osaa itse ottaa kantaa, kun en tuota osastoa sanottavasti kuuntele. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. S.M.A.K. | |
![]() 30.11.2006 11:59:04 (muokattu 30.11.2006 12:09:29) | |
Kaikki joka poikkee nuottien oikeista aika-arvoista kuulostaa pahalta. Mitä ovat nuottien oikeat aika-arvot? Tarkoittaako tämä nyt että sambakin pitää soittaa 16-osat (tai 8-osat) yhtä pitkinä? "Hyi perkele kun nuo n***erit soittaa tuota sampaa niin ouvosti!" En tiedä onko mitään punaniskaisemman kuulloista kuin täysin suorana soitettu samba-komppi. Edit: Sambakoulujen rumpuryhmät fraseeraavat sambaa suurinpiirtein näin: http://www.youtube.com/watch?v=s1l_ … lmegMs&mode=related&search= Ja lähes kaikki New Orleans-musiikki kuulostaa pahalta? Sellainen, joka on siellä shufflen ja suoran välimaastossa. Esim. http://www.youtube.com/watch?v=aAJtmDQBvF8 Hyh, kun olikin pahan kuuloista. Niin ja vanhat rock'n'roll levythän kuulostavat juuri siksi niin hyviltä koska soittajilla on erilainen fraseeraus. Esim. rumpali soittaa enemmän shuffleen päin kallellaan ja pianisti takoo suoria 8-osia. Eikun siis piti sanoa että pahaltahan se sitten kai kuulostaa koska eivät osaa soittaa nuottejaan "oikeissa aika-arvoissaan". Paitsi että eivät he soittaneetkaan mitään pahuksen nuotteja vaan musiikkia. Ja vaiken kiilaamisesta yleensä niin hirveästi periaatteessa tykkääkään, niin ehkä paras rokkikeikka minkä olen ikinä kuullut oli Hassisen Kone Joensuun Kerubissa joskus kuutisen vuotta sitten. Jätkillä oli ihan hillitön draivi ja ajoa soitossaan. Kiilasivat lähes kokoajan, mutta kuulosti ihan helvetin hyvälle koska tekivät se kimpassa. Noista "kaikkien on soitettava oikeissa aika-arvoissa" ja "kukaan ei saa nojata, ei eteen- eikä taaksepäin"-harhoista pääsee eroon viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa duunailemaan äänitysohjelmilla. Esim., kun äänitettyään 20 raitaa soittimia, alkaa siirtämään vaikka rumpuraitaa milisekunneilla eteen tai taaksen, huomaakin että se ei tuhoa groovea. Se vain muuttaa sen olemusta. Sama pätee kaikkiin soittimiin. Niiden eteen- tai taakse soittaminen vain tuo musiikkiin rytmillistä jännitettä. Toki liika on liikaa ja tuollainen pieni nojaaminen vaatii yleensä melko kokeneen soittajan toimiakseen. Yhteenveto: Ei todellakaan ole olemassa mitään yhtä ja ainoata nuotin oikeaa aika-arvoa. On vain tilanteeseen paremmin ja huonommin sopivia. Onneksi musa ei ole niin mustavalkoista, että joku yksi ja ainoa matemaattinen laskentakaava sopisi jokaiseen komppiin ja nuottiin. www.vasamayhtye.com | |
![]() 30.11.2006 13:41:19 | |
Kaikki joka poikkee nuottien oikeista aika-arvoista kuulostaa pahalta. Elvin Jones oli ihan kehno. | |
![]() 30.11.2006 14:30:30 (muokattu 30.11.2006 14:31:39) | |
Kaikki joka poikkee nuottien oikeista aika-arvoista kuulostaa pahalta. Oon tästä niin paljon eri mieltä että aivot nyrjähtää. Everybody's got one, and they all stink. Sitäpaitsi miks sun nyt haistattelemaan piti ruveta? Pah. Your life is monitored | |
