Aihe: Vapaamielistä keskustelua rumpujen soittamisesta II?
1 2 3 4 554 55 56 57 58244 245 246 247 248
Epämuusikko
23.10.2011 17:45:32
henydrum: Practice method accepted =)
Joo, diggaan tuosta flat-flamista muutenkin.

Tää nyt on tälästä turinaa, kun tuntuu että soittopuolen keskustelu liikkuu melkolailla muualla kuin treeni-ideoissa jne.
Niitä olisi kuitenkin hiton nasta saada esille. On kuitenkin varmasti monia juttuja mitä ei useimmille ole tullut mieleenkään. Ja kuitenkin nuorempaa, tulevaa sukupolvea pukkaa kiitettävästi palstalle.

Onnea vaan.
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
mukis
23.10.2011 18:38:17

hollmi-5: Ymmärrän kyllä, mitä haet. Osa treeneistä on ihan musaan sopimattomia, mutta kehittävät raajojen... indipendenceäkös se nyt oli :)

Oikeastaan et ymmärrä.

En ole itse koskaan tehnyt independence-harjoituksia, ainakaan siinä muodossa, jossa porukat niitä yleensä esittää. En myöskään ymmärrä mitään syncopationista, vai mikä se nyt olikaan.

Mua ärsyttää musiikissa kaavoihin kangistuminen ja tässä tapauksessa tarkoitin ennakkoluulottomuutta esim. rummuilla säveltämiseen, olkoon se sitten vaikka joku independence juttu tai vaikka vain pari hienoa iskua tahtiin muhevan mehevään soundiin..
markkuliini
23.10.2011 19:13:35

mukis:

En ole itse koskaan tehnyt independence-harjoituksia, ainakaan siinä muodossa, jossa porukat niitä yleensä esittää. En myöskään ymmärrä mitään syncopationista, vai mikä se nyt olikaan.

Jännä että silti tuolla kokemuksella pystyt kritisoimaan mun kritiikkiä tässä aiheessa. :)
Jos olisit treenannut noita juttuja, ymmärtäisit että jos niihin ei laita jotain rajoitusta, niin niitä tursuaa miljoonia variaatioita ovista ja ikkunoista, eikä aikaa jää enää mihinkään muuhun kuin kummallisten versioiden treenailuun, joista 99% on epäkäytännöllisiä. Ja sitten kuulostetaan kolmen pennin Mike Manginilta. Joka on jo tosi vähän. :)
Rajattomat mahdollisuudet ovat nimenomaan se tekijä mikä tuhoaa luovuutta.
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
tomboarmageddon
23.10.2011 19:23:57
mukis: Oikeastaan et ymmärrä.

Mua ärsyttää musiikissa kaavoihin kangistuminen ja tässä tapauksessa tarkoitin ennakkoluulottomuutta esim. rummuilla säveltämiseen, olkoon se sitten vaikka joku independence juttu tai vaikka vain pari hienoa iskua tahtiin muhevan mehevään soundiin..

Nuita treenejähän tehdään juuri sen takia,ettei kangistuisi omiin kaavoihinsa. Kiusataan motoriikkaa ja luetaan nuotista rytmi, eli ei soitetakkaan mitä omasta hatusta tulee.
Näillä treeneillä haetaan sitä, että voi soittaa mitä haluaa eikä vaan sitä mitä pystyy. Päälle sitten tarvitaan tietenkin tyylitajua,ettei räikää kaikkea mitä osaa joka biisiin.
Nuita treenejä on tuhansia ja niitä voi itsekkin keksiä. Tekniikkaa on musta paljon hauskempi jauhaa tommosilla treeneillä(Esim jotkut raajat vetää rudimenttia ja jotain luetaan nuoteista ja haikka vaiks1/4osia) Musta new breed on parempi kirja tohon. Monipuolisempia rytmejä.
Näistä on tosi paljon keskusteluja täällä.
Ei pidä käsittää,että tämä olisi juuri ainoa keino treenata vaan ottaa tämmösiä ns tehotreenejä aina sekaan.
Strumbali
23.10.2011 19:31:59
markkuliini: Rajattomat mahdollisuudet ovat nimenomaan se tekijä mikä tuhoaa luovuutta. Olipa hienosti tiivistetty.

