Epämuusikko 19.09.2011 18:21:32 | |
---|
markkuliini: Paras mainos mitä olen nähnyt, kun tuossa oli jotain konkreettista infoa kaverin soittotatsista. :) Tuota "ylimenevää" rimshottia olen itsekin käyttänyt, ja sitä ei kauhean moni tunnu tietävän. Rautsin tunnit on lusittu :) "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
hollmi-5 19.09.2011 21:03:08 (muokattu 19.09.2011 21:05:53) | |
---|
markkuliini: Ei tarvikaan, koska ei Questlove sitä noin sanokaan. Puhuu omista tarpeistaan ja haluamastaan vintagesoundista. :) Kuinkakohan monta väärinymmärrystä tästä videosta vielä saadaankaan... :D Mitä se sinun mielestä sanoo 0:45-1:00 välissä? Mielestäni siinä kerrotaan kovaa lyömisen aihettamasta soundin kompressiosta. http://www.youtube.com/watch?v=5PXvgLpL60g&t=0m45s Soundit, piuhat ja kajarit. |
markkuliini 19.09.2011 21:18:25 | |
---|
hollmi-5: Mitä se sinun mielestä sanoo 0:45-1:00 välissä? Mielestäni siinä kerrotaan kovaa lyömisen aihettamasta soundin kompressiosta. http://www.youtube.com/watch?v=5PXvgLpL60g&t=0m45s Siinä se puhuu kovaa soittamisen huonoista puolista soundin suhteen. Mutta jos katsot muutaman sekunnin eteenpäin niin sitten hän sanoo. "Only through trial and error that I learnt that the lighter that I hit, the more the mics warm up to the sound that I'm looking for, that vintage sound that I'm looking for." On ihan päivän selvää että Ahmir puhuu OMISTA soundimieltymyksistään. :) Ei ehkä kannattais ottaa asioita irti yhteyksistään ja kuunnella jokaista erillistä lausetta kuin lukutaidoton piru ääniraamattua. :P Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
hollmi-5 19.09.2011 21:26:17 | |
---|
markkuliini: Siinä se puhuu kovaa soittamisen huonoista puolista soundin suhteen. Mutta jos katsot muutaman sekunnin eteenpäin niin sitten hän sanoo. "Only through trial and error that I learnt that the lighter that I hit, the more the mics warm up to the sound that I'm looking for, that vintage sound that I'm looking for." On ihan päivän selvää että Ahmir puhuu OMISTA soundimieltymyksistään. :) Ei ehkä kannattais ottaa asioita irti yhteyksistään ja kuunnella jokaista erillistä lausetta kuin lukutaidoton piru ääniraamattua. :P Itse huomasin tämän saman ilmiön sattumalta. Olin siihen asti aina luullut, että rumpua pitää lyödä kovaa, jotta soundi olisi hyvä nauhalle. Kunnes tuli äänitys, missä soitettiin väliosa jossa koko bändi laski volaa. Rummut soundasivat siinä kohtaa paljon paremmilta. Nykäsen kanssa joskus juteltiin samasta asiasta. Oli diggaillut yhden amerikkalaisen rumpalin soundia ja ihmeissään oli, kun näki miehen soittavan melko hiljaa... En nyt tarkoita hipomista, vaan ihan normaalia lyöntiä ilman käsivarren lisäpainoa ;) Soundit, piuhat ja kajarit. |
markkuliini 19.09.2011 21:37:51 | |
---|
Jep, asiahan on helppo nähdä näillä uusilla digiäänitys softilla. Kun lyö lujaa niin se ensimmäinen atakki nousee kovemmaksi, mutta rungon ja kalvon sointi ei nouse läheskään samassa suhteessa. Kovaa soittaessa soundi on siis tavallaan ohuempi tai siis se kaikki jälkisointi jää paljon hiljaisemmaksi. Hiljaa soittaessa se soinnin osuus nousee suhteessa ja soundi levenee. Joskin tuo "soundi kompressoituu" on aika hämäävä termi. Mitä sillä kukakin tarkoittaa? Kompressorilla kun voidaan tehdä soundin dynamiikalle vaikka mitä, esim. jos atakki päästetään läpi muuttumattomana ja vasta häntää lytistetään, niin silloinhan soundin dynamiikka laajenee. Tai jos vain atakki kompressidaan mutta soundin häntä päästetään läpi sellaisenaan niin siloin dynamiikka taas supistuu. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