![]() 30.11.2006 14:36:03 | |
Kait se on vain osa tanssimusiikkia tämäkin outous. Itse soittelin melkein vuoden verran yhdessä tanssibändissä. Muut jäsenet tekevät sitä ammatikseen. Muutaman ensimmäisen keikan jälkeen sain hieman opastusta valssin soittamisessa. Outoahan se oli... ja vaikea oli saada se tuntumaan itsestä hyvältä. No onneksi ei tarvi sitä enää soittaa.... never again! ;) ODOMANKOMA BOO ADZEE
OBOO KYEREMA | |
![]() 30.11.2006 15:21:47 | |
Mitä ovat nuottien oikeat aika-arvot? ... Yhteenveto: Ei todellakaan ole olemassa mitään yhtä ja ainoata nuotin oikeaa aika-arvoa. On vain tilanteeseen paremmin ja huonommin sopivia. Onneksi musa ei ole niin mustavalkoista, että joku yksi ja ainoa matemaattinen laskentakaava sopisi jokaiseen komppiin ja nuottiin. Ynnän verran asiaa. | |
![]() 30.11.2006 17:13:33 | |
Voi hittolainen miten voi olla jyrkkä, ihme dumaamista. Totta kai mä dumaan, jos on aihetta. bändin oma Puukko-Mack mulkoile murhanhimoisesti. Minä tapan. Vanhat tanssimusalevyt ovat komeaa kuultavaa Mistä sä sen tiedät, sullahan on ihan muuta kuin valssikamaa tuolla omalla sivulla ihailun kohteena. Ai niin ja se urpoilu... erilaisella kokoonpanolla sitä osastoa tulee itse soitettua Niin varmaan... Soitan usein valssia kapuloilla ja huudan kertosäkeessä "HEEEEEEIIIIIII!!!!!!" Hyvä Hoikka! Ei rähistä. Miksi, mulla on taas semmonen olo. Linnakundi on aina linnakundi, kohta joudun putkaan... COVS n:o 1. | |
![]() 30.11.2006 18:08:04 | |
Esim. http://www.youtube.com/watch?v=aAJtmDQBvF8 Hyh, kun olikin pahan kuuloista. Tuohan toimi hyvin. Ja miksi? No kun siinä oli aika-arvot kohdallaan. Niin ja soittimet vireessä. Vieläpä samassa keskenään. Fraseeraus on eri asia kuin lyödä isku vähän sivuun. Sama asia rytmin kuin vireenkin kanssa. Vai kuulostaako porukoista esim.ylävireinen kitara paremmalta kuin vireessä oleva? Ja kun siihen lisätään alavireinen basso niin meno senkun paranee. Vai? Miksi mä tuosta paikalleen osuvasta soitosta näin moosestan? Siksi kun täällä kirjoittavista valtaosalla ongelma on osua siihen oikeaan paikkaan. Vasta sen jälkeen voi lähteä vedättelemään. Suurin osa sakista perustelee kiilaamistaan siksi kun ei osaa tempossa pysyä. Mä oon 38:n vuoden aikana soittanu lukemattomissa bändeissä eikä sielä vielä koskaan oo ongelmaksi tullu liiallinen tarkkuus rytmissä. Enkä mä ny tosissani haistatellu. Se oli enemmänkin sellainen sanonta. Fletarehtaa ne häjyysemmäkki! | |
![]() 30.11.2006 19:02:35 | |
Tuohan toimi hyvin. Ja miksi? No kun siinä oli aika-arvot kohdallaan. Niin ja soittimet vireessä. Vieläpä samassa keskenään. Fraseeraus on eri asia kuin lyödä isku vähän sivuun. Sama asia rytmin kuin vireenkin kanssa. Vai kuulostaako porukoista esim.ylävireinen kitara paremmalta kuin vireessä oleva? Ja kun siihen lisätään alavireinen basso niin meno senkun paranee. Vai? Miksi mä tuosta paikalleen osuvasta soitosta näin moosestan? Siksi kun täällä