Aihe: Punttisalitreenillä vaikutusta soittoon?
1 2 3 4 5
Tasmaani
11.09.2006 09:13:18
esim. Flatfootissa se teho tulee reisistä, ja mistä se reisien teho tulee, jos ei niissä ole voimaa. Understand?

Nyt taitaa poju olla hieman hakoteillä...
GroundZero
11.09.2006 09:32:03
Aiemmin on jo todettu, että keskivartalon lihasten hyvällä kunnolla on positiivinen vaikutus rumpujen soittoon. Selkä-ja vatsalihakset ovat tärkeitä tukemisensa vuoksi, hyvä ryhti säilyy paremmin. Minultakin väheni oikean puolen selästä kiputilat ja kramppitaipumus kun jaksoin käydä viikoittain salilla ylätaljaa tekemässä. Nyt jäykkyys tulee, jos olen nostanut/roudannut jotain kiireellä tai istunut autossa pitkään. Tämän ilmaannuttua salille vain ja ongelma ratkeaa. Tottakai pitää muistaa tehdä muitakin liikkeitä, mutta eritoten keskityn yläkropan voimistamiseen/venyttelyyn.

Toinen tärkeä asia rumpujen soiton/elämän kannalta on aerobinen harjoittelu. Hyvä cardio-treeni on tärkeää, koska voimallahan ei soiteta, mutta keikat/treenit voivat venyä pitkiksi, jolloin on hyvä omata suhteellisen hyvä peruskunto. Minusta hyviä kunnon kehitysmenetelmiä on esim. uiminen.

Soittoonhan kaikki liikunta vaikuttaa positiivisesti, JOS ymmärtää tehdä reenejä järkevissä määrin sekä punttisalilla tajuaa, ettei kannata rempoa enempää kuin jaksaa. Siis mieluummin pienemmillä painoilla ja enemmän toistoja. Kannattaa tosin vaihdella reeneissä vastuksia, jotta lihas pysyy aktiivisena ja kehitystä tapahtuu.
hollmi-5
11.09.2006 09:34:34
Ei lihaskuntoharjoittelu tule välttämättä mieleen parinkympin ikäisenä mutta sitten kun alkaa ikää tulemaan ja alkaa selkää ja polvia kolottamaan niin sitten tulee mieleen, että olisinpa pitänyt itsestäni huolta. Näin ainakin itselläni kävi kävi kun alkoi tulla kolmekymmentä mittariin. Kaksi kertaa olen käynyt salilla :-) Lihaskunnosta on hirveästi hyötyä tukirangan ryhdikkäänä pysymisen kannalta. Vatsa- ja selkälihakset on tärkeät kaikille, rumpaleillekin. Lihaskuntoa saa muutenkin, kuin salilta.

Kävin Tanhuvaaran urheiluopistolla kuntotestissä. Siinä mitattiin lihaskunto ja hapenottokyky. Ensimmäisessä testissä muut testatut lihasrymät olivat 5/5, mutta käsivarren lihakset 4/5. Puolen vuoden jälkeen oli uusi testi. Käsivarretkin olivat sitten 5/5 kunnossa, kun harjoittelin sitä testin liikettä, jossa 10 kilon käsipainoa piti punnertaa olkapään päältä ylös.

Rummut ovat kuitenkin enemmän kestävyyttä, kuin lihaksia vaativa soitin. Siksi hyvä kestävyys on mielestäni lihaskuntoakin tärkeämpää. Dave Weckl on josskin vaiheessa puhunut punttitreenien tärkeydestä. Hänen soittamistaan se on hänen mielestä tukenut.

Yksi tuttu rumpali on innokas uimari ihan kilpatasolla ja hän tekee usein loppulämmittelyn treenin päälle rummuilla.
http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm
HeavyMachinery
11.09.2006 11:26:31

Yksi tuttu rumpali on innokas uimari ihan kilpatasolla ja hän tekee usein loppulämmittelyn treenin päälle rummuilla.

