Aihe: Ääneen laskeminen ja laulaminen
1 2
Arska_L
21.06.2006 22:59:22
Olen huomannut, että kovaa ääneen laskemisen ja nuottien laulamisen tärkeyttä (harjoitellessa) korostetaan eri rumpukirjoissa mm. Syncopationissa ja New Breedissä. Kiinnostaisi kuulla miten tärkeinä näitä tämän palstan rumpalit pitävät. Voiko esimerkiksi tulla hyväksi soittajaksi, vaikka olisi mykkä? Miten on?
south_of_heaven
21.06.2006 23:03:56
Sinänsä sitä voisi teoriassa pitää uuden raajan harjoittamisena..
itki south_of_heaven
drum-monkey
21.06.2006 23:07:39
Itse en ole paljon harjoitellut noin, voisi olla ihan hyväkin.
Munletti on mulletti
HeavyMachinery
21.06.2006 23:22:15

Olen huomannut, että kovaa ääneen laskemisen ja nuottien laulamisen tärkeyttä (harjoitellessa) korostetaan eri rumpukirjoissa mm. Syncopationissa ja New Breedissä. Kiinnostaisi kuulla miten tärkeinä näitä tämän palstan rumpalit pitävät. Voiko esimerkiksi tulla hyväksi soittajaksi, vaikka olisi mykkä? Miten on?

Heh Itse laulantaustoja soittaessa runpuja toisessa bändissä laulan ja soitan kitaraa. Reenasin aikoinaan lukemalla kirjaa ääneen soittaessani kitaraa jotta laulaminen helppottuisi. Kun reenaan yksin lasken ääneen tahteja jotta huomaan milloin kusahtaa....
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
Kosminen
21.06.2006 23:28:33

Heh, joskus kun on keikalla oikein hyvä fiiwis niin saattaa itsekseen lauleskella mukana. Tää ei varsinaisesti liittynyt aiheeseen, mutta tulee eri fiilis soittoon ku ei soita vaan tahti kerrallaan jotain komppia vaan ennemmin niinku säestää laulua. Tai jotain. Tää on nyt sitä soittokeskustelussa särmäämistä...
Aivan niin kuin oisin mennyt pitistä sekaisin...
Kalamies #16 >-)))>
ramzuz
21.06.2006 23:36:31
mun mielestä kaikenlainen hyräily on aika jees. Ja tykkään laulaa mukana. Itellä on joskus mikki setin takana keikoilla jos vaikka jotain sinnen jodlaa. Se on ihan kivaa ei vaan noi bändi kaverit oo oikee tykänny ku vedän vähän sieltä mistä vedän:D
pienellä setillä mennään
K.Suninen
21.06.2006 23:56:50
Menen sekaisin soitossa jos alan laskea, edes päässä.. mielummin sitä vain sillei...äh.."opettelee" kaikki vaikeat tahtilajit..esimerkiks biisissä pyörivän riffin kautta
Jupi57
21.06.2006 23:58:44
Kun reenaan yksin lasken ääneen tahteja jotta huomaan milloin kusahtaa....
Toimii... Jokin uusi asia naksahtaa paljon helpommin kohilleen näin.
Suomalaiset olivat kuulemma viime sodissa laiskoja kaivautumaan (ainakin saksalaisiin verrattuna). Olisiko samaa henkeä tässä laskemis-asiassa?
Pieni rumpalipoika
22.06.2006 01:01:22

Mun nähdäkseni laskemiseen on mm. nämä parikin syytä. Toinen on se, et pystyy helpommin mieltämään nopeesti hankalammat koukut tai tahtilajit. Toinen on se, et todella hitaissa tempoissa pitkillä iskuväleillä voi yrittää sitä groovea hakea päässään. Nää nyt tuli gänäs ekana mieleen...
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
drum-monkey
22.06.2006 01:03:42
todella hitaissa tempoissa pitkillä iskuväleillä voi yrittää sitä groovea hakea päässään.

Tä on totta. Jos tempo on alle 50, niin voi 16.-osien laulaminen edes päässä auttaa timea.
Munletti on mulletti
Danko
22.06.2006 08:45:34

Menen sekaisin soitossa jos alan laskea, edes päässä.. mielummin sitä vain sillei...äh.."opettelee" kaikki vaikeat tahtilajit..esimerkiks biisissä pyörivän riffin kautta

Coverikeikalla yks biisi oli 9/4, mun tartti laskea neljään ja viiteen et Ogelista valmistunut tuuraajabasistimme pysyi mukana. Muuten oon hiljaa.
romantikkoitkijät #37
"en ole juoppo, tykkään vain alkoholista" -axeman
Paas
22.06.2006 09:38:40

