Aihe: Kovat kaket, jotka ei reenaa
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Deino
14.04.2009 15:13:17

Kailis: Jäähyn jälkeinen jäätyminen...

Mistäs sulle nyt sellanen?
Nolte
14.04.2009 15:15:23 (muokattu 14.04.2009 15:57:09)
markkuliini: Pelkästään levyjen päälle soittaessa rumpalista tulee ns. seuraaja, joka muuttaa omaa tempoaan pienestäkin vihjeestä siitä, ettei ole enää ihan kohdakkain muun bändin kanssa. Syntyy helposti tapa soittaa että tempo soutaa ja huopaa koko ajan vähän edes takaisin. Tällainen rumpali kuullostaa hyvin epävarmalta, eikä osaa ottaa vastuuta timesta.

Kuvasit tuossa todella tarkasti minun rummuttamista, pe**ele. :) Olin kyllä tiedostanut ongelman itsekin. Levyjen päälle en tosin ole soittanut, joten ei se sieltä ole tullut. Tuli siitä, kun menin -05 ihan vihreänä kokeneen soittajan bändiin, niin oli pakko seurata, että hommasta tuli edes jotain.

Nyt tässä sitten opetellaan tempovastaavan hommia. Hankalaa, kun toisaalta _pitää_ kuunnella muita soittajia, ja toisaalta ei. Eli juuri tuo, ettei reagoi joka vihjeeseen, esim. aika tyypilliseen laulajan "kiilaamiseen". Tarkoitan tässä ihan sitä meidän laulajaa, mutta kyllähän laulajilla on muutenkin kovasti vapauksia tuon suhteen. T. Sorsakoski ja E. Grön pa(r)h(a)impina esimerkkeinä...

EDITTI: Tarkennus.
meiän bändin paras rumpali
Kailis
14.04.2009 16:26:13

Deinonychius: Mistäs sulle nyt sellanen?

Naurettava kahden viikon tzydeemi kun bongasin ystävämme heikkijärvisen feenix-lintumaisia uusia nickejä muutamalla kommentilla. Huvittavinta on se että ne nickit oli voimissaan mun jäähyn aikana =D
Nolte
14.04.2009 16:50:55 (muokattu 14.04.2009 16:51:36)
Kailis: Naurettava kahden viikon tzydeemi kun bongasin ystävämme heikkijärvisen feenix-lintumaisia uusia nickejä muutamalla kommentilla. Huvittavinta on se että ne nickit oli voimissaan mun jäähyn aikana =D

Tä? Sait jäähyn siitä, että kommentoit jotakin trolliörvelöä heikkijärviseksi...? Nojoo, kun ei tiedä, _millä tavalla_ kommentoit, niin... :)
Kailis
14.04.2009 17:12:03

Nolte: Tä? Sait jäähyn siitä, että kommentoit jotakin trolliörvelöä heikkijärviseksi...? Nojoo, kun ei tiedä, _millä tavalla_ kommentoit, niin... :)

Joo. Syy oli "Älä ruoki trollia". Mutta nykyään aiheuttaa tuollaiset syyt jäähyyn lähinnä empaattista hilpeyttä. Ihmisiähän ne modetkin vaan on.
sahkuifk
14.04.2009 18:50:58 (muokattu 14.04.2009 19:53:52)
Kailis: Joo. Syy oli "Älä ruoki trollia". Mutta nykyään aiheuttaa tuollaiset syyt jäähyyn lähinnä empaattista hilpeyttä. Ihmisiähän ne modetkin vaan on.

Sulle kyllä rapsahtaa helpommin kuin joillekkin muille, vanhaa painolastiako?
En soittele levyjen päälle mutta radiosta tulee aina välillä jotain uutta ja siinä saa ratti autossa kyytiä, vois toimia setin ääressä. Mainosten aikana vois vähän huilata ja käydä vaikka kusella.
Meidän treenikämpän ikkunasta näkyy route 66, onhan sekin jo jotain matkalla menestykseen.
Nolte
14.04.2009 19:11:47
Kailis: Joo. Syy oli "Älä ruoki trollia". Mutta nykyään aiheuttaa tuollaiset syyt jäähyyn lähinnä empaattista hilpeyttä. Ihmisiähän ne modetkin vaan on.

Vai sellaista... Silmätikkumeininkiä.
markkuliini
14.04.2009 21:04:34 (muokattu 14.04.2009 21:05:41)

soundofj: En kyllä itse huomaa tekeväni mitään säätöliikkeitä...hmm...en ehkä ole niin tarkkaan miettinyt soittoani levyn kanssa. Kun kerran levy on tehty johonkin tiettyyn tempoon eli metronomin mukana eíkös sen soiton pitäisi huojua myös klikin käytössä.

