Aihe: Rumpupläjäykset vol. III
1 2 3 4 581 82 83 84 85122 123 124 125 126
markkuliini
26.08.2010 10:26:47

jazzmies: Hyvänen aika millä tasolla täällä keskustellaan juuri nyt :D

Purdie on kiistaton, elävä legenda, joka kuulostaa kaikkinensa juuri itseltään tuon kattauksen kanssa. Dempattu on maailman sivu ja siinä ei pitäisi olla mitään kummaa. Sonorit ovat vaihtuneet DW:iin, mutta saundin ja grooven tunnistaa puolesta lyönnistä.

Olen samaa täysin mieltä. Se on lisättävä, että on kornia uittuilla Purdien varjolla, rumpalin jonka soitto on maailman iloisin asia. :(
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
moderndrummer88
26.08.2010 10:57:23
markkuliini: Olen samaa täysin mieltä. Se on lisättävä, että on kornia uittuilla Purdien varjolla, rumpalin jonka soitto on maailman iloisin asia. :(

Itse heitin täysin vitsinä sen ekan kommenttini, joka ei menny taaskaan näemmä jakeluun ilman hymiöitä, mutta sitten vastauksina on vielä kaiken maailman pojutteluja yms. niin käpyhän siinä palaa.
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
Vallu-Veke
26.08.2010 11:02:05
markkuliini: Olen samaa täysin mieltä. Se on lisättävä, että on kornia uittuilla Purdien varjolla, rumpalin jonka soitto on maailman iloisin asia. :(

En todellakaan halunnut osallistua oman idolini halveeraamiseen. Idoleja kun ei ole mulla montaakaan. Purdie ja meidän koira joka rakastaa vihollisiaankin sekä pari muuta tapausta. Siis päinvastoin.

Halusin vain enemmän keskustelua asiasta, miksi yleensä teipataan rumpuja, jos joku teippaa? Selitystä siihen.
Oma näkemys on se, että se on enemmän soinninpituuden rajaaminen. Sellainen hienosäätö virityksen jälkeen.
Teippiä näkee paljon. Itse käytän sitä siihen, kun muu ei auta. Miksi muut käyttää ja missä tilanteessa ?
Idolinikin käyttää näköjään joskus. Tietääkö joku miksi? Rummut, rumpali ja viritystaidot on tuskin se ongelma.
Asia, miksi myös kehitin keskustelua ja otin tämän esille on se, että tämä seuraava on ehkä kulunein ja useimmin käytetetty tökerö töksäytys täällä:
"Opettele virittämään"
Siis ihan vakiokauraa, kun kommentoidaan, vaikka rumpusetin kuvaa, missä pilkahtaa teippiä ;)
Siis onko ne lopulta niin amatöörejä nämä demppajat, kuin täältä saa kuvan?
Aloittelijoilla tässä pää menee sekaisin, mutta ei ole asiantuntijatkaan yhtä mieltä asiassa. Lisäksi, kun itse demppailen hieman, niin tämä demppiasia kyrsii hiukkasen joskus ja ärsyttää. Siis oma osaamattomuuteni.
Se nyt on ihan sama, mitä täällä Purdiesta sanotaan. Ei vaikuta mun mielipiteeseen. On tullut katseltua hänen esityksiään. Jos joku niistä mätää löytää, niin hän löytää mätää vähän joka-asiasta. Osahan noista oli vähän kieliposkessa vedettyjä juttuja varmaan. Ihan yleisesti osa porukasta tuntuu olevan ihan tosissaan tämän teippikielteisyyden kannalla joskus, eikä niin vähänkään ;)
Ruutikallo
26.08.2010 11:19:39
Vallu-Veke:
Oma näkemys on se, että se on enemmän soinninpituuden rajaaminen. Sellainen hienosäätö virityksen jälkeen.
Teippiä näkee paljon. Itse käytän sitä siihen, kun muu ei auta. Miksi muut käyttää ja missä tilanteessa ?
Tietääkö joku miksi? Rummut, rumpali ja viritystaidot on tuskin se ongelma.
Asia, miksi myös kehitin keskustelua ja otin tämän esille on se, että tämä seuraava on ehkä kulunein ja useimmin käytetetty tökerö töksäytys täällä:
"Opettele virittämään"
Siis ihan vakiokauraa, kun kommentoidaan, vaikka rumpusetin kuvaa, missä pilkahtaa teippiä ;)
Siis onko ne lopulta niin amatöörejä nämä demppajat, kuin täältä saa kuvan?

