Aihe: Omituinen valssikomppi?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
markkuliini
17.12.2006 02:19:42

Peace and love and some other happiness stuff... Kyseessä oli vain ilmeisen epäonnistunut kevennys, jonka samalla lieni tarkoitus osoittaa kuinka mielettömän "tärkeistä" jutuista tässä puhutaan...

Ai, sori. En tajunnu. :)
Timo JM
17.12.2006 02:27:26 (muokattu 17.12.2006 02:28:12)

Hitto soikoon, onneksi lapset on terveitä ja pöydässä riittää ruokaa!

(Asiat todellakin tärkeysjärjestykseen.)
...siis mun mielestä. Ja musaa tuolta -> Cupido
markkuliini
17.12.2006 02:27:41 (muokattu 17.12.2006 02:30:00)

Miksei tätä voisi ajatella perinteiden/historian kautta? Onko tällaiselle musiikille ominaista suora länsimaisen taidemusiikin kaltainen rytmiikka vai kumpuaako rytmiikka enemmän afrikkalaisesta perinteestä? Minusta näissä jutuissa vastakkain on enemmänkin tasajakoisuus vastaan ei-tasajakoisuus. Eli ts. miksi noita sufflen eri muotoja pitäisi edes yrittää tarkemmin jaotella?

Nimenomaan! New Orleansissa kun juuri kohtasi alunperin eurooppalainen tasajakoinen marssimusiikki ja afrikkalaisperäinen 3-muunt. blues/jazz. Siitä seurauksena välimallin fraseeraus. Ei sitä harmaata aluetta minunkaan mielestä olekaan tarkoitus sen tarkemmin analysoida/jaotella, ei siinä sinällään olekaan mitään järkeä. Eikä tämä tosiaan ole minulle mikään kovin tärkeä asia. Halusin vain "tieteellisestikin" todistaa että se ei ole mitään höpö-juttua. Toivottavasti tästä kukaan ei vedä oikeasti herneitä nenään. Tämä debaatti kun on jo jatkunut melko pitkään. Eipä silti, mielenkiintoisia näkökulmia on tullut vastaan. :)
kepulainen
17.12.2006 03:28:15
Nimenomaan! New Orleansissa kun juuri kohtasi alunperin eurooppalainen tasajakoinen marssimusiikki ja afrikkalaisperäinen 3-muunt. blues/jazz. Siitä seurauksena välimallin fraseeraus. Ei sitä harmaata aluetta minunkaan mielestä olekaan tarkoitus sen tarkemmin analysoida/jaotella, ei siinä sinällään olekaan mitään järkeä. Eikä tämä tosiaan ole minulle mikään kovin tärkeä asia. Halusin vain "tieteellisestikin" todistaa että se ei ole mitään höpö-juttua. Toivottavasti tästä kukaan ei vedä oikeasti herneitä nenään. Tämä debaatti kun on jo jatkunut melko pitkään. Eipä silti, mielenkiintoisia näkökulmia on tullut vastaan. :)

Mun käsitys on lähinnä se että joko ollaan tasajakoisuudessa tai sitten ei olla. Ja kaikki mikä ei selkeästi ponnista tuosta länsimaisen musiikin puolelta (rytmisesti) on sitä ei-tasajakoista, mitä termiä siitä ikinä käyttääkin.

Matematiikkavertaus voisi olla että 1+1=2, mutta 1,0001+1,0002 ei ole yhtään sen enempää 2 kuin 1,1+1,2... Tämä siis niille metronomista kiinnostuneille:) vitsi vitsi

Mutta se väite, että klipin groove ei olisi kolmimuunteinen, ei pidä paikkaansa. Piste.
R.Syke
17.12.2006 04:52:35 (muokattu 17.12.2006 07:54:04)
mulla on ihan törkeen kolmimuunteinen olo...