kirjoittavista valtaosalla ongelma on osua siihen oikeaan paikkaan. Vasta sen jälkeen voi lähteä vedättelemään. Suurin osa sakista perustelee kiilaamistaan siksi kun ei osaa tempossa pysyä. Mä oon 38:n vuoden aikana soittanu lukemattomissa bändeissä eikä sielä vielä koskaan oo ongelmaksi tullu liiallinen tarkkuus rytmissä. Enkä mä ny tosissani haistatellu. Se oli enemmänkin sellainen sanonta. Hyvin sanottu juuri asian ytimeen. Harvat soittajat saavat soiton menemään aivan tasan tarkkaan rytmiin ja ne ketkä saavat, ovat aivan eri hommissa kuin soittamassa valssikomppeja. Miks´ mä oon täällä? | |
![]() 30.11.2006 19:24:14 | |
Harvat soittajat saavat soiton menemään aivan tasan tarkkaan rytmiin ja ne ketkä saavat, ovat aivan eri hommissa kuin soittamassa valssikomppeja. Noinkohan kukaan saa aivan tarkkaa soitettua, pannaanpa wekli tai Nykänen soittamaan MIDInä tavaraa sisään vaikka Sibeliukseen, niin ei varmana tule selkeetä rumpunuottia.. Mutta se, että onko siinä mitään järkeä tai tarvitseeko tullakkaan, on eri asia.. Mutta sillo ois aika arvot ainakin kohillaan..=) "All I think about is time and groove" J. Porcaro | |
![]() 30.11.2006 23:41:56 | |
Jumallaare miten hämmentävää tekstiä tämä topic. Humppa ei enää koskaan tule kuulostamaan samalta. Tuo kiilauskeskustelu herätti myös itsessäni ajatuksia. Skank- ja varsinkin d-beatissä virpalla kompin kiilaaminen kun on elinehto. Joku 215 skankki alkaa keulia jo väkisin, mutta siinä vaiheessa minusta aletaan mittaamaan metallirumpaleita kun pitää saada nokka nousemaan 200 bpm temmossa. Oikein soitettu d-beat on myös aivan hirveää kuultavaa, todellista punkin murhaamista. Tame wolves are nothing but dogs. | |
![]() 01.12.2006 00:36:13 | |
Tuohan toimi hyvin. Ja miksi? No kun siinä oli aika-arvot kohdallaan. Niin ja soittimet vireessä. Vieläpä samassa keskenään. Fraseeraus on eri asia kuin lyödä isku vähän sivuun. Sama asia rytmin kuin vireenkin kanssa. Sä et nyt vastannut mun kysymykseen "mitä ovat (siis sinun mielestä) nuottien oikeat aika-arvot". Olisi kiva kuulla mitä oikein tarkoitat. Sillä puhut nyt hieman ristiriitaisesti itsesi kanssa. Juurikin tuossa videopätkässä mitä kehuit, soitetaan "New Orleans"-fraseerauksella joka todellakin käytännössä tarkoittaa sitä että joka toinen (tässä tapauksessa) 16-osa nuotti on soitettu hieman jäljessä/sivussa. Toisin sanoen tuota komppia on esim. mahdotonta nuotintaa tarkasti. Se kun ei ole shuffle muttei tasainen 16-osa-rytmikään. Aika-arvot ovat BÄNDIN KESKEN kohdallaan ja siksi tuo kuulostaa niin hyvälle. Mutta sanotaan vielä kerran varmuuden vuoksi: Bändi ei tuossa soita nuottien aika-arvoja "oikein", (mikäli oikein ymmärsin kun puhuit aiemmin jostain vemputuksista ja sivuun soittamisista.) Fraseeraus tarkoittaa mielestäni juurikin rumpalien soitosta puhuttaessa rytmiikan erilaisia painotuksia ja tapoja soittaa esim. vaikka juuri 16-osia. www.vasamayhtye.com | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)