Aihe: Pistäkää ääninäytettä soitostanne 3
1 2 3 4 580 81 82 83 84399 400 401 402 403
Speedy
20.09.2012 13:53:51 (muokattu 20.09.2012 13:56:34)

Kiitokset kaikille kommenteista.. En koe, että minun tarvitseisi selitellä mitään, mutta haluan silti tuoda omat näkemykseni esille..

Kitaran vireestä, alun perin ei ollut tarkoitus, että bendaukset olisivat epäpuhtaita, mutta vahingon kautta päädyin siihen että ne kuullostavat hyvältä, luoden eripuraa ja dissonansissa.. Kappale, Untilted - Untilted Man - vap. suom. Lannistumaton mies, kertoo tarinaa päämäärän tavoittelemisesta.. Lopun duuri osasta voi päätellä kannattiko lannistamattomuus ja saavutettiinko päämäärä.. Soitin demon melodian midi-kiipparilla, kitara-lead-syna saundilla, kitaristin näkemys saundista on mielestäni hyvä, juuri sitä mitä olin hakenutkin..=)

Kappale ei tule soimaan radiossa, miksi se pitäisi saada ympättyä kolmeen minuuttiin? Vaikka kappaleessa onkin toistoa, on se kuitenkin kehiteltyä ja pitäisi jaksaa pitää kuulijan mielenkiinnon yllä.. jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta.. Ymmärtäisin kommentin, jos toisota olisi paljon eikä se muuttuisi, nyt en oikein ymmärrä - itse en jättäisi mitään pois, koska kaikki on tarinankerronnallisesti oleellista..

Biisin "tuotannolliset kikat" ei ehkä välity läppärin kajareiden kautta (plus että en ole niin hyvä miksaaja, että se kuullostaisi hyvältä myös niistä) joten parhaan kuulokuvan saa kuulokkeilla. Olen sanonut, että kuuntelen musiikka, en biisejä.. Tarkoittaen että hyvä biisi kuullostaa huonolta huonosti tehtynä, sama toisin päin.. Miksi tekisin biisistä, joka on täysin oma, omien ratkaisujen ja mieltymysten pohjalta tehty (lähes 100%), jotain muuta kuin puhun? Siksi on loogista että tässä kappaleessa niitä on.. Asia olisi eri, jos tekisin biisiä bändin kanssa, muidenkin soittajien kanssa yhdessä.. Silti olen kuitenkin yrittänyt mennä biisin ehdoilla, enkä kikkailujen. Tässä on kuitenkin kyse biisistä, eikä taitojen yms. esittelystä..

Mutta kiitos kommenteista, nähtävästi en ole ihan täysin epäonnistunut biisini kanssa.. Ehkä yritän saada vielä jotain muutakin valmiiksi asti..=)

E: tosiaan, soundcloud tuntuu hieman sumentavan klippejä.. Tulee semmosta huonon mp3 muunnoksen mutinaa ylä-ääniin..
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
mkok
20.09.2012 14:08:12

sam.avi: rokkausyritykseni tulos, huimaa suosiota keskuudessani nauttivan Jon Theodoren meiningissä ja kyydissä pysyminen on aina haaste. ei ainakaan lopu treenit kesken :)
onpas se soittaminen hauskaa!

http://www.youtube.com/watch?v=JN61 … rMQOk&feature=player_detailpage

Sulla on hyvä tatsi, tykkään!
ja tätä ja tätä ja tätä ja tätä
-Dr.DW-
20.09.2012 14:14:56
sam.avi: rokkausyritykseni tulos, huimaa suosiota keskuudessani nauttivan Jon Theodoren meiningissä ja kyydissä pysyminen on aina haaste. ei ainakaan lopu treenit kesken :)

Aletaan olla jo asian ytimellä! =D Hieno veto!
"ADHD:ni ei anna miun nukkua... "Yksi lammas, kaksi kilpikonnaa, kolme hevosta, Piippolan vaarilla oli talo... Eeey, Macarena!"
moderndrummer88
20.09.2012 17:13:59

Oikein mainio meininki! Soitat tosi hyvin ja verrattain puhtaasti biisin läpi. Kaipaamaan jäin Theodoren dravia ja puskemista soitossa, nyt soittelet aika turvallisesti ja vähän hölläillen sellaisissa paikoissa etenkin jotka kaipaisivat vähän agrea ja puskemista.
sam.avi
20.09.2012 17:36:15
moderndrummer88: Oikein mainio meininki! Soitat tosi hyvin ja verrattain puhtaasti biisin läpi. Kaipaamaan jäin Theodoren dravia ja puskemista soitossa, nyt soittelet aika turvallisesti ja vähän hölläillen sellaisissa paikoissa etenkin jotka kaipaisivat vähän agrea ja puskemista.

