Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 567 68 69 70 71244 245 246 247 248
Magetsu
07.02.2012 17:39:23
Niin, Huurupiilossa jamit taittuu enempi jazzin/bluesin suuntaan. Hyviä soittajia sieltä kyllä löytyy aina. Miinuksena paikka on todella pieni ja jamipäivinä ihan täynnä.
Dinorocker
07.02.2012 17:53:58
kincy: Huh, tuli mieleen, kun itellä meinasi syksyllä olla sama aika lähellä. Tais olla 97 km/h 60 alueella :D

Onneksi oli erikiva poliisisetä. Otin opikseni..ainakin vähäksi aikaa..

Tämä kuulostaa kyllä todella oudolta, JOS oli noin paljon ylinopeutta eikä korttia pois. Kannattaa tosiaan ottaa opiksi! ;)
Turbo!!!
Defrayer
08.02.2012 19:32:01
Ei juma, kyllä taas illuusiot murenee kun kuulee omaa soittoaan bändin treeninauhoilta. Riittääkö oman timen pysyvyyden (kompit, fillit, kaikki) parantamiseen metronomisoitto pädiin? En pysty treenaamaan setin kanssa kuin bänditreeneissä. En ole kovin pitkiä jaksoja metronomin kanssa ikinä soittanut, mitä nyt satunnaisia rudimenttisessioita joissa yhtä tempoa kerrallaan tilanteesta riippuen 5 sek - 3 min.
"I'd bitchslap any outsider trying to interfere with our vibes!" -Mikael Åkerfeldt
VeKrio
08.02.2012 23:02:52

Defrayer: Riittääkö oman timen pysyvyyden (kompit, fillit, kaikki) parantamiseen metronomisoitto pädiin?

Kyllä pädisoitto auttaa. Ihan sama mihin sä soitat, kunhan sun sisällä on se pulssi. On hyvä laittaa klikki ei iskulle vaan kahdeksasosalle, eli yk-SI-kak-SI...

Ja eri tempoja!
Ainoastaan jazzmies voi venyttää aikakäsitteitä.
markkuliini
09.02.2012 02:58:01

Treenasinpä tänään klikin kanssa niin että klikki naputti soittooni suhteen pisteellisiä 8-osia. Huomaisin treeniäänitteellä (ja toki jo soittaessakin) että kun klikistä ei aina hahmota onko sen suhteen nokillaan vai perässä, niin liian nopeat tempon korjausliikkeet jäi aikalailla pois soitosta. Klikki tavallaan piti huolen ettei tempo liikaa elä, mutta antoi jotenkin enemmän vapauksia. Mielenkiintoista. Ainakin minusta. :D
Suosittelen kokeilemaan! :)
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
haunted
10.02.2012 12:22:15
Kake veivaa hyvin taas hyvin uudella Stam1nalla. Vähä erimoistaki välillä, mitä tähän genreen on yleensä totuttu.
"Anteeks mulla on pakkoliikkeitä" -Natolasse
Laakstr
10.02.2012 13:21:14
Defrayer: Ei juma, kyllä taas illuusiot murenee kun kuulee omaa soittoaan bändin treeninauhoilta. Riittääkö oman timen pysyvyyden (kompit, fillit, kaikki) parantamiseen metronomisoitto pädiin? En pysty treenaamaan setin kanssa kuin bänditreeneissä. En ole kovin pitkiä jaksoja metronomin kanssa ikinä soittanut, mitä nyt satunnaisia rudimenttisessioita joissa yhtä tempoa kerrallaan tilanteesta riippuen 5 sek - 3 min.

Mä on varmaan Mr. Anti-Time omassa soitossani... Harjoittelin aikaisemmin aivan samoin (vain rudimentteja) pädiin click:n kanssa ja mun kohdalla se ei vaan oikeen toiminut settisoiton time keeping:n parantajana. Siirsin sittemmin nuo rudimentiitreenit settiin pyrkien käyttämään kaikkia setin osia (pellit, lehmänkello, jne) metronomin vahtimana. Tällä huomasin olevan jo huomattavasti edistystä...

