Aihe: Rumpupläjäykset vol. III
1 2 3 4 570 71 72 73 74122 123 124 125 126
markkuliini
04.08.2010 21:58:12

Bobana:
Miten se pitäis sulle rautalangasta vääntää että metallimusiikin ei läheskään aina edes pidäkkään groovata?

Ei tarvitse mitenkään, kyllä mä tiedän sen varsin hyvin. Mutta ei se, jättääkö musiikki groovaamatta tahallaa vai tahattomasti, muuta mun musiikkikokemusta ollenkaan. Mulle esim. se groove on tosi tärkeä aspekti musiikissa. Ja jos mulle tärkeitä asioita musiikista puuttuu paljon, niin silloin mulle se on huonoa musiikkia. Ei puutumisen syyt auta parantamaan sitä mun korvissa.

Mikä siinä nyt niin ahdistaa että aina täytyy mollata?

Toistetaan nyt vielä; en mä mollaamisen takia mollaa, vaan sen takia että olen opettajana aidosti huolissani. Siksi toisekseen, en mä sitä "aina" mollaa. Kolmanneksi, tämä on keskustelupalsta jossa ihmiset puhuu mielipiteistään. Mun mielipide on tuollainen. Mikä SIINÄ nyt niin ahdistaa? :)

Siitä ainakin olen tyytyväinen ettei metalli tule koskaan eikä ikinä häviämään mihinkään. On siinä sitten valittamisen aihetta.

Ei sen tarvitse mihinkään hävitä, en mä ole koskaan sellaista halunnut tai pyytänyt. Ilmiön laajuus on mun mielestä vain haitallista. Metalli, tuo musiikkilajien citykani. :D
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
Bobana
04.08.2010 22:22:10
jussimi: No joo toivottavasti ei ala vetämään kräkkiä. Mua ei yleensä hirveesti innosta tälläset ihmelapsijutut, joissa sitten näytetään kaikki taidot kymmenessä sekunnissa. Mut tää kaveri näyttäis olevan about 10 v. ja vetää tosi kypsästi ja tuo svengi on aivan tajuton. Itkettää ja naurattaa samaan aikaan, kun tietää ettei koskaan pysty itse tuollaista komppia loihtimaan.. Noilla kirkkotyypeilläkin on vaan niin eri lähtökohdat lähteä tekemään rytmimusaa kun esim. täällä. Onhan se kyllä melkonen machokulttuuri myös ja siinä on taas omat lieveilmiönsä.

Nojuu.
Mutta ihan silleen faktisestikkin ajateltuna niin kyllä se parikymppinen vasta kykenee jotenkuten käsittelemään tollasia asioita kuten menestys -> paineet.
Eikä pidä masentua. Saman huomattuani tutkailin omaa soittotyyliäni/taitoani niin ei nyt ihan epätoivoon sentään vielä tarvinnut vaipua kaikkien näiden brassailuvideoiden keskellä. Kaikilla, ihan kaikilla on jotain annettavaa, vaikka se oliskin sitä vitun metallia jota täällä ei hyväksytä. : )
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Bobana
04.08.2010 22:34:12
markkuliini: Ei tarvitse mitenkään, kyllä mä tiedän sen varsin hyvin. Mutta ei se, jättääkö musiikki groovaamatta tahallaa vai tahattomasti, muuta mun musiikkikokemusta ollenkaan. Mulle esim. se groove on tosi tärkeä aspekti musiikissa. Ja jos mulle tärkeitä asioita musiikista puuttuu paljon, niin silloin mulle se on huonoa musiikkia. Ei puutumisen syyt auta parantamaan sitä mun korvissa.

Toistetaan nyt vielä; en mä mollaamisen takia mollaa, vaan sen takia että olen opettajana aidosti huolissani. Siksi toisekseen, en mä sitä "aina" mollaa. Kolmanneksi, tämä on keskustelupalsta jossa ihmiset puhuu mielipiteistään. Mun mielipide on tuollainen. Mikä SIINÄ nyt niin ahdistaa? :)

Ei sen tarvitse mihinkään hävitä, en mä ole koskaan sellaista halunnut tai pyytänyt. Ilmiön laajuus on mun mielestä vain haitallista. Metalli, tuo musiikkilajien citykani. :D

Ok ok.
Ei nyt jaksa tapella selvistä asioista.