Usein se huojuukin. Mutta sitä ei välttämättä äänittämättä omaa soittoaan edes huomaa. Se voi olla ihan pientäkin säätöä vain, jota varsinkaan yleisössä ei edes noteerata. Mutta kun kuuntelee esim. Anssi Nykäsen (The rock!) soittoa, niin alkaa huomaamaan nuo pienetkin erot. Siinä on nimittäin sellainen auktoriteetti että morjensta vaan! Anssin komppiin vain pystyy luottamaan heti, ja jos omaa soittoa kuunnellessa ei tule samanlaista oloa, niin tietää että jotain siinä on vielä petrattavaa. :)

Mutta olen taas sitä mieltä että jos huomaa että joku soittaja (muu kuin itse)kiilaa tai muuta sekoilee soiton kanssa niin mielummin otan sen kokonaisuuden kannalta kuin että itse pitäisi temmon just kohillaan.

Tapauskohtaista mulla. Esim. laulajan kiilaamiseen en todellakaan ihan heti lähde ellei se nimenomaan halua tempoa nopeammaksi/hitaaksi. Enkä välttämättä silloinkaan jos aiemmin ollaan sovittu joku tietty tempo. Keikkatilanteissa kun käy usein niin että tempoja halutaa nopeammiksi, koska adrenaliinia on veressä. Ja sitä on joillakin enemmän kuin toisilla. :) Enkä muidenkaan yksittäisten soittajien mukaan lähde välttämättä, ellei ne nimenomaan halua muuttaa tempoa (sen näkee niiden naamasta usein. :) ).
Mutta jos koko bändi tuntuu haluavan mennä johonkin suuntaan, niin totta maar menen mukana. Riippuu tosiaan tilanteesta. Joskus kuullostaa ihan hyvältä kun muu bändi on sopivasti nokillaan ja rumpali vähän jarruankkurina tai toisin päin, kunhan jännite pysyy tasaisena.
Niiakun cläpältä putoo kitsranhihna kai katkee, niibn kiilusilmä-Robretsoni paikkasi kähäkästi jatrkamalla Erkin sooloa lähestulkuon katkeematta luistu hommeli hyvin loppuunasti. Hyvin bvetää kyll se Hevon Lehmikin ilmantuplapedaaliakin niitä vanhoja
soundofj
15.04.2009 08:18:22 (muokattu 15.04.2009 08:18:43)
markkuliini: Usein se huojuukin. Mutta sitä ei välttämättä äänittämättä omaa soittoaan edes huomaa. Se voi olla ihan pientäkin säätöä vain, jota varsinkaan yleisössä ei edes noteerata. Mutta kun kuuntelee esim. Anssi Nykäsen (The rock!) soittoa, niin alkaa huomaamaan nuo pienetkin erot. Siinä on nimittäin sellainen auktoriteetti että morjensta vaan! Anssin komppiin vain pystyy luottamaan heti, ja jos omaa soittoa kuunnellessa ei tule samanlaista oloa, niin tietää että jotain siinä on vielä petrattavaa. :)

No ainakin mun soitossa on ihan joka saralla =)

Tapauskohtaista mulla. Esim. laulajan kiilaamiseen en todellakaan ihan heti lähde ellei se nimenomaan halua tempoa nopeammaksi/hitaaksi. Enkä välttämättä silloinkaan jos aiemmin ollaan sovittu joku tietty tempo. Keikkatilanteissa kun käy usein niin että tempoja halutaa nopeammiksi, koska adrenaliinia on veressä. Ja sitä on joillakin enemmän kuin toisilla. :) Enkä muidenkaan yksittäisten soittajien mukaan lähde välttämättä, ellei ne nimenomaan halua muuttaa tempoa (sen näkee niiden naamasta usein. :) ).
Mutta jos koko bändi tuntuu haluavan mennä johonkin suuntaan, niin totta maar menen mukana. Riippuu tosiaan tilanteesta. Joskus kuullostaa ihan hyvältä kun muu bändi on sopivasti nokillaan ja rumpali vähän jarruankkurina tai toisin päin, kunhan jännite pysyy tasaisena.

Niin tietenkin tapauskohtaisesti. Kitaristeilla on välillä semmoinen tushkan ilme päällä että nyt lähtee. Ei pysty pidättämään =).
Sanotaanko nyt näin että eihän siinä ketään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)