HOHO. Joillekin triolitkin on walsseja :D
unable
17.12.2006 10:19:15
HOHO. Joillekin triolitkin on walsseja :D

No valssihan on trioli: ''puu-rat-tat'' = ''tii-paa-tuu''

HUHU!
R.Syke
17.12.2006 10:55:57 (muokattu 17.12.2006 10:56:20)
No valssihan on trioli: ''puu-rat-tat'' = ''tii-paa-tuu''

HUHU!

HUHUHU HUHUHU HUHUHU HUHUHU

no niinpäs onkin - valssikokoelmat lisäänty kerralla ;)
passe
17.12.2006 13:05:17 (muokattu 17.12.2006 13:07:21)
Jaksoinpa sitten lukea nuo alun kirjoituksetkin läpi, hyppäsin näköjään vähän vauhdissa junaan:-)

Mutta tuosta time:n elämisestä tuli mieleen entisen rumpumaikkani vahva mielipide siitä, että niin kauan kun ykkönen on kohdallaan, niin tahdin sisällä voi pelata uskomattoman paljon time:n kanssa. Usein se on suorastaan suotavaa. Ideaa voi toki tiettyyn rajaan asti venyttää yli tahtiviivojenkin. Jazz ja kaikki muu vaarallinen sitten tietysti ihan erikseen.

Mielestäni tuo kyky "to play with a click" (huom. play sanan tuplamerkitys) on yksi ihan perusedellytyksistä ammatti sessiorumpaleille.
Less is less
Juupe
17.12.2006 16:19:11
Piti ruveta oikein tarkemmin analysoimaan tuota omaa valssikomppiani. Kun sanoin että lyön kakkosen aavistuksen eteen, tarkoitin todellakin aavistusta. Metronomiin verrattuna isku kuullostaa tulevan kohdalleen, ei siis kuulu kahta erillistä iskua, mutta metronomin naksahdushan ei ole äärettömän lyhyt piikki, vaan sillä on tietty pituus. Jos metronomin naksutusta hidastetaan, naksahduskin tietysti pitenee, ei ainoastaan niiden väli. Se, tuleeko esim virvelin isku klikin etureunaan, keskelle, vai takareunaan, vaikuttaa siihen miltä komppi kuullostaa.

Olen lukenut Modern Drummer-lehteä n.15 vuotta, aikaisemmin ihan joka sanan kannesta kanteen, ja siellä on moni huippurumpali haastattelussaan puhunut tästä kompin "feel"-istä. Kaikki ovat kuitenkin painottaneet sitä, että ensin täytyy hallita ja sisäistää täydellisesti klikin keskelle soittaminen, vasta sen jälkeen voi ruveta elämään sen keskikohdan ympärillä. Eli niinkuin joku jo sanoi, on opeteltava kävelemään, ennenkuin voi tanssia. Aloittelevalle soittajalle ei pitäisi puhua tällaisista hienouksista yhtään mitään. Sitäpaitsi, jotta rumpali voisi harrastaa klikin ympärillä elämistä, täytyy bändin muilla soittajilla olla "time" täydellisesti hanskassa, muuten homma ei toimi.

No, edelläoleva ei liity mitenkään siihen, onko tuo Mooren funk tasajakoista vai ei. Saan tästä hyvästä varmaan Jamilta selkään ja meillä menee välit poikki :) (se on mun isoveli, siis oikeasti), mutta tuosta Markkuliinin laittamasta hidastuksesta mielestäni kuulee selvästi, että komppi ei ole täysin tasajakoista. Suffleahan se ei ole missään tapauksessa, paljon lähempänä tasaista, mutta kuitenkin lievästi kolmimuunteista. En suosittele kenellekään hanskojen lyömistä tiskiin vaikkei tätä erottaisikaan. En minäkään ymmärrä esim. afrikkalaisista rytmeistä yhtään mitään, niissä tahtoo mennä ykkönenkin monesti hukkaan, mutta en silti aio lopettaa soittamista.

