Aihe: Omituinen valssikomppi?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
passe
16.12.2006 13:47:04
Hmm... no kuitenkin. Se ei kuulosta samalta ihan suoraan soittaen

Juuri tämä on musta ihan pirun suuri ongelma tänä päivänä. Näitä "wau, kato toi soittaa 69,5/67,8:s osia ja vaikka mitä..." riittää loputtomiin, "vähän kone...". Hirveän vähän kiinnitetään huomiota siihen, että hirveän moni soittaa kuin rumpukoneet. Puuttuu se inhimillisyys, kutsutaan sitä sitten sleebaamiseksi, kiilaamiseksi ja miksi milloinkin.

Uskon, että esim. Twist Twistin, Portnoyn ja kumppaneiden kestosuosio perustuu osaltaan juuri tähän. Kovia jätkiä, mutta samalla se inhimillisyys kuitenkin kuuluu sieltä. Siinä vaiheessa kun aletaan analysoimaan Portnoyn rumpuraitoja metronomi kädessä, ollaan mielestäni aika syvällä metsässä. Metronomi ei ole rumpalin paras kaveri, eikä toisiksi paraskaan.

Itse pruukaan ajatella asiaa jotenkin niin, että musiikki on kieli, universaali sellainen. Yhdessä soitto on näin ollen luonnollisesti keskustelua ja vuorovaikutusta. Eihän me keskustelutovereillekaan huudeta päät punaisina, että "älähän änge sieltä välistä, mulla on juttu kesken. Älä naura ennen kuin mä oon valmis. Puhutaan vaan kaikki ihan hissukseen ja vähin sanoin, less is more... Huudetaan kaikki täysiä yhtä aikaa, more is more! Älä poikkea ruodusta, näin ne hommat on ennenkin tehty...".

Hankala kieli tämä musiikki, niin ne vaan ovat treenikämpillä esillä niin kovin usein nuo samat asiat. Uudelleen ja uudelleen.
Less is less
passe
16.12.2006 13:58:37 (muokattu 16.12.2006 14:02:42)
Munkin täytyy työntää lusikkani tähän soppaan (ei ehkä pitäisi) mutta olen kyllä taipuvainen olemaan Jamin kanssa samaa mieltä. Hitonmoinen groove ja todella elävä mutta pääsääntöisesti musta kuitenkin suora. Etenkin toi bassarin jako kapuloiden painotuksiin sekoitettuna saa biitin hämäävästi kuulostamaan kolmimuunteisuuteen päin taipuvalle.

No niin, odotan tyrmäystä...

Kuuntelin itsekin tuon pätkän ja yritin samalla "analysoida" tapaani plukata rumpukomppi. 16-osa fiilis, TunktukuTaKataka TunktukuTaKataka... ja kädet käy kuin pupujussilla sitten lisäksi. Tuossahan on tuo snare aika armollinen, se kun tippuu kohdilleen koko ajan. Se yhdessä bassokuvion kanssa, eikös se ole jo aika hyvä pelastus?

Jatkossa sitten rumpukomppi kulkee 3-3-2 fiiliksellä, pirun yleinen jako. Yleensäkin ottaen usein hyvä idea muuten tuo rytmin jakaminen peruspalasiin, kakkosiin ja kolmosiin. Siinä saa usein uusia ideoita muillekin soittimille.
Less is less
WanhaWetäjä
16.12.2006 14:23:06 (muokattu 16.12.2006 14:24:58)

Se ei ole "humppamuusikoiden jippo". Se on paskojen rumpalien virhe, ei missään tapauksessa paranna valssin lentoa eikä keinumista. Ei MISSÄÄN tapauksessa. Kuunnelkaa vanhan tanssimusan levyjä, ei MISSÄÄN ole niin paskaa rumpalia, että soittais sen kakkosen eteen. Siellä ei ole bassaria, sudit ja haikka vaan. Merimiesvalssissa joskus ehkä kapulat, mutta harvoin.
Voi jumalauta että nytkin kuulen sen mielessäni, tekis aina mieli mennä losauttamaan turpaan noita paskoja.

+++plussaa ...

Joo, ei ole jippo, MUTTA on saattanut kehittyä siitä kun bändi ei ole muutenkaan rytmisesti kuosissa, tai sille on vuosien saatossa kehittynyt se oma "fraseeraus" eli soitto/laulu on kaikilta osin vähän hajallaan ja huolimattoman epätarkkaa, sitä yritetään sitten näillä "jipoilla"paikata, mikä ei onnistu.Yhden asian olen huomannut...jotkut rock-pohjaiset rumpalit jotka on nuorena takoneet, paino sanalla TAKONEET ja VAIN sitä nelijakosta osastoa, ovat ns kusessa valssin kompin kaa, ja pitäs vielä hiljaakin soittaa...