hyvä kuulla! oon tietosesti pyrkinyt viemään soittoa hallitumpaan suuntaan, tavoitteena saada lähinnä iskut kohdilleen. hienoa, että ulkopuoliselle kuulostaa ainakin verrattain puhtaalta, voin siis nyt keskittyä enemmän draivailuun :) kiitti kommentista!
jazzmies
20.09.2012 19:08:09
Speedy: Mutta kiitos kommenteista, nähtävästi en ole ihan täysin epäonnistunut biisini kanssa.. Ehkä yritän saada vielä jotain muutakin valmiiksi asti..=)

Et todellakaan. Sinullekin suosittelen apukeinoksi Ted Peasen kirjaa "Jazz Composition - Theory and Practice". Sieltä löytyy tosi paljon vinkkiä pitää melodinen puoli fokuksessa.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
statistiÖ
20.09.2012 20:15:28 (muokattu 20.09.2012 20:19:57)

Speedy: Vaikka kappaleessa onkin toistoa, on se kuitenkin kehiteltyä ja pitäisi jaksaa pitää kuulijan mielenkiinnon yllä..
Mun mielestä tämä on, jos ei "kehiteltyä toistoa" tuommoisessa progehässäkässä ole, kukaan ei jaksa (tai pysty..) kuunnella. Se on kuin välitunti/ kahvitauko/ pulssin hidastuminen (vaikkei sitä musiikissa välttämättä tee).

Ehkä yritän saada vielä jotain muutakin valmiiksi asti..=) TEET :) odottelen.

E: tosiaan, soundcloud tuntuu hieman sumentavan klippejä.. Ja ihmerahnausta. Maihinnoususta tulee aika vähän mitään muutosta. Sevverti omistani huomasin, että (rumpu)äänen pyöreys hiukan lisääntyy. Tavallaan kuulosti paremmalta.

Tuota tungetaan nyt ymmärtääkseni jatsiksi, kuten samantyylistä muutakin tuotantoa. Mun mielestä se on haitallista, rajoittavaa. Pyrkii selittämään väärällä tavalla. MUTTA mihin genreen itse tuon laitat?

jazzmies: Ted Peasen kirjaa "Jazz Composition - Theory and Practice". Sieltä löytyy tosi paljon vinkkiä pitää melodinen puoli fokuksessa.
Pitäisi lukea kirja, että ymmärtää huudella ja mitä huutelee, mutta näppituntumalta: onko ihan pakko "pitää melodinen puoli fokuksessa"? Kai sen voi välillä laittaa horisonttiin tai takavasemmalle ja nykäistä kehiin takaisin?
"vähän omituisella tyylillään katkaisi vähän kamelin selkää" - sahkuifk
jazzmies
20.09.2012 21:18:45
statistiÖ: Pitäisi lukea kirja, että ymmärtää huudella ja mitä huutelee, mutta näppituntumalta: onko ihan pakko "pitää melodinen puoli fokuksessa"? Kai sen voi välillä laittaa horisonttiin tai takavasemmalle ja nykäistä kehiin takaisin?

Ei ole, jos melodia tai siihen rinnastettava sisältö ei ole keskiössä, ja on, jos melodia tai siihen rinnastettava sisältö on keskiössä. Speedyn piisissä melodia on keskiössä, koska siihen kiinnittää heti huomion etenkin huonommassa kuuntelussa. Särökitara on pääosin siellä puhetaajuuksilla ja hieman sen yläpuolella, joten korva poimii sen haluamattakin. Siten melodialta alkaa odottaa orgaanisuutta, yllättävyyttä, epäsymmetriaa ja kehittelyä - tai ainakin minä alan. Peasen kirjassa on nimenomaan melodian kehittelyyn loistava työkalupakki.
Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 -
statistiÖ
20.09.2012 21:43:35 (muokattu 20.09.2012 21:44:29)

jazzmies: Ei ole, jos melodia tai siihen rinnastettava sisältö ei ole keskiössä, ja on, jos melodia tai siihen rinnastettava sisältö on keskiössä.
Mulla on vimma risteyttää ja sotkea kaikki. Mun mielestä jotkut tekee tätä musiikissa ja se toimii. Melodia lykätään pois tai taka-alalle välillä.

Speedyn piisissä melodia on keskiössä Onko? Taidan lainata itseänsä tekijää "kuuntelen musiikkia", en melodiaa. Mitähän se oikeastaan tarkoittaa!! Suurin osa poppisihmisistä kuuntelee melodiaa. Arvostavat kappaleita, missä on näpäkkä melodia tai (ja) kaunisääninen laulaja ja muusta viis. Melodiassakin on kuitenkin (useimmiten) rytmi. Milloin sitä ei ole?