On sitä ja on tätä ja kaikkien kanssa on toimeen tultava. Eiks je?
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
jussimi
04.08.2010 22:41:12
markkuliini: Ei tarvitse mitenkään, kyllä mä tiedän sen varsin hyvin. Mutta ei se, jättääkö musiikki groovaamatta tahallaa vai tahattomasti, muuta mun musiikkikokemusta ollenkaan. Mulle esim. se groove on tosi tärkeä aspekti musiikissa.

Tuo groove-sana tuntuu aina jotenkin häilyvältä termiltä. Olisko niin, että joka jamppa mieltää sen eri lailla? Joku ihan levällään oleva punk-bändi voi mun mielestä "groovata" ihan hillittömästi jos siinä on joku selittämätön eteenpäin vievä fiilis. Dave Lombardo Slayerissa ja Nicke Andersson Entombedissa "groovaavat" kanssa tosi hyvin mulle. Steely Dan tai Toto taas ei "groovaa" mulle pätkääkään, vaikka moni musamies niitä on hehkuttanut.
markkuliini
04.08.2010 22:42:07 (muokattu 04.08.2010 22:57:08)

jussimi: Tuo groove-sana tuntuu aina jotenkin häilyvältä termiltä. Olisko niin, että joka jamppa mieltää sen eri lailla?

Kyllä, nimenomaan.
Mulle Steely Danin tuotanto (paitsi 2 against nature ei jostain syystä) groovaa, mutta niin vaikka Iggy Popin Lust for Life ja monet "punkimmatkin" ja paljonkin suttuisemmat kappaleet tai levyt. Pääasia on että kompissa on jonkinlaista liikeen tuntua, esim. komppi "hengittää", tai vaikka "jarruttaa" muun bändin suhteen hieman just oikealla tavalla (esim. joissain blues-biiseissä). Se soitto saa kyllä olla tosi tarkkaakin, ei se ole mulle kiellettyä, mutta siinä pitää olla jokin orgaaninen aspekti kanssa, esim. haitsun fraseerauksessa. Ja mä luulen, että kyse on monesti isolta osalta siitä, missä time-suhteessa rumpali soittaa muuhun bändiin nähden, eikä siitä kuinka tarkkaa se komppi itsessään on. Valaisevaa oli kuulla Stevie Wonderin rumpuraitoja levyiltään ilman muita soittimia. Ei ollut kovinkaan kummoisen kuuloista, aika suttua suoraan sanottuna. Mutta muiden soittimien seassa ne kompit toimi yleensä ihan mielettömän hyvin.

Mulle hyvä groove on ihan fysikaalisesti mitattavissa, mulla joko jalka alkaa taputtamaan mukana, pää nyökyttämään, tai iho nousee kananlihalle. En mä siinä vaiheessa pysty sitä rationalisoimaan, miksi se mulle groovaa. Jälkeen päin ehkä. Mutta se on mulle ihan täysin henkinen kokemus, eikä ollenkaan järkiperäinen. Eikä, siis, mulle groovatakseen tarvi olla nuottien "gridissä", melkeinpä mielummin sopivasti ohi absoluuttisista "oikeista" paikoista. :)
markkuliini
04.08.2010 22:42:13 (muokattu 04.08.2010 22:57:31)

Schaisse, doppel pedal!
dumbass
05.08.2010 00:27:43

markkuliini: Schaisse, doppel pedal!

Ota plussa!
Olly
05.08.2010 03:03:34
markkuliini: Schaisse, doppel pedal!

Tää on mun mielestä niitä tylsiä.

Ei saa soittaa virveliä kahdella kädellä?
Too stupid for science? Try religion!
Kailis
05.08.2010 09:03:03

Olly: Tää on mun mielestä niitä tylsiä.

Ei saa soittaa virveliä kahdella kädellä?

Tuplakirjoitusta voi markkeerata vaikka huumorilla. Ei se ole tylsää.
arse
05.08.2010 09:27:28

dumbass: Mjoo. Yllättävää että joku sieltä pelaa kainalokarva-kortin...

En mä pahalla. Täällä vaan on taas sellainen vastakkainasetteluilmapiiri, että tuntuu vähän turhalta ruokkia sitä entisestään. Se on ihan ookoo, että teet nyt pesäeroa hevimenneisyyteesi, mutta ei se menneisyys mihinkään katoa ja siitä saa enemmän irti kun tajuaa ja hyväksyy sen. Hyödyt voivat olla arvaamattomat!
My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol!
Nolte
05.08.2010 10:04:32
arse: Täällä vaan on taas sellainen vastakkainasetteluilmapiiri, että tuntuu vähän turhalta ruokkia sitä entisestään.