Pyöräily on erittäin hyvä laji rumpujen soiton kannalta, varsinkin tuplabasraien kannalta jos haluaa tasaisimman tehon ja kestävyyden jalkoihin niin ei muutan kun polkemaan ja persettä ei nosteta satulasta ylämäessä. :)

hollmi ja paas oli muistaaksin täällä minun lisäksi kovia pyöräilemään. Itselle ei esim joukseminen sovellu yhtään kun on painoa niin se rasittaa suotta tukiniveliä. Kävelemässä käyn kanssa paljon ( dementtia hiihtokin on oikeasti aikaa tehokasta vaikka näyttää todella tyhmältä) Uiminen on kanssa koko vartaloa auttava tekiä. Itse kamppailu lajien ja nyrkkelyn ystävän suosittelen säkin hakkausta koska siinnä koko ylä vartalo saa tehokasta reeniä selän ja vatsan alueen kiertoliikkeen tekevät lihakset saa todella hyvää reeniä kun harjoittelee koukkuja ala vartaloon. Piste hanskoilla voi reenata koordinaatio kykyä. Tai-Chi on laji johon ajattelin hieman tutustua enemmän koska siinnä lihasten koordinaatio kehittyy yhtä tehokkaasti kuin vitutus intissä...

Pääpointti on reenaus vs. rummut on vain se että liika on liikaa sopivasti on vain todella positiivista.
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
hollmi-5
11.09.2006 11:34:56
Minun liikuntalajini on maastopyöräily ympäri vuoden (noin 5000 km/vuosi). Talvella hiihdän sen tuhat kilometriä. Maastopyöräilyssä tulee käytettyä koko kehon lihaksia melko mukavasti. Hiihto on varsinkin käsille tehokasta lihaskunnon kasvattajaa. Pyöräily ja uinti eivät rasita niveliä, joten ne sopivat melkein kaikille. Juoksemista kokeilin, mutta polvet eivät siitä oikein tykänneet, joten jätin sen pois. Kävely on täysin aliarvostettu laji. Kävellen saa helposti sopivan kevyen rasituksen pitkäkestoiseen treeniin.
HeavyMachinery
11.09.2006 11:40:00

Minun liikuntalajini on maastopyöräily ympäri vuoden (noin 5000 km/vuosi). Talvella hiihdän sen tuhat kilometriä. Maastopyöräilyssä tulee käytettyä koko kehon lihaksia melko mukavasti. Hiihto on varsinkin käsille tehokasta lihaskunnon kasvattajaa. Pyöräily ja uinti eivät rasita niveliä, joten ne sopivat melkein kaikille. Juoksemista kokeilin, mutta polvet eivät siitä oikein tykänneet, joten jätin sen pois. Kävely on täysin aliarvostettu laji. Kävellen saa helposti sopivan kevyen rasituksen pitkäkestoiseen treeniin.

Maastossa ajan minäkin, kävelen sauvojen kera paljon saman verran kuin pyöräilen. Mulla on toistuva iskias vaiva lonkassa johon pyöräily ei te hyvää niin sitä korvaan kävellyllä. Hiihtämiseen kyllästyin aikoinaan niin se ei maistu oikein....
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
hollmi-5
11.09.2006 12:48:55
Mulla on toistuva iskias vaiva lonkassa Samassa kerhossa ollaan. Pakaralihaksen päältä vetää kohti pohjetta.
Paas
11.09.2006 13:18:00
hollmi ja paas oli muistaaksin täällä minun lisäksi kovia pyöräilemään.

Tuo maastopyöräily loppui ainakin väliaikaisesti Designereihin. :D Piti luopua fillarista jotta sain rahoituksen järjestettyä. Maastossa on mukava ajella, maantiellä ei niinkään. Nyt kun ei ole fillaria niin juoksen. Maantiellä juokseminen on toisinaan puuduttavaa mutta kun ottaa mp3-soittimen mukaan ja nappaa napit korvaan niin matka taittuu paljon mukavammin. Maastossa juokseminen on vaihtelevien paikkojen takia mielekkäämpää ja kun alusta on pehmeä se ei rasita paikkoja samalla tavalla kuin päällystetyllä tiellä juokseminen. Mutta silloin kun on hirvikärpäsiä liikkeellä ei paljon huvita lähteä sinne metsäänkään. Metsässä on myös se probleema että jos on vaihtelevaa maastoa voi olla vaikea ylläpitää tasaista kuormitusta, saattaa mennä repimiseksi ja rähkimiseksi.

Kerran olen oikein varta vasten salilla käynyt. Jäi vain sellainen fiilis että turhaan lähden sinne kun voin muillakin tavoin lihaksia vahvistaa. Menee vaan turhaa aikaa edestakaisiin matkoihin ja sen sellaisiin säätöihin.