Totta on että kovin usein tulee kommentti " OPETTELE VIRITTÄMÄÄN ja vieläpä aavistuksen halventavaan tai alaspäin katsovaan sävyyn.

Kyllä monet teippaa, niin parhaatkin virittäjät, toiset siltä väliltä, ammattilaiset ja minäkin.
Monta kertaa se vaan on nopeampi keino tsekissä laittaa pala jesseä, kuin geitata tuhottomasti. Vaikka setti soisi kauniisti se saattaa joidenkin äänimiesten mielestä olla liikaa, tämä riippuu heidän mieltymyksistä ja kokemuksesta.

Eihän se poista hyvän virityksen merkitystä, mutta tilalla on niin suuri vaiktus setin kokonaissoundiin, että vähemmällä pääsee kun sipaiset teipillä kalvoa.

No nyt katkesi ajatus aivan täysin, en saa yhtään kiinni mitä piti kirjoittaa lisäksi.
Kuitenkin, tarkoituksen mukaistahan on että soundi palvelee musaa ja bändin soundia.
Jos menet vaikka bläkkikeikalle =D ja 20"x18" bassarisi on viritetty be-bop tyyliseksi, saattaa olla ettei teippi enää riitä =)
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
moderndrummer88
26.08.2010 11:26:26
henydrum:
Monta kertaa se vaan on nopeampi keino tsekissä laittaa pala jesseä, kuin geitata tuhottomasti. Vaikka setti soisi kauniisti se saattaa joidenkin äänimiesten mielestä olla liikaa, tämä riippuu heidän mieltymyksistä ja kokemuksesta.

Toisaalta esimerkiksi lattiatomissa olen huomannut että ei se teipinpala tai parikin sinänsä sointia lyhennä pahemmin, lähinnä siitä häviää vain sitä yläpäätä.
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
OPJ1974
26.08.2010 11:59:15

http://www.youtube.com/watch?v=Cz3R … dDs8U&feature=player_embedded#!

Heikki Kovalainen soittaa rumpsuja Nightwishin hemmojen ja Apulannan Tonin kanssa.

Luvassa muun muassa Popedaa ja Metallicaa. Paremminhan se vetää kuin Lars ? ;)
"Onks toi rumpu?" (kysyi eräs henkilö yleisöstä sambasetin jälkeen, osoittaen 26-tuumaista bassorumpua)
JanneO
26.08.2010 15:01:14
OPJ1974: http://www.youtube.com/watch?v=Cz3R … dDs8U&feature=player_embedded#!

Heikki Kovalainen soittaa rumpsuja Nightwishin hemmojen ja Apulannan Tonin kanssa.

Luvassa muun muassa Popedaa ja Metallicaa. Paremminhan se vetää kuin Lars ? ;)

Heikillähän taitaa olla rumpusetti himassaan. Ainakin mitä joskus oli pätkää kun se Hamiltonin kanssa soitti rumpuja jossain Mclarenin hommelissa, niin siinä tuo Hamilton sanoi Heikin harrastavan rumpalointia kotonaan.
Speedy
26.08.2010 17:32:28

Jätkällä on 500 rumpua mutta käyttää niistä neljää...

http://www.youtube.com/watch?v=8H7F … ure=rec-LGOUT-exp_fresh+div-1r-4-HM
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Vieno
26.08.2010 20:36:16
Vallu-Veke:
No en ole viritysvelho. Mulla on omat helpot virityskikat ja en käy keikoilla. Viritän tomarien ala- ja yläkalvot keskenään aina samaan sävelkorkeuteen. Se on mulle se helpoin tie.

Millä kikalla säädät sustainia, muuttamatta sävelkorkeutta, jos sitä on vaikka yhdessä tomarissa liikaa ja muissa passelisti ? Tätä vähän haen.
Haetteko te alakalvosta jonkun eri oktaavin, ko. tomarissa joka on samassa sävelessä kuitenkin, tms ? No jos ne muutkaan oktaavit ei toimi, niin eikö teippi ole järkevä kikka? Löytyykö Sonoreista esim. aina sekä vireet, nuottiin kuin nuottiin ja sitten vielä halutut sustainit, joka lähtöön ihan virittämällä vaan?