Tämä keskustelu alkoi valssikompista ja eksyi asioihin, jotka ei liity suomalaiseen tanssimusiikkiin mitenkään. Alkuperäiseen aiheeseen voisi vastata Miettisen Mirin sanoin: "Älkää soittako komppeja, soittakaa musiikkia!!!".
kepulainen
17.12.2006 17:01:17
...Suffleahan se ei ole missään tapauksessa, paljon lähempänä tasaista, mutta kuitenkin lievästi kolmimuunteista. En suosittele kenellekään hanskojen lyömistä tiskiin vaikkei tätä erottaisikaan. En minäkään ymmärrä esim. afrikkalaisista rytmeistä yhtään mitään, niissä tahtoo mennä ykkönenkin monesti hukkaan, mutta en silti aio lopettaa soittamista.

Sufflea, niin mitäköhän sekin termi nyt sinun mielestäsi tarkalleen tarkoittaa? Koko rytmiikan alue on sellainen harmaiden termejen temmellyskenttä, että jokainen puhuu ihan omilla termeillä. Ei tarvitse kuin listaa selityksiä muutamille termeille niin "oikeita vastauksia" tulee yhtä paljon kuin osallistujia löytyy. Alkuun vaikkapa, "syke", "poljento", "isku", "iskuala", "alijako", jne. Selittäkää omin sanoin. Ja sitten loppuun vielä termien kuningas, "groove", selitä omin sanoin!:)

Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, mun mielestä on järkevämpää niputtaa kaikki ei-tasajakoiset afrikkalaisperinteiset surutta kasaan. Jos hyväksytään se asia, että kolmimuunteisuudessa on eri asteita, "vähemmän/enemmän kolmimuunteista", niin minusta on väärin sanoa että "vähemmän kolmimuunteinen" rytmi ei olisi sufflea. Termillä "suffle" ei minusta ole määritelty mitään kolmimuunteisuuden "rajaa" tms. vaan paremminkin se on jonkin asteista kolmimuunteista rytmiikkaa, mutta se ei AINAKAAN ole tasajakoista.

Ylipäätään se, että meillä on tuollaiset termit kuin "tasajakoisuus" ja "kolmimuunteisuus", johtaa kulttuurieroista ja historian tapahtumista joita ei missään nimessä pidä unohtaa kun analysoidaan nykypäivän ilmiöitä. Ei musiikissa, eikä missään muussakaan alassa.
Juupe
17.12.2006 17:36:15
Sufflea, niin mitäköhän sekin termi nyt sinun mielestäsi tarkalleen tarkoittaa?

Nyt menee jo pilkun osien viilamiseksi. Tarkoitin sufflella sitä, mitä suomalainen yleensä suffleksi ymmärtää. Jos tanssikeikalla nuotissa lukee suffle, ei ainakaan pitäisi olla epäselvää miten se soitetaan, esim. vaikka Tarja Lunnaksen laulama Seine tai Janne Tulkin Kulkurin kuu. Millä nimellä sitten näitä välimuotoja halutaan kutsua, on mulle aivan samantekevää, enkä lähde siitä väittelemään. Absoluuttisia termejähän ei tosiaankaan taida olla olemassa.
kepulainen
17.12.2006 18:27:10
Nyt menee jo pilkun osien viilamiseksi. Tarkoitin sufflella sitä, mitä suomalainen yleensä suffleksi ymmärtää. Jos tanssikeikalla nuotissa lukee suffle, ei ainakaan pitäisi olla epäselvää miten se soitetaan, esim. vaikka Tarja Lunnaksen laulama Seine tai Janne Tulkin Kulkurin kuu. Millä nimellä sitten näitä välimuotoja halutaan kutsua, on mulle aivan samantekevää, enkä lähde siitä väittelemään. Absoluuttisia termejähän ei tosiaankaan taida olla olemassa.

Pilkun viilaamistahan tämä on ollut alusta asti. :)
poppamies
17.12.2006 19:11:15

...Ylipäätään se, että meillä on tuollaiset termit kuin "tasajakoisuus" ja "kolmimuunteisuus"...