Juuri näin.
Tätä en allekirjoita!
Vallu-Veke
05.08.2010 10:26:12
markkuliini:

Nassikkana oli diinarit ja punkkarit kouluissa ja kartsalla vastakkain. Loput oli taviksia, mitä olivatkaan. Kuuluin hevareihin. Todella harvinainen yhteisö 80-luvun alussa. Ei kuitenkaan jouduttu sen takia tappeluihin, kuten nämä diinarit ja punkkarit keskenään kähisivät. Farkkuliiveissä oli VanHalenin, Ted Nugentin, AC/DC,... merkit ja joitakin omia juttuja. Kukaan kadulla ja kouluissa ei ollut kuullutkaan niistä.
Digattiin kavereiden kanssa heviä just sen takia, kun se rokkasi ja ne soitti meidän mielestä kaikki muut tyylit suohon ihan puhtaasti.
Sitten se alkoi levitä, kun Rainbow teki sen "hevihitin" Surrender tms. Sen jälkeen Suomessa hevi levisi kulovalkeana. Mun mielestäni se oli juuri Rainbow, joka laukaisi isomman porukan kiinnostuksen ja sitten alkoi muutkin löytyä. Heitin liivit ja muun faniroinan ikävä kyllä roskiin, kun alkoi ärsyttämään nuo amatöörihevarit :)
Se tuli äkkiä, niin se voi myös mennä samalla tavalla. Tosin vaikeaahan se on, kun nyt saattaa olla jo niin monta sukupolvea samassa perheessä hevifanaatikkoja.
Maidenin konserteissa tämän ilmiön laajuuden tajuaa, kun katselee yleisön ikärakennetta :)
markkuliini
05.08.2010 10:46:03 (muokattu 05.08.2010 10:47:59)

Olly: Tää on mun mielestä niitä tylsiä.

Ihan perinteinen tuplapostauskuittihan tuo. Koeta kestää. :)
Speedy
05.08.2010 10:56:44

Vallu-Veke: Sitten se alkoi levitä, kun Rainbow teki sen "hevihitin" Surrender tms. Sen jälkeen Suomessa hevi levisi kulovalkeana. Mun mielestäni se oli juuri Rainbow, joka laukaisi isomman porukan kiinnostuksen ja sitten alkoi muutkin löytyä. Heitin liivit ja muun faniroinan ikävä kyllä roskiin, kun alkoi ärsyttämään nuo amatöörihevarit :)
Se tuli äkkiä, niin se voi myös mennä samalla tavalla.

Tästäkin voisi tehdä päätelmän, että kaupallistuminen tekee musiikista huonoa..? Olen huomannu samaa ilmiötä melkeimpä jokaisessa musa tyylissä, varsinkin jos on vähän marginaalimpaa musaa.. Ekana tulee mieleen esim. Michael Buble tai Baseballs tai Yölintu tai Lauri Tähkä tai Anssi Kela jne.. Kaikkien jatsareiden tai rockabillyjen tai humppamaakareiden tai rokkareiden mielestä kyseiset artistit on ihan paskaa, vaikka ovat ihan samaa tavaraa kun muutkin saman genren edustajat. Toisaalta en kyllä ole minkään noista erityis-osaaja, että tietäisin jos ne oikeasti onkin paskaa.. Toisten biisit nyt on ehkä vähän "huonompia" mutta ei se musiikista tee sen huonompaa, saati bändin uurastuksista ja saavutuksista...

Vaikka nyt puhuinkin yksittäisistä bändeistä, niin samalla tavalla uskoisin tuntemusten kulkevan bändien tykkäämisen kautta myls itse musiikkiin.. Ei välttämättä ehkä muusikoilla, joilla luulisi olevan asiasta enemmän tietämystä ja näkemystä mutta sitten tavan pulliaisilla.