Sotkeudun tähän vaikka onkin väärä topiikki. Sori pernard!
Sustainin lyhentämiseksi voit kokeilla nostaa tomien alakalvon virettä hieman ylöspäin ja samalla laskee lyöntikelvoa alaspäin. Saat tomin soimaan haluamallasi sävelkorkeudella. Sopiva sävelero kalvojen suhteen on näin suomennettuna kaksi pianon pimpsutinta. Eli jos vaikka virität lyöntikalvon C:n, niin sitten alakalvon tulisi olla napaut E tahi F. Noilla seutuvilla sustainin pitäis olla mahdollisimman lyhyt.
Nykyään rummuissa tahtoo olla tota sustainia vähän liiaksi asti, jos vaikka vertaa 60-luvun pannuihin. En tiedä mitä valmistajat sillä hakevat.. Pitänee alkaa teippaan itse runkoja.. ;)

Sonorit ja kaikki muutkin rummut jossain tilanteessa ja paikassa soi varmasti liikaa. Tuohon soimiseen vaikuttaa rummun, kalvojen ja vireen lisäksi myös tila, ständit, alusta, heijasteet, tähtien ja kuun asennot jne..

Hyvällä virityksellä ja kalvovalinnoilla ja kaikenmaailman kikka kakkosilla saa kyllä sopivan soinnin aikaan ettei tarvi kalvoja demppailla. Mutta mikäs sen helpompaa kuin lisätä pikkumälli demppiä kalvoon. Yleensä noihin hienosäätöihin ei ole edes aikaa.
Lisäksi toki studiossa ja keikoilla äänimiehellä on valta ja voima, mitä sieltä tuutista ulos tulee..

Olen huomannut, että keikkapaikoilla joissa on rumpulava, niin se on yleensä rakennettu päin p:tä rumpujen sointia ajatellen. Mutta eipä siitä enempää..
markkuliini
26.08.2010 20:57:59 (muokattu 26.08.2010 21:00:21)

Vieno: Eli jos vaikka virität lyöntikalvon C:n, niin sitten alakalvon tulisi olla napaut E tahi F. Noilla seutuvilla sustainin pitäis olla mahdollisimman lyhyt.

Ei pidä paikkaansa ainakaan minun rummuilla. Varmasti setti- ja rumpukohtaista, joten yleispätevää sääntöä tuosta ei saa millään. Se on kyllä totta että sustain yleensä lyhenee kun kalvot eivät ole enää samalla korkeudella. Itse viritän alakalvot yleensä molliterssiä korkemmalle (Esim. C ja Es) ja sustainia riittää vieläkin vaikka kuinka.

Nykyään rummuissa tahtoo olla tota sustainia vähän liiaksi asti, jos vaikka vertaa 60-luvun pannuihin.

Juu, totta. Tahtoo monille valmistajille olla pakkomielteenä minuutin soivat tomit, ja myös monelle rummun omistajalle. Bändisoitossa lopulta sen sitten huomaakin usein olevan vain haitaksi kun sustain tahtoo peittää muut soittimet alleen. Soivat rummut tuovat enemmän vastuuta. :)

Hyvällä virityksellä ja kalvovalinnoilla ja kaikenmaailman kikka kakkosilla saa kyllä sopivan soinnin aikaan ettei tarvi kalvoja demppailla.

En tiedä miksi "kaikenmaailman kikka kakkoset" ovat sen vähemmän syntisiä keinoja kuin demppaaminenkaan. Pääasia että soundaa hyvältä! :)
Ja se kannattaa muistaa, että pienellä dempillä pääsee jo pitkälle. Olen huomannut että joko dempataan ihan liikaa tai sitten ollaan puristeja ilman demppiä maksimaalisella huminasoundilla. Ehkä se totuus ja optimi on siellä jossain välissä kuitenkin, paikan ja tilanteen mukaan.
Itse käytän nykyään pääsääntöisesti 1/4 kokoisia Moongel-tyynyjä. Yksi virveliin, toinen pikkutomiin ja 2 kpl. lattiatomiin. Leikkaavat hieman ylätaajuuksia ja turhaa ringiä pois, mutta sustain jää about ennalleen. Ja tyynyn paikalla saa paljon aikaan. Esim. sentti keskemmälle kalvon keskustaa tuo jo ison eron.
Kailis
26.08.2010 21:08:02 (muokattu 26.08.2010 21:11:26)

Speedy: Jätkällä on 500 rumpua mutta käyttää niistä neljää...

