Aihe: Youtube rumpupläjäykset vol. 2
1 2 3 4 567 68 69 70 71122 123 124 125 126
kimkorho
28.05.2009 11:36:43

jazzmies: Tuon oman kompetenssini tai sen puutteeni esiin aina kommenteissani. En halua teeskennellä tietämätöntä pissistä, vaan aina puhuu omat makumieltymykset omistava subjekti, jazzmies.

Toki ongelma voi olla omassa lukutaidossanikin, mutta varsinkaan "aina" en ole subjektiivisuuden painotusta teksteissäsi huomannut, ja tästä omasta subjektiivisesta kokemuksesta sain syyn siihen puuttua.

Juurikin näin, mutta mikä tahansa unisonolippukomppi ei ole groove. Groove tarkoittaa rytmikudosta, ja jos ei ole rytmikudosta niin kuin unisonolippukompissa, ei ole groovea.

Jos ymmärsin väitteesi oikein, olen eri mieltä. Käsitin nimittäin, että mielestäsi unisonolippukomppi ei voi koskaan groovata?
www.theindigo.fi
jazzmies
28.05.2009 12:03:38
kimkorho: Toki ongelma voi olla omassa lukutaidossanikin, mutta varsinkaan "aina" en ole subjektiivisuuden painotusta teksteissäsi huomannut, ja tästä omasta subjektiivisesta kokemuksesta sain syyn siihen puuttua.

Nooh, välillä tulee maalattua hieman laveammalla pensselillä :)

Jos ymmärsin väitteesi oikein, olen eri mieltä. Käsitin nimittäin, että mielestäsi unisonolippukomppi ei voi koskaan groovata?

Groovata voi hyvinkin mikä tahansa, sillä verbimuotoinen "groovaus" on R&B-ilmaussynonyymi "svengaamiselle", mikä on taas jazztermi alunalkaen. Ja kyllähän groovea käytetään nykyisin substanttivinakin tarkoittamaan mitä tahansa komppia, mutta alun alkaen termiin liittyy monisäikeisempi rytmikudos.
Jooga on pop(jazz)!
EH
28.05.2009 12:25:55
Tämä kaveri olikin jo vähän aiemmin, mutta tää on mun mielestä parempi pätkä. Oikeiden asioiden äärellä ollaan:
http://www.riemurasia.net/jylppy/62688/3-vuotias%20rumpali
Don't waste your time or time will waste you.
markkuliini
28.05.2009 17:19:44

jazzmies:
Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani.

Ja taas mulla meni allekirjoitus vaihtoon. Tuo on kyllä niin hieno lause. :)
Kailis:Mä oon just sytuitun kyllässytynut tät ja hän vitun perusrumpalu kunniaani ja nmuutama muu. Cope. Moonhan on paska mutta kova. Useinhanhan tai aina unohtuu se että bändirumpali. Ei tekniikka. Musiikki. Se miltä biisi kuulostaa.HEMMON EKAKSI LÖYTÄMÄ
Nolte
28.05.2009 19:31:37
markkuliini: Ja taas mulla meni allekirjoitus vaihtoon. Tuo on kyllä niin hieno lause. :)

Joo, on vankkaa allekirjoitusainesta tuo. :)
meiän bändin paras rumpali
MK73
28.05.2009 19:33:47
Kiitos tämän keskustelun, pistin John Mayer Trion Try! live-levyn tilaukseen :-) Aiemmin uppo-outo artisti mulle, mutta eipä enää. Kuuntelin äsken näytteitä levyltä, tosi makee meininki.
Hiki ja vääntö.
hollmi-5
28.05.2009 20:09:53
MK73: Kiitos tämän keskustelun, pistin John Mayer Trion Try! live-levyn tilaukseen :-) Aiemmin uppo-outo artisti mulle, mutta eipä enää. Kuuntelin äsken näytteitä levyltä, tosi makee meininki.