Varmasti tälläsissä asioissa auttaa tosiaankin se että KUUNTELEE levytyksiä ,katselee esim TV-konsertteja joissa isot ammattibändit soittaa vaikka nyt sitten just wanhaa tanssimusaa...mutta kuka viittii, jos se oma musamaku on jotain ihan muuta?
En muista koskaan kuulleeni tuota wittumaista jä-tät-tää osastoa missään muualla kuin livena joko kapakassa tai lavalla, kuin myös olen itse useamman tuollaisen RUMPALIN kaa soittanut,kuin myös niiden jotka soittaa valssin ns oikeen, eli ilman noita kakkosen notkahduksia.

Melkoisen ja weemäisen vaikeeta tuollaseen onnahteluun on soittaa kitaraa tai kiippareita, basso on helppo, senkun ykköselle vetää sen oikeen ääneen, muut huolehtikoon lopusta.Toki olen soittanut basistin kaa joka ei saanut yhtään ääntää osuun kohilleen, ei rytmisesti, eikä muutenkaan.Mutta se on jo sitä extreme-äärilaitaa, HOHO!
Tod.näk. ja usein tuossa jä-tät-tää fraseerauksessa käy niin että homma rupee kaatuun koko ajan enemmän ja enemmän nokilleen ja soitto on aiwan saatanallisen tuskallista, kivirekiosastoa.Eli ne tahdit eivät enää olekkaan tasamittasia...
Siinä kun sitten on vielä joku prkeleen omiin nimiinsä koko ajan fraseeraava solisti, niin järki lähtee...mutta ihmeesti vaan topi tanssii ja tykkää!?

Mutta....rumpalihan on muusikon paras ystävä, vai miten se meni?Hähhähhää...tämä oli kevennys, älkää vetäkö herneitä...
Ostan Casion kun täytän 50v...
kepulainen
16.12.2006 14:38:20 (muokattu 16.12.2006 14:53:09)
16-osat tuossa klipissä ovat siis täydellisesti kohdallaan. Ei mitään kolmimuunteisuuteen viittaavaakaan. Harvoin olen koneellani nähnyt näin tarkkaa soitantaa. Mistähän Markkuliini oli tuon kuvansa ottanu.

En yhtään epäile etteikö Stanton osaisi soittaa ja soittaisikin tuolla sufftlen ja suoran välimaastossa olevalla painotuksella. Mutta ei tässä klipissä. Siinä yhdessä toisen rumpalin näytteessähän tuo kuultiin kuinka se toimii. Ero oli myös ihan selvä kun vertaa suoraan komppiin.

ÄH. ISO ÄH. Tuon klipin groove on kolmimuunteinen, piste.

Mietipä asiaa afroamerikkalaisen musiikkiperinteen kautta. Otetaan esimerkiksi be-bop tyylinen kahdeksasosa-soololinja. Ja tässä esimerkissä meillä on soittajana haudasta noussut Charlie Parker, joten soittaja tietää mitä tekee:) Otetaan aloitustempoksi 140 Bpm ja aletaan nostamaan sitä vähitellen, lopulta tempo on 350 Bpm. Parkerimme soittaa koko ajan 8-osalinjaa.

Erot kolmimuunteisen fraseerauksen ja suoran 8-osafraseerauksen välillä alkaa lähentyä toisiaan tempon noustessa, ja inhimillinen pääkoppamme ei enää pysty yhtä helposti hahmottamaan kummasta on kyse. Myöskin inhimillisen soittajamme (vaikka tässä tapauksessa onkin itse Charlie Parker) on vaikea saada esiin tuota eroa nopeammissa tempoissa.

Mutta...ero tulee esiin siinä miten soittaja ajattelee. Onko ne 8-osat hänen mielestään täysin suoria vai edelleen kolmimuunteisia. Varmastikin se ero on kuultavissa jos nopeassa tempossa tämä ajatusmalli soittajan päässä vaihtuu kolmimuunteisesta suoraan.

Tähän fraseerausasiaaan liittyy hyvin vahvasti äänien painotukset ja pituudet. Ja niillä juuri erot kolmimuunteisuuden ja suoran välillä käytännössä tehdään kun tempot nousevat oikeasti nopeiksi.