Omalla kohdalla erittäin hyväksi harjoitukseksi huomasin clickin mukaan perus 8 beatin soitto esim 8 tahtia ja sitten toiset 8 tahtia 16 osina virveli ja basari iskuja muuttamatta. Tällä mulle parani "ykkösen" hahmotuskyky. Ja sitä kautta timen pitäminen... Purtamista, yes - erityisesti kun edelleen "semi-vihaan" metronomin kanssa soittamista, mutta ainut tie eteenpäin. Nyt jopa 2 - 3 kertaa/vko:ssa tapahtuva (itse itseään pakottaen) n 20 min settisoitto clickin kanssa ei ole joka kerta "tervanjuontia" ;) Edelleen päditreenit vedän aina click:n kanssa. Mut mun kohdalla pelkkä pädiin soittaminen clickin kans ei paljoa asiaa vienyt eteenpäin.

minimerkillä: metronomi tappaa musikaalisuuden :)
Epämuusikko
10.02.2012 16:33:55 (muokattu 10.02.2012 16:34:32)
markkuliini: Treenasinpä tänään klikin kanssa niin että klikki naputti soittooni suhteen pisteellisiä 8-osia. Huomaisin treeniäänitteellä (ja toki jo soittaessakin) että kun klikistä ei aina hahmota onko sen suhteen nokillaan vai perässä, niin liian nopeat tempon korjausliikkeet jäi aikalailla pois soitosta. Klikki tavallaan piti huolen ettei tempo liikaa elä, mutta antoi jotenkin enemmän vapauksia. Mielenkiintoista. Ainakin minusta. :D

Seuraavaksi poljet haitsulla pisteellisiä 8-osia.

t: porttiteoria.

minimerkillä: metronomi erottaa miehet pojista.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
markkuliini
10.02.2012 16:36:23

Epämuusikko: Seuraavaksi poljet haitsulla pisteellisiä 8-osia.

t: porttiteoria.

Porttiteoria? Sä oot oppinu Tanskassa uusia sanoja. :P
Mun vasenta jalkaa ei kyllä tuollaiseen höpöhommaan saa...
EJ84
10.02.2012 16:36:33

Metronomihan on vain normaalia tarkempi soittokaveri, ei vihollinen.
"If we are ignorant about a phenomenon, that is a fact about our state of mind, not a fact about the phenomenon itself."
Ronttu
10.02.2012 16:47:56
Klikki soittamaan tokalle 16-osalle ja hidasta suoraa biittiä päälle. Huomaa heti jos soitto ei pysy paikallaan.

No mutta niin no niin. Kikkahommia.
Soittaminen on vaikeaa
tomboarmageddon
10.02.2012 20:21:56
markkuliini: Treenasinpä tänään klikin kanssa niin että klikki naputti soittooni suhteen pisteellisiä 8-osia. Huomaisin treeniäänitteellä (ja toki jo soittaessakin) että kun klikistä ei aina hahmota onko sen suhteen nokillaan vai perässä, niin liian nopeat tempon korjausliikkeet jäi aikalailla pois soitosta. Klikki tavallaan piti huolen ettei tempo liikaa elä, mutta antoi jotenkin enemmän vapauksia. Mielenkiintoista. Ainakin minusta. :D

Ai että se ois 16 osissa aina neljäs ja kahdeksas jne isku? Käsitin sen ainakin noin. Treenasin tollen ja perus biittikin tuntui tosi tuskaiselt osua aluksi, mutta kun olin tolleen noin tunnin kaikkea rämpännyt, niin koitin taas laittaa klikin ykköselle ja en oo koskaam tuntenut niin luontevaks sen kanssa soittoa. Kiitos tästä oivallukseen johdattelusta!
markkuliini
10.02.2012 20:38:46

tomboarmageddon: Ai että se ois 16 osissa aina neljäs ja kahdeksas jne isku? Käsitin sen ainakin noin. Treenasin tollen ja perus biittikin tuntui tosi tuskaiselt osua aluksi, mutta kun olin tolleen noin tunnin kaikkea rämpännyt, niin koitin taas laittaa klikin ykköselle ja en oo koskaam tuntenut niin luontevaks sen kanssa soittoa. Kiitos tästä oivallukseen johdattelusta!

No eipä kestä! :D
Vaikken tuota tarkoittanutkaan vaan sitä että klikki on joka kolmas 16-osanuotti*. Kestää siis kolme tahtia että se osuu ykköselle takasin. Hetki menee että sen hahmottaa, koska on niin tottunut että klikki on jotenkin symmetrinen ja tasajakoinen.

