Kailis 02.08.2012 17:01:03 | |
---|
Mä olen soittanut joitain biisejä muutama sata kertaa CD:ltä kuunnellen ja joinain päivinä tempo tuntuu hitaalta ja joinain nopealta. Silloin kun se tuntuu hitaalta siihen saa hyvän flown ja pystyy ikäänkuin surffaamaan. Yksi esimerkki; http://www.youtube.com/watch?v=JsMUQK4jdsQSoitan tuon niin että kasin haikan avaus normiin ja nelonen remoteen, koko ajan kaseja soittaen niin että vaihdan haikkaa aina avauksen yhteydessä ja pysyn siinä kunnes toinen avaus tulee. Vaikka tempo ei ole mitenkään nopea, siinä on välillä sellasta hosumisen makua mutta parhaimmillaan menee kuin pilvellä leijuen. Tossa studioversiossa on varmaan päällekkäisäänityksiä tms. pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
statistiÖ 02.08.2012 17:33:47 | |
---|
Kailis: Kevyestä nykymusiikista about 95% on tasatempoista. Toista oli ennen. En tiedä mitä musiikkia statisti kuuntelee. Kaikenlaista. Lähinnä mielessä pyöri Terem Quartet, mitä pääsin kuuntelemaan paikallisella festarilla tiistaina. Loppupuolella innostui yleisö taputtamaan hiukan mukana, tottakai innoissani läpsyttämään myös. Mielenkiintoinen kun ei tuntenut kappaleita ollenkaan ja tempo vaihteli monta kertaa "nollasta sataan" ja taukoja piisasi kappaleessa. Ja muuta mukavaa.. |
Kailis 02.08.2012 17:46:15 | |
---|
statistiÖ: Kaikenlaista. Lähinnä mielessä pyöri Terem Quartet, mitä pääsin kuuntelemaan paikallisella festarilla tiistaina. Loppupuolella innostui yleisö taputtamaan hiukan mukana, tottakai innoissani läpsyttämään myös. Mielenkiintoinen kun ei tuntenut kappaleita ollenkaan ja tempo vaihteli monta kertaa "nollasta sataan" ja taukoja piisasi kappaleessa. Ja muuta mukavaa. Etnistä ilman rumpuja. Ei lasketa. pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
statistiÖ 02.08.2012 17:47:13 | |
---|
EJ84: eli metronomin kanssa tulet saamaan jonkinlaisen käsityksen sisäisen kellosi tarkkuudesta. Vaikka et usko, niin voin kokemuksesta kertoa että se sisäinen kello on jotain ihan muuta, mitä kuvittelet sen olevan. Eihän se mitenkään voi olla täsmällinen?! Kenelläkään ;) paitsi tietysti niillä jollain kuuluisilla. 100 % time ja tempo on metronomissa, eikä siinäkään varmasti 100,00... Lipsahduksia tulee kaikilla eri syistä, mutta sehän on oleellista. Mulle niitä tulee: "mitvit!!" -kohtauksista; kun hakkaan kapulalla itseäni päähän; lasken pieleen; lyön väärän/ väärin; epävarmuudesta, tiedon/ osaamisen puutteesta; motoriikan hallinnoimisesta (ai se olikin vasen); jne. Tarkoitin nyt puolustaa sun taiteellista pläjäystä, ettei ole väliä, jos siinä tempo (tai ykkönen) vaihtelee. Jos se on susta vastenmielistä, voin olla puolustamattakin :) Käytä pelkkää tasatempoa, älä yhtään kiilaa tai nojaile taakse. |
EJ84 02.08.2012 19:44:13 | |
---|
statistiÖ:Käytä pelkkää tasatempoa, älä yhtään kiilaa tai nojaile taakse. Ymmärsitkö sanomasi? Jos voit pari kertaa vielä lukaista mitä aiemmin kirjoitin, niin olisi tosi jees. |
Vallu-Veke 02.08.2012 20:09:26 | |
---|
Speedy:...Tosin joskus biisi voi kuullostaa groovaavammalta/levollisemmalta/paremmalta jos biisin eri osassa erilaisessa kompissa onkin snadisti eri tempo.. 150% kamaa speedyltä. Tuohon siteeraamaani kohtaan kyssäri/kommentti: Olisko jossain blues-jamittelussa ihan asiaankuuluvaa jopa? |