Mitä tuolla termillä "kolmimuunteinen" oikeastaan takoitetaan? Tarkoitetaanko sillä shufflea ja swingiä vai tarkoitetaanko vain että musiikki on kaiken kaikkiaan kolmijakoista? Jos sillä tarkoitetaan että musiikki on kolmella jakoista niin silloinhan löytyy sekä suoraa että ontuvaa kolmijakoista musaa. Shuffle ja swing soitetaan tietenkin esim. pisteellisenä 1/8 osanuotti ja 1/16 osanuotti yhdistelmänä. Toisaalta taas on olemassa kolmijakoista musaa mitä soitetaan tasaan ja suoraan. Esim. monia 6/8 ja 12/8 blueskomppeja. Siis selvittäkää minulle mitä tarkoitatte "kolmimuunteisuudella".
GK Backline 600 nuppi myytävänä!
Timo JM
17.12.2006 19:13:57

Pilkun viilaamistahan tämä on ollut alusta asti. :)

Just sitä itseään :-)

Vaan yleensähän on tapana pyöristää eri mitat ja määrät lähimpään selvään mittaan. Miksi ei siis myös nuotin kestoon? Jos tuo näyte on pikkasen kallellaan kolmimuunteiseen niin mun mielestä kuitenkin vähemmän sinne suuntaan kuin suoraan. Siinä mielessä mä "pyöristäisin" ja julistaisin tuon biitin suoraksi. Ugh!
markkuliini
17.12.2006 19:32:03

Vaan yleensähän on tapana pyöristää eri mitat ja määrät lähimpään selvään mittaan. Miksi ei siis myös nuotin kestoon? Jos tuo näyte on pikkasen kallellaan kolmimuunteiseen niin mun mielestä kuitenkin vähemmän sinne suuntaan kuin suoraan. Siinä mielessä mä "pyöristäisin" ja julistaisin tuon biitin suoraksi. Ugh!

"No niin Trio Forrester! Olipas hyvä keikka, tanssikansakin tuntui viihtyvän. Hoidetaanpa tämä liksa puoli niin ei unohdu. Eikös se ollut 350 eurosta puhe? No laitetaanpa jokaiselle satanen, niin ei tarvi niillä pikkurahoilla räplätä. On paljon kivempi kun on tuollainen pyöreä tasaluku." :D

Sellainen pointti on tainnut muuten unohtua sanoa, että mun mielestä just pikkuseikat on niitä jotka erottavat hyvän ja erinomaisen soiton/musan toisistaan.

Toisaalta voihan sitä pyöristää kaikki soinnutkin kolmisoinnuiksi, lisäsävelethän on pelkkää maustetta. Kunhan funktio säilyy samana.
Timo JM
17.12.2006 19:42:11 (muokattu 17.12.2006 19:45:51)

Toisaalta voihan sitä pyöristää kaikki soinnutkin kolmisoinnuiksi, lisäsävelethän on pelkkää maustetta. Kunhan funktio säilyy samana.

Toi oli aika kaukaa haettu, eikä oikein toimi vastaavana vertailuna tuohon mun näkökulmaan.

Mä lähden siitä, että suoraa ja sufflea voi kääntää/soittaa fiilikseltään toiseen suuntaan kallelleen mutta jotenkin se täytyy määritellä kumpaan suuntaan se on enemmän, ellei sitten ole just siinä keskellä. Ja mitä hienovaraisemmasta liikkumisesta on kyse sitä perustellumpaa on puhua selkeästi jommasta kummasta - eli suorasta tai kolmimuunteisesta. Kaikki muu on just sitä pilkunviilaamista.

Mulle tää on aika yhdentekevä asia ja oikeastaan hyvä esimerkki siitä miksi en pahemmin viitsi käydä minkään soitinryhmän omilla foorumeilla - mukaan lukien myös kitaristit :-)
kepulainen
17.12.2006 20:17:35 (muokattu 17.12.2006 20:19:30)
Toi oli aika kaukaa haettu, eikä oikein toimi vastaavana vertailuna tuohon mun näkökulmaan.