Tuossa klipissä puhutaan ns. 16-sufflesta, mikä on yhtäkuin nopea tempoista 8-osaa tuplataimissa, mistä juuri puhuin. Tempon ja inhimillisyyden vuoksi alkaa suora ja kolmimuunteisuus lähenemään toisiaan. Mutta se ei silti tarkoita sitä etteikö soittajan omalla ajatuksella olisi väliä siihen mikä lopputulos on. Ja ei muuta kuin emailaamaan Stantonille että "mitäs kelasit tossa skulatessas?" niin saadaan vastaus tähän. Tuskinpa tulee vastaus että "..i tryed to get an even sixteenth-note feel".

Se, että synkataan jotain metronomia tohon puolinopeudella on sellasta idiotismia että unohtakaa. Musiikki on pikkasen eri hommaa ku metronomin kliksutus:)

Ja jokainen tietty kokee nämä taimifiilikset eri tavalla, ja hyvä niin, muuten olisi pelkästään yhdenlaisia muusikoita. Ja jokaisella on teitty oikeus ajatella ihan miten vaan, tässä tapauksessa suorana tai sufflena. Mutta sitä ei voi kiistää etteikö tämä itse päättämä ajattelumalli kuuluisi myös soitossa.

Lisäys...kuunnelkaa sen basistin äänenpituuksia ja painotuksia, suoraako?
paice60
16.12.2006 16:06:56 (muokattu 16.12.2006 16:07:39)
Juuri tämä on musta ihan pirun suuri ongelma tänä päivänä. Näitä "wau, kato toi soittaa 69,5/67,8:s osia ja vaikka mitä..." riittää loputtomiin, "vähän kone...". Hirveän vähän kiinnitetään huomiota siihen, että hirveän moni soittaa kuin rumpukoneet. Puuttuu se inhimillisyys, kutsutaan sitä sitten sleebaamiseksi, kiilaamiseksi ja miksi milloinkin.

Uskon, että esim. Twist Twistin, Portnoyn ja kumppaneiden kestosuosio perustuu osaltaan juuri tähän. Kovia jätkiä, mutta samalla se inhimillisyys kuitenkin kuuluu sieltä. Siinä vaiheessa kun aletaan analysoimaan Portnoyn rumpuraitoja metronomi kädessä, ollaan mielestäni aika syvällä metsässä. Metronomi ei ole rumpalin paras kaveri, eikä toisiksi paraskaan.

Itse pruukaan ajatella asiaa jotenkin niin, että musiikki on kieli, universaali sellainen. Yhdessä soitto on näin ollen luonnollisesti keskustelua ja vuorovaikutusta. Eihän me keskustelutovereillekaan huudeta päät punaisina, että "älähän änge sieltä välistä, mulla on juttu kesken. Älä naura ennen kuin mä oon valmis. Puhutaan vaan kaikki ihan hissukseen ja vähin sanoin, less is more... Huudetaan kaikki täysiä yhtä aikaa, more is more! Älä poikkea ruodusta, näin ne hommat on ennenkin tehty...".

Hankala kieli tämä musiikki, niin ne vaan ovat treenikämpillä esillä niin kovin usein nuo samat asiat. Uudelleen ja uudelleen.

Aika hyvä kannanotto ja olen samaa mieltä hyvinkin pitkälti. Musiikki on edelleenkin , kun puhutaan livesoitosta, ihmisten tekemää ihmisille. Ei koneelta koneelle, muutenhan ei olisi mitään järkeä lähteä kuuntelemaan jotain bändiä. Pistää vaan koneet hyrräämään. Ainakin minä tykkään soitolla keskustella muiden kanssa. Varsinkin paljon puhun kiipparistin kanssa, joskus ehkä liikaakin, mutta se tuo siihen soittoon sen inhimillisen huojunnan ja lämmön. Kait. Luulemma. PS. En ole muuten sitä pätkää ainakaan vielä kuunnellut. Pitäisikö?
Miks´ mä oon täällä?
MK73
16.12.2006 16:59:40

Asiaa, mutta Portnoy on tuossa vähän kummallinen esimerkki. Minusta hänen soittonsa kuulostaa juurikin elottomalta ja mekaaniselta, ja hiljaa mies ei osaa soittaa ollenkaan. Vertaa Mike Portnoyta vaikka Bonhamiin tai Purdieen.
passe
16.12.2006 17:51:21 (muokattu 16.12.2006 17:53:11)
Portnoy on tuossa vähän kummallinen esimerkki.