passe 19.09.2011 22:21:06 | |
---|
Oma aspektinsa tuossa kovaa soittamisessa on sitten se fiilis, esim. vähän räyhäkkäämmässä rokissa. Se vaatii pirunmoista treeniä kun yrittää soittaa hiljempaa ja silti pitää sen kohkausfiiliksen yllä. Minulta ei onnistu, tulee ainakin omaan korvaan herkästi kliinisen kuuloista raitaa. Rumpukoneethan on erikseen:) Joskus virta katkeaa tai sitä on liikaa -
mut voi tahto nuorallatanssijan nostaa ilmaan. |
EJ84 20.09.2011 10:19:04 (muokattu 20.09.2011 10:26:33) | |
---|
"If we are ignorant about a phenomenon, that is a fact about our state of mind, not a fact about the phenomenon itself." |
miguli 20.09.2011 13:55:00 | |
---|
|
-Dr.DW- 20.09.2011 23:55:20 | |
---|
Viuna on viisaiden juoma, vaan nousee se tyhmäänkin päähän! |
markkuliini 21.09.2011 02:11:15 (muokattu 21.09.2011 02:11:52) | |
---|
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
VeKrio 21.09.2011 02:28:17 (muokattu 21.09.2011 02:29:06) | |
---|
Jos sun mieles on tyyni niinkuin keväinen sää, on helppo sinun silloin kitaraasi virittää |
VeKrio 21.09.2011 02:28:34 | |
---|
markkuliini: HaHAHA! Buddy Rich mokaa! Ja mikä paikko! :D Melkein tuli juomat läppärin päälle nenäreiästä... http://youtu.be/v0V4Aqs2D48?t=1m18s Kutsuisin tuota oikeaksi asenteeksi. Jos manataan niin manataan rytmissä. :D Jos sun mieles on tyyni niinkuin keväinen sää, on helppo sinun silloin kitaraasi virittää |
ThinJointMortar 21.09.2011 02:50:51 (muokattu 21.09.2011 03:14:07) | |
---|
Onneksi Ronald Bruner Jr. kelpaa Allanin lisäksi mm. Kenny Garrettille, Lee Ritenourille, George Dukelle, Stanley Clarkelle (voitti Grammyn tämän levyllä), Marcus Millerille, Wayne Shorterille, Dianne Reevesille, Ron Carterille, Larry Carltonille, Kirk Whalumille, Robben Fordille, Tribal Techille, Johnny Hodgesille, Gerald Albrightille, Michael Landaulle, Clark Terrylle, Tony Greylle, Scott Kinseylle, vain muutamia mainitakseni. Ainiin, tän hetken keikka on Stevie Wonder. Ronald täyttää marraskuussa 29. Koulutukseen on sisältynyt mm. isänsä (Ron Senior, mm. The Temptations), Marvin "Smitty" Smithin ja Will Kennedyn koko tähänastisen elämän mittainen koulutus. Ronald pääsi 15- vuotiaana Thelonius Monk Instituten jazzlinjalle. Jos markkuliini mietit että miks kirjotin tän ni alkoi ottaa vaan päähän toi niin tuttu, suomalainen "tämän takia tämä on objektiivisesti paskaa", oman mielipiteen alleviivaamisen sijasta. Syitä voi vaan arvella, mutta usein kyse lienee oman itsetunnon huonoudesta joka meillä suomalaisilla kulkee kulttuurissa. Jos Ronaldin soitto kelpaa ko. herroille niin kyseessä ei luultavastikaan ole objektiivisesti huono rumpali. Entäs subjektiivisesti? Myöntö tähän väliin ja ymmärrys että nimenomaan kenties tuo abstraktius, riskinotto ja ylipäänsä koko Ronaldin soiton konsepti puree hänen työnantajiin ja mä olen tyytyväinen. Ronaldia joko vihaa tai rakastaa, johon hän tietoisesti pyrkii. Itselläni on samankaltainen filosofia, suurimman puistatuksen aiheuttaa soittajan harmaus. Sekään ei kuitenkaan tee soittajasta huonoa. Se ei vain kohtaa minun ihanteita muusikossa. En edes koeta perustella objektiivisen perustelun kaltaisin sanoin miksi näin on. Ja tämä ei ole Ad Hominem :) Ja mulla on huono itsetunto. Working on it though. |
-Dr.DW- 21.09.2011 03:18:25 (muokattu 21.09.2011 03:19:54) | |
