statistiÖ 04.06.2012 17:07:32 | |
---|
Kailis: Ehkäpä tässä kandeis puhua kuitenkin ihan oikeista mittareista, tuntuu lukemat aika ihmeellisiltä. Voisin duunista lainata sellaisen super-pro-mallin ja katsoa mitä tällaisen kulttuuri- ja taidemurhaajan välineistä irtoaa eri tilanteissa ja positioissa. Valitettavasti asia jää vastaisuuden varaan koska kesäloma. Kandeis. Lainaa. Mittaa (hiljaa, normi, kovaa). Hitsin lomat ;) |
Jaaqo 04.06.2012 17:34:28 | |
---|
velipesonen: Siis: Heittäkää nyt tosiaan ne tulpat poijes ja soittakaa niin että kuulo säästyy, tai jos välttämättä tahdotte soittaa kovempaa, tiedostakaa että se on teidän tietoinen valintanne, joka kannattelee taiteellista MERKITYSTÄ, joka teidän myös pitää tiedostaa. Niin kauan kuin korvatulpat päässä soitetaan, maailma muuttuu tältäkin osin IKÄVÄMMÄKSI PAIKAKSI. Rummuista lähtee erilainen ääni hiljaa soittaessa verrattuna kovaa soittamiseen, vaikka kuinka vääntäisi PA-vehkeiden volaa isommalle. Entä jos haluan soittaa sellaisella saundilla, jonka kovaa soittamalla saa? Miksi en saa suojata kuuloani? Jos väität, että tulpat päässä en kuule rumpujen ääniä oikealla tavalla, niin en kyllä tasan tarkkaan kuule niitä sellaisena myöskään sitten, kun kuulo on jo peruuttamattomasti pilalla. Rumpali istuu instrumenttinsa vieressä, yleisö on yleensä taas tästä instrumentista huomattavasti kauempana. Äänen täytyy kuitenkin kuulua yleisölle asti, joten rumpalin täytyy soittaa tarpeeksi lujaa, jolloin kuulon suojaaminen on paikallaan. PA-vehkeet ja mikityshän eivät muuten tietenkään sovi tähän yhtälöön, koska ne muokkaavat ääntä epäluonnolliseksi, ja maailmaa muuttuu siltäkin osin IKÄVÄMMÄKSI PAIKAKSI. Vai miten se meni. |
mukis 04.06.2012 17:58:13 | |
---|
JanneO: kokeiles mitata rumpujen edestä, niin muuttuuko lukema kovemmaksi? Tuntui antavan muutaman db:n kovempia lukemia, mutta alkoi lukemat pomppimaan siihen malliin, ettei oikein ottanut selvää. Ei siis kovin reliaabeli mittari, en todellakaan käyttäis tutkimukseen. Soitan bändin kanssa samoilla tatseilla mitä yritin tässä mitata, toki lisääntynyt äänimassa lisää painetta myös muutaman db:n mutten usko, että kovin paljoa: soitamme pikemminkin smootisti kuin räimeellä. Mulla on ollut sellainen nyrkkisääntö, että, jos bänditreenien jälkeen vinkuu korvissa, niin silloin tarvii tulpat. Yleensä ei vingu. Sen sijaan monien yleisön seassa oleskeltujen keikkojen jälkeen korvat vinkuu. "Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre |
Kailis 04.06.2012 18:38:00 (muokattu 04.06.2012 18:39:18) | |
---|
Mulla on ollut sellainen nyrkkisääntö, että, jos bänditreenien jälkeen vinkuu korvissa, niin silloin tarvii tulpat. Yleensä ei vingu. Ei mullakaan yleensä vinkunut, kunnes vinkui yleensä. Eli sun periaate on mitata mitattavalla vauriolla tarvetta suojata? pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
rintapek 04.06.2012 20:28:05 | |
---|
Asiaa ja asianviertä. Tos just kotiuduin hunpansoittajien kesätapaamisesta. Paikalla oli mun lisäkseni ihan oikeitakin runpaleita. Vedettiin päivän, illan ja yön mittaan humppa poikineen, eli aikas mont tuntia. Kannuttaja vaihtui vähän väliä. Meit tais yhteensä olla parikytä päätä paikalla. En havainnu et paikallaolijoista kukaan olis käyttäny tai kaivannu tulppia. Ainakaan mä en tosiaankaan tuntenu semmoisiin mitn tarvetta. Ihan riippumatta siitä, et kuka siellä kannujen takana kulloinkin istui. Ja ei. Ei niit kannuja mitenkään hiplailtu, vaan kyl niit soitettiin. Tietty sil varauksella, et ainakin mulla on semmottinen periaate, et milloin lainavehkeillä vetää, niin niit kuuluu kohdella paremmin kuin omia, joten ei niit tietty piestykään kuin vierasta sikaa. Eli kun mun lisäkseni noi oikeetkin runpalit osas soittaa sillai, et kukaan ei korvatulppia kyselly, niin ei se mikään mahdottomuus pitäis olla. One kind of music only - the good kind |
Kailis 04.06.2012 20:48:33 | |
---|
Humppa ja tanhu on just sitä oikeaa kulttuuria. Jatkakaa vaan, mä taisin jo sanottavani sanoa... pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
Vallu-Veke 04.06.2012 20:53:10 (muokattu 04.06.2012 20:56:26) | |
---|
mukis: Tuntui antavan muutaman db:n kovempia lukemia, mutta alkoi lukemat pomppimaan siihen malliin, ettei oikein ottanut selvää. Ei siis kovin reliaabeli mittari, en todellakaan käyttäis tutkimukseen.