Nojoo, ei paras esimerkki. Kai se oli joku henkkoht kannanotto "Portnoy on paska kaikessa..."-muotipuksuille... Mutta jos noita temppupoikia aletaan niputtamaan, niin en vaan yksinkertaisesti kykene löytämään esim. Manginin tai Donatin soitosta sitä pikkupojan vähän joka suuntaan rönsyilevää intoa. Elämässä pitää olla Juicea.... Human factor tai jotain sen tapaista.
Less is less
isojussi
16.12.2006 20:23:57
Hyvin sanottu. Soittakaa vaan ne tahdit kohdalleen ilman jätättämistä. Ihan pienen väli-iskun voi pistää ennen kakkosta, mutta ei liian lujaa ja siltikin se pitää tulla kohdalleen. Ärsyttää kun rumpalit ottaa sen iskun joko eteen tai taakse. Taitaa olla joku koulukunta juttu.

Aamen. Tanssimusassa AINA aika-arvot pohjaan.

Konheilla jos vääntääpi perusvalssia, voi :sen lirpauttaa ihan vaan p****nkarvan verran perään.

Jazzesa keinuu kolmimuunteisuutensa takia.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
markkuliini
16.12.2006 20:40:57 (muokattu 16.12.2006 20:44:05)

Oikeastaan kyllä Mikaelin olis helpompi laitteillaan äänittää tuo klippi, panna klikki takomaan päälle 16-osia ja sitten hidastaa kokonaisuus että selkeästi kuullaan kuinka klikin iskut tulee yhtä aikaa soiton iskujen kanssa. Näin selkiää että komppi on täysin suora ja eläväksi sen tekee iskujen painotukset eikä kolmimuunteisuus.

Mä haastan sut Mikael. Tee ny tästä loppu aikas kuluksi. Vaikkei tuulssi mikää sen enempää autuaaksitekevä ohjelma oo ku mikää muukaan alan tuote niin sun on kuitenkin helpompi tuo mun sanomani todentaa. Jos viitsisit sen verran vaivautua vaikka tiedän sulla kyllä töitä olevan.

Miksi mä ny sitte yleensäkkään moisesta kirjoittelen. No siksi kun mulla on vähän ajatus että mun pitää lopettaa studion äänittämiset, tänne kommentoimiset, omat rumpaloinnit ja musiikin opettaminen yläasteella jos mä oon vääräs. Enhän mä voi siinä tapaukses enää mitenkään olla missään tekemisissä musiikin kanssa. Jos mä oon niin onneton että en erota suoraa sufftlesta. Vaikka on kyse puolinaisesta sufftlestakin.

Ja hullutus jatkuu. :) Vaikken Mikael olekaan, niin tein niinkuin pyysit. Tuossapa linkki ääninäytteisiin. Hidastin komppeja ja laitoin suorat 16-osat klikistä mukaan. Jälkimmäinen on hitaampi. Enjoy!

http://www.vasamayhtye.com/musiikki

Hyödyllistä! Tulipa opeteltua serverille datan laitto samalla.
Älä nyt musisointia kuitenkaan lopeta. Pidä edes harrastuksena. Vitsi vitsi! Ei saa suuttua. :)

Ps: Jos kuitenkin studion lopetat, niin laita viestiä. Olis tarvista rumpumikeille.
Mikael
16.12.2006 20:52:54 (muokattu 16.12.2006 20:54:52)

hehe... vitun hullut. voisko vaan diggailla hyvää musaa? : ) meitsi diggailee tääl beach boys joululevyä - pelkkää asiaa.
Siitä mistä aita on matalin...
markkuliini
16.12.2006 20:59:18

hehe... vitun hullut. voisko vaan diggailla hyvää musaa? : ) meitsi diggailee tääl beach boys joululevyä - pelkkää asiaa.

Musiikkia!?!? Tällä asialla ei ole mitään tekemistä musiikin kanssa!!!!
Tämä on periaatekysymys!!!! Minä olen oikeassa! Minä olen AURINKOKUNINGAS!!!!!

:D x 10 000
paice60
16.12.2006 21:13:14
Musiikkia!?!? Tällä asialla ei ole mitään tekemistä musiikin kanssa!!!!
Tämä on periaatekysymys!!!! Minä olen oikeassa! Minä olen AURINKOKUNINGAS!!!!!

:D x 10 000

On muuten huomattu. Siis se ettei ole mitään tekemistä musiikin kanssa. Tosta Aurinkokuningasjutusta en sano mitään.
Miks´ mä oon täällä?
passe
16.12.2006 22:28:23
http://www.vasamayhtye.com/musiikki

Hah!!