mukis 02.08.2012 21:31:56 | |
---|
Speedy: Jos kaikkien sisäinen taimikorva olisikin täydellinen staattisuudessaan, homma ei ole vielä sillä selvä.. Nimittäin toisena päivänä tempo voi tuntua toiselta kun toisena.. Siis jos saman biisin tempo otetaan fiiliksellä, voi se olla toisella keikalla nopeampi ja toisella hitaampi, vaikka kuvitteleekin ottavansa saman tempon. Samoiten treeneissä tempot on yleensä hitaampi, kun keikalla ne onkin todellisuudessa nopeampia.. Monesti voi käydä myös semmonen "hämäävä" homma esim. vaihdettaessa 1/8 beatista 1/16 beattiin että todellinen tempo vaihtuu, vaikka itse ei sitä huomakkaan.. Tosin joskus biisi voi kuullostaa groovaavammalta/levollisemmalta/paremmalta jos biisin eri osassa erilaisessa kompissa onkin snadisti eri tempo.. Mä en kyl ymmärrä miks se tempo ei sais vaihdella eri keikoilla? Fiiliksellähän tässä mennään, tai ainakin mä haluaisin, et se fiilis välittyis soittajalta ja tarttuis yleisöön - miten se fiilis voi tarttua, jos se itseltäkin nujerretaan joka kerta samaan muottiin? "Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre |
hollmi-5 02.08.2012 21:36:13 | |
---|
mukis: Mä en kyl ymmärrä miks se tempo ei sais vaihdella eri keikoilla? Fiiliksellähän tässä mennään, tai ainakin mä haluaisin, et se fiilis välittyis soittajalta ja tarttuis yleisöön - miten se fiilis voi tarttua, jos se itseltäkin nujerretaan joka kerta samaan muottiin? Klikki ja sekvensseri... Aivan suolesta keikoilla. Mikä helvetin live-homma se on, jos ei soittajat pääse itse määräämään? Soundit, piuhat ja kajarit. |
Kailis 02.08.2012 22:27:05 (muokattu 02.08.2012 22:27:18) | |
---|
Jos bändi vetää ilman kilkettä niin totta kai mennään fiiliksen mukaan, mutta en mä nyt tajua miksi ei sais sekvensseriä käyttää jos se on olennainen osa sävellystä? Onko esim. Peter Gabrielin tai Depeche Moden keikat huonoja sen takia? pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
Speedy 02.08.2012 22:50:13 | |
---|
mukis: Mä en kyl ymmärrä miks se tempo ei sais vaihdella eri keikoilla? Fiiliksellähän tässä mennään, tai ainakin mä haluaisin, et se fiilis välittyis soittajalta ja tarttuis yleisöön - miten se fiilis voi tarttua, jos se itseltäkin nujerretaan joka kerta samaan muottiin? Tuo on kyllä hyvä pointti.. Enkä tarkoittanutkaan, että pitäisi, vaan juuri niinkuin sanoit..=I Ongelma (tai paremminkin haaste) onkin siinä että onko bändillä sama fiilis..;) Jotkut, varsinkin laulajat on tarkkoja temposta - oleppa siinä sitten rumpali ja laske biisit käyntiin..=) Noh, onneksi monet laulajat osaa itse laskea tempot.. Jos kyseessä on bändi bändi, joka on soittanut jo pitempään, yhteinen fiilis on lähempänä kun tuurauskeikoilla, jossa jopa kaikki soittajat voivat olla toisilleen tuntemattomia. Olen varmaan kertonut ennenkin, mutta kerronpa silti: Olin joskus erään tango-paavon bändissä joka ei osannut laskea tempoja, mutta oli niistä erittäin tarkka.. Nuotin yläreuna oli täynnä erilaisia tempomerkintöjä, ne piti vaihtaa joka keikan jälkeen kun solistilla oli eri fiilis.. "Mikä tempo oli?" -"125" -"Ai, laita ylös että 120!" Seuraavalla keikalla se muuttettiin sitten 123 jne.. Tuli sitten keskustelua tempoista ja niiden vaihtuvuudesta jne, ja loppu viimein tokaisi että "Niin, no riippuu varmaan metronomista miten se laskee" Kyllä, venäjällä valmistetussa 120 on ihan eri vauhdilla kuin jenkeissä valmistetussa..=) Sorry OT, mutta tuossa ihan mielenkiintonen dokkari ajasta, liippaa aika paljon myös soittamista ja musiikka..;) http://www.youtube.com/watch?v=dbFo … 4ImY&feature=endscreen&NR=1 "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