Olisikohan noista dumareista monikin kuunnellut John Mayeria? Siis kuunnellutkin, ei vain kuullut.
Soundit, piuhat ja kajarit.
hansakemanelius
28.05.2009 21:07:14

jazzmies:
Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen kokemusmaailmani.

markkuliini: Ja taas mulla meni allekirjoitus vaihtoon. Tuo on kyllä niin hieno lause. :)

Vai menikö se kenties näin:
jazzmies:
Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen EGOn!
Twistkompilla pärjää pitkälle...
jazzmies
28.05.2009 21:18:33
hansakemanelius: jjazzmies: Ei se totuudesta kovin kauaksi heitä, jos omistaa minun kaltaisen EGOn!

Ego (latinaksi minä) on yksi persoonallisuuden osa psykoanalyysin dynaamisessa persoonallisuusnäkemyksessä. Se on ihmisen psyyken keskimmäinen kerros viettipohjan (id) ja yliminän (superego) välissä. Tietoista toimintaa ohjaileva ego tasapainottelee idin vaistonalaisuuden ja superegon järjen välillä. Ristiriitatilanteissa se ottaa käyttöön defenssit.
Ego (minä) kehittyy, kun lapsen kognitiivinen kehitys etenee ja kun hän saa ympäristöstä palautetta. Ihminen kokee egonsa minähavaintona. Egon toiminnot ovat suurelta osin tietoisia.
Jooga on pop(jazz)!
passe
28.05.2009 21:26:10
Nyt on meno kohdillaan, lukion psykan kirjat on kaivettu naftaliinista ja raavaat miehet kiukuttelevat kuin John Mayer konsanaan.
Sometimes more is more
zak69
28.05.2009 22:15:45 (muokattu 28.05.2009 22:36:47)
Laittakaas kaikki kovat soittajat nyt niitä cv:tä kehiin niin pääsette katsoon kuka on kuka :D
Aikamoista meininkiä, hyvää viihdettä ei siinä mitään.

edit : hieno aloitus, ja kieltämättä tuo antaa osviittaa kaverin osaamisesta ja tietämisestä mistä puhuu.
Btw, hyvää vuosikertaa on jazzmies kyllä :D
...miten toi oikein soittaa....
jazzmies
28.05.2009 22:30:33
zak69: Laittakaas kaikki kovat soittajat nyt niitä cv:tä kehiin niin pääsette katsoon kuka on kuka :D
Aikamoista meininkiä, hyvää viihdettä ei siinä mitään.

Jazzmies, biografia

Jazzmies (s. 1969, Raahe) on rumpali, rumpujensoitonopettaja ja musiikkitieteilijä. jazzmiehen kiinnostus musiikkiin syntyi punk-rockin myötä 1970-luvun lopulla, ja hän suuntautui nopeasti heavy metallin ja progressiivisen rockin pariin. 1980-lopulla hän päätti aloittaa musiikkiopinnot muusikon ammatti tähtäimenään aluksi klassisissa lyömäsoittimissa ja myöhemmin painottuen rumpusettiopintoihin. Opintojen myötä jazzmies kiinnostui jazzista ja rhythm and bluesista, sekä afrikkalaisperäisistä musiikkityyleistä laajemminkin.

Jazzmies saavutti ammattimuusikon pätevyyden Pop & Jazz Konservatoriosta Helsingissä vuonna 1996. Jazzmiehenm pitkäkestoisimmat työllistäjän muusikkona ovat olleet jazzyhtye Gilda and the Girls (19982004) sekä cover-yhtye Discover (19952006), ja jazzmies on soittanut useita satoja keikkoja freelance-muusikkona laidasta laitaan. Gildan levyllä Shadows (2004) jazzmies toimi myös säveltäjänä, sanoittajana sekä sovittajana. Viime aikoina jazzmies on kiinnostunut länsiafrikkalaisesta rumpujensoitosta, erityisesti djembe- ja doundoun-rummutuksesta Malin Guinean Burkina Fason alueelta.