Mutta ohi kaiken paskantärkeyden, kyllä se korva vaan vähän tahtoo "muuttaa" tuota hitaampaa klippiä sinne shufflehumpan suuntaan. Siis paino sanalla VÄHÄN, ja kun vielä lähtökohtana on nimenomaan vertailu tuohon toiseen klippiin. Mitä tästä opimme? No ainakin sen että Markkuliinin metronomissa on tosi v-mäisen digitaalinen soundi, ei ihme ettei se tykkää reenata sen kanssa:-)
Less is less
U.Honey
16.12.2006 22:48:47 (muokattu 16.12.2006 23:17:09)
http://www.youtube.com/watch?v=aAJtmDQBvF8

Miten arvoisat rumpalit hahmottaa tempon tossa biisissä? Itse mieltäisin sen olevan jotain 105bpm. Näin ajateltuna fraseeraisin kyllä 8-osat suorina.

New Orleans-tyylisessä musassahan taitaa toisinaan olla niin, että osa bändistä soittaa tasajakoisesti ja osa rupsuttaa kolmimuunteisesti (?)
My name is Baron, U.Honey Baron.
markkuliini
16.12.2006 23:25:02 (muokattu 16.12.2006 23:58:43)

Hah!!

Mutta ohi kaiken paskantärkeyden, kyllä se korva vaan vähän tahtoo "muuttaa" tuota hitaampaa klippiä sinne shufflehumpan suuntaan. Siis paino sanalla VÄHÄN, ja kun vielä lähtökohtana on nimenomaan vertailu tuohon toiseen klippiin. Mitä tästä opimme? No ainakin sen että Markkuliinin metronomissa on tosi v-mäisen digitaalinen soundi, ei ihme ettei se tykkää reenata sen kanssa:-)

Kyseessähän ei ole mikään minun metronomi, vaan Cubasen klikki. Ja digitaalisissa äänilähteissä tahtoo monesti olla melko digitaalinen soundi, ja äänekäsittelysoftien klikit ovat tunnetusti sieltä riipivimmistä päistä. Itse en diggaa ollenkaan treenata tuollaisen klikin kanssa, mielummin puolinuotteja tai neljäsosia enintään. Taman rhythm watchissa on kylläkin paljon pehmeämpi soundi, sitä siis tulee käytettyä.

Itse olen sitä mieltä että hitaampana tuon kolmimuunteisuuden vain erottaa selvemmin, ja ettei korva mitään "muuta".

Edit: Itseasiassa molemmissa klipeissä tuo ero on mielestäni yhtä selvä. Eli molemmat istuvat yhtä huonosti tuon suoran klikin kanssa. Nyt kun kuuntelin ne peräkkäin.
markkuliini
16.12.2006 23:26:55 (muokattu 16.12.2006 23:27:12)

Miten arvoisat rumpalit hahmottaa tempon tossa biisissä? Itse mieltäisin sen olevan jotain 105bpm. Näin ajateltuna fraseeraisin kyllä 8-osat suorina.

Itse ajattelisin että tempo on juuri tuo n. 105 bpm, ja nimenomaan 8-osat ovat suoria. Ja niiden väliin jäävät 16-osat ovat vähän kolmimuunteisia.
Mikael
17.12.2006 01:01:27

mulla on ihan törkeen kolmimuunteinen olo...
Siitä mistä aita on matalin...
passe
17.12.2006 01:11:28
Kyseessähän ei ole mikään minun metronomi

Peace and love and some other happiness stuff... Kyseessä oli vain ilmeisen epäonnistunut kevennys, jonka samalla lieni tarkoitus osoittaa kuinka mielettömän "tärkeistä" jutuista tässä puhutaan...
Less is less
kepulainen
17.12.2006 01:17:21
Itse ajattelisin että tempo on juuri tuo n. 105 bpm, ja nimenomaan 8-osat ovat suoria. Ja niiden väliin jäävät 16-osat ovat vähän kolmimuunteisia.

Miksei tätä voisi ajatella perinteiden/historian kautta? Onko tällaiselle musiikille ominaista suora länsimaisen taidemusiikin kaltainen rytmiikka vai kumpuaako rytmiikka enemmän afrikkalaisesta perinteestä? Minusta näissä jutuissa vastakkain on enemmänkin tasajakoisuus vastaan ei-tasajakoisuus. Eli ts. miksi noita sufflen eri muotoja pitäisi edes yrittää tarkemmin jaotella?
isojussi
17.12.2006 02:01:53
mulla on ihan törkeen kolmimuunteinen olo...

Ottakaa kolme asperiinia ja jos ei helpota, tulkaa aamulla uudestaan.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)