Laitoin iphoneen db-mittarin. Juu eihän näihin lukemiin ole luottamista, mutta luulen, että testi antaa suhteellisen kuvan, erityylisestä soitosta ja yleiskuvan mekkalasta. Pienimmillään oli 80db ja siinä 95db nurkilla pyöri keskimäärin. Rässifillistä veti keskiarvoon 100db, kun samalla pisteli settiä virveliin ja bassariin. Tämä ilmaisohjelma näyttää tökkäävän 100db, oli kyse ka. tai huippu. Pitää näköjään maksaa erikseen, jotta pääsee nauttimaan yli 100db lukemista. Kaksilla rummuilla kokeilin, pamahoilla ja lupitateilla, kaksilla kepukoilla, 5A ja 7A. "Mittari" oli lähellä korvaa nuottitelineessä, silleen, että pystyi soittamaan kunnolla. Varsinaisesti ei vaikutusta millä vehkeillä soitti. Soittotyyli ratkaisee tuon mittarinkin mukaan. Lukemat on mitä on, mutta selvää on, että viimeistään rässit hajottaa kuulon. (E: siis mun tyylillä soittaen) |
rintapek 04.06.2012 21:00:26 | |
---|
Kailis: Humppa ja tanhu on just sitä oikeaa kulttuuria. .. Mites toi asiaan liittyy? Ihan samoilla runmuilla humpat soitetaan kuin muukin musiikki. One kind of music only - the good kind |
mukis 04.06.2012 21:02:44 | |
---|
Kailis: Ei mullakaan yleensä vinkunut, kunnes vinkui yleensä. Eli sun periaate on mitata mitattavalla vauriolla tarvetta suojata? En taida ihan ymmärtää. Jos täysin terve kuuloinen henkilö oleskelee esim. kovaäänisessä konsertissa, niin hiljaisuudessa korvat vinkuvat. Vinkuminen menee ohi, eli korva palautuu normaalitilaan. Jos rasitusta on liikaa, liian kauan alkaa tinnitus, eli vinkuminen jää päälle. Jos kova äänisen keikan tai soiton jälkeen korvat vinkuvat, niin se on selvä merkki, että olisi varmasti ollut tarvetta kuulon suojaukselle. Mulla ei siis vingu korvat soiton jälkeen, jos vinkuis, käyttäisin suojausta. Tietysti kuulovaurio voi tulla ilman vinkumistakin ja juuri sen takia aloin testailla db-tasoja ja katselin melurasitusohjearavoja. 91db:ssa ohjearvo, wikipedian mukaan, toistuvassa rasituksessa on 2h, joka aiheuttaa kuulovaurion. Työrajana 8h pidetään 85db:tä, jonka jälkeen pitäisi ehdottomasti suojata kuulo. Ongelma on tietysti se, että kaikki on yksilöllistä. "Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre |
statistiÖ 04.06.2012 23:07:01 | |
---|
rintapek: Mites toi asiaan liittyy? Ihan samoilla runmuilla humpat soitetaan kuin muukin musiikki. Eriviisiin vaan. Ei ainakaan mäiskitä. Pysynee volat turtuneille korville kohtuullisenoloisina. |
Kailis 05.06.2012 00:46:28 (muokattu 05.06.2012 00:55:39) | |
---|
mukis: En taida ihan ymmärtää. Jos täysin terve kuuloinen henkilö oleskelee esim. kovaäänisessä konsertissa, niin hiljaisuudessa korvat vinkuvat. Vinkuminen menee ohi, eli korva palautuu normaalitilaan. Jos rasitusta on liikaa, liian kauan alkaa tinnitus, eli vinkuminen jää päälle. Jos kova äänisen keikan tai soiton jälkeen korvat vinkuvat, niin se on selvä merkki, että olisi varmasti ollut tarvetta kuulon suojaukselle. Mulla ei siis vingu korvat soiton jälkeen, jos vinkuis, käyttäisin suojausta. Tietysti kuulovaurio voi tulla ilman vinkumistakin ja juuri sen takia aloin testailla db-tasoja ja katselin melurasitusohjearavoja. 