Peasen kirjassa on nimenomaan melodian kehittelyyn loistava työkalupakki.
Ok :) ei ole helppoa onnistua..
jazzmies
20.09.2012 22:14:38
statistiÖ: Mulla on vimma risteyttää ja sotkea kaikki. Mun mielestä jotkut tekee tätä musiikissa ja se toimii. Melodia lykätään pois tai taka-alalle välillä.

Onko? Taidan lainata itseänsä tekijää "kuuntelen musiikkia", en melodiaa. Mitähän se oikeastaan tarkoittaa!! Suurin osa poppisihmisistä kuuntelee melodiaa. Arvostavat kappaleita, missä on näpäkkä melodia tai (ja) kaunisääninen laulaja ja muusta viis. Melodiassakin on kuitenkin (useimmiten) rytmi. Milloin sitä ei ole?

Ok :) ei ole helppoa onnistua..

Pelkkä rytmikin yhdellä äänellä ja samalla dynamiikalla riittää kappaleeksi, jollaisia löytyy primitiivisimmistä musiikkikulttuureista. Ja on varsin kulttuuri- ja henkilösidonnainen juttu, minkä kokee melodiaksi, mistä saa kiksit ja mitä pitää ensisijaisena musiikissa. Mutta jos ääniä on kaksi, on viimeistään silloin kyseessä melodia. Jos on esim. 3 säestävää, eri korkeudella soivaa rumpu ja djembe, missä on kaksi melodista äänenkorkeutta, kokonaisuus hahmottuu jo pentatonisena asteikkona. Eli kun kuuntelee musiikkia, kuuntelee automaattisesti melodiaa.

Sitten kun kyseessä on melodia ja tausta, niin on kyseessä jo monenkirjava polyfonia ja afroamerikkalaisessa musiikissa polyrytminen kudos.

"Poppisihmisyyttä" pidän normaalina, kypsänä tapana erottaa ja hahmottaa substanssi. Harrastelijamuusikot, musiikin opiskelijat, musiikki-intoilijat ja musiikkipiiri yleensä takertuvat lillukanvarsiin, eli toissijaisiin piirteisiin.

Se on se juttu, miksi melodiasta ja sanoituksesta maksetaan teostot. Muu aines ja polyfonian alemmat kerrokset ovat tyyliä tai tyylittelyä, mikä on tekijänoikeusmielessä enemmän tai vähemmän vapaata riistaa. Eri asia on sitten kokonaisuuden sämplääminen.
Speedy
20.09.2012 22:23:45 (muokattu 20.09.2012 22:24:39)

statistiÖ: Taidan lainata itseänsä tekijää "kuuntelen musiikkia", en melodiaa. Mitähän se oikeastaan tarkoittaa!!

No hei, en kyllä noin sanonut..! Sanoin että kuuntelen musiikkia enkä biisiä.. Musiikin, samoin biisin alle käsitteenä mahtuu monta asiaa.. Riippuen musiikki tyylistä. Poppis biisissä hyvän biisin tekee "hyvä" melodia ja sanat. Tarttuvuutta voinee pitää yhtenä hyvyyden kriteerinä. Jazz biisi voi olla hyvä, jos teema on hyvä, tai harmonia.. Joku rock biisi voi olla hyvä jos siinä on hyvä kitara riffi.. Millään noista ei ole mielestäni väliä, jos ne on soitettu/tulkittu huonosti, se ei houkuttele minua kuuntelemaan kyseistä biisiä. Mutta, jos joku noista ei ole hyvä, mutta toteutus on hyvä (soittajat, komppi, saundit, tuotanto, näiden omaperäiset ratkaisut tai muu musiikillinen arvo) kuuntelen kyseistä biisiä mielelläni..

Noh, melodiasta ja komppauksesta puheen ollen, huomaatteko melodian sutikomppauksessa biisin alussa?
Kalliimmat on useimmiten parempia kuin halvemmat. -arse
statistiÖ
20.09.2012 22:35:58

Speedy: No hei, en kyllä noin sanonut..!
Et niin. Lainasin vain alun: kuuntelen musiikkia. Mun mielestä melodia on yksi osa musiikkia. Samoin kuin soittimen kanssa, jos se puuttuu kokonaan tai osittain, ei tarvitse itkua vääntää. Tekstistäsi päätellen ajattelen musiikinkuuntelun about samoin. Käyttäisin sanaa kokonaisuus (josta erottuu joskus jotain).

Joko genretit kappaleesi? Vai jääkö arvoitukseksi (sekin käy, eissiinä mitään).
jazzmies
21.09.2012 07:16:31
statistiÖ: Mun mielestä melodia on yksi osa musiikkia.