Urheilumiekkailua harrastelen myös. Hauskaa touhua ja menee liikuntana siinä missä sulkapallo tai muut vastaavat "sisäliikuntalajit". Länsimainen jalo kamppailulaji. ;) Sopii hyvin minulle. Reidet ja alaraajat yleensäkin vahvistuu ja kehittyy siinä hommassa. Tehokkaaseen jalkatyöhön kun koko homma pitkälti perustuukin.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Deino
11.09.2006 13:21:06

Mitä sitä turhaan erikseen kuntoilla, kun sen voi yhdistää rumpujen soittoon. Klikki tempoon 300BMP ja cannibal blastia pari tuntia non-stoppina.
Kesukka
11.09.2006 13:40:01
Mitä sitä turhaan erikseen kuntoilla, kun sen voi yhdistää rumpujen soittoon. Klikki tempoon 300BMP ja cannibal blastia pari tuntia non-stoppina.

No niin, tulihan se sieltä! Näin toimitaan, tai sitten ei... Mulla ei ainakaan pää kestä kuunnella tuota rankempaa metallia.

Minulla on tuo iskias kanssa vaivannut, nyt se on viimeiset puoli vuotta loistanut poissaolollaan kun olen säännöllisesti alaselkää ja vatsalihaksia kuntouttanut.

Lihaskuntoharjoittelua voi mainiosti tehdä myös kotona kun viitsii käyttää hieman kekseliäisyyttä.
Bacchus
11.09.2006 13:43:32
Ei ole, ei. Enkö juuri kirjoittanutkin, että rumpujen soitto ei ole voimalaji. Kattaa niin ulkolaitaputputuksen kuin kerran minuutissa sudilla vähän sizzleen päin sipaisten -genrenkin (ym. ym.). Seuraavassa virkkeessä sitten ehdotin, että ensinmainitun treenaamisen lomassa voisi perehtyä siihen, mistä dzääsfabut saavat vauhtinsa. Siinä se. Elämä jatkuu...

Totta, sanoit kyllä. Itse vain tarkensin, että nopeissakaan urheilumetalli-genreissä ei nopeus tule voimasta. Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa hieman selkeämmin, mutta nimenomaan peesasin lausuntoasi.;)
"You're not right in the head and nor am I / And this is why / This is why I like you, I like you, I like you"
Deino
11.09.2006 13:46:50

No niin, tulihan se sieltä! Näin toimitaan, tai sitten ei...

Soli zoukkia.

Mielestäni uiminen on hyvä vaihtoehto, se on kivaa, kunto nousee eikä tule hiki.
toba
11.09.2006 13:47:10 (muokattu 11.09.2006 13:52:38)

Hetkonen, otetaas vähän taaksepäin. Jengi on tajunnut näköjään jonkunverran väärin, sillä en ollut hakemassa pelkästään positiivisia vaikutuksia, nyt täällä jotkut luulevat että mä luulen, että kehonrakennuksesta olisi hyötyä rumpujensoittoon. Tarkotan vain, että onko siitä jotain selkeää haittaa? Tuskin itsekkään on tarkotus kehoa rakentaa, siis tottakai tulevaisuudessa. Punttiksella tulee käytyä vähintään 3 kertaa viikossa ja tottakai tarkotus on nostaa kokoajan sarjapainoja ylemmäs. Aika näyttää. Tietysti pitää sitä aerobista harjoittaa ohessa.
Youni
11.09.2006 16:24:12
Tarkotan vain, että onko siitä jotain selkeää haittaa? Tuskin itsekkään on tarkotus kehoa rakentaa, siis tottakai tulevaisuudessa. Punttiksella tulee käytyä vähintään 3 kertaa viikossa ja tottakai tarkotus on nostaa kokoajan sarjapainoja ylemmäs. Aika näyttää. Tietysti pitää sitä aerobista harjoittaa ohessa.

Kyllä mäkin nostan sarjapainoja, teen tollasia 8-10 toiston sarjoja käsille. Jaloille sitten enemmän, 15-20. About 2 kertaa viikossa salilla. Sanoin tosiaan, että ei ole tullut esteeksi rummuissa. Jos tulee, niin sali jää. Vaikka lihakset toki ovatkin hellänä treenin jälkeen ajoitan treenin niin, ettei haittaa soittoa. Esim. tänään on rumpuharkat, joten en käynyt salilla. Rummut menevät aina näissä jutuissa edelle. Huomenna sitten.

Toki soitan himassa rumpuja siitä riippumatta olenko ollut salilla samana päivänä vai en. Pari tuntia paussia vaan salin jälkeen, ei siitä soitosta muuten mitään tule. Jokin palauttava proteiinimössö on ihan jees. Itsekin vasta ostin, eikä olleet lihakset niin väsyneet kuin ennen salin jälkeen.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Nolte
11.09.2006 17:08:41
Mä sanon, että meillä jokaisella on oikeissa paikoissa se kohtuullinen määrä lihasta. Nopeus tulee tekniikasta, jaksaminen lihasten kestävyydestä.