Jazzmiehen ura opettajana alkoi jo 1990-luvun alussa antamalla yksityistunteja rumpujensoitossa, ja nopeasti hän alkoi saada säännöllisempiä opetussuhteita opistoista ja yksityisistä musiikkikouluista Etelä- ja Keski-Suomessa. Jazzmies vastaanotti pop/jazzmusiikinopettajan pätevyyden niinikään Pop & Jazz Konservatoriosta vuonna 2000. Heti valmistuttuaan PJK palkkasi hänet rumpujensoiton opettajaksi, ja siitä lähtien jazzmies on työskennellyt siellä. Nykyisin hän opettaa ammattiin opiskeleville rumpujen- ja yhtyesoittoa, ohjaa opinnäytetöitä, opettaa viestintätaitoja ja toimii tutor-opettajana. Jazzmies opettaa myös ammattikorkeakoulu Metropoliassa. Jazzmiehellä on kokemusta myös vierailevana luennoitsijana, klinikoitsijana ja workshop-opettajana. Jazzmiehellä on myös kokemusta opetussuunnitelmatyöstä sekä perusopetuksen että ammatillisen tutkinnon osalta.

Jazzmiehen opettajaopintojen päättötyö (2000) käsitteli jazzrumpali Tony Williamsia, mikä laukaisi hänen kiinnostuksensa systemaattiseen musiikin tutkimukseen. Jazzmies pääsi opiskelemaan musiikkitiedettä Helsingin yliopistoon, mistä hän valmistui filosofian maisteriksi vuonna 2007. Jazzmiehen pro gradu -tutkielma käsittelee jazzrumpali Philly Joe Jonesin säestystyyliä. Vuonna 2008 jazzmies aloitti jatko-opiskelijana samassa yliopistossa. Hänen väitöskirjansa käsittelee jazzrytmisektiosoiton kehittymistä 1950-luvulta 1960-luvulle.

Jazzmies on julkaissut kaksi rumpukoulua. Rytmiikkaa rumpusetille (2007) keskittyy polyrytmien käyttöön virvelirumpurudimenteissa, jazzkomppauksessa ja afrikkalaisessa settirummutuksessa. Rumpusettisoiton perusteet (2008) on tarkoitettu erityisesti rumpujensoittoharrastusta aloitteleville opiskelijoille, ja etenee suhteellisen haastaviin harjoituksiin kenelle tahansa rumpalille. Kirjassa kerrotaan myös laajoin tekstein rytmiikasta ja rytmin mahdollisuuksista.
Jooga on pop(jazz)!
haunted
28.05.2009 22:43:05
jazzmies: Jazzmies, biografia

Jazzmies on ainoa aikuinen ammattimuusikko Suomessa, joka jaksaa päteä tosissaan muusi.netissä.

Ei silti, kovat on saavutukset, sitä ei kehtaa kieltää :)
Semmosta.
Niq
28.05.2009 22:51:52

haunted: Jazzmies on ainoa aikuinen ammattimuusikko Suomessa, joka jaksaa päteä tosissaan muusi.netissä.

Ei silti, kovat on saavutukset, sitä ei kehtaa kieltää :)

Mä veikkaan että me ollaan arvon herran koekaniineja johonkin tulevaan tutkimukseen tms. Sen verran kieliposkellaprovoa tulee etten minä ainakaan ihan tosissani ole ottanut aikoihin. Lähinnä mua naurattaa kun joku jaksaa vielä älähtää kun kalikka kalahtaa.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Bumbarr
29.05.2009 00:36:25
Pakko myöntää, hauska setä tuo jazzmies.. Tarjoan tuopposen oikeasta asenteesta.. jos en nyt oikeasti pääse tapaamaan, niin ainakin näin virtuaalisesti.. (ojennus)
Kilpikonnat rockkaa!
arse
29.05.2009 10:00:11 (muokattu 29.05.2009 10:01:03)

hollmi-5: Jos kaikenmaailman bongorumpalit ja hääbändiin humppahaitaristia etsivät vosivat hiukan hakea näkökulmaa omasta kykenemisestään, saataisiin keskusteluun (ehkä) realismia?

Jumalauta, etta naurattaa lukea harrastelijoiden dumaavia kommentteja rumpalista, jonka CV:n päällä vosi maalata sisäkattoa...

Sehän se jännä on, kuka saa mistäkin olla mitä mieltä. Yhtä ei saa kehua, toista ei saa haukkua, ja tähän kaikkeen vielä vaikuttaa se, kuka puhuu. Sekavaksi menee. Onneksi on tuollaisia mielipidepoliiseja, ettei jää epäselväksi, ketä kannattaa kuunnella ja kuka on oikeassa.