Mä lähden siitä, että suoraa ja sufflea voi kääntää/soittaa fiilikseltään toiseen suuntaan kallelleen mutta jotenkin se täytyy määritellä kumpaan suuntaan se on enemmän, ellei sitten ole just siinä keskellä. Ja mitä hienovaraisemmasta liikkumisesta on kyse sitä perustellumpaa on puhua selkeästi jommasta kummasta - eli suorasta tai kolmimuunteisesta. Kaikki muu on just sitä pilkunviilaamista.

Mulle tää on aika yhdentekevä asia ja oikeastaan hyvä esimerkki siitä miksi en pahemmin viitsi käydä minkään soitinryhmän omilla foorumeilla - mukaan lukien myös kitaristit :-)

Arghh. Pistin jo ton matikka vertauksen tuohon yläpuolelle. Eikä mene perille. Se muuten kuuluu myös soitosta jos "Sulle tää on aika yhdentekevä asia"... kuten markkuliini tuossa osuvasti kirjoittikin jo:

Sellainen pointti on tainnut muuten unohtua sanoa, että mun mielestä just pikkuseikat on niitä jotka erottavat hyvän ja erinomaisen soiton/musan toisistaan.

...ja noinhan se on, jossain se ammattilaisten ja amatöörien ero menee. Noin, olkaa hyvät ja provosoitukaa! :)
Timo JM
17.12.2006 20:45:39

Arghh. Pistin jo ton matikka vertauksen tuohon yläpuolelle. Eikä mene perille. Se muuten kuuluu myös soitosta jos "Sulle tää on aika yhdentekevä asia"...

Kyllä se menee perille ja tietysti sillä on merkitystä just siinä miltä soitto kuulostaa. (En mä nyt niin epämusikaalinen ole.) Tatkoitin vain, että tästä aiheesta vääntäminen ei herätä mussa kovin suuria intohimoja ja kyse on loppujen lopuksi tässä keskustelussa siitä millä termillä mitäkin halutaan nimittää. Mä haluan nimittää tuota näytettä suoraksi koska se kolmimuunteisuus on musta siinä niin hiuksen hienoa.

Vaan menkäähän kapulamiehet tsekkaamaan biittitajunne. Älkää kuitenkaan masentuko jos tulos yllättää ;-)

http://tonometric.com/rhythmdeaf/
kepulainen
17.12.2006 20:55:02 (muokattu 17.12.2006 21:03:24)
Kyllä se menee perille ja tietysti sillä on merkitystä just siinä miltä soitto kuulostaa. (En mä nyt niin epämusikaalinen ole.) Tatkoitin vain, että tästä aiheesta vääntäminen ei herätä mussa kovin suuria intohimoja ja kyse on loppujen lopuksi tässä keskustelussa siitä millä termillä mitäkin halutaan nimittää. Mä haluan nimittää tuota näytettä suoraksi koska se kolmimuunteisuus on musta siinä niin hiuksen hienoa.

Eli tasajakoinen mutta kuitenkin vähän kolmimuunteinen? Mikä se sellainen on? Sama kun sanoisi että "mun mielestä 1,0001 + 1,0001 on ihan tarpeeksi lähellä kahta". Veikkaan ettei tulis matikantunnilla hirveesti pisteitä:)

Tasajakoinen ei ole tasajakoinen jos se on "melkein tasajakoinen". Piste. Kolmimuunteisuus -termin sisään taas voikin niputtaa ihan kaikki eri variaatiot tuosta groovesta mitä täällä ihmeteltiin, koska se ei pidä sisällään määrittelyä siitä milloin rytmi on "tarpeeksi kolmimuunteista".