Pyöräilykausi on hiipumassa ja olen latonut itselleni ensi viikolle rumputreeniä kalenteriin ja on se tosiaan vähän hankaluus, että miten treeninsä priorisoi. Siis kun mikään ei periaatteessa oli hyvää, mutta mitään ei kuitenkaan halua takoa yhtä viikkoa putkeen. Kai se täytyy vaan katsoa, että mikä mättää ja minkä haluaisi olevan ensisijaisesti kondiksessa. Ammuin vähän ohi tästä keskustelusta, mutta on tässä vähän silleen käynyt, että kun tieto on lisääntynyt, niin harjoiteltavan materiaalin määrä on lisääntynyt ja ukko on ihan lumiukkona, kun käytettävissä on muutama treenitunti viikossa. : ) Pakkohan sitä on rajata.
Mähän sanoin, että sä sanoit.
Epämuusikko
23.10.2011 20:28:28 (muokattu 23.10.2011 21:02:55)
äh. turhaa.
Strumbali
23.10.2011 21:03:08 (muokattu 23.10.2011 21:03:41)
Ronttu: Oon aina ihmetelly miten Blade tekee tämän kaltaiset iskut rideen esim kohdassa 1.09
http://www.youtube.com/watch?v=GCmKjygC2w8&feature=related

Voimakkaan näköinen isku mutta volyymia ei lähde juuri yhtään.

Se lyö niin, että etusormi jää kapulan ja riden väliin. ; ) En tiiä, näyttää kuin kumauttaisi kapulalla ihan siitä sormien edestä riden reunaan. En tosiaan tiiä.
Mähän sanoin, että sä sanoit.
VeKrio
23.10.2011 21:09:52

Strumbali: Se lyö niin, että etusormi jää kapulan ja riden väliin. ; ) En tiiä, näyttää kuin kumauttaisi kapulalla ihan siitä sormien edestä riden reunaan. En tosiaan tiiä.

Niin eiks tossa ole vain sormi kapulan ja pellin välissä niinkuin sanotkin? Hienosaundista soittoa.
Jos sun mieles on tyyni niinkuin keväinen sää, on helppo sinun silloin kitaraasi virittää
moderndrummer88
23.10.2011 21:14:14
VeKrio: Niin eiks tossa ole vain sormi kapulan ja pellin välissä niinkuin sanotkin? Hienosaundista soittoa.

Eeeh... Tommosen voi lyödä niin että peltiä ei varsinaisesti lyödä vaan sitä vain sitten kapulan tullessa pellin pinnalle työnnetään alas
Ruutikallo
23.10.2011 22:19:37
Epämuusikko: Onnea vaan.

Kiits. Mutta mille?
[kyllä sen Led Zeppelinm Puple ja kunnonnon 60-70 musa] -Henydrum- 1.3.2008, 03:30:46 www.tukalaband.com
J_Mikkonen
23.10.2011 23:03:47
Epämuusikko: äh. turhaa.

No ei tuo minusta kovin turhalle vaikuttanut.
VeKrio
24.10.2011 00:57:58 (muokattu 24.10.2011 00:58:48)

moderndrummer88: Eeeh... Tommosen voi lyödä niin että peltiä ei varsinaisesti lyödä vaan sitä vain sitten kapulan tullessa pellin pinnalle työnnetään alas

Ehkä semisti tajusin. Jokatapauksessa mun silmään Blade iskee peltiä kovaa ja sormi on kapulan ja pellin välissä.
Jos sun mieles on tyyni niinkuin keväinen sää, on helppo sinun silloin kitaraasi virittää
markkuliini
24.10.2011 01:29:23 (muokattu 24.10.2011 01:36:06)

Sormi kapulan ja pellin välissä. En kyllä millään usko...
Tuolleen voi soittaa symbaaliin kun ei lyö pohjaan asti. Tällainen mustan huumorin sävyttämä vertaus, mutta jos ajattelee että lyö niin ettei saa jäädä mustelmaa, niin se auttaa. Vaikka siinä kapula liikkuu isostikin, niin siinä e ole sitä käden painoa mukana. Symbaalista "vedetään" se soundi ulos.
Jos tuollaiset skilssit kiinnostaa, niin eikun treenikselle pelkän yhden symbaalin kanssa ilman korvatulppia. Kyllä se siinä alkaa hahmottumaan. :)
Rumpu+soolo=rumpusoolo. http://www.youtube.com/watch?v=kuIUA3eVW0c
VeKrio
24.10.2011 03:36:01 (muokattu 24.10.2011 03:36:42)

markkuliini: Sormi kapulan ja pellin välissä. En kyllä millään usko...
Tuolleen voi soittaa symbaaliin kun ei lyö pohjaan asti.

Tuplapostaus jostain syystä. Alla asia.
VeKrio
24.10.2011 03:36:01 (muokattu 24.10.2011 03:55:02)

markkuliini: Sormi kapulan ja pellin välissä. En kyllä millään usko...
Tuolleen voi soittaa symbaaliin kun ei lyö pohjaan asti.