Tuo sunkin tapa on mun mielestä hyvä ja suositeltava. Itseasiassa shufflehommia ja jazz-soittoa treenaan usein niin että klikki onkin aina se kolmas triolin nuotti, nak-KI nak-KI. Nuo isolla kirjoitetut on siis klikin paikka. Tuolla mun iPhonen metronomilla voi helposti ohjelmoida myös niin että na-tavutkin kuuluvat mutta tosi hiljaa.

*
>--> -->- ->-- >--> on siis eka tahti
-->- ->-- >--> -->- toka tahti
->-- >--> -->- ->-- kolmas tahti
Epämuusikko
11.02.2012 03:36:07
markkuliini: Porttiteoria? Sä oot oppinu Tanskassa uusia sanoja. :P
Mun vasenta jalkaa ei kyllä tuollaiseen höpöhommaan saa...

No vittu Dave Dicenso!
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
markkuliini
11.02.2012 03:49:12

Epämuusikko: No vittu Dave Dicenso!

Juu juu ja miljoona muuta. Mutta mä nyt koetan saada eka mun vaikka peruskompin, shufflen ja 16-osa kompin toimimaan. Eli tsekkailen ton haitsujutun tossa parinkytä vuoden päästä. :) En mä tollasella nyt mitään tee...
Kailis
11.02.2012 11:34:23

Terveiset Chiang Raista. Tipaton loppui eilen kun olin kylilla kaljoilla. Ei oikein toimi. Huomenna trekkaamaan norsuilla ja uimaan vesiputouksen juurelle. Toivottavasti siella on tarpeeksi kylma =)
majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle.
Gardiner
11.02.2012 11:36:11

Kailis: Terveiset Chiang Raista. Tipaton loppui eilen kun olin kylilla kaljoilla. Ei oikein toimi. Huomenna trekkaamaan norsuilla ja uimaan vesiputouksen juurelle. Toivottavasti siella on tarpeeksi kylma =)

Mut se vesiputoushan jäätyy jos siel on kylmä? :-D
Pianossa ei ole vääriä nuotteja. -Thelonius Monk
tomboarmageddon
11.02.2012 17:08:27
markkuliini: No eipä kestä! :D
Vaikken tuota tarkoittanutkaan vaan sitä että klikki on joka kolmas 16-osanuotti*. Kestää siis kolme tahtia että se osuu ykköselle takasin. Hetki menee että sen hahmottaa, koska on niin tottunut että klikki on jotenkin symmetrinen ja tasajakoinen.

Tuo sunkin tapa on mun mielestä hyvä ja suositeltava. Itseasiassa shufflehommia ja jazz-soittoa treenaan usein niin että klikki onkin aina se kolmas triolin nuotti, nak-KI nak-KI. Nuo isolla kirjoitetut on siis klikin paikka. Tuolla mun iPhonen metronomilla voi helposti ohjelmoida myös niin että na-tavutkin kuuluvat mutta tosi hiljaa.

*
>--> -->- ->-- >--> on siis eka tahti
-->- ->-- >--> -->- toka tahti
->-- >--> -->- ->-- kolmas tahti

Ahaa! ok. Pitääpäs rueta tuota rämpimään sitte. Nyt sain kyllä uutta toivoa jotenkin tohon klikkihommaan. Olin jo antanu periks vaikka sen kans treenaankin kokoajan, eli siis en livenä enkä nauhotuksissa oo enää käyttäny. Ehkä joku päivä vielä.
Kailis
12.02.2012 12:04:49

Gardiner: Mut se vesiputoushan jäätyy jos siel on kylmä? :-D

Oli just sopivan viileaa kahden tunnin aika raffin norsukyydin jalkeen. Huomenna Chiang Maihin. Varasin ton Mali Sorn huoneiston kun Agodalla oli tarjous josta ei voinut kieltaytya.
http://www.jasminehillslodge.com/roomrate.html
majuku: Kirjota myyjälle että rummut on tehty sun pihalta kaatuneista puista ja käytännössä melkeen kuuluvat sulle.
mukis
12.02.2012 19:32:55

EJ84: Metronomihan on vain normaalia tarkempi soittokaveri, ei vihollinen.

Sanoin kerran vaimolle, että soittelin metronomin kanssa. Vaimo kysyi, että kenen kanssa? Vastasin, että yhen Metronomin Teron, tosi veemäisen tarkka soittokaveri, ei osaa peesata yhtään. Selitys tuntui riittävän..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)