Tai en minä tiedä, mutta ei ole mitään suodatus kykyä musiikin suhteen, kaikki on hyvää...=)

Mutta miun mielestä hevi (tai täällä nyt puhutaan aika laajassa skaalassa hevistä) ei ole enää niinkään "normaalien" ihmisten musaa.. Mutta soittajien ja vasinkin aloittelevien soittajien keskuudessa se on todella yleistä. Voisin väittää että jokaisella oppilaalla joka aina tulee, 5/10 haluaa soittaa heviä, 4/10 ei ole vielä selkeetä kuvaa mistään ja loput yksi tykkää jostain muusta.. Toisaalta hieman pelottavaa että suomessa koulutetaan hevareita, jotka sitten myöhemmin ihoaa heviä..=) Mutta ehkä tuo musiikin "vaarallisuus" ja "kapinallisuus" kiehtoo nuoria siinä iässä..

Enkä myöskään usko että mikään musiikki tulisi häviämään.. Mikä nyt on hävinny? Pikemminkin uskon siihen että musatyylit sekoittuvat entistä enemmän keskenään.. Siksi ihmettelenkin monien ihmisten "kapeakatseisuutta".. Ja ehkäpä joku ihan uusikin musiikki tyyli joskus vielä keksitään..=)
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
markkuliini
05.08.2010 11:02:34

Speedy: Tästäkin voisi tehdä päätelmän, että kaupallistuminen tekee musiikista huonoa..?

Ihan loogista.
Jos jotain huonoa ei ole pakko kuunnella, ei se niin paljoa ärsytä, ja se saa luvan olla olemassa.
Jos taas jotain huonoa on pakko kuunnella ja katsoa joka tuutista ja lehden kannesta, niin se alkaa ärsyttämään ja paljon, ja artisti/bändi alkaa vihaamaan.
Speedy
05.08.2010 11:07:22

markkuliini: Ihan loogista.
Jos jotain huonoa ei ole pakko kuunnella, ei se niin paljoa ärsytä, ja se saa luvan olla olemassa.
Jos taas jotain huonoa on pakko kuunnella ja katsoa joka tuutista ja lehden kannesta, niin se alkaa ärsyttämään ja paljon, ja artisti/bändi alkaa vihaamaan.

Totta tämäkin, mutta mikä tekee esim. Baseballssista huonomman, kun joku tuntematon rockabilly bändi? Se että se on levyn kanssessa eikä "itse" joka olis halunnu olla se joka tuo rockabillyä suuren yleisön tietoisuuteen, vaikkei sitä uskalla myöntääkkään..?
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
markkuliini
05.08.2010 11:11:17 (muokattu 05.08.2010 11:15:35)

Speedy: Totta tämäkin, mutta mikä tekee esim. Baseballssista huonomman, kun joku tuntematon rockabilly bändi? Se että se on levyn kanssessa eikä "itse" joka olis halunnu olla se joka tuo rockabillyä suuren yleisön tietoisuuteen, vaikkei sitä uskalla myöntääkkään..?

Koska se on ärsyttävä cover-bändi ja sitä joutuu kuuntelemaan joka paikassa.

Vai siis onko logiikkasi pohjalla se, että kaikki saman genren bändit kuulostavat samalta?
Edit: Luin tarkemmin aiemman viestist, ja sitähän mieltä sinä olet. Vastaus siis siihen "mikä tekee huonomman" on tässätapauksessa "ei mikään, puukorva!" :P
jussimi
05.08.2010 11:14:27
Speedy: Totta tämäkin, mutta mikä tekee esim. Baseballssista huonomman, kun joku tuntematon rockabilly bändi? Se että se on levyn kanssessa eikä "itse" joka olis halunnu olla se joka tuo rockabillyä suuren yleisön tietoisuuteen, vaikkei sitä uskalla myöntääkkään..?

Joo coverbändi elvislaululla. Kammotus. Kuuntele vaikka jotain Cochranin Eddietä, niin alkaa hahmottumaan..
markkuliini
05.08.2010 11:16:37

jussimi: Joo coverbändi elvislaululla. Kammotus. Kuuntele vaikka jotain Cochranin Eddietä, niin alkaa hahmottumaan..

HUONOLLA Elvislaululla. Vaikken maailman suurin Elvisdiggari olekaan, niin onhan siinä alkuperäisessä oma eroottinen tenhonsa. :D
jussimi
05.08.2010 11:20:49
markkuliini: HUONOLLA Elvislaululla. Vaikken maailman suurin Elvisdiggari olekaan, niin onhan siinä alkuperäisessä oma eroottinen tenhonsa. :D

http://www.youtube.com/watch?v=TB73Ko12yiQ
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)