Miten siitä voi olla tulematta juuri mitään kapulaääntä? Ehkä yks juttu vois olla kans se, että noi kymbaalit lienevät kovin ohuita. Näkispä tollasen iskun sieltä rumpalivinkkelistä.

Mut joo. Menee vaan mun tietotaitotason yli tämä homma.

Etsiskelin Bladea lisää. Tollanen Black Dub -porukka kuulostaa ihan sika hyvältä. Daniel Lanois ja sellaista... Tossa kaikinpuolin tosi hyvä poljento. Bladen 16-osat on herkullista kuunneltavaa. Pesee Porcaron kompin kulkevuudessa jopa, tai vähintään samalla viivalla.
http://www.youtube.com/watch?v=7IpYuzUbvoA&feature=related
moderndrummer88
24.10.2011 14:51:28
VeKrio: Ehkä semisti tajusin. Jokatapauksessa mun silmään Blade iskee peltiä kovaa ja sormi on kapulan ja pellin välissä.

Se tekee hetken päästä siitä 1:09 kohdasta eteenpäin ihan samanlaisen iskun toiseenkin peltiin, meinaatko, että se vetelis kaikki iskut tollei? Vois olla keikan jälkeen melko hellänä sormet :)
Kailis
24.10.2011 15:04:18

Ronttu: Oon aina ihmetelly miten Blade tekee tämän kaltaiset iskut rideen esim kohdassa 1.09
http://www.youtube.com/watch?v=GCmKjygC2w8&feature=related

Voimakkaan näköinen isku mutta volyymia ei lähde juuri yhtään.

Katoaako 1:30 kohdalla kartalta? Basistikin pudistelee päätään.
Ronttimus: Aiheeseen: Söin juuri luomupaahtoleipää. Vitutti kun maistui niin paskalta.
mukis
24.10.2011 16:23:33

markkuliini: Jännä että silti tuolla kokemuksella pystyt kritisoimaan mun kritiikkiä tässä aiheessa. :)
Jos olisit treenannut noita juttuja, ymmärtäisit että jos niihin ei laita jotain rajoitusta, niin niitä tursuaa miljoonia variaatioita ovista ja ikkunoista, eikä aikaa jää enää mihinkään muuhun kuin kummallisten versioiden treenailuun, joista 99% on epäkäytännöllisiä. Ja sitten kuulostetaan kolmen pennin Mike Manginilta. Joka on jo tosi vähän. :)
Rajattomat mahdollisuudet ovat nimenomaan se tekijä mikä tuhoaa luovuutta.

En varsinaisesti kritisoinut lainkaan sun kritiikkiä itse siitä kyseisestä harjoitteesta; sehän saattaa olla vaikka kuinka huonokin, en jaksa edes selvittää mistä siinä olisi kyse. Tai siitä, että päättömästi treenaisi miljoonia variaatioita.

Sen sijaan kritisoin siitä rivien välistä paistavasta asenteesta, että oikea musiikki on ennalta määritelty ja siihen oikeaan musiikkiin on määritelty sopivat rumpujutut.

Miksi alkaisi kuulostaa kolmen pennin manginilta? Sehän on ihan itsestä kiinni miltä alkaa kuulostaa ja kuinka luovasti kykenee asioita soveltamaan.

Mun mielestä rummut nähdään yleisestikin liian kapeakatseisesti "oikean" musiikin orjana. Eli yllä olisi aina lyriikka, melodia, sointukierto ym. jota sitten palvellaan rummuilla. Miksei joskus voisi kaiken perustana olla rumpujuttu? Esim. joku maukkaasti toteutettu syncopationsovellus, jossa olisi vaikka Todella hidas tempo - Ei varmasti kuulostaisi kolmen pennin manginilta. Tai syncopationin sijasta sävellyksen pohjana voisi olla jokin pelkkä ääni rummustosta, josta kokonainen musiikkiteos alkaisi sikiämään!
jtpennane
24.10.2011 16:30:34
mukis:
Sen sijaan kritisoin siitä rivien välistä paistavasta asenteesta, että oikea musiikki on ennalta määritelty ja siihen oikeaan musiikkiin on määritelty sopivat rumpujutut.

Hmm. Mielestäni tuollainen asenne ei kyllä paista ollenkaan rivien väleistä, eikä itse riveiltäkään. Tsekkaapa huvikseen markkuliinin uppimia videoita, siellä on perinteisempien treenien seassa aika paljon uusia ideoita joukossa, esimerkiksi: http://www.youtube.com/watch?v=Qf_8HI5wxCk
Se ompi luonnotonta vasta kun testikkelit käyvät yhtehen.
Epämuusikko
24.10.2011 16:47:07
Tuossa Blade-videossa pyydän kiinnittämään huomiota myös yleissoundiin.

Kameran mikki. oh noes....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)