Kailis 02.08.2012 22:57:34 | |
---|
pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
jazzmies 02.08.2012 22:59:06 | |
---|
Kailis: Jos bändi vetää ilman kilkettä niin totta kai mennään fiiliksen mukaan, mutta en mä nyt tajua miksi ei sais sekvensseriä käyttää jos se on olennainen osa sävellystä? Onko esim. Peter Gabrielin tai Depeche Moden keikat huonoja sen takia? Just näin. Välillä kun tulee soiteltua klikin kanssa enemmänkin, niin kyllähän se helpoksi ja määrääväksi muuttuu. Siinä kohdassa kun soitto oikeasti alkaa istua klikkiin ja tempo olla niin kuin siinä, niin silloin alkaa sitten se "pocketkin" ja rentous löytyä. Ei se absoluuttinen totuus ole, mutta lähes järjestelmällisesti olen oikeassa asian kuin asian todellisesta jamasta. - jazzmies 2011 - |
Epämuusikko 03.08.2012 01:56:50 (muokattu 03.08.2012 11:19:36) | |
---|
Speedy: Kyllä, venäjällä valmistetussa 120 on ihan eri vauhdilla kuin jenkeissä valmistetussa..=) Sinänsä tähän ketjuun liittymättä, vertailin eilen kahta klikkilähdettä. Laitoin molempiin saman BPM:n ja iskin käyntiin samalla kellonlyömällä, niin että varmasti soivat yhtä aikaa lähtiessä. Vaan eivät soineet enää noin minuutin kuluttua, silloin oli jo 16-osan verran heittoa. Ei siinä että vastaavasta olisi tässä kyse. Ja kyllä, klikillä menen keikoilla nykyään entistä enemmän. "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
Speedy 03.08.2012 11:27:24 | |
---|
Epämuusikko: Sinänsä tähän ketjuun liittymättä, vertailin eilen kahta klikkilähdettä. Laitoin molempiin saman BPM:n ja iskin käyntiin samalla kellonlyömällä, niin että varmasti soivat yhtä aikaa lähtiessä. Vaan eivät soineet enää noin minuutin kuluttua, silloin oli jo 16-osan verran heittoa. Olivatko ne mekaanisia vai digitaalisia? Mennään vielä enemmän OT, vaikka asiaan nanosekunnin tasolla liittyykin, jos asia kiinnostaa niin kannattaa katsoa myös tämä ;) http://www.youtube.com/watch?v=KdzDS25c1nc Ja kyllä, klikillä menen keikoilla nykyään entistä enemmän. Sama.. "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
Kailis 03.08.2012 11:32:52 (muokattu 03.08.2012 11:33:53) | |
---|
Tuollaisella heitolla ei käytännössä ole merkitystä jos ei tarvitse synkata toisten laitteiden kanssa. Sinänsä kyllä ihmetyttää jos noi (tai toinen) ei ole mekaanisia, koska nykytekniikalla on todella helppoa kellotaajuuttaa niin että sitä heittoa ei tule ihan heti. pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
Speedy 03.08.2012 11:37:42 | |
---|
Kailis: Tuollaisella heitolla ei käytännössä ole merkitystä jos ei tarvitse synkata toisten laitteiden kanssa. Sinänsä kyllä ihmetyttää jos noi (tai toinen) ei ole mekaanisia, koska nykytekniikalla on todella helppoa kellotaajuuttaa niin että sitä heittoa ei tule ihan heti. No on se jo aika iso heitto, minuutissa 1/16.. Riippuu tietysti tempostakin.. Mutta kuten noissa dokkareissakin sanottiin, painovoima vaikuttaa aikaan, eli olihan ne varmasti samalla päydällä? =D "All I think about is time and groove" J. Porcaro |