Sama vika. Tarttis kyllä varmaan harjoitella tuota päässä laskemista. Nopeammin sitä saisi omaksuttua uudet asiat sillä tavoin.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Magiz
24.06.2006 20:40:00 (muokattu 24.06.2006 20:42:00)
kyllä sitä kannattaa osata laskea ainakin päässä se mitä soittaa. itse harrastan tuota päässä laskentaa lähinnä sen takia, että bändimme biisit ovat useimmat melko monimutkaisia, ja tahtilaji muuttuu paikoitellen biisien kulkiessa, ja itse laulan melkein kokoajan stemmaa solistille rumpujen takaa. hyvää harjoitusta on siis laskea ne tahdit, niin sitten osaa taimata sanatkin kohdilleen.

(näin offtopicina: olen myös huomannut tuon saman auttaneen teatteri/musikaali prokkisten kanssa, sillä musikaaleissa usein tulee tanssittua tai muuten vain riehuttua laulaessaan. äänihuuletkin ovat lihakset, ja nekin voi erkaannuttaa muista lihaksista. hyvä harjoitus on esim vedellä leukoja ja lauleskella samaan aikaan.)

E: näillä kahdella asialla siis on vahva yhteys, mutta se miten sen tuohon tulkitsin, ei välttämättä ihan heti avaudu.. en itsekään siitä oikein yhteyttä löytynyt.. :P
"Rakkauden kasipallo"
tolppa-apina
25.06.2006 01:57:44
laskeminen on mielestäni kaiken a ja o. hyvin usein laulan soitettavan biisin mukana tai ykköselle stemmoja, eikä se ainakaan pahasta ole.
Not funny
moderndrummer88
25.06.2006 11:26:31
Työn alla on tuo, minulle tuottaa todella paljon vaikeuksia jo laskeminen saati sitten, että laulaisin stemmoja... Komppi leviää jo siinä vaiheessa jos yritäin vaikka basistille hihkaista jotain, kai minä oon sitten niin perus mies, että en osaa kahteen asiaan keskittyä yhtä aikaa.
HUOM! - KESKUSTELUPALSTAN KANSIOT OVAT KOHTA HETKEN AIKAA KAHVILLA!
HeavyMachinery
25.06.2006 14:59:38

Työn alla on tuo, minulle tuottaa todella paljon vaikeuksia jo laskeminen saati sitten, että laulaisin stemmoja... Komppi leviää jo siinä vaiheessa jos yritäin vaikka basistille hihkaista jotain, kai minä oon sitten niin perus mies, että en osaa kahteen asiaan keskittyä yhtä aikaa.

Jos pystyt juttelemaan soiton ohessa niin se kertoo siitä että vedät jo selkä rangasta.... Itsell fillien päälle laulaminen tuottaa tuskaa siinnä katkeaa helposti mutta komppien alle pystyy vetämään....
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
tolppa-apina
26.06.2006 00:37:42

harjoittele. itse kun soitan musiikin mukana niin laulan hyvin usein. nykyään voin tehdä niin että (omalla ajalla) soittelen vain ja ajattelen samalla kaikkea muuta. puhelimessa olen myös puhunut, mutta silloin piti lopettaa soittaminen kesken.
Not funny
drum-monkey
26.06.2006 10:56:33
Lasketteko (neljään soitettaessa) vain iskut (yy-kaa-koo-nee), myös kasit (yk-si-kak-si-kol-me-nel-jä) vai menossa olevan tahdin rytmin (esim. yk-si-i-kaak-si-kol-me-ee-nel-jä)?
Saikohan joku selvän kysymyksestä..
Munletti on mulletti
Koplinki
26.06.2006 11:57:02
Lasketteko (neljään soitettaessa) vain iskut (yy-kaa-koo-nee), myös kasit (yk-si-kak-si-kol-me-nel-jä) vai menossa olevan tahdin rytmin (esim. yk-si-i-kaak-si-kol-me-ee-nel-jä)?
Saikohan joku selvän kysymyksestä..

Ainakii tuntuis, että tolla kaheksasosalaskennalla tulis ehkä vähän tarkempaa, mutta yleensä en keskity siihen itse laskemiseen ja jos lasken pelkät neljäsosat (yy-kaa-koo-nee), niin välillä siitä tulee pelkkää muminaa, eli jossain vaiheessa vain ääntelen ne neljäsosat siihen.. Vähän saman kuuloista, kuin joissain jazzilevyissä, missä pianisti mumisee taustalla omiaan..
Rudimentsi
Rumpali P
16.07.2006 16:50:59
Itse omassa bäntissä olen päälaulaja ja basisti laulaa taustoja. Hyvin toimii!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)