Edit: Ja vielä tuosta intohimojen herättämisestä.. Se, että sä haluat nimittää tuota näytettä suoraksi (tasajakoiseksi) kertoo siitä miten sinä ajattelet ko. grooven. Tästä seuraa tietysti se, että soittaessasi toteutat tätä ajatusmallia "suora, jossa hiuksen hieno kolmimuunteisuus", ja lopputulos on 99%:sti täysin suoraa soitantaa jossa välillä yritetään päästä pois siitä tasajakoisuudesta kolmimuunteisuuden puolelle. Lopputulos ei tule olemaan sama kuin ajatusmallilla "kolmimuunteista, joka lähestyy tasajakoisuutta". Tämä johtuu siitä että tämä "kolmimuunteinen maailma" antaa anteeksi erilaisia variaatioita, tasajakoisuus ei (matikkaa metronomiväelle: 1+1= 0,9998 ? Ei ei ja vielä kerran ei:)).
Nolte
17.12.2006 21:06:23
Piti ruveta oikein tarkemmin analysoimaan tuota omaa valssikomppiani. Kun sanoin että lyön kakkosen aavistuksen eteen, tarkoitin todellakin aavistusta. Metronomiin verrattuna isku kuullostaa tulevan kohdalleen, ei siis kuulu kahta erillistä iskua, mutta metronomin naksahdushan ei ole äärettömän lyhyt piikki, vaan sillä on tietty pituus. Jos metronomin naksutusta hidastetaan, naksahduskin tietysti pitenee, ei ainoastaan niiden väli. Se, tuleeko esim virvelin isku klikin etureunaan, keskelle, vai takareunaan, vaikuttaa siihen miltä komppi kuullostaa.

Olen lukenut Modern Drummer-lehteä n.15 vuotta, aikaisemmin ihan joka sanan kannesta kanteen, ja siellä on moni huippurumpali haastattelussaan puhunut tästä kompin "feel"-istä. Kaikki ovat kuitenkin painottaneet sitä, että ensin täytyy hallita ja sisäistää täydellisesti klikin keskelle soittaminen, vasta sen jälkeen voi ruveta elämään sen keskikohdan ympärillä. Eli niinkuin joku jo sanoi, on opeteltava kävelemään, ennenkuin voi tanssia. Aloittelevalle soittajalle ei pitäisi puhua tällaisista hienouksista yhtään mitään. Sitäpaitsi, jotta rumpali voisi harrastaa klikin ympärillä elämistä, täytyy bändin muilla soittajilla olla "time" täydellisesti hanskassa, muuten homma ei toimi.

No, edelläoleva ei liity mitenkään siihen, onko tuo Mooren funk tasajakoista vai ei. Saan tästä hyvästä varmaan Jamilta selkään ja meillä menee välit poikki :) (se on mun isoveli, siis oikeasti), mutta tuosta Markkuliinin laittamasta hidastuksesta mielestäni kuulee selvästi, että komppi ei ole täysin tasajakoista. Suffleahan se ei ole missään tapauksessa, paljon lähempänä tasaista, mutta kuitenkin lievästi kolmimuunteista. En suosittele kenellekään hanskojen lyömistä tiskiin vaikkei tätä erottaisikaan. En minäkään ymmärrä esim. afrikkalaisista rytmeistä yhtään mitään, niissä tahtoo mennä ykkönenkin monesti hukkaan, mutta en silti aio lopettaa soittamista.

Tämä keskustelu alkoi valssikompista ja eksyi asioihin, jotka ei liity suomalaiseen tanssimusiikkiin mitenkään. Alkuperäiseen aiheeseen voisi vastata Miettisen Mirin sanoin: "Älkää soittako komppeja, soittakaa musiikkia!!!".

Itse asiasta mitään ymmärrä, mutta tässä on niin hyvin kirjoitettua ja selkeätä tekstiä, että siitä plussaa. Hyvähyvä!

Mielenkiintoinen keskustelu kyllä sinänsä meneillään. Vaan mihin se Jami on hävinnyt täältä? Nuolemaan haavojaan...? ;) Eikunhei, pitikö se vaan sanansa ja häipyi muihin hommiin?
Hyvät kamat - huono soittaja!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)