Noniinno. Menee retoriikaksi. Pääpointtini oli kuitenkin se, ettei lihasten treenaamisesta ole mitään haittaa. Ellei ne ole sitten luokkaa "helevetin isot".

Eli, kehonrakennusta voi toki harrastaa mielin määrin, kunhan ei vaan ikinä tule kehonrakentajan näköiseksi. ;)
Hyvät kamat - huono soittaja!
Youni
11.09.2006 17:18:36
Noniinno. Menee retoriikaksi. Pääpointtini oli kuitenkin se, ettei lihasten treenaamisesta ole mitään haittaa. Ellei ne ole sitten luokkaa "helevetin isot".

Eli, kehonrakennusta voi toki harrastaa mielin määrin, kunhan ei vaan ikinä tule kehonrakentajan näköiseksi. ;)

Juuh, ymmärsin vaan väärin. Samaa mieltä. Lihaksikkuuden ei pitäisi olla este, mutta kun oikeasti on helvetisti lihasta ja suonet pullistelee, niin ei se nopeutta tuo :D
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Rockster
11.09.2006 17:30:15
Juuh, ymmärsin vaan väärin. Samaa mieltä. Lihaksikkuuden ei pitäisi olla este, mutta kun oikeasti on helvetisti lihasta ja suonet pullistelee, niin ei se nopeutta tuo :D

Eipä sitä kovin nopeasti tuollaiseen kuntoon pääse. Ihmiset tuntuvat luulevan, että kun salille menee, niin heti on saatanan jäykkä ja suonet pullistelevat. Ison lihasmassan saaminen ottaa monta vuotta. Ja itse en ole kovimmassakaan kunnossa ollut pätkän vertaa jäykkä, vaikka penkistä on nostettu 140kg (pieni kehu) ja maasta vetäisty parisataa (pieni kehu) ja kyykätty 150 kg (pieni kehu). Eipä ollut kuin hyötyä soitossa. Nykyään kunto on aivan paska ja selkäkin välillä pragaa soittaessa kun ryhti ei meinaa pysyä.

Mutta tuo pyöräily on ollut todella hyödyksi. Työmatkoja (16,5 kilsaa per siivu) olen vedellyt ainakin pari kertaa viikossa. Jalat jaksavat vetää tuplilla ihan toiseen tyyliin. Ehkä soittelu on muutenkin tehnyt eetvarttia.

Mutta kyllä sitä voi rautaa pumpata ihan helvetin tosissaan ja silti nopeus ei herkällä häviä. Pikajuoksijatkin ovat melko jytkyjä ja nopeutta löytyy...
"Nyt lähdetään Karalahdelle soittamaan rumpuja ja bassoa" -Jussi 69 Tavastialla.
Youni
11.09.2006 17:33:20
Eipä sitä kovin nopeasti tuollaiseen kuntoon pääse. Ihmiset tuntuvat luulevan, että kun salille menee, niin heti on saatanan jäykkä ja suonet pullistelevat.

I Aggree.

Mutta tuo pyöräily on ollut todella hyödyksi. Työmatkoja (16,5 kilsaa per siivu) olen vedellyt ainakin pari kertaa viikossa. Jalat jaksavat vetää tuplilla ihan toiseen tyyliin. Ehkä soittelu on muutenkin tehnyt eetvarttia.

Joo, pyöräily on moneen kertaan todettu hyväksi yleiskunnon ylläpitäjäksi ja kohottajaksi.

Mutta kyllä sitä voi rautaa pumpata ihan helvetin tosissaan ja silti nopeus ei herkällä häviä. Pikajuoksijatkin ovat melko jytkyjä ja nopeutta löytyy...

Näin on. Pikajuoksijat ovat vaan vähän huono esimerkki. Heiltä kun löytyy sitä räjähtävää nopeutta, ei niinkään kestävyyttä. (Okei, on 100m juoksijat huippukuntoisia, mutta lähinnä tuo suoritustilanne.)
Jaska
11.09.2006 20:27:51
Mielestäni uiminen.. ..eikä tule hiki.

Ei pidä paikkaansa!
nikkenakkertton
12.09.2006 16:14:33
ei todella ole niin että mitä suuremmat lihakset nii sen hitaampi! jos vaan venyttelee kunnolla nii käytännössä lihakset=nopeus...herkkyys esim.. sormissa on sitten eri asia, eikä siitä pahemmin tietoa...
ei käy
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)