91db:ssa ohjearvo, wikipedian mukaan, toistuvassa rasituksessa on 2h, joka aiheuttaa kuulovaurion. Työrajana 8h pidetään 85db:tä, jonka jälkeen pitäisi ehdottomasti suojata kuulo. Ongelma on tietysti se, että kaikki on yksilöllistä. Sä puhut ensin että Mulla on ollut sellainen nyrkkisääntö, että, jos bänditreenien jälkeen vinkuu korvissa, niin silloin tarvii tulpat. Yleensä ei vingu. Sitten sanot että Mulla ei siis vingu korvat soiton jälkeen, jos vinkuis, käyttäisin suojausta. Yritä päättää. Jokainen kerta kun korvat tinnittävät rasituksen jälkeen on merkki sisäkorvan jonkunasteisesta vauriosta jotka eivät parane vaikka oire (tinnitus) voikin loppua. Ei mullakaan jatkuva tinnitus alkanut heti, vaan vuosikausia tinnitti silloin tällöin. Sitten vaan tajusin että ei perkele, nyt on tinnittänyt aika kauan putkeen. Ei lähtenyt pois ja pahentunut koko ajan. Siis totta kai olisi ihanteellista pystyä soittamaan sellaisella tasolla ettei mitään suojausta tarvittaisi, mutta akustiset rummut luonteensa vuoksi tietyillä musiikkityyleillä sen vaativat. Mä väitän että ainakin 75% bändien treeneissä ylittyy 90 dB:n keskiarvo, ja ne piikit on sitten korkeammalla. Musta on hieman edesvastuutonta toitottaa sitä ettei tulppia käytettäisi, kun ihan heti ei ole odotettavissa soittovolumen laskua. Musta vois sopia että ne jotka haluavat käyttää, eivät tulisi leimatuiksi joillain naurettavilla velipesosnimikkeillä, ja ne jotka eivät halua nykyisen tietämyksen valossa pitää, eivät tinnituksen jäädessä päälle tule tänne eivätkä muuallekaan valittamaan, vaan menevät Oopperatalon taakse pakkaseen alasti kuolemaan nälkään. EDIT Anteeksi hieman jyrkähkö sävy. Jostain syystä tinnitus on tällä hetkellä infernaalinen ja olen snadisti kireänä asian suhteen. pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
hansakemanelius 05.06.2012 09:02:34 | |
---|
statistiÖ: Eriviisiin vaan. Ei ainakaan mäiskitä. Pysynee volat turtuneille korville kohtuullisenoloisina. Olen kyllä törmännyt aika kovaa kepittäviin humppa/yleis/tanssibändirumpaleihin. Varsinkin jos soittavat isossa salissa niin monet niistä luukuttavat aikamoisella energialla. Hääbändit ovat asia erikseen, siellä on olosuhteiden pakosta vähennettävä volyymiä. Jos maitua haluat, älä orota, jotta lehemä koputtaa ovelle. |
JanneO 05.06.2012 09:31:52 | |
---|
mukis: Tuntui antavan muutaman db:n kovempia lukemia, mutta alkoi lukemat pomppimaan siihen malliin, ettei oikein ottanut selvää. Ei siis kovin reliaabeli mittari, en todellakaan käyttäis tutkimukseen. Tätä vähän ajoin takaa. Kun siihen kuskin paikalla ei soundi tule samalla tavalla niin se varmaan se volakin tulee eri tavalla. Vähän niinkuin myrskyn silmässä olisi :D Lähettäjä: "rumpujoppari"
Lähetetty: 18.10.2010 02:40
Otsikko: Re: Tori: Sabian B8 Pro
Karavaani kulkee iloisesti rallatellen eteenpäin, vaikka koirat, persaukiset ja kateelliset räksyttävätkin. |
mukis 05.06.2012 18:51:12 | |
---|