Melodia on musiikkikappaleen sielu ja identiteetti, kaikki kaikessa, paitsi noisessa. Tekstuurikin on tärkeä. Vaikka olisi kuinka tekstuuripainotteinen konemusiikki kyseessä, niin kyllä se melodinen aihelma, motiivi, sieltä ennen pitkää tulee ja saa jopa jonkinlaista kehittelyä osakseen. Rytmi sitten jäsentää melodiaa tai on tekstuurin henki ja elämä - groove. Mutta kymmenen vuoden rytmin tutkimisen jälkeen olen tullut siihen katkeraan lopputulemaan, että rytmi ei ole afroamerikkalaisessakaan musiikissa pitkällä juoksulla yhtä tärkeä musiikinelementti kuin melodia tai vokaalimusiikissa sanat.
Kefiiri
21.09.2012 08:18:29
jazzmies: Sinullekin suosittelen apukeinoksi Ted Peasen kirjaa "Jazz Composition - Theory and Practice". Sieltä löytyy tosi paljon vinkkiä pitää melodinen puoli fokuksessa.

Katsoin kyseisen hiipparin kotisivulta näytteen tuosta kirjasta. Sehän oli ihan tolkun selostusta, niin että amatöörikin ymmärsi mistä puhuttiin.
passe
21.09.2012 10:14:23
jazzmies: kymmenen vuoden rytmin tutkimisen jälkeen olen tullut siihen katkeraan lopputulemaan, että rytmi ei ole afroamerikkalaisessakaan musiikissa pitkällä juoksulla yhtä tärkeä musiikinelementti kuin melodia tai vokaalimusiikissa sanat.

Ei muuta kuin tuottajan hommiin! Eikä se nyt kai niin katkeraa ole, päinvastoin, vähentää vastuita kun "soitan kuitenkin vain rytmisoitinta".
Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa - mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan.
Sa(n)kari
21.09.2012 19:48:28
Kävinpä tuossa äänittelemässä tämmöstä räimettä. Ihan vaan laitoin Zoomin päälle ja rummut rokkivireeseen ja annoin palaa. Meleko pitkä klippi, jos jaksatte kuunnella loppuun niin olen helevetin kiitollinen. Virheitä on.

Kiitos ja anteeksi.

http://maihinnousu.net/s/17655
Mitä tarkoittaa akustiikka ? -Huono onni.
kincy
21.09.2012 21:13:45

Sa(n)kari: Kävinpä tuossa äänittelemässä tämmöstä räimettä. Ihan vaan laitoin Zoomin päälle ja rummut rokkivireeseen ja annoin palaa. Meleko pitkä klippi, jos jaksatte kuunnella loppuun niin olen helevetin kiitollinen. Virheitä on.

Kiitos ja anteeksi.

Ihan hauskasti kulki pyöritykset, mukavaa räimettä. Virveli pikkusen liian matalalla/matto löysällä mun makuun. Oliko sulla tässä käytössä nuo Byzancen crashit, jotka profiilissasi ovat listattuna? Soundasivat nimittäin ihan helkkarin hyvältä!
Sa(n)kari
21.09.2012 21:40:53
kincy: Ihan hauskasti kulki pyöritykset, mukavaa räimettä. Virveli pikkusen liian matalalla/matto löysällä mun makuun. Oliko sulla tässä käytössä nuo Byzancen crashit, jotka profiilissasi ovat listattuna? Soundasivat nimittäin ihan helkkarin hyvältä!

Kiitosta vaan, Byzancethan ne siellä soi, itekkin tykkään kovasti.
Mitä tarkoittaa akustiikka ? -Huono onni.
joonama
21.09.2012 22:10:18

Sa(n)kari: Kävinpä tuossa äänittelemässä tämmöstä räimettä. Ihan vaan laitoin Zoomin päälle ja rummut rokkivireeseen ja annoin palaa. Meleko pitkä klippi, jos jaksatte kuunnella loppuun niin olen helevetin kiitollinen. Virheitä on.

Kiitos ja anteeksi.

Jaksoin kuunnella helposti. Hyvä veto. Täytyy oikein kuunnella kunnollisilla laitteilla toistamiseen.
Jos olisin luova ihminen, keksisin tähänkin jotain. Ja talvella pääsisi helpommin kulkemaan pihassa.
Kailis
21.09.2012 23:29:22 (muokattu 21.09.2012 23:30:47)

Kiitos ja anteeksi.

Eipä virheet paljon haitanneet koska fiilistä oli niin kivasti. Oli hyvin yhdistelty 70's rumpaleita. Olin välillä kuulevinani kaikuja Bonhamista ja Moonista. Jotenkin hieno ja fresh klippi ja tykkäsin soundeista, myös snaresta jossa oli kivasti botnea. Duuniporukka lähti kotiin ja fiilistelin tän helvetin lujaa kaiuttimista. Kiitos!

EDIT

En olisi arvannut WM snareksi. Tosin 6,5" syvyys on kuultavissa, positiivisella tavalla.
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan:
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)