---|
markkuliini: HaHAHA! Buddy Rich mokaa! Ja mikä paikko! :D Melkein tuli juomat läppärin päälle nenäreiästä... http://youtu.be/v0V4Aqs2D48?t=1m18s Niin, tuommosia huttumuusikoita vielä viitit postittaa, jotka virheitä tekee=D E: Ja nekin vielä tahtiin, mitä tuo tuommonen nyt oikeestaan ees on? Viuna on viisaiden juoma, vaan nousee se tyhmäänkin päähän! |
markkuliini 21.09.2011 03:38:20 (muokattu 21.09.2011 03:51:52) | |
---|
ThinJointMortar: Onneksi Ronald Bruner Jr. kelpaa Allanin lisäksi mm. Kenny Garrettille, Lee Ritenourille, George Dukelle, Stanley Clarkelle (voitti Grammyn tämän levyllä), Marcus Millerille, Wayne Shorterille, Dianne Reevesille, Ron Carterille, Larry Carltonille, Kirk Whalumille, Robben Fordille, Tribal Techille, Johnny Hodgesille, Gerald Albrightille, Michael Landaulle, Clark Terrylle, Tony Greylle, Scott Kinseylle, vain muutamia mainitakseni. Ainiin, tän hetken keikka on Stevie Wonder. Ronald täyttää marraskuussa 29. Koulutukseen on sisältynyt mm. isänsä (Ron Senior, mm. The Temptations), Marvin "Smitty" Smithin ja Will Kennedyn koko tähänastisen elämän mittainen koulutus. Ronald pääsi 15- vuotiaana Thelonius Monk Instituten jazzlinjalle. Listat on listoja. En mä niiden perusteella voi pitää jonkun soitosta. Jos ei soittaja herätä mussa hyvää fiilistä, niin sitten ei herätä. Ronald ei ole sitä vielä noin puolenkymmenen tsekkauksen perusteella tehnyt. Olen pahoillani. Joskin on sanottava, että tuolla listalla on aika paljon sellaisia muusikkoja joiden levyttämä musiikki on mulle yhdentekevää. Näköjään johdonmukaista tää mun maku siis. :) Jos markkuliini mietit että miks kirjotin tän ni alkoi ottaa vaan päähän toi niin tuttu, suomalainen "tämän takia tämä on objektiivisesti paskaa", oman mielipiteen alleviivaamisen sijasta. Syitä voi vaan arvella, mutta usein kyse lienee oman itsetunnon huonoudesta joka meillä suomalaisilla kulkee kulttuurissa. Ensinnäkin, onko tuo joku suomalaisten tapa? Toiseksi, jos siis mun kirjoituksia kritisoit niin lainaan selvyyden vuoksi hieman itseäni. "mua kyllä kans vähän riepoo...mulla korva tottu...filleissä kiilaus pudottaa mut." Eikö noista saa jo tarpeeksi vihjettä, että puhun ihan vaan omista mieleipiteistäni? Jos ei saa, niin olen sitten pahoillani, pitänee ottaa paksumpi rautalanka käyttöön. :P Sitten sanoin myös että "mutta ihan kivaa riskinottoa ja mielenkiintoista seurattavaa". Eli en mä tuosta kaverista ole sitä mieltä "että se on objektiivisesti paskaa". Sikäli kyllä vähän erikoista on se, että sanot että kaveria joko rakastaa tai vihaa, mutta silti olet vähän loukkaantunut jos häntä kritisoidaan. : / Mua Ronald ei vain vielä täysin vakuuta. Kypsymistä vaatii minusta vielä, nyt on mun kokemusten mukaan sellainen on-off-rumpali, että vain komppaa tai sitten räjähtää käsiin. Mutta sellaista hyvää tasaisesti poreilevan kuplivaa jännitteen luontia en ole häneltä kuullut. Huom. otantani on kapea, mutta kaikissa niissä on ollut tämä sama on-off-juttu, niin en ole kiinnostunut kaveria enempää kuuntelemaan. Anteeksi kun en pitänyt hänen soitostaan tuossa pätkässä. Etenkin tuo muun bändin voluumilla allensa hautaaminen on mun korvissa aina aika iso rikos. Pitänee tsekata lisää, josko se alkais mielikuva paranemaan. Laita jotain hyviä pätkiä. Edit: Mua jotenkin taas kyllästyttää sellainen suomalaiset-sitä ja suomalaiset-tätä jauhanta. Se on mulle ihan sanahelinää, jos ei ole antaa jotain konkreettista esimerkkejä joistain muista kulttuureista, ja vieläpä mielellään sellaisella kokemuspohjalla, että ollaan vietetty niissä muissa kulttuureissa vähintään muutama kuukausi. Tuo on vaan aika kuoliaaksi käytetty perustelu. Niin ja sanottakoon vielä, että mulla on hyvä itsetunto, eikä mua hävetä sanoa sitä ääneen. Mä en dissaa sen takia, että tulis parempi olo. Mä en vaan pysty kehumaan jotain jos en siitä aidosti pidä. Ja jos kritisoin, niin perustelen aina ne syyt. Tai siis pyrin siihen. Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