Kailis: Sä puhut ensin että . Sitten sanot että Yritä päättää. Jokainen kerta kun korvat tinnittävät rasituksen jälkeen on merkki sisäkorvan jonkunasteisesta vauriosta jotka eivät parane vaikka oire (tinnitus) voikin loppua. Ei mullakaan jatkuva tinnitus alkanut heti, vaan vuosikausia tinnitti silloin tällöin. Sitten vaan tajusin että ei perkele, nyt on tinnittänyt aika kauan putkeen. Ei lähtenyt pois ja pahentunut koko ajan. Siis totta kai olisi ihanteellista pystyä soittamaan sellaisella tasolla ettei mitään suojausta tarvittaisi, mutta akustiset rummut luonteensa vuoksi tietyillä musiikkityyleillä sen vaativat. Mä väitän että ainakin 75% bändien treeneissä ylittyy 90 dB:n keskiarvo, ja ne piikit on sitten korkeammalla. Musta on hieman edesvastuutonta toitottaa sitä ettei tulppia käytettäisi, kun ihan heti ei ole odotettavissa soittovolumen laskua. Musta vois sopia että ne jotka haluavat käyttää, eivät tulisi leimatuiksi joillain naurettavilla velipesosnimikkeillä, ja ne jotka eivät halua nykyisen tietämyksen valossa pitää, eivät tinnituksen jäädessä päälle tule tänne eivätkä muuallekaan valittamaan, vaan menevät Oopperatalon taakse pakkaseen alasti kuolemaan nälkään. EDIT Anteeksi hieman jyrkähkö sävy. Jostain syystä tinnitus on tällä hetkellä infernaalinen ja olen snadisti kireänä asian suhteen. Olin ehkä epäselvä. Tarkoitin sitä, että, jos korvat humisevat ja vinkuvat treenien jälkeen, niin silloin on syytä viimeistään välittömästi suojata kuulo, tai pudottaa selvästi volaa. Ei siis pidä odotella kymmentä vinkumiskertaa ennen suojausta. Jäi kuitenkin arveluttamaan, että riittääkö tuokaan sääntö, ja sen takia aloin testimielessä mittailla äänenvoimakkuutta. "Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre |
rintapek 05.06.2012 19:20:49 | |
---|
Kailis: Musta vois sopia että ne jotka haluavat käyttää, eivät tulisi leimatuiksi joillain naurettavilla ... Anteeksi hieman jyrkähkö sävy. Jostain syystä tinnitus on tällä hetkellä infernaalinen ja olen snadisti kireänä asian suhteen. Mä olen kanssasi tavallaan samaa mieltä. Ei se kuulon suojaaminen mikään häpeä ole, vaan tervettä järkeä. Mut kun sitä on bändejä, jotka vetää täysin järjettömällä volumella. Ja jos sen asian eteen ei muuta tehdä kuin tulpataan korvat, niin kuulo säilyy, mut järjettömyys jää. One kind of music only - the good kind |
Kefiiri 05.06.2012 22:16:29 | |
---|
rintapek: ...niin kuulo säilyy, mut järjettömyys jää. Mahti kiteytys. Pakko laittaa plussa. |
Kailis 05.06.2012 23:17:52 | |
---|
Aika helppo tapa suojautua järjettömyydeltä. Ja sitten aletaan keskustelemaan siitä onko rumpuja soittaessa korvia vaurioittava volume _aina_ järjetöntä, ihmisen anatominen diversiteetti asiaan liittyen ja laitetaan kaupan päälle vielä kulttuuri ja taide. Hetkinen, eikö me just ajettu tästä risteyksestä... pekka montin: Rummutuksesta sen verta(yleisestiottan tässä maassa) että se on lajiteltavissa n. neljään eri kategoriaan: |
statistiÖ 06.06.2012 00:35:17 | |
---|
Kailis: Hetkinen, eikö me just ajettu tästä risteyksestä... Kun nyt taas ollaan tässä risteyksessä: eiköhän se kuuluisa järjettömyys jää, no matter what. Toivottavasti ei mene sinnekin, missä sitä ei ollut. |
hollmi-5 08.06.2012 13:57:24 | |
---|
Tänään olis ulkoilmakeikka. Missäs ne mun tulpat olikaan ;) Soundit, piuhat ja kajarit. |
mukis 08.06.2012 16:15:18 | |
---|
hollmi-5: Tänään olis ulkoilmakeikka. Missäs ne mun tulpat olikaan ;) Kysy Pesoselta ;) "Rakastan tuota kaunista ääntä, en niinkään sen irtonaisuuden ja surumielisyyden vuoksi kuin siksi, että se on tapahtuma, jonka lähestymiselle ja syntymiselle monen monien säveleiden kuolema on valmistanut tien" -Jean Paul Sartre |