Kailis 03.08.2012 11:46:22 (muokattu 03.08.2012 13:38:20) | |
---|
Laske huvikseen paljonko 1/16 tekee minuutissa jos tempo on vaikka 120 bpm. EDIT Oisko jotain 0,125 sekuntia? Tarkoitin sitä, että tuollainen heitto ei ole merkityksellinen, jos ei tarvitse olla synkassa. pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
Osssu 03.08.2012 16:36:17 (muokattu 03.08.2012 16:46:27) | |
---|
Osssu: Moi! Laitoin klikin soimaan korvaan ja soittelin. Ei ammattilaissoittoa, mutta jos löytyy rakentavaa palautetta, niin laittakaahan vaan! Muitakin (vanhempiakin) videoita löytyy. http://www.youtube.com/watch?v=W5Z4 … _vFm2kGg1c8OyRdnfA&feature=plcp Morjestamoro! Meikäläinen laittoi muutama kuukausi sitten tuollaisen videon! Kiitos palautteesta kaikille, nyt vasta tänne tulin kattomaan! Paljon oli porukka kommentoinut tuota mun snarekättä, että on erikoisessa kulmassa. Mulle heräsikin kysymyksiä siitä: Onko ongelma siinä, että soitan aksentit siten, että peukalo on kapulan oikealla puolella ja haamunuotit siten, että peukalo on kapulan päällä? Pitäisikö sen siis olla jompikumpi ote käsittäen sekä haamuiskut ja aksentit? Miten snarekäsi on huonossa kulmassa? Sori, meikäläinen vaatii vähän rautalangasta vääntöä. Kiitos avustanne!! |
mkok 04.08.2012 08:27:45 (muokattu 04.08.2012 08:28:28) | |
---|
Osssu: Morjestamoro! Meikäläinen laittoi muutama kuukausi sitten tuollaisen videon! Kiitos palautteesta kaikille, nyt vasta tänne tulin kattomaan! Paljon oli porukka kommentoinut tuota mun snarekättä, että on erikoisessa kulmassa. Mulle heräsikin kysymyksiä siitä: Onko ongelma siinä, että soitan aksentit siten, että peukalo on kapulan oikealla puolella ja haamunuotit siten, että peukalo on kapulan päällä? Pitäisikö sen siis olla jompikumpi ote käsittäen sekä haamuiskut ja aksentit? Miten snarekäsi on huonossa kulmassa? Sori, meikäläinen vaatii vähän rautalangasta vääntöä. Kiitos avustanne!! Aika jyrkässä kulmassa on kapula virveliin nähden. Jos nostaisit virveliä reippaat 5 cm tai laskisit penkkiä saman verran niin saisit kovastikin erilaisia saundeja irti virpasta, esim rimshotit ei taida tuossa asennossa onnistua? Soittohan sulla noin muuten pelaa hyvin ja ideoita on. Nuo ghostnotet kyllä huutaa rimshotteja sinne perään! My 5 cents, paremmin tietävät jatkakoon! ja tätä ja tätä ja tätä ja tätä |
Speedy 04.08.2012 11:52:59 | |
---|
Kailis: Laske huvikseen paljonko 1/16 tekee minuutissa jos tempo on vaikka 120 bpm. EDIT Oisko jotain 0,125 sekuntia? Tarkoitin sitä, että tuollainen heitto ei ole merkityksellinen, jos ei tarvitse olla synkassa. No se tekee 1/16 verran.. ja 200 bpm se tekee 1/16 verran, 60 bpm tekee kanssa 1/16 verran.. kahdessa minuutissa se on jo 1/8, ja neljässä minuutissa se on neljäsosa.. Jos niitä ajassa mittaa niin onhan se verrattaen pieni ero, mutta mistä lähtien niin on tehty (no mainoksissa)? Riippuen tietysti paljonko bpm on, että miten iso se väli on.. Tietystihhän se on merityksetöntä, vaikka heittäis 1/4:lla minuutin kohdalla, jos ei tarvitse olla synkassa. Mutta noin iso heitto laitteilta, joiden tulisi antaa absoluuttista timeä, tuntuu jo aika isolta. Uskoni on järkkynyt..=I "All I think about is time and groove" J. Porcaro |