Tässä se lyö ainakin melkein kaikkia =D

moongeliini: Itse käytän nykyään pääsääntöisesti 1/4 kokoisia Moongel-tyynyjä.

Näkiessäni postauksesi jännitin vain yhtä; missä on Moongel? =D
markkuliini
26.08.2010 21:17:17

Kyllis-täti:
Näkiessäni postauksesi jännitin vain yhtä; missä on Moongel? =D

Aika viime tinkaan jätin mutta tulihan se sieltä. Turhaan jännitit. :)
Vieno
26.08.2010 21:22:17
Jeba jee

Eipäs joo päde kaikkiin rumpuihin.. Muta voisin kuitenkin pitää sitä hyvänä lähtökohtana virittämiseen ja soinnin lyhentämiseen.. Liian ylös viritetty resokalvo tuo taas mukanaan omat ongelmansa.
Ja en ole missään nimessä demppiä vastaan. Mutta kalvoja dempatessa kalvo muuttuu taas erilaiseksi kuin se alunperi oli. Noh onko sillä väliä? Ei?

Noita kikkoja mitä edellisessä kirjoituksessa tarkoitin on yksinkertaisemmillaan tätä: Murkkuliinin setin etutomi vaihdetaan omasta ständistä jämerään virppaständiin. Lattiatomista otetaan jalkojen gummitutit veke.. Noilla kikoilla pitäisi sustainin lyhentyä.. Riippuu taas tietenkin alustasta jne..

Tää ei ny ollu tarkoitettu Markkuliinille vaan kaikille niille jotka painii näiden ongelmien kanssa ja eivät ole vielä moisia juttuja kokeilleet.

Niin ja anteeksi! ;)
Kailis
26.08.2010 21:22:59 (muokattu 26.08.2010 21:25:12)

moongeliini: Aika viime tinkaan jätin mutta tulihan se sieltä. Turhaan jännitit. :)

Kailis Minogue kuittaa.

Murkkuliinin setin... Helkata kun en tätä keksinyt =D
Ruutikallo
26.08.2010 21:24:38
Speedy: Jätkällä on 500 rumpua mutta käyttää niistä neljää...

Ja miten.... mitvit???
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
Bobana
26.08.2010 22:02:34
moderndrummer88: http://muusikoiden.net/dyn/users/77012.jpg onko tarpeeksi stagea sulle...

Takahikiän luumukarnevaalit vai...? Ei kuule ole.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
dumbass
26.08.2010 22:08:13

Bobana: Takahikiän luumukarnevaalit vai...? Ei kuule ole.

Mitä edes teet tällä foorumilla?
Bobana
26.08.2010 22:10:36
dumbass: Mitä edes teet tällä foorumilla?

Vietän aikaani. Kuinka niin?
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Vallu-Veke
26.08.2010 22:20:22
Vieno:

Tää ei ny ollu tarkoitettu Markkuliinille vaan kaikille niille jotka painii näiden ongelmien kanssa ja eivät ole vielä moisia juttuja kokeilleet.

Niin ja anteeksi! ;)

Niin ja kiitos, samoin Markkuliinille. Hyvä saada monen suuntaista kokemusta tästä asiasta. Riffin Kumu-jutut ja Kettusen vinkit olen lukenut, mutta mitä enemmän juttua tulee, niin bonjaa edes hieman. Virityskeskusteluhan on tuolla vakiona, mutta laitoinpa kun jo liipattiin aihetta vähän. Sori. Kyselen tässä tyhmiä välillä, mutta kun te olette kaikki tavallaan mun rumpuopettajia :)
markkuliini
26.08.2010 22:24:36 (muokattu 26.08.2010 22:25:30)

Vallu-Veke: Kettusen vinkit olen lukenut

Siitä Riffin (vai oliko se viidakkorummun numero?) jutusta sen verran, että snare side-kalvojen käyttö tomien alakalvoina oli hänellä ihan lyhytaikainen kokeilu juuri jutun teon aikoihin. Eli ei kannata ottaa varauksettomana suosituksena sen osalta sitä lehtijuttua. :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)