VeKrio 21.09.2011 07:50:35 | |
---|
markkuliini: Niin ja sanottakoon vielä, että mulla on hyvä itsetunto, eikä mua hävetä sanoa sitä ääneen. Mä en dissaa sen takia, että tulis parempi olo. Mä en vaan pysty kehumaan jotain jos en siitä aidosti pidä. Ja jos kritisoin, niin perustelen aina ne syyt. Tai siis pyrin siihen. Krhm. Minusta on olemassa itsetunto, joka tarkoittaa sitä, miten hyvin tuntee itsensä. Sitten on olemassa itseluottamus, joka tarkoittaa sitä uskaltaako ja onko pokkaa. Se on sitä mitä Steve Gaddilla ja Tony Williamsilla on. Kumpaa tarkoitat? Jos sun mieles on tyyni niinkuin keväinen sää, on helppo sinun silloin kitaraasi virittää |
Kefiiri 21.09.2011 09:26:31 | |
---|
VeKrio: Krhm. Minusta on olemassa itsetunto, joka tarkoittaa sitä, miten hyvin tuntee itsensä. Sitten on olemassa itseluottamus, joka tarkoittaa sitä uskaltaako ja onko pokkaa. Se on sitä mitä Steve Gaddilla ja Tony Williamsilla on. Kumpaa tarkoitat? Minulla on niin hyvä itseluottamus että sekaannun tähän. Siis tuo itsetunto kieltämättä on vähän omituinen sana, pitäisikö se korvata termillä omanarvontunto? Vai onko se jo jokin kolmas asia? Kyllä minusta Markkuliini ja muut ovat käyttäneet itsetunto -sanaa ihan ymmärrettävästi juuri siinä merkityksessä kuin sitä yleensä käytetään. |
markkuliini 21.09.2011 11:03:44 | |
---|
VeKrio: Krhm. Minusta on olemassa itsetunto, joka tarkoittaa sitä, miten hyvin tuntee itsensä. Sitten on olemassa itseluottamus, joka tarkoittaa sitä uskaltaako ja onko pokkaa. Se on sitä mitä Steve Gaddilla ja Tony Williamsilla on. Kumpaa tarkoitat? Itsetunto on toiselta nimeltään omanARVONtunto. Terve itseluottamus syntyy hyvästä itsetunnosta. Ja tarkoitin mitä sanoin. :) Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |
ThinJointMortar 21.09.2011 11:40:42 | |
---|
Okei, koetetaan tällaista lähestysmistapaa: Entä jos joku tyyppi tulis sulle sanomaan että Daddy Davella tai Questlovella on HUONO taimi. Mikä ois sun (päänsisäinen) reaktio? |
markkuliini 21.09.2011 11:52:16 (muokattu 21.09.2011 11:54:51) | |
---|
ThinJointMortar: Okei, koetetaan tällaista lähestysmistapaa: Entä jos joku tyyppi tulis sulle sanomaan että Daddy Davella tai Questlovella on HUONO taimi. Mikä ois sun (päänsisäinen) reaktio? Mun päänsisäiset reaktiot olisivat sellaiset, että ajattelisin ettei kaveri tiedä mistä se puhuu. Jos sanoisi juuri noin niin vastaisin ettei tiedä mistä puhuu. Jos sanoisi että HÄNEN mielestään esim. Questlovella on huono taimi, niin sanoisin että ahaa, mielenkiintoinen näkökulma, perusteletko hieman. :) Muuten, Questloven soittofilosofia ei ole tietääkseni se, että hänen taimia joko rakastaa tai vihaa. :D Edit: Tällä keskustelulla on nyt aika suuri riski mennä jankuttamiseksi. Herää kysymys siitä pystyykö kaveri, jonka profiiikuvassakin hän on Ronaldin kainalossa, puhumaan Ronaldista objektiivisesti. Näyttää vähän siltä että ei pysty. : / Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c |