Mä perustelin omat mielipiteeni niin hyvin kuin taisin, mutta ilmeisesti mun (kaiken maailman) bongorumpalius tekee niistä siitäkin huolimatta epäpäteviä. Selittäisitkö, millaista näkökulmaa voisin hakea omasta kykenemisestäni, vai onko tuo lause vaan valeasuinen "piipi piipi lässyn lää, vedä poika ite paremmin"? Ja mitä ylipäänsä meinaat tuolla realismilla tässä yhteydessä? Tuntuu tosiaan vähän hassulta, kun rumpupalstalle yhtäkkiä vaaditaan jotain, mitä täällä ei ole koskaan ollut :D

Tekis mieli sanoa, että painu käpy sinne puutyöluokkaan pätemään pikkupojille, mutta enpä sano. Täällä mennään henkilökohtaisuuksiin jo ihan liian kanssa. :(
My style is to follow the rhythm with snare (right hand) (free hand use for sure), left foot on both hi-hat and bass almost always which realistically by it self adds another layer or number (Hihat 1 bass drum 2), or rhythm lol!
Sa(n)kari
29.05.2009 12:07:11
arse: Sehän se jännä on, kuka saa mistäkin olla mitä mieltä. Yhtä ei saa kehua, toista ei saa haukkua, ja tähän kaikkeen vielä vaikuttaa se, kuka puhuu. Sekavaksi menee. Onneksi on tuollaisia mielipidepoliiseja, ettei jää epäselväksi, ketä kannattaa kuunnella ja kuka on oikeassa.

Mä perustelin omat mielipiteeni niin hyvin kuin taisin, mutta ilmeisesti mun (kaiken maailman) bongorumpalius tekee niistä siitäkin huolimatta epäpäteviä. Selittäisitkö, millaista näkökulmaa voisin hakea omasta kykenemisestäni, vai onko tuo lause vaan valeasuinen "piipi piipi lässyn lää, vedä poika ite paremmin"? Ja mitä ylipäänsä meinaat tuolla realismilla tässä yhteydessä? Tuntuu tosiaan vähän hassulta, kun rumpupalstalle yhtäkkiä vaaditaan jotain, mitä täällä ei ole koskaan ollut :D

Tekis mieli sanoa, että painu käpy sinne puutyöluokkaan pätemään pikkupojille, mutta enpä sano. Täällä mennään henkilökohtaisuuksiin jo ihan liian kanssa. :(

Hoho, tulee tästä keskustelusta mieleen välillä meidän tämän vuoden opettaja amiksessa. Senhän piti päteä itseänsä yli 35 vuotta nuoremmille mm. sillä että se on insinööri, res. ylikersantti, ja autoillaan. Kaikkea näitähän 16-18 vuotiailla on mahdollista saavuttaa. :) Narsismi on hieno asia. :)
Mitä tarkoittaa akustiikka ? -Huono onni. http://www.last.fm/user/SickNature/
K.Suninen
29.05.2009 14:22:50
Niin on se kumma, kun esmes MikePortnoyta tai gospel-vipeltäjä haukkuessa ei olla vaatimassa CV:tä pöytään sekä esikatseltavassa, että ladattavassa Pdf-muodossa.
Niinhän se on, että muiden lemppareita saa haukkua, mutta omia suosikkeja haukkuvat ovat niin helvetin väärässä ja hirveen epäpäteviä.
niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et?
K.Suninen
29.05.2009 14:25:03
Niq: Mä veikkaan että me ollaan arvon herran koekaniineja johonkin tulevaan tutkimukseen tms.

Mä oon kans ihan varma, että sillä on joku kurssiporukka päivittäin vahtaamassa tätä ketjua muistiinpanojen kera.
niinku mikä se fyysinen gebardeeri siinä oli, ett keinut sä sisään vai et?
hollmi-5
29.05.2009 14:27:58 (muokattu 29.05.2009 14:31:11)
Ei Steve Jordan ole mulle edes tärkein rumpali tai kympin sakissa suosikeista, mutta en mitenkään keksi, miksi hän olisi huono rumpali.

Joo. Mä lähden. Yhdentoistaviikonkesälomanjälkeen. Palkallisen ;-)
Soundit, piuhat ja kajarit.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)